Vilken Tesla ska man köpa i väntan på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Vilken Tesla ska man köpa i väntan på Model 3

Inlägg av mjwahl »

Frågar åt en kompis som har köplats långt bak i Model 3 kön. Vilken Tesla Model som finns tillgänglig idag är det vettigaste köpet om man har en ägartidshorizont på ca 1,5 år ( tills Model 3 kommer i stora volymer)? Tänker på andra hands värde i första hand.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Vilken Tesla ska man köpa i väntan på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tog en S75D. Blev dock så nöjd med den att vi får se hur intresserad jag är av ett byte när 3an kommer hit.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle också säga en S75D, och varför inte en lager/demo om man kan hitta en med skaplig rabatt om man
nu tänker sig att byta till 3:an ganska snart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En begagnad MS. Många är otroligt välskötta och bilarna håller sig fräscha väldigt bra. Man kan nog göra en bra affär. Batteristorlek tycker jag är rätt oviktig, mer viktig är utrustningsnivå.
Tror andrahandsvärdet på dessa kommer att vara rätt stabilt ett tag till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Jag skulle också säga en S75D, och varför inte en lager/demo om man kan hitta en med skaplig rabatt om man
nu tänker sig att byta till 3:an ganska snart :)
Ja jag lyckades ju få hela 23k rabatt på min lagerbil :p, nu var den ju visserligen knappt tillverkad när jag köpte den så det var ju förståligt.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Ok de flesta rekommenderar en Model S som är så lik Model 3 som möjligt i prestanda om jag har förstått den kommande räckvidden rätt.

Skulle man inte kunna tänka sig att det skulle vara bättre för andrahandsvärdet att välja en tesla som är så olik det bara går -typ s100 eller Model X som är en helt annan bil typ?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Minsta värdeminskningen du kommer få på en Tesla är att köpa en begagnad Model S 85 från 2014 eller liknande. Pris på ca 500-600k, största värdetappet har skett och du kommer kunna sälja till liknande pris igen om 1 år.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

tehjimos skrev:
Minsta värdeminskningen du kommer få på en Tesla är att köpa en begagnad Model S 85 från 2014 eller liknande. Pris på ca 500-600k, största värdetappet har skett och du kommer kunna sälja till liknande pris igen om 1 år.
Absolut helt rätt.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag har börjat vela.
Är det verkligen värt väntan, eller ska man satsa på en begagnad S?
Till och med sambon börjar förespråka en S, vilket i och för sig kanske är mest för att få tyst på mig.

Men funderingen är som så.
För det jag kan tänka mig ge för en bil, får jag en 2014-2015 vilket betyder att jag får en "gammal bil" sannolikt med väldigt få mil kvar på garantin.
Jag gillar verkligen modell S, snyggare häftigare än M3, större.
Men gammal vs ny?
Alternativt köpa en så länge som trådskaparen säger. Men hur mycket kommer en begagnad S för ett pris som motsvarar en ny M3 sjunka i värde när den nu kommer?
Satan, jag skulle köpt när S60 kom
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Jag har börjat vela.
Till och med sambon börjar förespråka en S, vilket i och för sig kanske är mest för att få tyst på mig.

För det jag kan tänka mig ge för en bil, får jag en 2014-2015 vilket betyder att jag får en "gammal bil" sannolikt med väldigt få mil kvar på garantin.
Men gammal vs ny?
Alternativt köpa en så länge som trådskaparen säger. Men hur mycket kommer en begagnad S för ett pris som motsvarar en ny M3 sjunka i värde när den nu kommer?
Sörj inte ogjorda saker utan gör saker nu! M.a.o köp en Model S. (men inte min... ;-) ) Om man har pengar nog så tror jag att det lönar sig bäst att köpa en lite mera ovanlig bil med bra prestanda typ en P85DL.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

mjwahl skrev:
Frågar åt en kompis som har köplats långt bak i Model 3 kön. Vilken Tesla Model som finns tillgänglig idag är det vettigaste köpet om man har en ägartidshorizont på ca 1,5 år ( tills Model 3 kommer i stora volymer)? Tänker på andra hands värde i första hand.
https://www.youtube.com/watch?v=TGom8Y5wAow
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

Crappy skrev:
Jag har börjat vela.

Men gammal vs ny?
Jag klarade inte att vänta på model 3 utan köpte en S. Ångrar mig inte :) Jag skulle inte vilja köpa en utan AP dock, AP1 eller AP2 verkar inte spela någon större roll. Så länge bilen klarar att följa linjer på motorvägen är det användbart.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Inga nyanserade svar alls här i forumet längre hehe. Fråga på ett teslaforum och det är klart att alla säger att du ska köpa en model s.

Nej det beror ju helt på vad din kompis ska ha.

24 kWh leaf fr 2014 och fram: kostnad cirka 150k. Jag tror att du kan sälja till nästan exakt samma pris om 1 år. Kanske tappat 5-10%. Funktionell bil och billigast. 6-12 mil räckvidd beroende på körning och väder.

Hyundai ioniq - en mycket kompetent bil men finns knappt som begagnad. 14-24 mil på en laddning. Ganska snabb snabbladdning också.

Begagnad model s - s85 är nog bästa köpet för cirka 550k. Finns dock risk att dessa tappar en del när model 3 kommer ut om nu model 3 kommer som standardversion från 360kkr efter premie. Men jag skulle gissa på drygt 10% tapp på 1,5 år. 27-40 mil räckvidd

Zoe 40kwh med köpt batteri - mest räckvidd för pengarna men kan inte snabbladdas och för liten på motorväg. Också relativt svår att hitta begagnad. 17-35 mil räckvidd.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

apkungen skrev:
Inga nyanserade svar alls här i forumet längre hehe. Fråga på ett teslaforum och det är klart att alla säger att du ska köpa en model s.

Nej det beror ju helt på vad din kompis ska ha.

24 kWh leaf fr 2014 och fram: kostnad cirka 150k. Jag tror att du kan sälja till nästan exakt samma pris om 1 år. Kanske tappat 5-10%. Funktionell bil och billigast. 6-12 mil räckvidd beroende på körning och väder.

Hyundai ioniq - en mycket kompetent bil men finns knappt som begagnad. 14-24 mil på en laddning. Ganska snabb snabbladdning också.

Begagnad model s - s85 är nog bästa köpet för cirka 550k. Finns dock risk att dessa tappar en del när model 3 kommer ut om nu model 3 kommer som standardversion från 360kkr efter premie. Men jag skulle gissa på drygt 10% tapp på 1,5 år. 27-40 mil räckvidd

Zoe 40kwh med köpt batteri - mest räckvidd för pengarna men kan inte snabbladdas och för liten på motorväg. Också relativt svår att hitta begagnad. 17-35 mil räckvidd.
När frågan är vilken Tesla man skall köpa är det ju rimligare att de flesta svarar Model S än att blanda in massa andra bilar.
Skriv svar