Ny produkt från Tesla den 30 april

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av vigge50 »

Elon Musk har precis skrivit att en ny produkt från tesla ska presenteras den sista april, kan det vara ett batteri för hemmet?
Major new Tesla product line -- not a car -- will be unveiled at our Hawthorne Design Studio on Thurs 8pm, April 30
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 17 feb 2015 15:51
Ort: Tyresö

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av OlofR »

Låter troligt
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Kalle »

batteri för hemmet tippar jag på, eller kanske den där hemma laddaren som konecktar själv till bilen som en orm ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av TiborBlomhall »

Hemmabatteriet helt klart.
Metallormladdsladden är en cool produkt, men knappast en "product line".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av bylund »

Fast tills dess kan jag hoppas på att det är motorcyklar de ska börja bygga, men då måste jag köpa en till Tesla.
Men nog är det hemmabatterier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av pegs »

Eller en eldriven motorbåt? (Om det är något som är bränsleslukare av klass, så är det väl det...)
Dessutom en premiumprodukt där dom kan ta ut ett relativt högt pris.
Den skulle kanske också kunna byggas i aluminium.

En 6m daycruiser. Motorstark, snabb acceleration och helt knäpptyst. Skulle vara helt magiskt. En Tesla på sjön...
(Bara spekulerar helt vilt... :geek: )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Kalle »

Då hoppas jag på en zeppelinare täckt med solceller som en lyxyacht.
Tänk att glida tyst nåra meter över amazonas regnskog, eller strax över målnen i solnedgången ;)
Önska kostar ingen ting
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Hammar »

Nej nej, det är naturligt vis ett eldrivet överljudsplan som skall presenteras. Framtiden måste ju bli bättre än dåtiden, och Concorden behöver ju få en modern uppföljning :D
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Werzion »

Jag tror dom vänder på steken!

En bensindriven smartphone, två val; standard på 320 Hk, V8 samt premium, V10 på 550 Hk :D


(eller eldrivna skor? haha)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Daoops »

Hade ju vart grymt kul om det vore en båt eller något, då kommer det ju två nya produktlinjer eftersom vi vet att hemmalagring kommer :).

Men man kan ju spekulera lite runt hemma-batteri också. Vilka storlekar kommer dom i? Kommer man kunna koppla ihop ett microgrid om grannarna köper samma? Bara bundlat med SolarCitys paneler eller kan man köpa packet löst (troligen). Hur snyggt kommer det va? Dc snabbladdning till Teslan möjlig? Och inte minst då...vad är priset per kWh? Eller blir det lease-modell som SolarCity?

My take:
15kWh och uppåt, i steg om 5kWh
Microgrid förberett, kommer senare genom mjukvaru-uppgradering (via sitt wifi man kopplar in det på).
Fristående variant senare, möjlig som ersättare för diesel-aggregat (tex festivaler etc).
Det kommer lära sig husets förbrukning och ta och ge el med maximal vinst (ladda natt, ge dag tex)
Ingen Dc snabbladdning, för lite kWh och det här batteriet är inte byggt för snabb urladdning. Byggt för att hålla länge.
Priset då, billigare än till bilen pga helt andra krav. Men ändå täcka vinst och utveckling och kringutrustning.. $200/kWh för första 15kWh och sedan $150/kWh för fler celler.

Någon med hus och elräkning som vet vad elen kostar mellan dag och natt och vill ge sig på att räkna hur lång tid det skulle ta att räkna hem även utan solpaneler?

Jag tror det här kommer att bli större än biltillverkningen.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Elputte »

En lite galen gissning. Tänk om Tesla skulle lansera en serie surplattor, smarta klockor, kanske till och med en smartphone? Så överlåter vi hemmabatteriet till SolarCity.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Svenssons »

Daoops skrev:
Hade ju vart grymt kul om det vore en båt eller något, då kommer det ju två nya produktlinjer eftersom vi vet att hemmalagring kommer :).

Men man kan ju spekulera lite runt hemma-batteri också. Vilka storlekar kommer dom i? Kommer man kunna koppla ihop ett microgrid om grannarna köper samma? Bara bundlat med SolarCitys paneler eller kan man köpa packet löst (troligen). Hur snyggt kommer det va? Dc snabbladdning till Teslan möjlig? Och inte minst då...vad är priset per kWh? Eller blir det lease-modell som SolarCity?

My take:
15kWh och uppåt, i steg om 5kWh
Microgrid förberett, kommer senare genom mjukvaru-uppgradering (via sitt wifi man kopplar in det på).
Fristående variant senare, möjlig som ersättare för diesel-aggregat (tex festivaler etc).
Det kommer lära sig husets förbrukning och ta och ge el med maximal vinst (ladda natt, ge dag tex)
Ingen Dc snabbladdning, för lite kWh och det här batteriet är inte byggt för snabb urladdning. Byggt för att hålla länge.
Priset då, billigare än till bilen pga helt andra krav. Men ändå täcka vinst och utveckling och kringutrustning.. $200/kWh för första 15kWh och sedan $150/kWh för fler celler.

