Många har ju visat att Model X klarar att dra det mesta, från stora husvagnar till jättebåtar men har någon hängt på en biltransport och testat?
Jag har ju haft bilverkstad i ett större antal år och då har det liksom ingått att man måste transportera en del bilar. Detta har tyvärr varit något som diverse dieselfordon har fått hjälpa till med men nu då jag har lagt ner verkstaden (klarade inte av alla vansinniga konstruktioner längre...) så har själva biltransporterandet tagit upp en större del av min tid och jag började fundera på om inte en Model X skulle kunna ersätta dieseldragaren. Funderingar kommer givetvis angående räckvidd och vikter. X får dra 2250 kg men det har visat sig svårt att hitta ett släp som maxar detta. Aansem har ett 2-tons släp som är extremt lätt (335 kg) men då saknar jag 250 kg... Tar jag ett tyngre släp (2500 kg) så blir egenvikten genast större och jag tjänar knappt något i lastvikt... Någon som känner till ett lämpligt släp?
Sen var det detaljen med Model X och olika versioner. Priset spelar givetvis en stor roll och en X75D kan man få för runt 800.000 kr. Det såldes en i Gbg för 795 nyss. Men går det att ta sig fram vettigt med bara 75 batteri? Räcker det mellan SuC och måste man då stå och ladda till 100% hela tiden...?
En X100D vore ju smutt men fri laddning är ju något som skulle vara trevligt (och ekonomiskt) och det går ju inte ihop med den... XP100D... jovisst men pengarna...
Var in och tittade på en fin XP90D i Tagene men det skiljer ju nästan 20 kWh upp till en 100... och priset var 1095.000. Köpa nytt ger ju inte längre nån fri laddning (om jag inte får en levererad före kvartalsslut) och priserna är ju ganska höga. Kanske man ska strunta i fri SuC och inse att 1.90 per kWh inte är så farligt? Men samtidigt så kommer ju förbrukningen antagligen att ligga runt 4-500 Wh/km så då har vi närmare 10 kr/mil där...
Jag har också funderat på att man egentligen borde vara två om ett slikt upplägg då bilen orkar mycket mer än en förare... Ingen som sitter på en X100D och känner för en ny karriär?
Fritt fram för funderingar och tankar. Kanske är det en dum idé men den känns som en ganska kul och lönsam möjlighet till att hålla ICE-monstren borta från vägarna!
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 28 sep 2018 12:50
av TiborBlomhall
Jo, Tesla Model X har testats med bilsläp
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 28 sep 2018 13:00
av lator
TiborBlomhall skrev:
Jo, Tesla Model X har testats med bilsläp
Hade nog tänkt mig lite längre turer än så... Och med den förbrukningen så behövs det en X200D!
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 28 sep 2018 13:01
av Teslaspolen
Man får väl inte använda Superchargers för att tjäna pengar längre, är kanske ett problem?
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 28 sep 2018 13:51
av Simon
Även laddning som inte är gratis är ofta rätt prisvärd jämfört med andra drivmedel.
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 28 sep 2018 17:17
av Leo
Ska sälja vår X100D om du kollar länken nedan till säljtråden här i forumet.
Hade du bott här i södra Stockholm kanske det kunde vara intressant att fundera på transportfirma. Har ABECEDE kort så det mesta får köras.
Man får väl inte använda Superchargers för att tjäna pengar längre, är kanske ett problem?
Var har du fått det ifrån? De flesta som kör Tesla använder väl bilen för sina inkomster (köra ut till klienter, hyra ut den, köra passagerare (taxi) osv...)
Jag ser inget problem i detta men däremot kan man ju räkna på huruvida kostnad för laddning är en betydelsefull post eller ej.
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 28 sep 2018 23:34
av lator
Leo skrev:
Ska sälja vår X100D om du kollar länken nedan till säljtråden här i forumet.
Hade du bott här i södra Stockholm kanske det kunde vara intressant att fundera på transportfirma. Har ABECEDE kort så det mesta får köras.
Tyvärr så är det så att släpets totalvikt får högst vara 2250 kg. Last beroende på vikt på släpet.
Fast det går i alla fall att minska registrerad totalvikt på ett tyngre släp. Du får visserligen inte lasta mer ens om du skulle ha en bil som kan dra mer men det blir lagligt att dra efter Teslan och det går att nyttja hela Model X 2250 kg.
