Sida 1 av 1
P85D vs P85
Postat: 07 apr 2015 21:08
av Niclas
Provkörde idag P85D i Täby med deras trevlige store manager (som jag vet läser detta forum

).
Bakgrund: äger en P85 sedan snart 1år. Har på den ett 30mm sänkt fjäderchassi med P85+-däck, dvs 21" michelin ps2 med 265 bak.
Nästa bil jag skaffar kommer bli en P85D eftersom P85 inte finns längre. Detta var klart redan innan provkörningen.
Intryck av P85D:
Från stillastående klart bättre acc, ffa inget däckspinn vilket jag får med P85.
Vid rullande ingen märkbar skillnad i acc mot P85.
Man får en känsla av "drivning på styrhjulen", vilket inte är så konstigt med tanke på att man ju faktiskt har det! Men styrkänslan är inte lika ren eller "ostörd" som en bakhjulsdriven bil. Detta är mest märkbart om man accelererar i en kurva. ACc rakt fram märks inte.
Främre motorn hörs tydligt.
Övriga intryck
Snyggt med svart alcantara tak men kup'en blir klart mörkare, trots pano. Pano släpper inte igenom mycket ljus.
Next gen säten: kluven. Prisskillnaden idag mot vanliga säten är ju försumbar. NG är ju klart mer stödjande i sidorna, men skapar också ett tryck på lårens utsidor vilket jag efter många år med BMWs sportstolar inte tycker om alls på långresor. Tycker dessutom NG ser något fulare ut än de gamla.
Nya led-lamporna är gulare i färgen än de gamla som var blåare. Gillar de gamla bättre.
Gillar alcantara på dash. Nu väntar jag bara på alcantara-ratten!
Re: P85D vs P85
Postat: 07 apr 2015 23:51
av hybris
Tycker det är en sinnesjuk skillnad i väghållning, komfort och acceleration. Både stillastående och rullande. Jag blir helt snurrig i skallen när jag trycker plattan i botten. Det hände aldrig i en P85+. Efter kört bilen i några hundra mil är jag supernöjd med bytet. Var tveksam och orolig men nu är jag nöjd.

next gen helt självklara. Sitter apskön i dem. Det ör inte bara sidostödet utan hela stolen som är rejält bättre än de gamla bänkarna i p85 sommmest passar för folk med superbreda bakar..,

Re: P85D vs P85
Postat: 08 apr 2015 06:48
av Pontus
hybris skrev:Tycker det är en sinnesjuk skillnad i väghållning, komfort och acceleration. Både stillastående och rullande. Jag blir helt snurrig i skallen när jag trycker plattan i botten. Det hände aldrig i en P85+. Efter kört bilen i några hundra mil är jag supernöjd med bytet. Var tveksam och orolig men nu är jag nöjd.

next gen helt självklara. Sitter apskön i dem. Det ör inte bara sidostödet utan hela stolen som är rejält bättre än de gamla bänkarna i p85 sommmest passar för folk med superbreda bakar..,

Snurrig, det är bara du som blivit äldre. Stolarna , du har blivit benigare.

Men annars är det väl ganska självklart att du är nöjd med byte och så borde vara.
Re: P85D vs P85
Postat: 08 apr 2015 07:02
av Kilowatt
Jag kommer också från en radda BMW och håller med om att sitsens sidostöd inte är 100. Påminner om 3-seriens eller X3:and sportstol.
Men i övrigt en mycket bra stol som är världar bättre än den gamla.
Re: P85D vs P85
Postat: 08 apr 2015 07:52
av hybris
Jag är nog mer krävande eftersom jag kostade på mig att byta. Dvs hade nog högre krav än en ny ägare eftersom jag redan hade den bästa modellen som fannas innan. Dvs skillnaden från Tesla till Tesla är ljusår mindre än från REX till Tesla. Men min 100% ärliga feedback är det jag skrivet och inget jag hittar på. Jag skulle inte vilja byta till en P85 eller + igen... Hade förväntat mig något snabbare men inte att allt skulle kännas så mycket skarpare. Väghållning och vägkänslan är grym. Med P85D spöar Tesla BMW M5/M6 i vägkänsla. Ja även Porsche...
Re: P85D vs P85
Postat: 08 apr 2015 08:05
av Pontus
hybris skrev:Jag är nog mer krävande eftersom jag kostade på mig att byta. Dvs hade nog högre krav än en ny ägare eftersom jag redan hade den bästa modellen som fannas innan. Dvs skillnaden från Tesla till Tesla är ljusår mindre än från REX till Tesla. Men min 100% ärliga feedback är det jag skrivet och inget jag hittar på. Jag skulle inte vilja byta till en P85 eller + igen... Hade förväntat mig något snabbare men inte att allt skulle kännas så mycket skarpare. Väghållning och vägkänslan är grym. Med P85D spöar Tesla BMW M5/M6 i vägkänsla. Ja även Porsche...
Det är en ganska bra mätsticka att tänka "skulle jag vilja byta min bil mot den där xxx oavsett pris", då vet man hur nöjd man är med sin egen bil.
Re: P85D vs P85
Postat: 10 apr 2015 00:28
av MEL
Blev idag (rejält) ifrån-åkt av en P85D för första gången. Norsk-reggad som drog max från stillastående vid rödljus och det kändes som den gick dubbelt så fort som min (P85+) den första sekunden. Vi rullar brevid varandra in till nästa rödljus och det känns som han pressar på nytt från rullande när det slår om till grönt och nu ligger vi i princip jämte varandra innan vi båda slår av i morgontrafiken. Skulle tro att stor del av P85D:s sekundkapning till 100 ligger i den tidiga accelerationen. Andra gången jag blir ifrånåkt sedan jag fick bilen, sist var det en Porsche Turbo S. Blir förvisso pubertal i mina accelerationer först om jag misstänker att jag kan hamna på efterkälken...
Re: P85D vs P85
Postat: 10 apr 2015 01:49
av Herr X
hybris skrev:Jag blir helt snurrig i skallen när jag trycker plattan i botten.
Jag också. Men jag kan inte låta bli att göra det. Hela tiden. Har gått konstant illamående sedan jag hämtade ut min P85D. Har noterat att det är en enorm skillnad om batteriet är relativt fullt - med halvfullt batteri eller mindre får jag inte alls samma svindlande berg-och-dal-bane-känsla. Med fullt batteri i insane-läge knyter det sig helt ärligt i hjärtat när jag accelererar vid rödljus i stadstrafik - det är som att hjärnan inte hinner registrera alla synintryck, och raket-start-känslan blandas med skräcken att inte ha tillräcklig kontroll över bilen. Ena sekunden är bilen här och i nästa sekund är den någon helt annanstans.
Har också kört P85 och den accelerationen är inte jämförbar - med P85 har jag aldrig upplevt skräcken som jag får i min P85D.