Någon med hus och elräkning som vet vad elen kostar mellan dag och natt och vill ge sig på att räkna hur lång tid det skulle ta att räkna hem även utan solpaneler?

Jag tror det här kommer att bli större än biltillverkningen.
Vet inte om det är så stor skillnad på dag och natt i Sverige. Vi har ju vattenkraften som agerar som ett stort batteri och jämnar ut skillnaderna. Det kommer inte fungera så smidigt i Sverige med ett batteri heller. Det går inte ha detta kopplat till vanliga hushållsnätet hur som helst. Blir att dra dubbla ledningar eller ha något som drar mycket ström som kan kopplas in där men som inte är beroende av kontinuerlig ström från batteripacket och kan kopplas on-grid vid behov, typ en elbil.

Jag skulle inte ha något emot ca 20 kWh batteri som jag kan ladda med mina solceller och kunna få en mini-SC hemma samt ha reservkraft när strömmen går vilket verkar bli allt vanligare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av kanylbullen »

Svenssons skrev:
Daoops skrev:
Hade ju vart grymt kul om det vore en båt eller något, då kommer det ju två nya produktlinjer eftersom vi vet att hemmalagring kommer :).

Men man kan ju spekulera lite runt hemma-batteri också. Vilka storlekar kommer dom i? Kommer man kunna koppla ihop ett microgrid om grannarna köper samma? Bara bundlat med SolarCitys paneler eller kan man köpa packet löst (troligen). Hur snyggt kommer det va? Dc snabbladdning till Teslan möjlig? Och inte minst då...vad är priset per kWh? Eller blir det lease-modell som SolarCity?

My take:
15kWh och uppåt, i steg om 5kWh
Microgrid förberett, kommer senare genom mjukvaru-uppgradering (via sitt wifi man kopplar in det på).
Fristående variant senare, möjlig som ersättare för diesel-aggregat (tex festivaler etc).
Det kommer lära sig husets förbrukning och ta och ge el med maximal vinst (ladda natt, ge dag tex)
Ingen Dc snabbladdning, för lite kWh och det här batteriet är inte byggt för snabb urladdning. Byggt för att hålla länge.
Priset då, billigare än till bilen pga helt andra krav. Men ändå täcka vinst och utveckling och kringutrustning.. $200/kWh för första 15kWh och sedan $150/kWh för fler celler.

Någon med hus och elräkning som vet vad elen kostar mellan dag och natt och vill ge sig på att räkna hur lång tid det skulle ta att räkna hem även utan solpaneler?

Jag tror det här kommer att bli större än biltillverkningen.
Vet inte om det är så stor skillnad på dag och natt i Sverige. Vi har ju vattenkraften som agerar som ett stort batteri och jämnar ut skillnaderna. Det kommer inte fungera så smidigt i Sverige med ett batteri heller. Det går inte ha detta kopplat till vanliga hushållsnätet hur som helst. Blir att dra dubbla ledningar eller ha något som drar mycket ström som kan kopplas in där men som inte är beroende av kontinuerlig ström från batteripacket och kan kopplas on-grid vid behov, typ en elbil.

Jag skulle inte ha något emot ca 20 kWh batteri som jag kan ladda med mina solceller och kunna få en mini-SC hemma samt ha reservkraft när strömmen går vilket verkar bli allt vanligare.
Nu på våren skiljer det bara några ören över dygnet, i höstas kunde det vara ungefär halva priset på natten.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Daoops skrev:
Hade ju vart grymt kul om det vore en båt eller något, då kommer det ju två nya produktlinjer eftersom vi vet att hemmalagring kommer :).

Men man kan ju spekulera lite runt hemma-batteri också. Vilka storlekar kommer dom i? Kommer man kunna koppla ihop ett microgrid om grannarna köper samma? Bara bundlat med SolarCitys paneler eller kan man köpa packet löst (troligen). Hur snyggt kommer det va? Dc snabbladdning till Teslan möjlig? Och inte minst då...vad är priset per kWh? Eller blir det lease-modell som SolarCity?

