Elcykelfiasko: Bedrägerier med premien
Moderator: Redaktion
Elcykelfiasko: Bedrägerier med premien
Var lite lat, så ämnet reflekterar artikeln kring att det fuskas tydligen rätt flitigt med premien. Trist, men åt andra sidan, var bara väntat med tanke på hur lågt man sjunker idag för att fuska och genomföra bedrägeri...
Elcykelfiasko: Bedrägerier med premien – Naturvårdsverket saknar rutiner
Regeringens elcykelpremie har blivit föremål för bedrägerier där folk lämnat tillbaks elcyklar för återbetalning efter att de fått ut sin premie, men också avancerade härvor med förfalskade kvitton. Naturvårdsverket, som sköter utbetalningarna av premien, saknar dock rutiner för att hantera felaktiga utbetalningar.
Elcykelfiasko: Bedrägerier med premien – Naturvårdsverket saknar rutiner
Regeringens elcykelpremie har blivit föremål för bedrägerier där folk lämnat tillbaks elcyklar för återbetalning efter att de fått ut sin premie, men också avancerade härvor med förfalskade kvitton. Naturvårdsverket, som sköter utbetalningarna av premien, saknar dock rutiner för att hantera felaktiga utbetalningar.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elcykelfiasko: Bedrägerier med premien
Det är väl tyvärr ett problem som inte enbart är relaterat till just elcykelsubventionen.
Någon undersökning visade att timpriset för en snickare gått upp i samband med ROT infördes, samma sak med elcykelpremien, priset går upp. Och nu då fiffel med subventionen. Människans uppfinningsrikedom är oändlig.
Det är lite svårare att kontrollera elcyklar än elbilar med tanke på att de inte är registrerade.
Någon undersökning visade att timpriset för en snickare gått upp i samband med ROT infördes, samma sak med elcykelpremien, priset går upp. Och nu då fiffel med subventionen. Människans uppfinningsrikedom är oändlig.
Det är lite svårare att kontrollera elcyklar än elbilar med tanke på att de inte är registrerade.
Model Y LR.
Model S70D
Trist, speciellt när pengarna börjar ta slut.
Synd när kriminella förstör satsningar. Hoppas uppdrag granskning gör ett reportage och shamear de som håller på.
Synd när kriminella förstör satsningar. Hoppas uppdrag granskning gör ett reportage och shamear de som håller på.
Ramnummer reggas. Men varför betalas det ut innan öppet köp är passerat? Idiotiskt system.
Inför Norges elbilsstöd istället. Den ger bevisad effekt per krona

Precis ta bort moms på elcykelkontakten2 skrev:Ramnummer reggas. Men varför betalas det ut innan öppet köp är passerat? Idiotiskt system.
Returnerar du den ja då får du precis lila mycket tillbaks

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag fattar inte varför elcyklar ska subventioneras öht. Jag tror miljönyttan är riktigt dålig per investerad krona.
Lite av problemet är vädret i Sverige. När det är torrt och varmt så cyklar många som bor på rätt avstånd gärna.Verdi skrev:Jag fattar inte varför elcyklar ska subventioneras öht. Jag tror miljönyttan är riktigt dålig per investerad krona.
Men sen när höstrusket, vintern och tidiga våren är så , nja inte så många kanske.
Så man kan inte dra ner på kommunaltrafiken heller även om nyttjandet går ner till hälften under fina perioden.
MYLR-24
De flesta resor är under 5 km. Så där kunde elcykel (eller tom vanlig cykel) ersätta bilen. blev själv hämtad på cykel på dagis (och sedan cyklade själv när syskon åkte i barnstolen som fanns på cyklar då). Då fanns även pakethållare och korgar. Det ser man sällan på cyklar numera. nu tar man bilen trots att man bara köpt en varukasse.(tydligen "helghandlar" man numera) För några år sedan cyklade jag 10 månader om året (dock inte vansinnesvinter nu senast).
Så visst är intentionen god, men elcyklarna behöver komma ned i pris av sig själv. Det är nackdelen med elcyklar, att de är så dyra. Men jag vet inte om sådana insatser gör att priset hålls uppe. så kanske är att ändra momsen en bra ide. (det kan man göra tills pengarna tar slut, men man kan fortfarande missbruka sådant genom att sälja vidare till tredje man/land)
Så visst är intentionen god, men elcyklarna behöver komma ned i pris av sig själv. Det är nackdelen med elcyklar, att de är så dyra. Men jag vet inte om sådana insatser gör att priset hålls uppe. så kanske är att ändra momsen en bra ide. (det kan man göra tills pengarna tar slut, men man kan fortfarande missbruka sådant genom att sälja vidare till tredje man/land)
Kan inte mer än var enig. För de jag känner som har köpt en elcykel hade redan planerat att köpa en och framför allt så använde de redan en cykel för att ta sig till jobbet på sommaren. Så även om MP anser att varje såld cykel är lika med att en bil står still samt även anser att det till och med finns studier som visar detta så är det inget jag har lyckats gräva fram ännu.Verdi skrev:Jag fattar inte varför elcyklar ska subventioneras öht. Jag tror miljönyttan är riktigt dålig per investerad krona.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof