Utveckla vår skärm/användargränssnitt, tack!
Moderator: Redaktion
Utveckla vår skärm/användargränssnitt, tack!
Jag tycker, tyvärr, att gränssnittet på vår skärm snart är helt omodernt. Jag har haft min Tesla i 3 år, och de senaste 2 åren, har jag bara använt kartfunktionen och Spotify/radion. Är det inte dags att Tesla uppgraderar funktionerna nu? Såg en bil med CarPlay. Där kan man ju göra mycket. Jag tycker inte längre att Tesla hänger med i utvecklingen längre, än mindre leder den. Jag vill kunna använda min skärm som typ en iPad. Webbläsaren är ju hopplös, och någon ny app har jag inte sett sedan jag fick bilen. Är jag ensam om sådana här tankar?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Utveckla vår skärm/användargränssnitt, tack!
Är nog rätt många som tänker/tycker lika...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
enda försvaret är dock att det faktiskt har kommit ändringar under tiden (även om vi önskar fler). Mig verligen ingen annan tillverkare som kommer med några som helst GUI-ändringar på redan producerade bilar.
fast du kanske tänker på att nya Tesla som produceras borde få nya funktioner? (fördelen är ju att då får även de gamla det)
fast du kanske tänker på att nya Tesla som produceras borde få nya funktioner? (fördelen är ju att då får även de gamla det)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är ju alltid kul att få nya funktioner, men skulle du kunna vara lite mer precis? Vad för funktioner/appar är det du skulle vilja se?iCar skrev:Jag tycker, tyvärr, att gränssnittet på vår skärm snart är helt omodernt. Jag har haft min Tesla i 3 år, och de senaste 2 åren, har jag bara använt kartfunktionen och Spotify/radion. Är det inte dags att Tesla uppgraderar funktionerna nu? Såg en bil med CarPlay. Där kan man ju göra mycket. Jag tycker inte längre att Tesla hänger med i utvecklingen längre, än mindre leder den. Jag vill kunna använda min skärm som typ en iPad. Webbläsaren är ju hopplös, och någon ny app har jag inte sett sedan jag fick bilen. Är jag ensam om sådana här tankar?
Webbläsaren tycker jag är rätt meningslös, en webbläsare på bilens skärm kommer aldrig bli bättre än den man har i mobilen ändå, så den bryr jag mig inte om. Spotify-klienten jublade jag över, och gör än idag, den använder jag och har nytta av precis varje dag och det var en enorm förbättring när den kom. Mitt allra största önskemål har faktiskt varit en bättre navigator. En smartare navigator, som dessutom får lite vettigare funktioner som möjlighet till delmål och längre reseplanering med flera etapper, smartare trafikstyrning, osv. Och det håller ju faktiskt på att rullas ut precis i detta nu, åtminstone en ny navigator, som tids nog lär få fler och bättre funktioner. Så enligt mina preferenser så prioriterar Tesla helt rätt. Jag hade tyckt det var trevligt att kunna få CarPlay eller köra Waze i bilens system, men det känns inte riktigt lika prioriterat. CarPlay är ju tyvärr rätt begränsat också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag tycker Android Auto och Carplay är extremt viktigt. Bättre Tesla släpper sin navigator till Android så kan man enkelt köra därigenom (på stora skärmen) om man vill eller köra Waze om man hellre vill det. Då väljer man den som är bäst.
Världens bästa skärm men väldigt begränsat med funktioner!
Navigatorn,
-Rutter via delmål känns som en väldigt viktig funktion i en elbil!
-PlugShare liknande integrering
-Tesla kunde ju bara ringa Bo på forumet hur man gör...(Abetterouteplanner )
Energifunktionen.
-Tex momentanförbrukning
-Laddstatiskt
-Översikt med energiåtgången, förbrukare,
-Ecodriving
Mejl
-Meddelande hantering
Möjlighet att utveckla appar!
Men det kanske är så att hårdvaran är för dålig så går inte göra så mycket mer...
Navigatorn,
-Rutter via delmål känns som en väldigt viktig funktion i en elbil!
-PlugShare liknande integrering
-Tesla kunde ju bara ringa Bo på forumet hur man gör...(Abetterouteplanner )
Energifunktionen.
-Tex momentanförbrukning
-Laddstatiskt
-Översikt med energiåtgången, förbrukare,
-Ecodriving
Mejl
-Meddelande hantering
Möjlighet att utveckla appar!
Men det kanske är så att hårdvaran är för dålig så går inte göra så mycket mer...
För min del så bryr jag mig inte om CarPlay eller liknande. Känns helt onödigt.