My take:
15kWh och uppåt, i steg om 5kWh
Microgrid förberett, kommer senare genom mjukvaru-uppgradering (via sitt wifi man kopplar in det på).
Fristående variant senare, möjlig som ersättare för diesel-aggregat (tex festivaler etc).
Det kommer lära sig husets förbrukning och ta och ge el med maximal vinst (ladda natt, ge dag tex)
Ingen Dc snabbladdning, för lite kWh och det här batteriet är inte byggt för snabb urladdning. Byggt för att hålla länge.
Priset då, billigare än till bilen pga helt andra krav. Men ändå täcka vinst och utveckling och kringutrustning.. $200/kWh för första 15kWh och sedan $150/kWh för fler celler.

Någon med hus och elräkning som vet vad elen kostar mellan dag och natt och vill ge sig på att räkna hur lång tid det skulle ta att räkna hem även utan solpaneler?

Jag tror det här kommer att bli större än biltillverkningen.
Vet inte om det är så stor skillnad på dag och natt i Sverige. Vi har ju vattenkraften som agerar som ett stort batteri och jämnar ut skillnaderna. Det kommer inte fungera så smidigt i Sverige med ett batteri heller. Det går inte ha detta kopplat till vanliga hushållsnätet hur som helst. Blir att dra dubbla ledningar eller ha något som drar mycket ström som kan kopplas in där men som inte är beroende av kontinuerlig ström från batteripacket och kan kopplas on-grid vid behov, typ en elbil.

Jag skulle inte ha något emot ca 20 kWh batteri som jag kan ladda med mina solceller och kunna få en mini-SC hemma samt ha reservkraft när strömmen går vilket verkar bli allt vanligare.
Ja det där är ju en poäng, el-montörerna vill ju kunna stänga av elen centralt har jag förstått och inte ha en massa hus som vill grilla dom. Net-metering kommer inte att fungera riktigt i sverige då. Och det tillkommer installationskostnader som du säger om man måste hantera det. Har vi samma elpris på dagen och natten?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av mickeisol »

Det har ju börjat ploppa upp ESS och allt vad det kallas redan nu, vad som behövs är ju billiga och bra batterier med hög verkningsgrad och som tål många laddcykler.
dom här systemen har många finesser, oftast sitter dom direkt efter huvudsäkringen och hanterar strömavbrott så att ingen solel/batteriel kan gå bakvägen ut på elnätet och skada linje montörer.
(man kan ha solceller eller nåt annat som egen elproduktion)
Men bla kan man ha lägre säkringseffekt genom att batterierna kan medge högre effektuttag en tid (beroende på hur stor lagringskapacitet så klart), kan köra nettoavräkning med sig själv över natten såklart, eventuellt prioritera batterikapacitet ifall frekvent med strömavbrott, ha kopplat direkt till aktuellt elpris och sälja när elpriset är högt (både dag och natt) etc etc.
Även såklart möjlighet att gå helt offgrid med automatisk start av elverk (exvis för norrland med mörkt i december), och den generatorn behöver ju inte vara så stor utan behöver bara klara snittlasten och lite till (batterierna tar ju topparna).

så ifall priset på dessa system kommer ner i lämpliga nivåer så blir det en höjdare, I tyskland får man bidrag för dom (har ju typ ingen vattenkraft som balanserar).
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Daoops »

mickeisol skrev:
Det har ju börjat ploppa upp ESS och allt vad det kallas redan nu, vad som behövs är ju billiga och bra batterier med hög verkningsgrad och som tål många laddcykler.
dom här systemen har många finesser, oftast sitter dom direkt efter huvudsäkringen och hanterar strömavbrott så att ingen solel/batteriel kan gå bakvägen ut på elnätet och skada linje montörer.
(man kan ha solceller eller nåt annat som egen elproduktion)
Men bla kan man ha lägre säkringseffekt genom att batterierna kan medge högre effektuttag en tid (beroende på hur stor lagringskapacitet så klart), kan köra nettoavräkning med sig själv över natten såklart, eventuellt prioritera batterikapacitet ifall frekvent med strömavbrott, ha kopplat direkt till aktuellt elpris och sälja när elpriset är högt (både dag och natt) etc etc.
Även såklart möjlighet att gå helt offgrid med automatisk start av elverk (exvis för norrland med mörkt i december), och den generatorn behöver ju inte vara så stor utan behöver bara klara snittlasten och lite till (batterierna tar ju topparna).

så ifall priset på dessa system kommer ner i lämpliga nivåer så blir det en höjdare, I tyskland får man bidrag för dom (har ju typ ingen vattenkraft som balanserar).
Ja precis, jag tror att du skriver ungefär det jag ville skriva fast med riktiga termer :). Kapa topparna tänkte jag är mest aktuellt för företag och fabriker men det är klart, har man en ampereslukande bil så kan det ju faktiskt även vara bra för privatpersoner. Vad kostar det att ha en 32 amp säkring privat istället för 16? (eller vilka strömstyrkor vi nu pratar).

