Reparation av fälgar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Halloj.

Jag lyckades(?) med konststycket att skrapa en av mina fina 21" Sonic Carbon Twin Turbine Wheel-fälg (höger bak) i världens minsta parkeringsgarage i Sthlm. Jag har beställt en ny, men tänkte kanske om det går att reparera den medan jag väntar på en ny?
Någon som har några tips på nån fälgverkstad (eller vad det kallas) som kan reparera? Gärna runt Uppsala/Stockholm.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Tars »

hed skrev:
Halloj.

Jag lyckades(?) med konststycket att skrapa en av mina fina 21" Sonic Carbon Twin Turbine Wheel-fälg (höger bak) i världens minsta parkeringsgarage i Sthlm. Jag har beställt en ny, men tänkte kanske om det går att reparera den medan jag väntar på en ny?
Någon som har några tips på nån fälgverkstad (eller vad det kallas) som kan reparera? Gärna runt Uppsala/Stockholm.
Intera. Tyvärr söder om Sthlm. Men de är bra.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Tack ska kolla.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av HelectriC »

Hur skadad är fälgen? Bild?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Bild
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av HelectriC »

Det där är inga problem att fixa, kostar inkl lackering 1500-2000kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Fan vad glad jag blir. Var?? :)

Då kan jag med andra ord avbeställa ny fälg. :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Challe76a »

Jag lämnade min hos Vianor och dom skötte allt åt mig. Dom har turbomatad som åker kors och tvärs.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Tack för tipset. Ska höra med dem
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Intera skulle ha runt 2500 ink moms. Men de vill att jag kommer in med enbart hjulet. Ska man låta bilen stå uppallad i 5-7 dagar på uppfarten med enbart 3 hjul?
Jag har tyvärr inte köpt vinterhjul än annars hade de kunnat skifta till dem tillfälligt.

Hur hade ni gjort?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av helix »

hed skrev:
Intera skulle ha runt 2500 ink moms. Men de vill att jag kommer in med enbart hjulet. Ska man låta bilen stå uppallad i 5-7 dagar på uppfarten med enbart 3 hjul?
Jag har tyvärr inte köpt vinterhjul än annars hade de kunnat skifta till dem tillfälligt.

Hur hade ni gjort?
En variant är att köpa lackstift på SC (Sonic Carbon) som de tar runt 300kr för. Kör du med ett fint sandpapper och sen lägger i med lackstiftet så ser det faktiskt riktigt bra ut. Jag gjorde så som en temporär lösning och det blev så bra så jag glömde bort att skadan var där. Under vintern kan du lämna in fälgen till Intera när du ändå har vinterdäcken på bilen. Om det blir några fler små skador under säsongen kan du fortsätta "duttandet" med lackstiften och sen fixa allt under vintern och ha nya fräscha fälgar till nästa säsong :D
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Jag vill ju ha fräscha fina fälgar nu på sommaren. Men tack för tipset. Ska höra med SC om de har ett lånehjul eller nåt en vecka.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Lucidor »

Jag skrapade fälg första veckan när bilen var ny. I min förtvivlan köpte jag en ny fälg från Tesla SC som också utförde skiftet. Ett år senare var det dags igen, men då tog jag helt sonika den gamla skrapade fälgen till Intera för fix. De är proffsiga och fälgen blev som ny. Tror jag betalade 1200 bagis för reparation och några hundralappar till för att skifta över däcket. I Stockholm är det till Intera som Tesla hänvisar sina kunder som stiftat närmare bekantskap med trottoarer.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Challe76a »

Man köper en extra reservfälg...så kan man rotera. Jobbigt om man har olika sorter fram o bak bara. För övrigt så ändrade telefonen turbil till turbomatad i tidigare inlägg ... :shock:
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Lucidor skrev:
Jag skrapade fälg första veckan när bilen var ny. I min förtvivlan köpte jag en ny fälg från Tesla SC som också utförde skiftet. Ett år senare var det dags igen, men då tog jag helt sonika den gamla skrapade fälgen till Intera för fix. De är proffsiga och fälgen blev som ny. Tror jag betalade 1200 bagis för reparation och några hundralappar till för att skifta över däcket. I Stockholm är det till Intera som Tesla hänvisar sina kunder som stiftat närmare bekantskap med trottoarer.
Perfekt. Då är det dem man ska köra med helt enkelt.
Hoppas SC har ett lånehjul.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Tesla verkar inte ha lånehjul.
Är det någon här som har nån gammal 21" fälg med däck som kan tänkas hyra ut en vecka? Mot betalning såklart. Har semester då så kommer inte köra nåt med bilen förutom till och från Intera.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Tars »

hed skrev:
Tesla verkar inte ha lånehjul.
Är det någon här som har nån gammal 21" fälg med däck som kan tänkas hyra ut en vecka? Mot betalning såklart. Har semester då så kommer inte köra nåt med bilen förutom till och från Intera.
Kanske får arachnid fälgarna idag, så kan du få låna en.
Ska kolla med sc när de kommer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Tars »

