Uppgradering till v9 eller inte

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av Gretsch »

Ni som har uppdaterat till v9 och som har Ap1. Vad anser ni om den ny uppgraderingen? Själv tycker jag det jag sett på youtube att det kan kvitta. Men jag kan ha missat något. Jag har inte tryckt på uppgraderingen knappen ännu och jag vet inte om jag vill det heller.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av MSO »

Klimat är försämrat om man är van att köra "semi-auto", dvs en grej i manuell, resten i auto. V9 drar allt till manuell om man rör nåt annat. Den är rätt störig. Man kan tex inte köra mer golvluft utan att messa upp allt annat.

I övrigt tycker jag inget stör. En del har grafiska buggar i text, exvis i laddningsvyn. Tror bara MCU1?

Bra med möjlighet till tre appar samtidigt i form av karta, energy och mediapspelare tex.

Ser ändå få anledningar att ligga kvar pre V9.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av Bjelke »

Om bilen har plingat till ganska nyligen så borde det vara en skapligt buggfri version som kommer, min blev buggfri efter senaste iaf (tänker mest på
grafikproblemet på AP1-bil) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Om bilen har plingat till ganska nyligen så borde det vara en skapligt buggfri version som kommer, min blev buggfri efter senaste iaf (tänker mest på
grafikproblemet på AP1-bil) :)
Hur är det med AC och värme nu? Min bil håller på och immar igen hela tiden. Defrosterknappen gör raka motsatsen jämfört med vad den ska göra. Den stänger av A/C:n och sätter på återcirkulation. Men även i AUTO-läge verkar A/C:n vara avstängd för det mesta vilket orsakar ständigt immiga rutor. Samtidigt här bilen tappat all förmåga att hålla en hyfsat jämn temperatur i kupén.
Jag hoppas verkligen att det bara är en bugg och att det inte är en "feature by design". Är detta åtgärdat i senaste version tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av Feddan »

Kan man ha backkameran uppe konstant när man kör?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av fimpen »

Feddan skrev:
Kan man ha backkameran uppe konstant när man kör?
Yupp... det funkar, men kameraikonen har flyttat till nederkanten..
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Om bilen har plingat till ganska nyligen så borde det vara en skapligt buggfri version som kommer, min blev buggfri efter senaste iaf (tänker mest på
grafikproblemet på AP1-bil) :)
Hur är det med AC och värme nu? Min bil håller på och immar igen hela tiden. Defrosterknappen gör raka motsatsen jämfört med vad den ska göra. Den stänger av A/C:n och sätter på återcirkulation. Men även i AUTO-läge verkar A/C:n vara avstängd för det mesta vilket orsakar ständigt immiga rutor. Samtidigt här bilen tappat all förmåga att hålla en hyfsat jämn temperatur i kupén.
Jag hoppas verkligen att det bara är en bugg och att det inte är en "feature by design". Är detta åtgärdat i senaste version tro?
På nya bilen funkar värmen kattpiss ungefär, inga problem med imma men den är lika kass som bilarna var för typ tre år sedan, ibland varmt och ibland kallt och så håller det på :( gamla bilen funkar ungefär som innan V9 dvs helt OK... jag fattar nada...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av Tars »

Min funkar fint
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Om bilen har plingat till ganska nyligen så borde det vara en skapligt buggfri version som kommer, min blev buggfri efter senaste iaf (tänker mest på
grafikproblemet på AP1-bil) :)
Hur är det med AC och värme nu? Min bil håller på och immar igen hela tiden. Defrosterknappen gör raka motsatsen jämfört med vad den ska göra. Den stänger av A/C:n och sätter på återcirkulation. Men även i AUTO-läge verkar A/C:n vara avstängd för det mesta vilket orsakar ständigt immiga rutor. Samtidigt här bilen tappat all förmåga att hålla en hyfsat jämn temperatur i kupén.
Jag hoppas verkligen att det bara är en bugg och att det inte är en "feature by design". Är detta åtgärdat i senaste version tro?
På nya bilen funkar värmen kattpiss ungefär, inga problem med imma men den är lika kass som bilarna var för typ tre år sedan, ibland varmt och ibland kallt och så håller det på :( gamla bilen funkar ungefär som innan V9 dvs helt OK... jag fattar nada...
Konstigt alltså. Vi åkte en längre tur häromveckan med fyra personer i bilen. Vi som satt där framme tyckte det var för varmt. Passagerarna i baksätet frös. De satt inlindade i filtar. Jag märkte då att luftutblåsen där bak inte blåste någon luft. Och så började jag pilla i inställningarna och fick det att blåsa där bak.. Jo, det blev varmt även där bak, men framrutorna immade igen istället. Auto på - det blir växelvis varmt och kallt, alltid nån som fryser eller svettas, auto av - defroster på - hjälp jag ser ingenting - manuellt läge - imman försvinner ett tag. Och så höll vi på i flera timmar.
Vad är det som har hänt? Så var det inte tidigare innan v9. Jag har aldrig någonsin behövt pilla manuellt i klimatinställningarna. Den har alltid stått i auto utan bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradering till v9 eller inte

Inlägg av jpetters »

Har V9 på min P90D AP1 sedan ett par veckor och det fungerar utmärkt. Inte helt vant mig men att köra med Nav, backkamera och media samtidigt är nice.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar