Uppdaterad med bild: trigonometriproblem!
Moderator: Redaktion
Uppdaterad med bild: trigonometriproblem!
Det vimlar ju av bildade människor på det här forumet så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem. Jag ska rita upp en så perfekt cirkelsektor som möjligt och har dessa förutsättningar: h och l är kända. Hur räknar man då fram r?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hjälp med ett trigonometriproblem!
30 år sedan jag läste matte så jag kommer inte klara den.
Men lite kul att fundera över under dagen. Dock B=1 H=?
Men lite kul att fundera över under dagen. Dock B=1 H=?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite fusk med en skärmdump men jag sitter ju å jobbar idag lixom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det här var roligt. Jag ska bygga en grind och har exakt samma problem. Har inte kommit fram till en bra lösning än, men nu är det lite extra kul att fundera på det.
Bjelke var snabbare.
Bjelke var snabbare.

Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Det här var fanimig det bästa jag visste för länge sedan (och jobbade lite som lärare inom det också) men sen kom programmering
in i livet...
Fast det är fortfarande kul att hålla på med, tur att man är ingenjör iaf
in i livet...

Fast det är fortfarande kul att hålla på med, tur att man är ingenjör iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Nu har Bjelke redan klistrat in en formel, men dra en vertikal linje från punkten där vinkeln v finns upp till den nedre streckade linjen. Då får du en rätvinklig triangel och kan teckna pythagoras sats. Den ena kateten blir l/2, den andra blir (r-h) och hypotenusan blir r. Då kan man lösa ut r och få sambandet r= l^2/(8h)+h/2
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Haha! Jag visste väl att jag skulle få hjälp här!Bjelke skrev:Lite fusk med en skärmdump men jag sitter ju å jobbar idag lixom![]()
Stort tack!
Det är till vindskivor. Återkommer med bild när de är på plats!
Ser nu att h föll bort och inte kom med i bilden, men ni fattade ändå!
Edit: Det ser tydligen olika ut i Tapatalk och på datorn. Inget fel på bilden.
Edit: Det ser tydligen olika ut i Tapatalk och på datorn. Inget fel på bilden.
-
För mig är frågan om du behöver formeln eller svaret. Jag hade ritat upp allt i CAD om det nu var hårdvara jag skulle såga till och inte ett matteproblem att härleda. Gillar CAD, finns många gratisprogram.Jerker skrev:Det vimlar ju av bildade människor på det här forumet så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem. Jag ska rita upp en så perfekt cirkelsektor som möjligt och har dessa förutsättningar: h och l är kända. Hur räknar man då fram r?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Eftersom jag ska föra över det flera ggr till en planka så tänker jag använda en penna i ett snöre med längden r. Dessutom behöver jag anpassa måttet l efter gavel resp. långsida, så en formel är bäst! Antalet cirkelsektorer ska alltså gå jämt upp på en sträcka och ska vara i närheten av 50 cmHenrik Torphammar skrev:För mig är frågan om du behöver formeln eller svaret. Jag hade ritat upp allt i CAD om det nu var hårdvara jag skulle såga till och inte ett matteproblem att härleda. Gillar CAD, finns många gratisprogram.Jerker skrev:Det vimlar ju av bildade människor på det här forumet så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem. Jag ska rita upp en så perfekt cirkelsektor som möjligt och har dessa förutsättningar: h och l är kända. Hur räknar man då fram r?
Prova dig fram! Kan ibland gå fortare och bättre. Dessutom lär ändå plankorna variera +-1mm samt att när de torkar kan de skilja ännu mer.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
Exakt! Jag hade ritat i CAD och fått alla mått på 5minJerker skrev:Eftersom jag ska föra över det flera ggr till en planka så tänker jag använda en penna i ett snöre med längden r. Dessutom behöver jag anpassa måttet l efter gavel resp. långsida, så en formel är bäst! Antalet cirkelsektorer ska alltså gå jämt upp på en sträcka och ska vara i närheten av 50 cmHenrik Torphammar skrev:För mig är frågan om du behöver formeln eller svaret. Jag hade ritat upp allt i CAD om det nu var hårdvara jag skulle såga till och inte ett matteproblem att härleda. Gillar CAD, finns många gratisprogram.Jerker skrev:Det vimlar ju av bildade människor på det här forumet så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem. Jag ska rita upp en så perfekt cirkelsektor som möjligt och har dessa förutsättningar: h och l är kända. Hur räknar man då fram r?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Fusion 360 från Autodesk är lösningen på alla ens CAD/CAM problem.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Jo, men nu har jag aldrig jobbat med ett CAD-program (även om jag gärna vill lära mig) och därför skulle det ta alldeles för lång just nu.Henrik Torphammar skrev:Exakt! Jag hade ritat i CAD och fått alla mått på 5minJerker skrev:Eftersom jag ska föra över det flera ggr till en planka så tänker jag använda en penna i ett snöre med längden r. Dessutom behöver jag anpassa måttet l efter gavel resp. långsida, så en formel är bäst! Antalet cirkelsektorer ska alltså gå jämt upp på en sträcka och ska vara i närheten av 50 cmHenrik Torphammar skrev:För mig är frågan om du behöver formeln eller svaret. Jag hade ritat upp allt i CAD om det nu var hårdvara jag skulle såga till och inte ett matteproblem att härleda. Gillar CAD, finns många gratisprogram.Jerker skrev:Det vimlar ju av bildade människor på det här forumet så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem. Jag ska rita upp en så perfekt cirkelsektor som möjligt och har dessa förutsättningar: h och l är kända. Hur räknar man då fram r?
Hade gjort precis likadant. Kul.men tyvärr är jag några timmar efter erNiklas Z skrev:Nu har Bjelke redan klistrat in en formel, men dra en vertikal linje från punkten där vinkeln v finns upp till den nedre streckade linjen. Då får du en rätvinklig triangel och kan teckna pythagoras sats. Den ena kateten blir l/2, den andra blir (r-h) och hypotenusan blir r. Då kan man lösa ut r och få sambandet r= l^2/(8h)+h/2

