Hyper Graphite, Plasti-Dippade 19"
Postat: 25 mar 2018 18:40
Experimenterar lite med att "chrome-deletea" / "black-outa" chromet på Model S:en.
Idag var det dags att Plasti-Dippa vinterhjulen. Valde Hyper Graphite som färg och körde igång. Resultatet ser ni här... Har plasti-dippat fälgar en gång tidigare för ca 5 år sedan. Blev ungefär samma nivå på resultatet då tycker jag, långt ifrån perfekt men ändå helt OK sett till kostnad och tid.
Detta tycker jag är fördelar respektive nackdelar med att plastidippa fälgar:
Fördelar:
* Billigt. Kostade runt 700:- inklusive tull och frakt (från DipYourCar.com, var dock tvungen att gå via "transportör" (MyUs.com)).
* Går hyfsat snabbt, totalt ca 2-3 timmars "aktivt" arbete. Enda "maskering" som behövs är plastpåse runt bromsok/skivor.
* Skyddar fälgen mot stenskott etc.
* Relativt lätt att "dra av" om man tröttnat eller när det blivit slitet.
Nackdelar:
* Svårt att få riktigt bra. Har kollat rätt mycket instruktionsvideos och var noggrann med förarbetet, dvs att göra rent fälgen ordentligt. Men hittills efter 8 gjorda fälgar har ingen fälg blivit "felfri". Det blir alltid lite ojämnheter tyvärr. (Men visst går det att få det perfekt, behövs bara mer träning/kunskap antar jag).
* Ytan blir "gummiaktig". Är ganska svårt att tvätta och man vågar inte "blåsa på" med högtryck riktigt heller.
* Brukar klara sig 1-2 säsonger, sen har man "kantsläpp" osv som gör att man får ta bort och göra om.
Idag var det dags att Plasti-Dippa vinterhjulen. Valde Hyper Graphite som färg och körde igång. Resultatet ser ni här... Har plasti-dippat fälgar en gång tidigare för ca 5 år sedan. Blev ungefär samma nivå på resultatet då tycker jag, långt ifrån perfekt men ändå helt OK sett till kostnad och tid.
Detta tycker jag är fördelar respektive nackdelar med att plastidippa fälgar:
Fördelar:
* Billigt. Kostade runt 700:- inklusive tull och frakt (från DipYourCar.com, var dock tvungen att gå via "transportör" (MyUs.com)).
* Går hyfsat snabbt, totalt ca 2-3 timmars "aktivt" arbete. Enda "maskering" som behövs är plastpåse runt bromsok/skivor.
* Skyddar fälgen mot stenskott etc.
* Relativt lätt att "dra av" om man tröttnat eller när det blivit slitet.
Nackdelar:
* Svårt att få riktigt bra. Har kollat rätt mycket instruktionsvideos och var noggrann med förarbetet, dvs att göra rent fälgen ordentligt. Men hittills efter 8 gjorda fälgar har ingen fälg blivit "felfri". Det blir alltid lite ojämnheter tyvärr. (Men visst går det att få det perfekt, behövs bara mer träning/kunskap antar jag).
* Ytan blir "gummiaktig". Är ganska svårt att tvätta och man vågar inte "blåsa på" med högtryck riktigt heller.
* Brukar klara sig 1-2 säsonger, sen har man "kantsläpp" osv som gör att man får ta bort och göra om.