Däremot en bättre navigering ser jag fram emot.
Det är extremt svårt eller rent av omöjligt att släppa in tredjepartsappar eftersom det skulle äventyra säkerheten.
Tänk rubrikerna när någon lyckats hacka en Tesla via en tredjepartsapp. Vilket jävla liv det skulle bli.
Det är extremt svårt eller rent av omöjligt att släppa in tredjepartsappar eftersom det skulle äventyra säkerheten.
Tänk rubrikerna när någon lyckats hacka en Tesla via en tredjepartsapp. Vilket jävla liv det skulle bli.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Är inte Carplay beroende av hårdvara ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jo Android auto och Carplay är beroende av hårdvara och ganska låsta ( det är inte många appar som går att köra rakt av)e5m1r skrev:Är inte Carplay beroende av hårdvara ?
Givetvis kör man en sandbox för sånt, man öppnar givetvis inte upp för allt.JonasH skrev:För min del så bryr jag mig inte om CarPlay eller liknande. Känns helt onödigt.
Någon form av teman hade varit nice, så man kunde anpassa gui:t lite.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
De funktioner jag skulle vilja ha direkt är väldigt enkelt:
1) Web läsare som man kan använda
2) Mail klient
3) Meddelande klient, typ iMessage/SMS
1) Web läsare som man kan använda
2) Mail klient
3) Meddelande klient, typ iMessage/SMS
Tycker iof gränssnittet har sina brister men så länge det är stabilt struntar jag i om det känns ”gammalt”. CarPlay hade jag ett tag på min Volvo, kändes meningslöst tycker jag. Samma sak med webbläsare, när skall man använda det?
Som de flesta skrivit är det navigationen som kräver uppdatering. Sedan håller jag med iCar om att SMS och (ev mail) i skärmen hade varit grymt. Sedan kan man fråga sig om det är trafiklämpligt när man kör..
Även en funktion att se kameror i skärmen, typ birds view etc hade varit fint. Varför finns bara backkamera? Borde vara lättare att lösa än en meningslös, om än rolig, jultomte..
Som de flesta skrivit är det navigationen som kräver uppdatering. Sedan håller jag med iCar om att SMS och (ev mail) i skärmen hade varit grymt. Sedan kan man fråga sig om det är trafiklämpligt när man kör..
Även en funktion att se kameror i skärmen, typ birds view etc hade varit fint. Varför finns bara backkamera? Borde vara lättare att lösa än en meningslös, om än rolig, jultomte..
CarPlay skulle lösa nästan allt jag skulle vilja ha. På det temat skulle jag vilja ha all intelligens i klockan för att sedan kunna projesera denna på olika skärmar av olika storlek
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
SMS i Carplay, med uppläsning och muntlig diktering (finns ingen möjlighet att knappa in eller läsa på skärmen pga trafiksäkerhetskrav från Apple antar jag) fungerar utmärkt. Kommer sakna detta.johan_w skrev:Som de flesta skrivit är det navigationen som kräver uppdatering. Sedan håller jag med iCar om att SMS och (ev mail) i skärmen hade varit grymt. Sedan kan man fråga sig om det är trafiklämpligt när man kör..
(har inte fått min S 100D än - kanske nästa vecka, så det är gamla bilen som gäller fortfarande)
Författare och bloggare. Model S 2023
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tror det är rätt blygsamma hårdvarukrav för CarPlay åtminstone. Man behöver en Lightning-kontakt, vilket Teslas bilar redan har. Sen behöver man också ha ett MFi-chip som verifierar att man är certifierad. Men CarPlay går ju också köra helt trådlöst, krävs verkligen någon särskild hårdvara för det?nek0 skrev:Jo Android auto och Carplay är beroende av hårdvara och ganska låsta ( det är inte många appar som går att köra rakt av)e5m1r skrev:Är inte Carplay beroende av hårdvara ?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Kan hända att det krävs viss modell av blåtands / wifi chipp för att det ska liradanni skrev:Tror det är rätt blygsamma hårdvarukrav för CarPlay åtminstone. Man behöver en Lightning-kontakt, vilket Teslas bilar redan har. Sen behöver man också ha ett MFi-chip som verifierar att man är certifierad. Men CarPlay går ju också köra helt trådlöst, krävs verkligen någon särskild hårdvara för det?nek0 skrev:Jo Android auto och Carplay är beroende av hårdvara och ganska låsta ( det är inte många appar som går att köra rakt av)e5m1r skrev:Är inte Carplay beroende av hårdvara ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se