Jag vet att ”Artiklar i media” är tänkt till liknande men kände att detta behövdes lyftas fram. En undersökning i Storbritannien ställde frågor till 2000 personer om rena elbilar och resultatet är skrämmande.
47% of people think that petrol or diesel cars accelerate faster than pure electric
25% think EVs are more expensive to maintain
42% of Brits aren’t sure if you can put a pure electric car through a car wash
52% of Brits saying they wouldn’t be able to describe what an EV is to someone else
Förutom detta så tror de frågade i snitt att det kostar £21,54 att ladda en elbil.
29% förstod inte att du kan ladda en elbil hemma.
(Tibor har inte lagt till tillräckligt starka symboler för att visa ens känslor)
(Tibor har inte lagt till tillräckligt starka symboler för att visa ens känslor)
Skämt och sido så är det sjuka siffor. Speciellt den om biltvätten
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 14:52
av Jerker
vigge50 skrev:
42% of Brits aren’t sure if you can put a pure electric car through a car wash
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 14:56
av Teslaspolen
Jag fick frågan en gång om det inte var farligt att köra elbil i åskväder, skulle inte blixten söka sig till fordonet då?
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 14:59
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Jag fick frågan en gång om det inte var farligt att köra elbil i åskväder, skulle inte blixten söka sig till fordonet då?
Nej, den står ju på gummihjul och är isolerad. Det är också därför batteriet inte laddar ur sig.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 15:12
av chaffis75
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
42% of Brits aren’t sure if you can put a pure electric car through a car wash
den där var ju riktigt bra
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 16:36
av LarsL
Man måste hela tiden påminna sig om att det är så här kunskaps läget är hos allmänheten.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 19:10
av Henrik Torphammar
Man kan göra samma undersökning om precis vad som helst och få svar som är riktigt skrämmande. Fråga mig om fotboll tex. Titta på youtube hur ijustine fungerar rent generellt i olika situationer. Titta på juryn i talang hur dom agerar när dom skall försöka sätta ord på något som inte är musik eller dans.
När jag körde Leaf så var det en dam i en Zoe som inte hade en aning om att Leaf var en elbil. En tjej på jobbet hade sin mobiltelefon liggande med displayen påslagen hela dagen och ojjade sig över att batteriet bara räckte till lunch. Hon svalde inte min förklaring att om hon släckte skärmen så skulle den räcka två dagar istället. osv...
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 19:12
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Man måste hela tiden påminna sig om att det är så här kunskaps läget är hos allmänheten.
Ja och där ser vi ju hur effektivt lobbyisterna lyckats banka in "semisnabb" i alla kommuntjänstemännen som tar förnuftiga beslut baserat på den info dom fått till sig. Bara det att sanningen är minst sagt stretchad.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 19:23
av Nyren
Och alla tror fortfarande att man måste köra till ”macken” och ladda...
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 04 jul 2018 19:36
av Bjelke
Det känns skönt att ligga så pass mycket före en så stor del av befolkningen.........!
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 00:32
av Mickep
Men semisnabb om man skall försvara kommuntjänstemännens nyspråk inte helt oriktig. Det är ju kvartsfinal semi-final etc. så man kan säga att det är nästan snabbladdning.close but ni cigarr som man säger.
Men jag håller med om att semiladdning borde vara 50 kW. Snabb borde vara över 100kw. För hoppningsvis kommer vi dit, men det kommer kosta.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 06:38
av mati
Mickep skrev:
Men semisnabb om man skall försvara kommuntjänstemännens nyspråk inte helt oriktig. Det är ju kvartsfinal semi-final etc. så man kan säga att det är nästan snabbladdning.close but ni cigarr som man säger.
Fel. "Semisnabbladdning" på en 22kW-stolpe är exakt lika snabbt som hemmaladdning för de allra flesta, dvs 3.6 eller 7.2kW eller 11kW. Beroende på bilmodell såklart. Zoe och Tesla med dubbelladdare är de enda som AC-laddar snabbare än så.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 07:26
av chaffis75
mati skrev:
Mickep skrev:
Men semisnabb om man skall försvara kommuntjänstemännens nyspråk inte helt oriktig. Det är ju kvartsfinal semi-final etc. så man kan säga att det är nästan snabbladdning.close but ni cigarr som man säger.
Fel. "Semisnabbladdning" på en 22kW-stolpe är exakt lika snabbt som hemmaladdning för de allra flesta, dvs 3.6 eller 7.2kW eller 11kW. Beroende på bilmodell såklart. Zoe och Tesla med dubbelladdare är de enda som AC-laddar snabbare än så.
