
Bakgrund: äger en P85 sedan snart 1år. Har på den ett 30mm sänkt fjäderchassi med P85+-däck, dvs 21" michelin ps2 med 265 bak.
Nästa bil jag skaffar kommer bli en P85D eftersom P85 inte finns längre. Detta var klart redan innan provkörningen.
Intryck av P85D:
Från stillastående klart bättre acc, ffa inget däckspinn vilket jag får med P85.
Vid rullande ingen märkbar skillnad i acc mot P85.
Man får en känsla av "drivning på styrhjulen", vilket inte är så konstigt med tanke på att man ju faktiskt har det! Men styrkänslan är inte lika ren eller "ostörd" som en bakhjulsdriven bil. Detta är mest märkbart om man accelererar i en kurva. ACc rakt fram märks inte.
Främre motorn hörs tydligt.
Övriga intryck
Snyggt med svart alcantara tak men kup'en blir klart mörkare, trots pano. Pano släpper inte igenom mycket ljus.
Next gen säten: kluven. Prisskillnaden idag mot vanliga säten är ju försumbar. NG är ju klart mer stödjande i sidorna, men skapar också ett tryck på lårens utsidor vilket jag efter många år med BMWs sportstolar inte tycker om alls på långresor. Tycker dessutom NG ser något fulare ut än de gamla.
Nya led-lamporna är gulare i färgen än de gamla som var blåare. Gillar de gamla bättre.
Gillar alcantara på dash. Nu väntar jag bara på alcantara-ratten!