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 07:53
av Ubbaboda
Jag har en X100D som vi drar häst trailer med. Totalvikt på ca 2000kg. Beroende på hur kuperat det är, regn, snö mm så får du räkna med en förbrukning på mellan 360-400Wh/km i 80-90km/h. Jag hade nog INTE köpt en 75D om du tänker dra mycket.
Förövrigt så är den sjukt bra att dra med. Känns knappt att man har ett släp på kroken
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 08:01
av LarsL
Naturligtvis har Bjørn Nyland dragit bil efter Model X.
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 08:27
av mati
lator skrev:
Kanske man ska strunta i fri SuC och inse att 1.90 per kWh inte är så farligt? Men samtidigt så kommer ju förbrukningen antagligen att ligga runt 4-500 Wh/km så då har vi närmare 10 kr/mil där...
Men vad drar dieselkärran under dessa omständigheter, dvs med ett släp på 2,5 ton? Det måste väl ändå handla om minst 2 liter milen, alltså över 30 kronor? Då tycker jag att knappt 10kr/mil känns ändå billigt i jämförelse. Fast jag förstår ju att gratis är bättre.
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 09:26
av lator
mati skrev:
lator skrev:
Kanske man ska strunta i fri SuC och inse att 1.90 per kWh inte är så farligt? Men samtidigt så kommer ju förbrukningen antagligen att ligga runt 4-500 Wh/km så då har vi närmare 10 kr/mil där...
Men vad drar dieselkärran under dessa omständigheter, dvs med ett släp på 2,5 ton? Det måste väl ändå handla om minst 2 liter milen, alltså över 30 kronor? Då tycker jag att knappt 10kr/mil känns ändå billigt i jämförelse. Fast jag förstår ju att gratis är bättre.
Nej, dieselbilarna som jag har kört med håller sig mellan 0,9 och 1,2 liter/mil. Upp till 20 kr/mil alltså men 10 (eller mindre) är ju en klar förbättring...
Mitt ekipage just nu är en VW LT35 med den större (och väldigt mycket bättre) 2,8 liters motorn. Med en bil i skåpet (volymskåp) och en traktor på släpet så drog den 1,15 liter/mil. Ganska hyfsat men det blir ändå en massa bränsle som ska förbrännas och det känns inte så bra...
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 09:36
av Teslaspolen
lator skrev:
Teslaspolen skrev:
Man får väl inte använda Superchargers för att tjäna pengar längre, är kanske ett problem?
Var har du fått det ifrån? De flesta som kör Tesla använder väl bilen för sina inkomster (köra ut till klienter, hyra ut den, köra passagerare (taxi) osv...)
Jag ser inget problem i detta men däremot kan man ju räkna på huruvida kostnad för laddning är en betydelsefull post eller ej.
Man får väl inte använda Superchargers för att tjäna pengar längre, är kanske ett problem?
Var har du fått det ifrån? De flesta som kör Tesla använder väl bilen för sina inkomster (köra ut till klienter, hyra ut den, köra passagerare (taxi) osv...)
Jag ser inget problem i detta men däremot kan man ju räkna på huruvida kostnad för laddning är en betydelsefull post eller ej.
Är det där något som verkligen har slagit igenom? Nio månader sedan och fortfarande laddas det kommersiellt överallt. Fast det stod ju att det gällde bilar, nya och begagnade, som säljs efter den 15 december 2017 (av Tesla då kan antas) så då kan man väl ha en äldre bil och ladda hur mycket man vill eller...?
För om man ska hårdra detta så gäller regeln för alla som använder bilen i arbetet och därmed får sin utkomst (eller del av den) utifrån bilanvändningen...
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 09:50
av e5m1r
lator skrev:
Teslaspolen skrev:
lator skrev:
Teslaspolen skrev:
Man får väl inte använda Superchargers för att tjäna pengar längre, är kanske ett problem?
Var har du fått det ifrån? De flesta som kör Tesla använder väl bilen för sina inkomster (köra ut till klienter, hyra ut den, köra passagerare (taxi) osv...)
Jag ser inget problem i detta men däremot kan man ju räkna på huruvida kostnad för laddning är en betydelsefull post eller ej.
