Sida 1 av 1

Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 14:42
av ezitsuj
Tjenare,

Måste skriva av mig lite då jag är en aning frustrerad.

Jag köpte 21" Original turbinfälgar av en medlem på forumet här , och tyckte efter en tid att de var en aning obalans i däcken. Ringde Tesla och fick då veta att jag var "tvungen" att göra det hos dem "med tanke på garantier" etc.
De tog ca 1500kr för det så det var ingen fara på taket. Detta är rapporten:
Concern: Customer: when driving on the freeway, he heard something fall off and then could
feel strong vibrations after that. Customer suspects it was one of the weights from the rims as
he bought them second hand (tesla original 21's).
The vibrations are felt but not so signification at 90kmh. Over 105kmh the vibration is very
stong.
Pay Type: Customer Pay
Corrections: Exterior NVH General Diagnosis
Performed test drive and confirmed the issue. Inspected vehicle on post lift and found
improper balancing weights on all four wheels. Need to re-balance all four wheels.
Corrections: Rebalance 4 Tires
Re-balanced all four wheels and performed another test drive to confirm there is no
longer vibrations while driving on highway speed.
Tyvärr har jag inte haft tid att köra motorväg förrän igår kväll när jag tog en tur till uppsala för att visa bilen för en god vän som snart ska bli Teslaägare. Noterade då rätt kraftig obalans i 120 km/h och när vännen testade så var vi uppe ännu snabbare med ännu värre vibrationer som följd.
Ringde Tesla Infra city i morse och påtalade att jag ville reklamera jobbet och att jag skulle åka på lång bilsemester nu på Tisdag. Fick då svaret att då detta inte gällde ett fel som berör säkerheten i bilen kunde de inte ta in den akut, utan jag fick en tid i Aug.

Detta är naturligtvis väldigt tråkigt då bilen skakade rätt rejält i motorvägshastighet. Tesla måste ha missat att provköra bilen, alternativt inte gjort det på motorväg över 110.

Då Tesla inte kunde hjälpa så jag åkte till Däckia i Infra City och fick hjälp av Karim där.

Resultat:
Vänster bak:
20180720_125735.jpg
Höger bak:
20180720_131730.jpg
Då de var väldigt dåligt balanserade så valde jag även att kolla fram. Hade dock lagt undan telefonen då, men vänster fram var 15 / 10 och höger fram 15 / 0.

Dvs alla däcken var dåligt balanserade, och bak var katastrof med 100 respektive 85 gram obalans. På bra väg känner man allt över 15 gram i bilen så ni kan ju tänka er....
Tesla har alltså gjort ett uselt jobb med balanseringen. Ska tala med dem igen nästa vecka och se om jag kan få ersättning för den tusenlapp extra detta kostade mig.

Kan varmt rekommendera Däcka i Infra City. Sjukt trevligt bemötande och bilen går som en dröm nu. Jag inser först nu att bilen aldrig har varit helt balanserad för så lugn och fin som den blev nu har den aldrig varit sen jag hämtade ut den.

Det gör inte heller saken bättre att jag haft bilen inne 2 gånger redan för att takluckan på bilen kärvar och "hackar" fram, och det blir att boka en ny tid för det igen :(

Trevlig helg på er :)

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 15:14
av Bjelke
Superdåligt rent ut sagt! :(
Mina Araschnid känns också kasst balanserade men
har inte hunnit kollat upp dom än...

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 16:00
av mati
När jag krängde på mina vinterdäck på originalfälgarna tog det en halvtimme för däckverstaden att balansera ett av däcken. De hade aldrig varit med om nåt liknande sa de. De funderade på att använda balanseringsvikter för lastbilar, eftersom de är tyngre. Samma sak hände nu på våren när de satte på mina sommarsulor. Min förra Model S hade samma problem, extremt svårbalanserade hjul, men då skyllde jag på att någon kanske hade kört sönder fälgen eller så.

Så när Tesla inte lyckas med att balansera dina hjul så är det förmodligen ett resultat av en extrem obalans i fälgen i kombination med oviljan eller oförmågan att ta sig den nödvändiga tiden för att få bort den.

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 16:54
av ezitsuj
mati skrev:
När jag krängde på mina vinterdäck på originalfälgarna tog det en halvtimme för däckverstaden att balansera ett av däcken. De hade aldrig varit med om nåt liknande sa de. De funderade på att använda balanseringsvikter för lastbilar, eftersom de är tyngre. Samma sak hände nu på våren när de satte på mina sommarsulor. Min förra Model S hade samma problem, extremt svårbalanserade hjul, men då skyllde jag på att någon kanske hade kört sönder fälgen eller så.

Så när Tesla inte lyckas med att balansera dina hjul så är det förmodligen ett resultat av en extrem obalans i fälgen i kombination med oviljan eller oförmågan att ta sig den nödvändiga tiden för att få bort den.
Ja, eller som däckkillen sa. "Jag har balanserat 10.000 däck. Vanliga mekaniker brukar inte vara lika duktiga / noga på att få det lika bra. Vi som jobbar med däck är dessutom väldigt noga med att det ska bli perfekt"

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 17:12
av frippe
[quote="ezitsuj”] Ringde Tesla och fick då veta att jag var "tvungen" att göra det hos dem "med tanke på garantier" etc.[/quote]

Lite komiskt faktiskt att garantier på en bil hänger på om fälgarna balanseras hos tesla själva eller hos en specialist.
Undrar hur alla andra biltillverkare överlevt detta dekadenta inslag att tillåta helt okända däck- och fölgspecialister att balansera hjulen?