Ja varför inte kallad de var de är, dvs AC laddning 22kw. Den finns ju faktiskt en och annan 22 eller 20kw DC laddning också, ja då kanske man skulle kunna kalla de semisnabbladdning. Eller finns de andra förslag på vad man ska kalla alla AC stolpar för? m
mm tror denna fråga ställts förr men undrar om den fick svar då.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 07:52
av Niklas Z
Mitt förslag är att kalla dylika tingestar för "ladduttag". Den enda skillnaden mot ett 3-fasuttag, Schuko, osv eftersom de är spänningskällor som ger konstant AV-spänning och utnyttjar bilens inbyggda laddare. Laddare (dvs sådana som åker till) borde innebära att de levererar DC och därmed inte behöver utnyttja bilens inbyggda laddare).
Men det är väl närmast hopplöst att försöka ändra språkbruk.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 07:54
av Niklas Z
mati skrev:
Mickep skrev:
Men semisnabb om man skall försvara kommuntjänstemännens nyspråk inte helt oriktig. Det är ju kvartsfinal semi-final etc. så man kan säga att det är nästan snabbladdning.close but ni cigarr som man säger.
Fel. "Semisnabbladdning" på en 22kW-stolpe är exakt lika snabbt som hemmaladdning för de allra flesta, dvs 3.6 eller 7.2kW eller 11kW. Beroende på bilmodell såklart. Zoe och Tesla med dubbelladdare är de enda som AC-laddar snabbare än så.
Precis och då undrar man om biltillverkare som väljer klena laddare tänker sig att den inbyggda laddaren endast ska användas nattetid, när bilen står hemma eller på destinationen, eller möjligen på jobbet under en 8-timmars arbetsdag.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 08:36
av chaffis75
Niklas Z skrev:
Precis och då undrar man om biltillverkare som väljer klena laddare tänker sig att den inbyggda laddaren endast ska användas nattetid, när bilen står hemma eller på destinationen, eller möjligen på jobbet under en 8-timmars arbetsdag.
Jag tror tillverkarna bara tänker 3 kw laddare är billigare än 11kw... Vi tar för 3kW för våra köpare förstår nog inte bättre och vi kan inte ta ut den extra kostnad en 11 kw kostar.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 08:40
av Niklas Z
chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
Precis och då undrar man om biltillverkare som väljer klena laddare tänker sig att den inbyggda laddaren endast ska användas nattetid, när bilen står hemma eller på destinationen, eller möjligen på jobbet under en 8-timmars arbetsdag.
Jag tror tillverkarna bara tänker 3 kw laddare är billigare än 11kw... Vi tar för 3kW för våra köpare förstår nog inte bättre och vi kan inte ta ut den extra kostnad en 11 kw kostar.
Kan nog stämma alltför väl.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 09:22
av bylund
Med tanke på hur mycket de gillar att ta betalt för tillval är jag snarare förvånad att det inte har kraftigare laddare som alternativ de tar bra betalt för.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 09:38
av 12man
Till okunskapen bidrar ju också diverse aktörers FUD och andras försök att sätta agendan.
Det viktiga är att bilen går på el.
Skit i autokörning, carsharing, uppkopplad det ÄR sekundärt.
Se till att bilarna kan laddas vettigt, och nej 3.7kW duger inte, det är inte normalladdning, Vattenfall läser ni!!!
Och sätt igång och TILLVERKA dem, ni är ju så bra på det
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 10:22
av Teslaspolen
Dags att starta ett trefas-uppror?
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 10:25
av LarsL
bylund skrev:
Med tanke på hur mycket de gillar att ta betalt för tillval är jag snarare förvånad att det inte har kraftigare laddare som alternativ de tar bra betalt för.
Ja, det hade ju varit det rimliga. Jag som inte behöver 3-fas laddning kan komma undan lite billigare medan de som behöver 3-fas kan betala 10-20 000kr extra för det.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 10:54
av Arild
Om en laddstolpe (laddbox el. dy.) levererar AC, kommer det aldrig att kunna definieras som ”semisnabb” laddning. Enbart elbilsladdare med DC på >20 kW kan någonsin bli ”semisnabb”.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 10:58
av Jerker
Arild skrev:
Om en laddstolpe (laddbox el. dy.) levererar AC, kommer det aldrig att kunna definieras som ”semisnabb” laddning. Enbart elbilsladdare med DC på >20 kW kan någonsin bli ”semisnabb”.
Renault Zoe före mitten av 2015 har AC-laddning med 43 kW och Clevers laddare kan nästan alltid leverera detta. Det går nu även att köpa nya Zoe med 43 kW AC-laddning, men i Sverige tas de inte in.
Re: Okunskapen om elbilar
Postat: 05 jul 2018 10:58
av Teslaspolen
Semisnabb/snabbladdning är ju relativt, precis som HD-TV borde vara relativt (1080p känns ju inte speciellt HD 2018).
50 kW DC borde, i min mening, omdefinieras från snabbladdning till semisnabbladdning.