Är det där något som verkligen har slagit igenom? Nio månader sedan och fortfarande laddas det kommersiellt överallt. Fast det stod ju att det gällde bilar, nya och begagnade, som säljs efter den 15 december 2017 (av Tesla då kan antas) så då kan man väl ha en äldre bil och ladda hur mycket man vill eller...?
För om man ska hårdra detta så gäller regeln för alla som använder bilen i arbetet och därmed får sin utkomst (eller del av den) utifrån bilanvändningen...
De flaggar nog bilar som byter tesla konto efter dec 2017
Som med fri suc så länge bilen ör på samma konto så är det fine
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 12:08
av Off Grid Byggaren
Svenssons skrev:
lator skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kanske skulle satsa på att transportera lite exklusivare bilar? Med BE-körkort och en 2700 KG trailer får du lasta upp till 2250 och köra lagligt:
Tyvärr så är det så att släpets totalvikt får högst vara 2250 kg. Last beroende på vikt på släpet.
Fast det går i alla fall att minska registrerad totalvikt på ett tyngre släp. Du får visserligen inte lasta mer ens om du skulle ha en bil som kan dra mer men det blir lagligt att dra efter Teslan och det går att nyttja hela Model X 2250 kg.
För att få dra 2250 kg med Tesla måste du ändå ha ett BE-körkort. Då kan du lika gärna ha en 2700 kg trailer, eftersom du får räkna på vad du har för lastvikt just för stunden med BE-körkort. Det kallas för bruttoviktsregeln med släpkärra, du lastar helt enkelt inte mer än att vikten blir 2250 kg just när du drar släpet med Teslan.
Finns ingen anledning att att regga in trailern med lägre lastvikt, utan bara att hitta en så lätt trailer som möjligt förstås.
Jag missförstod när du skrev "lasta 2250" och inser nu att du räknar själva släpet som last...
Givetvis så har jag BE och koll på hur det fungerar med lastvikter och som du konstaterar så handlar det om att hitta ett så lätt släp som möjligt och då pratar vi inte om släp med totalvikt på 2700 eller mer tyvärr.
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 14:01
av Off Grid Byggaren
De flesta släp har samma egenvikt om det är inreggat på 2250 eller 2700. Aluminiumsläpen i länken har nog rätt så låg vikt jämfört med släp i byggda stål.
Det är andra hjulaxlar när du kommer över 2000 kg.
Viktklass 2 000 kg 2 700 kg 3 500 kg
Tjänstevikt 475 kg 515 kg 545 kg
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 18:29
av lator
Off Grid Byggaren skrev:
De flesta släp har samma egenvikt om det är inreggat på 2250 eller 2700. Aluminiumsläpen i länken har nog rätt så låg vikt jämfört med släp i byggda stål.
Det är andra hjulaxlar när du kommer över 2000 kg.
Viktklass 2 000 kg 2 700 kg 3 500 kg
Tjänstevikt 475 kg 515 kg 545 kg
2250 - 515 = 1735 kg 95000 kr Alusläp.
2000 - 335 = 1665 kg 29990 kr Aansem
Jag får 60 kg för 65000 kr... Ovärt. Då kan jag lika gärna fortsätta köra med det släp jag har... (3 ton 520 kg egenvikt)
Re: Miljövänligare Biltransporter...
Postat: 29 sep 2018 19:33
av Off Grid Byggaren
Finns det något App till Tesla, så att det går att ha en digital färdskrivare aktiverad?
Blir det yrkesmässiga transporter av andras bilar, så gäller nya kravet för fordon och fordonskombinationer som har högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton.
Då gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, för dessa transporter används färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs.
Finns det något App till Tesla, så att det går att ha en digital färdskrivare aktiverad?
Blir det yrkesmässiga transporter av andras bilar, så gäller nya kravet för fordon och fordonskombinationer som har högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton.
Då gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, för dessa transporter används färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs.
Man ska ju aldrig upphöra att förvånas... Jag som trodde att jag hade skaplig koll på reglerna men jag hade missat "fordonskombinationer".
Det där innebär ju att hela idén faller då man rimligen inte kan montera en besiktigad och godkänd färdskrivare i en Tesla Model X. Undrar hur de tänkte egentligen? En lätt lastbil som går i yrkesmässig trafik (paket och tidningar t.ex) får ju köra omkring hur som helst bortsett från kravet om vilotid. Nä, det är tur att det aldrig är för sent att ge upp.