
Tog kollektivtrafik till Göteborg för att slippa köra två bilar hem, tåget kom i tid men missade bussen från Mölndals station så blev några minuter sen till Tesla, inte ofta jag åker tåg och buss så bara det blev ett litet äventyr.
Väl på plats hos Tesla står den där och väntar fint, trevligt bemötande av personalen. Gick igenom och synade bilen ordentligt men kunde inte hitta några skönhetsfel på den alls. Inte suttit ordentligt i de nya stolarna med tyg i mitten innan men de var riktigt sköna så det valet ångrar jag absolut inte.
Nördig som man är hade jag givetvis läst igenom mer eller mindre allt som finns att läsa så genomgång av bilens finesser var inte direkt nytt. Nya MCU:n är riktigt rapp och standardljudet tycker jag var alldeles utmärkt också, visst inte lika fylligt som det stora men det räcker för mig. Så än så länge känns bortvalet av premiumpaketet inte allt för mycket (kanske jag ångrar mig i vinter?)
Började sen resan hemåt, mjukt, tyst och alldeles underbart jämfört mot min MB E220 diesel. Mercedesen är tyst och bekväm att köra men måste nog ändå påstå att motorvägsfart runt 120 så tycker jag inte Teslan låter mer i kupén. Allt under 100 är så dock mycket tystare och varje gång man trycker på pedalen så låter det ju inget, till skillnad mot en brummande dieselmotor så det subtila vinandet från motorerna något som andas framtid

I början av resan hem så var inte kamerorna kalibrerade så då blev man snabbt påmind om att man INTE vill ha en bil utan farthållare


Jag hade Mercedes motsvarighet till AP med namnet DrivePilot. Man kunde åka motorväg utan att hålla i ratten men blev ombedd att röra ratten omkring var 15:e sekund, efter ett tag var det bara naturligt och inget som egentligen störde ens på motorväg. På landsvägar fick man mest hela tiden korrigera och ta över om det inte var extremt tydliga linjer och det inte svängde för mycket. Varje korsning var ett aber.
Har ju läst en del här om den senaste uppdateringen av AP som gör den mer tjatig men för mig är det ett steg åt rätt håll, dessutom håller den sig perfekt inom linjerna, även på landsvägar är den imponerande jämfört mot Mercan.
Den är dessutom väldigt känslig för att man håller i ratten så "tekniken" jag använt för Mercans DrivePilot funkar ypperligt (lägga lite tryck på ratten om bilen kör i en sväng alt. lätt tryck på ratten åt något håll om bilen kör rakt fram) Motorvägsfärden på resten av resan var helt fantastiskt skön och avslappnande.
Sen blev bilen riktigt sur på mig när jag spontant stampade pedalen i mattan på motorvägen och hade AP igång, bilen pep åt alla håll och kanter och AP stängde av sig och ville inte igång igen förrän jag stannat och lagt i P, hehe så stäng av AP innan en eventuell speedboost på motorvägen

Väl hemma så funkade Wall Connectorn som installerades för någon vecka sedan så nu står den där i garaget och jag hittar på alla möjliga orsaker att för att ta en sväng, vi har fullt med mjölk i kylen nu iaf

Vart är det man anmäler sig som Tesla-ägare här på forumet?