Ibland är jag lite trög...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Ibland är jag lite trög...

Inlägg av Fredric83 »

Skrattade ganska gott åt mig själv idag. Jag hade för en gång skull tid att bara sitta och pilla med inställningarna till förarprofilen. Först vart jag lite sur då jag insåg att jag i ett halvår trott att min profil varit länkad till foben, men det visade sig att frugan aldrig ändrat några inställningar och alltid kört på min profil. Så då fick jag fixat det...efter ett halvårs ägande :lol: Sen tänkte jag, när jag ändå höll på att jag skulle ställa in easy entry. Till min stora irritation så hände ingenting! Trots att skiten var aktiverad... så jag gjorde ett nytt försök. Åååå se om jag hade läst på popup skyltarna innan jag klickat mig vidare i iver så var jag ju tvungen att ställa in hur enkelt jag ville komma in!

Nu kände jag mig istället väldigt nöjd med min lilla nörd stund, tjaaa iaf för några sekunder.... sen kände jag mig istället väldigt trög! Här har jag ägt bilen i mer än ett halvår och berättat för kleti och pleti om bilens alla funktioner och hur bra de är, utan att själv fatta att jag faktiskt inte ens lyckats ställa in dem :shock: Så ikväll placerar jag dumstruten på mig själv och garvar åt åtlöjet :lol:

Tänk att man lär sig nya saker, varje dag.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Ibland är jag lite trög...

Inlägg av Zalman3 »

Jag lärde mig efter ett år att man bara behöver peka på en punkt på kartan i 3s, då navigerar den dit.
Bra om man vet på kartan vart man ska, men glömt adressen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Zalman3 skrev:
Jag lärde mig efter ett år att man bara behöver peka på en punkt på kartan i 3s, då navigerar den dit.
Bra om man vet på kartan vart man ska, men glömt adressen.
Wow det visste jag inte! bra tråd denna. Livet är för kort för att lära sig av sina egna misstag ;)
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Hur är det nu igen?

Har svårt att begripa logiken med den adaptiva farthållaren, dvs skillnaden i funktion mellan att trycka på spakens lilla knapp eller att koppla in/ur farthållaren genom att dra spaken mot mig respektive skjuta den ifrån mig. Jag tycker resultatet blir lite hipp som happ. Är det någon som inte är lika trögtänkt, eller ha ett mera utvecklat logisk tänkande än mig?

Ibland så väljer den hastigheten den får via internet, dvs den som visas i den runda ringen. Vid andra tillfällen så struntar den i det, utan återgår till tidigare val. Har som sagt svårt att förstå varför den ska bete sig som den gör.

Någon som kan förklara detta med lätt begriplig svenska för en gammal gube.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hebbe skrev:
Hur är det nu igen?

Har svårt att begripa logiken med den adaptiva farthållaren, dvs skillnaden i funktion mellan att trycka på spakens lilla knapp eller att koppla in/ur farthållaren genom att dra spaken mot mig respektive skjuta den ifrån mig. Jag tycker resultatet blir lite hipp som happ. Är det någon som inte är lika trögtänkt, eller ha ett mera utvecklat logisk tänkande än mig?

Ibland så väljer den hastigheten den får via internet, dvs den som visas i den runda ringen. Vid andra tillfällen så struntar den i det, utan återgår till tidigare val. Har som sagt svårt att förstå varför den ska bete sig som den gör.

Någon som kan förklara detta med lätt begriplig svenska för en gammal gube.
Trycka in knappen, gör man det? Den är ju rent av borttagen sen flera år tillbaks. Men jag kan förklara hur det funkar bortsett från knappen.

Om farthållaren ej är aktiverad och du drar spaken uppåt eller neråt så kommer den sätta farthållaren på nuvarande hastighet. Om farthållaren är aktiverad kommer den öka eller sänka inställd hastighet.

Om farthållaren ej är aktiverad och du drar spaken mot dig så beror vad som händer på om farthållaren nyligen varit aktiverad eller inte. Om den inte varit aktiverad på ett tag, så kommer den ställa in gällande hastighet +- den offset du ställt in i inställningarna. Har du en offset på +10 och kör på 100-väg, så kommer den ställa in 110. Men om farthållaren nyligen varit aktiverad, så kommer den göra "resume", dvs den kommer återta den hastighet du hade inställd nyss.

Om farthållaren är aktiverad och du drar spaken mot dig och håller den där, så kommer den att ställa in gällande hastighet +- din offset. Det här kan du även göra medan du passerar en ny hastighetsgräns, då kommer den automatiskt ställa in den nya hastigheten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Glöm inte upp / ner
Knappen stänger av farthållaren för dem som har en sån
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Glöm inte upp / ner
Jag skrev vad upp/ner gör...?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

Ingen farthållare igång:
- Dra mot sig = aktivera med hastigheten som visas i ringen. Har den inte hunnit visa någon hastighet där än blir det aktuell fart (verkar ta ett tag efter man precis startat innan någon hastighet visas där)
- Dra upp/ner = aktivera med aktuell hastighet
- Trycka bortåt = Inget

Farthållare igång:
- Hålla in mot sig = aktivera aktuell hastighet enligt ringen
- Upp/ner = justera hastigheten
- Trycka bortåt = Koppla ur

Så har jag uppfattat det i alla fall.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Wir skrev:
Ingen farthållare igång:
- Dra mot sig = aktivera med hastigheten som visas i ringen. Har den inte hunnit visa någon hastighet där än blir det aktuell fart (verkar ta ett tag efter man precis startat innan någon hastighet visas där)
- Dra upp/ner = aktivera med aktuell hastighet
- Trycka bortåt = Inget

Farthållare igång:
- Hålla in mot sig = aktivera aktuell hastighet enligt ringen
- Upp/ner = justera hastigheten
- Trycka bortåt = Koppla ur

Så har jag uppfattat det i alla fall.
"Upp/ner = justera hastigheten".
Lätt tryck justerar 1 kmh, kraftigare tryck justerar 5 kmh per tryck. Ex: 3 snabba kraftigare tryck justerar farten 15 kmh.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Glöm inte upp / ner
Missade första meningen Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

e5m1r skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Glöm inte upp / ner
Missade första meningen Bild
Haha, jag missade också den meningen :D Därför jag skrev ett inlägg.
Model S 90D -17
Skriv svar