Jag googlade lite snabbt och nån artikel om hur mycket man tjänar på att torktumla på natten säger att det rör sig om ca 20 öre per kWh i skillnad. Elbilen laddar man ju ändå på natten så man kan kanske inte räkna in något på det, men om huset drar 15kWh på en dag skulle det i teorin då röra sig om 3 kr per dag. * 365, 1,1kkr om året. Skulle packet då kosta 25kkr så räknar man hem det på 20 år utan paneler. Plus vinsten i lägre säkring. (samt att man har det gött under ett strömavbrott)

Det jag tror att jag undrar är potentialen i sverige, eller kanske kr/kWh lagrad träffar punkten där det är lönsamt även i sverige inom en rimlig tidzperiod. Dyr dollar är ju lite kass för vi importerar lagringen från USA men inte elen.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av vigge50 »

Ny tweet från Elon Musk nu som mer eller mindre garanterar att det är energilagring, något annat hade verkligen förvånat mig :D
With all that solar power being generated, it almost feels like something is needed to complete the picture ...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av thebishop »

Elon är välkommen till Sverige i november... ;-)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Svenssons »

thebishop skrev:
Elon är välkommen till Sverige i november... ;-)
Det är därför vi behöver batterier som har laddats under sommaren... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av thebishop »

Problemet är ju att de skulle bli sjukt stora om man räknar på det. Jag tror det är en klockren idé när man inte behöver vinteruppvärmning och har bra sol en större del av året. Annars ta en typisk villa med värmepump - säg att den behöver 5000kwh för vintersäsongen plus hushållsel - det blir ett stort batteri även om man kan få in några ynka soltimmar på vintern också. Topputjämning för att kunna använda lågpristariff kanske kan funka däremot :)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Svenssons »

thebishop skrev:
Problemet är ju att de skulle bli sjukt stora om man räknar på det. Jag tror det är en klockren idé när man inte behöver vinteruppvärmning och har bra sol en större del av året. Annars ta en typisk villa med värmepump - säg att den behöver 5000kwh för vintersäsongen plus hushållsel - det blir ett stort batteri även om man kan få in några ynka soltimmar på vintern också. Topputjämning för att kunna använda lågpristariff kanske kan funka däremot :)
Man ska inte använda el för att värma upp hus, än mindre använda batteriel för att värma upp hus. Solvärme är en annan sak, då blir det effektivare. Batteri är bra för topputjämning som du säger och för att ha backup för kritiska strömförbrukare (kyl, frys, vattenpump osv) vid kortare avbrott men inte bra för att använda till uppvärmning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av thebishop »

El är bra för att dra runt en bergvärmepump... ;)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av mahulkp »

Jag sätter en peng på att det är nåt sånt här vi får se: https://projectlivewire.harley-davidson.com/

Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av Svenssons »

thebishop skrev:
El är bra för att dra runt en bergvärmepump... ;)
Det är nödvändigt för att dra runt en bergvärmepump (har en själv...) men det är effektivare och billigare att köra med solvärme som värmer upp vatten istället för solceller som ger el till bergvärmepump som värmer upp vatten. Solvärme kräver också el visserligen men det rör sig kanske om 50 kWh per år till pumpen, något som ett batteri på kanske ett par kWh och 50-60 W solceller skulle klara av. För att värma huset med bergvärme och solceller så skulle antagligen inte 10 000 W solceller och 20 kWh batteri vara tillräckligt för värme under samma period som solvärmeanläggningen ger värme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ny produkt från Tesla den 30 april

Inlägg av mickeisol »

Svenssons skrev:
thebishop skrev:
El är bra för att dra runt en bergvärmepump... ;)
Det är nödvändigt för att dra runt en bergvärmepump (har en själv...) men det är effektivare och billigare att köra med solvärme som värmer upp vatten istället för solceller som ger el till bergvärmepump som värmer upp vatten. Solvärme kräver också el visserligen men det rör sig kanske om 50 kWh per år till pumpen, något som ett batteri på kanske ett par kWh och 50-60 W solceller skulle klara av. För att värma huset med bergvärme och solceller så skulle antagligen inte 10 000 W solceller och 20 kWh batteri vara tillräckligt för värme under samma period som solvärmeanläggningen ger värme.
Håller inte riktigt med där, beroende på att solceller fungerar bättre ju kallare det är (högre verkningsgrad), en solcell på 250watt vid +25 grader ger 300watt vid -25
och full ljus förstås. Man har glädje av solcellerna större del av kalenderåret än solfångarna, samt när solcellerna ger ett par 100watt så kan man ju nyttja det, att jämföra när solfångarna levererar +20grader vatten.

Men om man har stort behov av tappvarmvatten sommartid så är ju solfångarna en höjdare för dom tar ju mindre plats (för samma effekt)
Skriv svar