P85D vs P85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

P85D vs P85

Inlägg av Niclas »

Provkörde idag P85D i Täby med deras trevlige store manager (som jag vet läser detta forum :D ).
Bakgrund: äger en P85 sedan snart 1år. Har på den ett 30mm sänkt fjäderchassi med P85+-däck, dvs 21" michelin ps2 med 265 bak.

Nästa bil jag skaffar kommer bli en P85D eftersom P85 inte finns längre. Detta var klart redan innan provkörningen.

Intryck av P85D:
Från stillastående klart bättre acc, ffa inget däckspinn vilket jag får med P85.
Vid rullande ingen märkbar skillnad i acc mot P85.
Man får en känsla av "drivning på styrhjulen", vilket inte är så konstigt med tanke på att man ju faktiskt har det! Men styrkänslan är inte lika ren eller "ostörd" som en bakhjulsdriven bil. Detta är mest märkbart om man accelererar i en kurva. ACc rakt fram märks inte.
Främre motorn hörs tydligt.

Övriga intryck
Snyggt med svart alcantara tak men kup'en blir klart mörkare, trots pano. Pano släpper inte igenom mycket ljus.
Next gen säten: kluven. Prisskillnaden idag mot vanliga säten är ju försumbar. NG är ju klart mer stödjande i sidorna, men skapar också ett tryck på lårens utsidor vilket jag efter många år med BMWs sportstolar inte tycker om alls på långresor. Tycker dessutom NG ser något fulare ut än de gamla.
Nya led-lamporna är gulare i färgen än de gamla som var blåare. Gillar de gamla bättre.
Gillar alcantara på dash. Nu väntar jag bara på alcantara-ratten!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: P85D vs P85

Inlägg av hybris »

Tycker det är en sinnesjuk skillnad i väghållning, komfort och acceleration. Både stillastående och rullande. Jag blir helt snurrig i skallen när jag trycker plattan i botten. Det hände aldrig i en P85+. Efter kört bilen i några hundra mil är jag supernöjd med bytet. Var tveksam och orolig men nu är jag nöjd. ;-) next gen helt självklara. Sitter apskön i dem. Det ör inte bara sidostödet utan hela stolen som är rejält bättre än de gamla bänkarna i p85 sommmest passar för folk med superbreda bakar.., :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85D vs P85

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Tycker det är en sinnesjuk skillnad i väghållning, komfort och acceleration. Både stillastående och rullande. Jag blir helt snurrig i skallen när jag trycker plattan i botten. Det hände aldrig i en P85+. Efter kört bilen i några hundra mil är jag supernöjd med bytet. Var tveksam och orolig men nu är jag nöjd. ;-) next gen helt självklara. Sitter apskön i dem. Det ör inte bara sidostödet utan hela stolen som är rejält bättre än de gamla bänkarna i p85 sommmest passar för folk med superbreda bakar.., :-)
Snurrig, det är bara du som blivit äldre. Stolarna , du har blivit benigare. :-)
Men annars är det väl ganska självklart att du är nöjd med byte och så borde vara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: P85D vs P85

Inlägg av Kilowatt »

Jag kommer också från en radda BMW och håller med om att sitsens sidostöd inte är 100. Påminner om 3-seriens eller X3:and sportstol.

Men i övrigt en mycket bra stol som är världar bättre än den gamla.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: P85D vs P85

Inlägg av hybris »

Jag är nog mer krävande eftersom jag kostade på mig att byta. Dvs hade nog högre krav än en ny ägare eftersom jag redan hade den bästa modellen som fannas innan. Dvs skillnaden från Tesla till Tesla är ljusår mindre än från REX till Tesla. Men min 100% ärliga feedback är det jag skrivet och inget jag hittar på. Jag skulle inte vilja byta till en P85 eller + igen... Hade förväntat mig något snabbare men inte att allt skulle kännas så mycket skarpare. Väghållning och vägkänslan är grym. Med P85D spöar Tesla BMW M5/M6 i vägkänsla. Ja även Porsche...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85D vs P85

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Jag är nog mer krävande eftersom jag kostade på mig att byta. Dvs hade nog högre krav än en ny ägare eftersom jag redan hade den bästa modellen som fannas innan. Dvs skillnaden från Tesla till Tesla är ljusår mindre än från REX till Tesla. Men min 100% ärliga feedback är det jag skrivet och inget jag hittar på. Jag skulle inte vilja byta till en P85 eller + igen... Hade förväntat mig något snabbare men inte att allt skulle kännas så mycket skarpare. Väghållning och vägkänslan är grym. Med P85D spöar Tesla BMW M5/M6 i vägkänsla. Ja även Porsche...
Det är en ganska bra mätsticka att tänka "skulle jag vilja byta min bil mot den där xxx oavsett pris", då vet man hur nöjd man är med sin egen bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: P85D vs P85

Inlägg av MEL »

Blev idag (rejält) ifrån-åkt av en P85D för första gången. Norsk-reggad som drog max från stillastående vid rödljus och det kändes som den gick dubbelt så fort som min (P85+) den första sekunden. Vi rullar brevid varandra in till nästa rödljus och det känns som han pressar på nytt från rullande när det slår om till grönt och nu ligger vi i princip jämte varandra innan vi båda slår av i morgontrafiken. Skulle tro att stor del av P85D:s sekundkapning till 100 ligger i den tidiga accelerationen. Andra gången jag blir ifrånåkt sedan jag fick bilen, sist var det en Porsche Turbo S. Blir förvisso pubertal i mina accelerationer först om jag misstänker att jag kan hamna på efterkälken...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D vs P85

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Jag blir helt snurrig i skallen när jag trycker plattan i botten.
Jag också. Men jag kan inte låta bli att göra det. Hela tiden. Har gått konstant illamående sedan jag hämtade ut min P85D. Har noterat att det är en enorm skillnad om batteriet är relativt fullt - med halvfullt batteri eller mindre får jag inte alls samma svindlande berg-och-dal-bane-känsla. Med fullt batteri i insane-läge knyter det sig helt ärligt i hjärtat när jag accelererar vid rödljus i stadstrafik - det är som att hjärnan inte hinner registrera alla synintryck, och raket-start-känslan blandas med skräcken att inte ha tillräcklig kontroll över bilen. Ena sekunden är bilen här och i nästa sekund är den någon helt annanstans.
Har också kört P85 och den accelerationen är inte jämförbar - med P85 har jag aldrig upplevt skräcken som jag får i min P85D.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar