Jag har ju haft bilverkstad i ett större antal år och då har det liksom ingått att man måste transportera en del bilar. Detta har tyvärr varit något som diverse dieselfordon har fått hjälpa till med men nu då jag har lagt ner verkstaden (klarade inte av alla vansinniga konstruktioner längre...) så har själva biltransporterandet tagit upp en större del av min tid och jag började fundera på om inte en Model X skulle kunna ersätta dieseldragaren. Funderingar kommer givetvis angående räckvidd och vikter. X får dra 2250 kg men det har visat sig svårt att hitta ett släp som maxar detta. Aansem har ett 2-tons släp som är extremt lätt (335 kg) men då saknar jag 250 kg... Tar jag ett tyngre släp (2500 kg) så blir egenvikten genast större och jag tjänar knappt något i lastvikt...

Sen var det detaljen med Model X och olika versioner. Priset spelar givetvis en stor roll och en X75D kan man få för runt 800.000 kr. Det såldes en i Gbg för 795 nyss. Men går det att ta sig fram vettigt med bara 75 batteri? Räcker det mellan SuC och måste man då stå och ladda till 100% hela tiden...?

En X100D vore ju smutt men fri laddning är ju något som skulle vara trevligt (och ekonomiskt) och det går ju inte ihop med den... XP100D... jovisst men pengarna...
Var in och tittade på en fin XP90D i Tagene men det skiljer ju nästan 20 kWh upp till en 100... och priset var 1095.000. Köpa nytt ger ju inte längre nån fri laddning (om jag inte får en levererad före kvartalsslut) och priserna är ju ganska höga. Kanske man ska strunta i fri SuC och inse att 1.90 per kWh inte är så farligt? Men samtidigt så kommer ju förbrukningen antagligen att ligga runt 4-500 Wh/km så då har vi närmare 10 kr/mil där...

Jag har också funderat på att man egentligen borde vara två om ett slikt upplägg då bilen orkar mycket mer än en förare... Ingen som sitter på en X100D och känner för en ny karriär?
Fritt fram för funderingar och tankar. Kanske är det en dum idé men den känns som en ganska kul och lönsam möjlighet till att hålla ICE-monstren borta från vägarna!