Måste skriva av mig lite då jag är en aning frustrerad.
Jag köpte 21" Original turbinfälgar av en medlem på forumet här , och tyckte efter en tid att de var en aning obalans i däcken. Ringde Tesla och fick då veta att jag var "tvungen" att göra det hos dem "med tanke på garantier" etc.
De tog ca 1500kr för det så det var ingen fara på taket. Detta är rapporten:
Tyvärr har jag inte haft tid att köra motorväg förrän igår kväll när jag tog en tur till uppsala för att visa bilen för en god vän som snart ska bli Teslaägare. Noterade då rätt kraftig obalans i 120 km/h och när vännen testade så var vi uppe ännu snabbare med ännu värre vibrationer som följd.Concern: Customer: when driving on the freeway, he heard something fall off and then could
feel strong vibrations after that. Customer suspects it was one of the weights from the rims as
he bought them second hand (tesla original 21's).
The vibrations are felt but not so signification at 90kmh. Over 105kmh the vibration is very
stong.
Pay Type: Customer Pay
Corrections: Exterior NVH General Diagnosis
Performed test drive and confirmed the issue. Inspected vehicle on post lift and found
improper balancing weights on all four wheels. Need to re-balance all four wheels.
Corrections: Rebalance 4 Tires
Re-balanced all four wheels and performed another test drive to confirm there is no
longer vibrations while driving on highway speed.
Ringde Tesla Infra city i morse och påtalade att jag ville reklamera jobbet och att jag skulle åka på lång bilsemester nu på Tisdag. Fick då svaret att då detta inte gällde ett fel som berör säkerheten i bilen kunde de inte ta in den akut, utan jag fick en tid i Aug.
Detta är naturligtvis väldigt tråkigt då bilen skakade rätt rejält i motorvägshastighet. Tesla måste ha missat att provköra bilen, alternativt inte gjort det på motorväg över 110.
Då Tesla inte kunde hjälpa så jag åkte till Däckia i Infra City och fick hjälp av Karim där.
Resultat:
Vänster bak: Höger bak: Då de var väldigt dåligt balanserade så valde jag även att kolla fram. Hade dock lagt undan telefonen då, men vänster fram var 15 / 10 och höger fram 15 / 0.
Dvs alla däcken var dåligt balanserade, och bak var katastrof med 100 respektive 85 gram obalans. På bra väg känner man allt över 15 gram i bilen så ni kan ju tänka er....
Tesla har alltså gjort ett uselt jobb med balanseringen. Ska tala med dem igen nästa vecka och se om jag kan få ersättning för den tusenlapp extra detta kostade mig.
Kan varmt rekommendera Däcka i Infra City. Sjukt trevligt bemötande och bilen går som en dröm nu. Jag inser först nu att bilen aldrig har varit helt balanserad för så lugn och fin som den blev nu har den aldrig varit sen jag hämtade ut den.
Det gör inte heller saken bättre att jag haft bilen inne 2 gånger redan för att takluckan på bilen kärvar och "hackar" fram, och det blir att boka en ny tid för det igen

Trevlig helg på er