Ångesten de dagar man behöver ta bilen till jobbet vid Stureplan är rätt stor. 20 minuter för att köra in till stan och så leta parkering 30 minuter för att inte hamna på t-baneavstånd.
Med https://www.voiscooters.com/ så kan man ta en godtycklig parkering ngn kilometer från jobbet och få sig en uppfriskande och härlig färd sista biten.
Rekommenderas!
(dock så är jag galet nyfiken på vad som händer när snön kommer, och snöplogen klipper alla sparkcyklar som står och dräller på trottoaren)
Kul grej, det finns ju ett par till liknande tjänster, t.ex. Lime, dom erbjuder alla dessutom möjlighet för ungdomar att tjäna en extraslant genom att samla in, ladda, och placera ut sparkcyklarna igen. Jag hade själv undrat just hur dom skötte uppladdningen, eftersom sparkcyklarna står och dräller mest överallt utan någon laddplats i sikte.
En tanke som slog mig var att Tesla skulle kunna tillhandahålla elscooters vid SuC (själva eller via partnerskap), då skulle man ju slippa sitta på tråkiga tyska "tankstelle" när man laddar och istället kunna ta en sväng i omgivningarna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast de säljer väl in idén till markägaren att man stannar kvar och strör pengar omkring sig på stället medan man laddar? Så då kanske de inte vill underlätta att man drar iväg?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kul grej, det finns ju ett par till liknande tjänster, t.ex. Lime, dom erbjuder alla dessutom möjlighet för ungdomar att tjäna en extraslant genom att samla in, ladda, och placera ut sparkcyklarna igen. Jag hade själv undrat just hur dom skötte uppladdningen, eftersom sparkcyklarna står och dräller mest överallt utan någon laddplats i sikte.
En tanke som slog mig var att Tesla skulle kunna tillhandahålla elscooters vid SuC (själva eller via partnerskap), då skulle man ju slippa sitta på tråkiga tyska "tankstelle" när man laddar och istället kunna ta en sväng i omgivningarna.
/fth
Dessa erbjuder också ersättning till de som tar hem skotrarna och laddar de hemma.
Löjlig värdering. Man kanske skulle sno ihop en hipstervänlig idé och samla ihop några hundra miljoner i kapital? Inte är det väl nån som märker om ett tiotal miljoner "råkar" hamna på ett konto som jag själv bestämmer över?
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...
En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Jag bor i Stockholm och tycker tunnelbanan fungerar alldeles utmärkt (iaf nu, när dom bytte signalsystem på gröna linjen för några år sedan var det katastrof).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...
En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Fast Voi tävlar ju inte mot bilen, idén är ju transport i stan och då är bilen inget direkt alternativ. Jag lär ju knappast ta bilen från St Eriksplan till Centralen t.ex.
Voi har ju fördelen att finns de mer eller mindre överallt kan man ju åka från en plats dit man vill och parkera den där. Tror dock inte kommunen kommer tillåta tusentals elscootrar som står överallt på trottoaren.
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...
En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Fast Voi tävlar ju inte mot bilen, idén är ju transport i stan och då är bilen inget direkt alternativ. Jag lär ju knappast ta bilen från St Eriksplan till Centralen t.ex.
Voi har ju fördelen att finns de mer eller mindre överallt kan man ju åka från en plats dit man vill och parkera den där. Tror dock inte kommunen kommer tillåta tusentals elscootrar som står överallt på trottoaren.
Vem har sagt nåt om bil? Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Med el-scooter måste du också köra i trafiken. Antingen på cykelväg eller på vanlig väg. Du får inte köra på trottoaren. Och då är man oskyddad mot väder och vind, bilar, cyklister, bussar... Funkar väl en ljummen söndagsmorgon i semestertider. I rusningstrafik i februari efter ett snöfall lär det inte vara fullt så trevligt.
Med det sagt så är det en klockren idé om man vill verka progressiv och miljövänlig och dra in en massa riskkapital på det. Men precis som det där pod-taxibolaget så kommer de nog aldrig gå med vinst.
Förresten, har Stockholms stad slutat med sina cyklar som man kunde låna/hyra?
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Visst funkar tunnelbanan bra. Men Stockholm är så liten stad, så man tar sig fram mycket lättare med cykel, moppe eller dylikt. Jag har elmoped på kontoret och kommer alltid fram snabbare i stan än tunnelbanan, trots att jag håller mig till 25 km/h. Det är ganska glest mellan stationerna i stan och krävs ofta byte mellan linjer för att komma fram.
Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Ja, jag har funderat på att köpa en Xiaomi M365 och ha i frunken/trunken, men jag tyckte det kunde vara en kul grej om det fanns några elskotrar tillgängliga på SuC för mer "casual users"
Man skulle t.ex. kunna koppla det till appen och endast göra det möjligt att starta sparkcykeln om man har sin Tesla på laddning, och det skulle förstås bara vara någon poäng om det faktiskt finns något ställe att åka till inom rimligt avstånd, vissa SuC är ju verkligen bortom all ära och redlighet
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Ja, jag har funderat på att köpa en Xiaomi M365 och ha i frunken/trunken, men jag tyckte det kunde vara en kul grej om det fanns några elskotrar tillgängliga på SuC för mer "casual users"
Man skulle t.ex. kunna koppla det till appen och endast göra det möjligt att starta sparkcykeln om man har sin Tesla på laddning, och det skulle förstås bara vara någon poäng om det faktiskt finns något ställe att åka till inom rimligt avstånd, vissa SuC är ju verkligen bortom all ära och redlighet
/fth
Jag tar bilen relativt sällan till innerstan, och en egen el-scooter har rätt låg WAF, så jag kommer fortsätta hyra.
"El-scootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att förbjuda scootrarna, kan Di Digital avslöja."
"El-scootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att förbjuda scootrarna, kan Di Digital avslöja."
Knepigt läge. Tror knappast det är möjligt. Känns mer som lobbying från taxi-håll.
"Jag blev först prejjad av en hyrbil från Hertz, sen parkerade han som ett arsel så jag inte fick plats. Nu förbjuder vi Hertz hyrbilar i innerstan!!!" - kommer inte någon säga, någonsin.