Mer sådana här frågor är välkomna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Så! Nu har jag sågat ut den första vindskivan. Det funkade bra när jag väl fått ordning på formeln i Excel. Hoppas jag får upp vindskivan i morgon så får ni se hur det blev.
- Bjelke
- Teslaägare
Det ser jag fram emot! 
(jag gillar både att snickra och trigonometri så... plus fyrtioelva andra saker oxo iofs)

(jag gillar både att snickra och trigonometri så... plus fyrtioelva andra saker oxo iofs)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Haha! Som jag då! Men just trigonometri och matte i allmänhet lyckades jag aldrig bli bra på, trots att jag egentligen gillade det. Men på gamla dar har jag gjort Excel till ett av mina viktigaste verktyg. Hade jag startat om min karriär idag hade jag blivit programmerare. Och finsnickare. Och släktforskare. Och arkeolog. Och...Bjelke skrev:Det ser jag fram emot!
Re: Uppdaterad med bild: trigonometriproblem!
Snyggt Jerker.
Lite extra utmanande att hålla på utomhus i den här kylan som råder just nu. Jag stod och renoverade ett gammalt fönster i eftermiddags, fram tills händerna föll av. Typ.

Lite extra utmanande att hålla på utomhus i den här kylan som råder just nu. Jag stod och renoverade ett gammalt fönster i eftermiddags, fram tills händerna föll av. Typ.
Jag har jobbat mot klockan. Detta är sommarens projekt som nu lider mot sitt fullbordande. Bara vindskivor och takplåt kvar, sen kan jag fylla förrådet och flytta ut en massa som nu står inne i bostadshuset.mati skrev:Snyggt Jerker.![]()
Precis när jag målat vindskivorna började det snöa…

Jag har inte lyckats avsluta mitt sommarprojekt, som innebar målning av hela kåken samt renovering av alla fönster och tapetsering. För två veckor sedan kom det tyvärr ett något oplanerat altanbygge emellan som inte heller är riktigt klart än. Jag hoppas att vintern dröjer, då kan jag åtminstone börja med altanräcket, klart blir det dock inte i år. Två fönster och vindskivorna på ena gaveln har jag inte heller hunnit måla. De står sig nog några månader till. Och man behöver ju lite projekt till våren också.
Du anar inte hur omständligt det är att skaffa en massa virke när man inte kan använda sitt bilsläp. Tur att man har grannar som kan ställa upp.

Du anar inte hur omständligt det är att skaffa en massa virke när man inte kan använda sitt bilsläp. Tur att man har grannar som kan ställa upp.
Tjusigt!Jerker skrev:Så där ja! Det blev ju bra!
Mvh Walkers Fastighetsvård
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Du vet att det helst inte ska vara under +10° när man målar....Jerker skrev:Jag har jobbat mot klockan. Detta är sommarens projekt som nu lider mot sitt fullbordande. Bara vindskivor och takplåt kvar, sen kan jag fylla förrådet och flytta ut en massa som nu står inne i bostadshuset.mati skrev:Snyggt Jerker.![]()
Precis när jag målat vindskivorna började det snöa…

Är det vatten i färgen ska det i alla fall inte vara kallare än +5°.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Självklart är det inte vatten i färgen! Jag målar endast med linoljefärg!Walker skrev:Du vet att det helst inte ska vara under +10° när man målar....Jerker skrev:Jag har jobbat mot klockan. Detta är sommarens projekt som nu lider mot sitt fullbordande. Bara vindskivor och takplåt kvar, sen kan jag fylla förrådet och flytta ut en massa som nu står inne i bostadshuset.mati skrev:Snyggt Jerker.![]()
Precis när jag målat vindskivorna började det snöa…![]()
Är det vatten i färgen ska det i alla fall inte vara kallare än +5°.

Visserligen ska man inte måla under +5 grader med den heller, men det beror inte på nåt annat än att den blir så trögflytande att det blir svårt att stryka ut den och åtgången ökar dramatiskt. Men jag prioriterar att få en strykning före vintern.
Mvh Rolanders Byggnadsvård.