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 17:37
av Verdi
Nån som vet nån bra balanserare nere i Kristianstad? Blev sugen på att kolla mina hjul också. Är här nere 2 veckor till och är alldeles för nyfiken för att vänta.

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 17:39
av PoloPrinsen
Försöker förstå din frustration, men som endast svennebilägare o dito svennehjul så missar jag nog endel av den ekonomiskt relaterade frustrationen då svindyra grejjor skall/borde vara svinbra... men inte alltid är det.

Men en sak som jag reagerar på som lekman är den som jag förmodar stora massan bly du nu rullar runt med.
Är verkligen det hela fälgar? Nu när abs finns så borde inte däcken slitas så ojämt, så jag undrar om Teslas fälgfabrik har släppt igenom en andrasorteringsfälg/ar?
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!
Mvh PP

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 17:42
av Bjelke
Skitsnack att balansering skulle kunna påverka garantin för om det skulle gälla så måste tesla lägga om ALLA vinterdäck också åt alla som lägger om varje höst/vår, eller varenda gång man bara köper nya däck för att dom är slut, tväruselt att ens nämns ordet garanti här (Och jodå dom har sagt samma sak till mig också)

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 18:18
av Verdi
Bjelke skrev:
Skitsnack att balansering skulle kunna påverka garantin för om det skulle gälla så måste tesla lägga om ALLA vinterdäck också åt alla som lägger om varje höst/vår, eller varenda gång man bara köper nya däck för att dom är slut, tväruselt att ens nämns ordet garanti här (Och jodå dom har sagt samma sak till mig också)

Exakt. Skulle Tesla vara så anala kring garanti blir de inte långlivade

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 18:36
av mati
Bjelke skrev:
Skitsnack att balansering skulle kunna påverka garantin för om det skulle gälla så måste tesla lägga om ALLA vinterdäck också åt alla som lägger om varje höst/vår, eller varenda gång man bara köper nya däck för att dom är slut, tväruselt att ens nämns ordet garanti här (Och jodå dom har sagt samma sak till mig också)
Tänkte precis det. Jag har redan två gånger förvanskat min garanti.

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 18:56
av bylund
Alltså, garanti på det som direkt kan relateras till själva hjulbalanseringen, om man gör den någon annanstans och de gör fel, kan ju ryka men inget annat.

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 19:53
av frippe
mati skrev:
Bjelke skrev:
Skitsnack att balansering skulle kunna påverka garantin för om det skulle gälla så måste tesla lägga om ALLA vinterdäck också åt alla som lägger om varje höst/vår, eller varenda gång man bara köper nya däck för att dom är slut, tväruselt att ens nämns ordet garanti här (Och jodå dom har sagt samma sak till mig också)
Tänkte precis det. Jag har redan två gånger förvanskat min garanti.
Opus, lever på gränsen, att du bara kan sova gott om natten. :lol:

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 22:28
av ReubenWelsh
Som förstagångs bilägare med sjukt dålig koll på faktisk körning. Hur känner man om däck är dåligt balanserade? I bilen eller i ratten? Fick tesla sätta på mina nya Archinids igår men blir orolig när man läser sånt här :(

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 20 jul 2018 23:33
av hencjo
Min däckverkstad säger att för stora fel beror på att däcket sitter fel på fälgen. Och då monterar de om däcket innan de försöker balansera igen.

Upplevelsen av det har varit bra.

Har andra hört liknande förklaringar?

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 21 jul 2018 00:43
av Nicke Nyfiken
hencjo skrev:
Min däckverkstad säger att för stora fel beror på att däcket sitter fel på fälgen. Och då monterar de om däcket innan de försöker balansera igen.

Upplevelsen av det har varit bra.

Har andra hört liknande förklaringar?
Normalt förfarande vid större obalans.

Både däck och fälg har en viss obalans var för sig. Om dessa råkar ”linjera” vid montering så kan det bli en stor obalans. Då snurrar man däcket 180˚ på fälgen för att dela på obalanserna så att de i stället tar ut varandra. Förhoppningsvis har man då bara en mindre obalans kvar som är betydligt lättare att balansera med vikter.

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 21 jul 2018 08:35
av mati
ReubenWelsh skrev:
Som förstagångs bilägare med sjukt dålig koll på faktisk körning. Hur känner man om däck är dåligt balanserade? I bilen eller i ratten? Fick tesla sätta på mina nya Archinids igår men blir orolig när man läser sånt här :(
Bilen vibrerar unfgefär som om du kör på en tvättbräda. Vibrationerna kommer inte förrän du kör i en viss hastighet, säg 80-90 eller mer, beroende på hur dåligt balanserade hjulen är. Men sen märker du det, garanterat.
Dåligt balanserade framhjul känns såklart mest i ratten.

Re: Min första dåliga erfarenhet av Tesla's service

Postat: 21 jul 2018 15:47
av Foluke
ReubenWelsh skrev:
Som förstagångs bilägare med sjukt dålig koll på faktisk körning. Hur känner man om däck är dåligt balanserade? I bilen eller i ratten? Fick tesla sätta på mina nya Archinids igår men blir orolig när man läser sånt här :(
Du kan förnimma en känsla i bilen som att det är bullrig asfalt eller så. Man tycker det kan vara normalt till dess man kör en välbalanserad bil. Med välbalanserade hjul får man mer känslan att bilen "flyter" fram. Man mår mycket bättre! Detta hände mig i våras. Efter balansering blev det en helt annan känsla. (Ett bakhjul var obalanserad innan.)