http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... a7046fe27b
Moderator: Redaktion
Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.Swede1 skrev:Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.
Har inte model 3 ccs så tycker jag att Elon misdlyckats med att skapa en massmarknadsbil för Europa.
Efter de stora vägarna, ja. Men alla har inte det körmönstret. Man kan ju läsa hela tiden på det här forumet hur folk klagar över att det inte finns SuC där de bäst behöver dem.JonasH skrev:Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.
Ja du har helt rätt i att det finns många Superchargers i stora delar av europa, men som sen påpekas så är det oftast längs de srörsta vägarna allena.JonasH skrev:Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.Swede1 skrev:Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.
Har inte model 3 ccs så tycker jag att Elon misdlyckats med att skapa en massmarknadsbil för Europa.
Har kört Tesla i snart 3 år i stora delar av Europa (Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien) utan att någon gång haft brist på Superchargers. De finns typ över allt i Europa...
Min mataffär erbjuder gratis CHAdeMO och gratis CCS..... Håller med om att Model 3 måste få CCS om Tesla skall bli en massmarknadsbil. Sen har ju Elon sagt att man skall kunna ladda över allt där det finns el. Det borde ju bygga på att bilen går att plugga in också.JonasH skrev:Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.Swede1 skrev:Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.
Jag kan helt klart se nyttan med de om man inte har laddmöjlighet hemma, då blir detta ett alternativ även om jag personligen troligen inte skulle utnyttja de så mycket själv då jag kan ladda hemma.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
Tyvärr bara 50 kW vad jag vet.erbo73 skrev:Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Chademo-adaptern klarar inte mer än 50 kW.erbo73 skrev:Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Ja, kör man från Kalmar så ser Supercharger-kartan ut liknande denna: Själv har jag använt snabbladdare i Vetlanda, Växjö, Värnamo, Landvetter, Skövde och Jönköping t.ex. pga brister för SuperCharger-nätverket.zyax skrev:Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänkaSvenssons skrev:Ja, kör man från Kalmar så ser Supercharger-kartan ut liknande denna: Själv har jag använt snabbladdare i Vetlanda, Växjö, Värnamo, Landvetter, Skövde och Jönköping t.ex. pga brister för SuperCharger-nätverket.zyax skrev:Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Vem har sagt att man behöver snabbladdning dagligen? Det gör man såklart inte, men när jag reser långt vill jag inte ta en jättestor omväg bara för att det inte finns någon supercharger längs vägen.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Nu pratar vi inte snabbladdning utan CCS på för närvarande 45kW ungefär. Det är absolut inte negativt för batteriet.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.Viper skrev:En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
Ja, det vore inte helt fel.Henrik Torphammar skrev:
Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.