Sorry. Inga fälgar än.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av mathiaso »

Kan låna ut en grå 21" turbinfälg. Men bor tyvärr inte nära Stockholm.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Tack alla för era erbjudanden om hjälp :)

Fick mail från tesla där de skrev att de ev skulle kunna ordna fram ett hjul. Annars är jag i kontakt med en annan här på forumet som skulle kunna låna ut ett/ett par vinterhul.
Vet ni om det skulle funka med 21" runtom och 19" höger bak? Eller bör man ha båda hjulen 19" bak?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av HelectriC »

hed skrev:
Tack alla för era erbjudanden om hjälp :)

Fick mail från tesla där de skrev att de ev skulle kunna ordna fram ett hjul. Annars är jag i kontakt med en annan här på forumet som skulle kunna låna ut ett/ett par vinterhul.
Vet ni om det skulle funka med 21" runtom och 19" höger bak? Eller bör man ha båda hjulen 19" bak?
jag hade nog varit lite försiktig med olika dimensioner på samma axel. När jag hade en bakfälg inne för lackering, så tog jag med mig ett vinterhjul som ersättning. Samma 21" båda två, men sommardäcket är 275 istället för vinterdäckets 245 och bara det fick verkstaden att varna mig att jag skulle köra mycket försiktigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Alright. Tack för varningen. Men då bör det funka med 2st 19” bak och 21” fram med andra ord ?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Jag är så j-vla glad just nu. Mailade Johan på Rosenbergs Inpol (ska lämna bilen där på söndag för opti-behandling) och skrev att min ena fälg var repad så att jag gärna gjorde behandlingen av alla fälgarna samtidigt vid senare tillfälle. Varpå han svarade att deras lackerare kunde laga och lacka fälgen, men att det skulle ta nån dag extra. Helt fantastiskt. Så sjukt glad just nu. Slippa hålla på å byta fälgar å lämna in å åka fram och tillbaka och boka in senare datum för opticoat av fälgar.

Skål!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av Ferro94 »

hed skrev:
Jag är så j-vla glad just nu. Mailade Johan på Rosenbergs Inpol (ska lämna bilen där på söndag för opti-behandling) och skrev att min ena fälg var repad så att jag gärna gjorde behandlingen av alla fälgarna samtidigt vid senare tillfälle. Varpå han svarade att deras lackerare kunde laga och lacka fälgen, men att det skulle ta nån dag extra. Helt fantastiskt. Så sjukt glad just nu. Slippa hålla på å byta fälgar å lämna in å åka fram och tillbaka och boka in senare datum för opticoat av fälgar.

Skål!
Grattis. Johan är bra. Han fixade min bil för 2,5 år sen och fortfarande fin. Bra investering!

Annars kan även jag rekommendera Intera. Efter 1:a säsongen var 3 av 4 fälgar skrapade. Lämnade dem när jag hade vinterhjulen på och de blev som nya för några futtiga tusenlappar.

Jag surnade rejält på originaldäcken från Conti, så till säsongen efter bytte jag till Michelin Pilot Super Sport som har en skyddande gummiklack som går lite utanför fälgen. Inte ett märke i någon av fälgarna sen dess. Varje gång bilen varit inne på SUC i Väsby har de kommenterat att jag ”klarat fälgarna” så bra. De skulle bara veta... :D Rekommenderas starkt!!
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Reparation av fälgar?

Inlägg av hed »

Exakt. Fick tipset om Intera som verkar riktigt grymma. Nu kan jag dock få allt på samma gång, vilket är sjukt smidigt :) Slippa hålla på å köra fram och tillbaka och byta hjul, boka ny tid för behandling av fälgar hos Rosenbergs..

Tack för tipset angående däck. Något jag absolut ska kolla upp. Stort tack för det tipset!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar