Sida 1 av 6
CHOCK!-terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 19:45
av Jerker
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har faktiskt kvar min reservation på 3:an. Trots att jag anser att oddsen för att en dragkrok kommer till 3:an är nästan lika med noll så har jag innerst inne inte gett upp det hoppet än, eller så kanske den reservationen kan användas på nåt annat sätt trots allt.
Jag är nu mest inne på att ha en Kia e-Niro med drag - när nu
det kommer!
Efter att ha varit i kontakt med Kiahandlare och läst vad andra har fått för besked verkar det som att en krok verkligen är på G och att det blir först efter sommaren, kanske i september.
Blir det det en krok på 3:an är det väl antagligen samma tidshorisont - eller ännu längre bort.
Att fortsätta köra Zoe nästan ett år till känns ärligt talat rätt - tröstlöst! Jag vill ha en bil med längre räckvidd och snabbare laddning nu!
Just nu bearbetar jag två olika planer, som båda innebär att köpa en ny bil hyfsat snabbt och sälja den när det går att få en bil med krok. Alltså äga minst 6 månader och sen ta förlusten för att så snart som möjligt få en dragkrok.
Plan 1: Lägga en beställning på en Kia e-Niro utan drag och få den under våren.
Plan 2: utnyttja reservationen på 3:an och få den under våren.
Jag har aldrig gjort nåt sånt här tidigare. Hur mycket kan man tänkas på förlora på detta? Låt säga att jag hinner köra 2000-2500 mil på ett halvår. Är det oförsvarbart, rent ekonomiskt?
Nån som har nåt annat förslag för att jag ska slippa köra Zoe längre än absolut nödvändigt och istället få en bil med hyfsad räckvidd och hyfsad snabb laddning i väntan på en bil med krok?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 19:48
av lator
Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:11
av Gustafsson
A va fn, skit i kroken å beställ en 3:a. Bättre bil får du nog leta länge efter.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:15
av bylund
Du tappar nog mer pengar på att köpa en ny Model 3 och sälja den om ett halvår, än att köpa en begagnad Model S för runt 500 000 och sälja den om ett halvår.
Köper du en bil privat begränsar du marknaden när du säljer den till de som kan tänka sig en momssmittad bil. Det verkar vara något närmast religiöst att det ska finnas moms att dra av, så det kanske inte ens hjälper att sänka priset motsvarande halva momsen för att göra den intressant. Det kan vara värt att beakta också om du köper en begagnad Model S också, att du då momssmittar den, om den inte är momssmittad redan.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:21
av bjelkeman
Jag ville ha krok på min, men så var det snack om att det bara kommer med luftfjädring, som jag inte vill ha. Så jag gjorde som @Gustafsson sa. Skiter i kroken och lånar grannens bil när en krok behövs. Men, en AWD LR är ju dyrare än en MR (som jag tror kommer, då gapet i pris från LR till SR blir för stort) eller en SR. Så det är mer priset man ska fundera på tycker jag. Det är mycket pengar privat.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:24
av Tars
Jerker skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har faktiskt kvar min reservation på 3:an. Trots att jag anser att oddsen för att en dragkrok kommer till 3:an är nästan lika med noll så har jag innerst inne inte gett upp det hoppet än, eller så kanske den reservationen kan användas på nåt annat sätt trots allt.
Jag är nu mest inne på att ha en Kia e-Niro med drag - när nu
det kommer!
Efter att ha varit i kontakt med Kiahandlare och läst vad andra har fått för besked verkar det som att en krok verkligen är på G och att det blir först efter sommaren, kanske i september.
Blir det det en krok på 3:an är det väl antagligen samma tidshorisont - eller ännu längre bort.
Att fortsätta köra Zoe nästan ett år till känns ärligt talat rätt - tröstlöst! Jag vill ha en bil med längre räckvidd och snabbare laddning nu!
Just nu bearbetar jag två olika planer, som båda innebär att köpa en ny bil hyfsat snabbt och sälja den när det går att få en bil med krok. Alltså äga minst 6 månader och sen ta förlusten för att så snart som möjligt få en dragkrok.
Plan 1: Lägga en beställning på en Kia e-Niro utan drag och få den under våren.
Plan 2: utnyttja reservationen på 3:an och få den under våren.
Jag har aldrig gjort nåt sånt här tidigare. Hur mycket kan man tänkas på förlora på detta? Låt säga att jag hinner köra 2000-2500 mil på ett halvår. Är det oförsvarbart, rent ekonomiskt?
Nån som har nåt annat förslag för att jag ska slippa köra Zoe längre än absolut nödvändigt och istället få en bil med hyfsad räckvidd och hyfsad snabb laddning i väntan på en bil med krok?
Säljes: Tesla Model s P85D 7-sits
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:35
av NEO
Lider med dig, lämnade in bilen för toning och fick en Zoe 40 som lånebil. Vilket skämt. TM3 låter som bästa valet, 3-fas laddning, CCS, chademo, SuC. Får TM3 krok, lär det inte vara omöjligt att få det eftermonterat, med e-Niro är ju chansen 0.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:44
av Tars
MDurante skrev:Lider med dig, lämnade in bilen för toning och fick en Zoe 40 som lånebil. Vilket skämt. TM3 låter som bästa valet, 3-fas laddning, CCS, chademo, SuC. Får TM3 krok, lär det inte vara omöjligt att få det eftermonterat, med e-Niro är ju chansen 0.
När en bil är typad med krok, så får den lagligt dra, men varken Model 3 eller e-Niro kommer vara typad med krok vad jag fattat det som i början utan det kommer sen.
Jag vet ej va reglerna säger om modellen sen blir godkänd för drag, om det går att lösa i efterhand, men som jag fattar det så har även x-ägare stött på patrull med bilar som inte haft krok från början och ej heller blivit typad för att bli godkänd med krok.
Valet är svårt.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:45
av Jerker
lator skrev:Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.
Jag vet inte, men i3 är nog den elbil som väcker minst habegär hos mig av alla.

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:46
av Jerker
Gustafsson skrev:A va fn, skit i kroken å beställ en 3:a. Bättre bil får du nog leta länge efter.
Nej, krok ska jag ha, så det måste ingå i ekvationen.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:47
av mati
MDurante skrev:Lider med dig, lämnade in bilen för toning och fick en Zoe 40 som lånebil. Vilket skämt. TM3 låter som bästa valet, 3-fas laddning, CCS, chademo, SuC. Får TM3 krok, lär det inte vara omöjligt att få det eftermonterat, med e-Niro är ju chansen 0.
Att e-Niro inte kan få en krok eftermonterad beror på att existerande bilar saknar typgodkännande för dragkrok, även om framtida bilar får krok. Detta gäller även Model 3. Om den saknar typgodkännande går det inte att eftermontera kroken, även om det är tekniskt möjligt.
@Jerker: Jag skulle försöka att hitta en begagnad halvbra elbil fram tills e-Niro kommer med krok. Du har ju idag bara en Zoe med lilla batteriet, i princip allt borde ju vara bättre, till och med en Leaf 30. Och den har snabbladdning.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:47
av Smutt
Jerker skrev:lator skrev:Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.
Jag vet inte, men i3 är nog den elbil som väcker minst habegär hos mig av alla.

Håller till 100% med, varför inte bara köpa en M3 vi alla vet ju att du vill.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:47
av Jerker
bylund skrev:Du tappar nog mer pengar på att köpa en ny Model 3 och sälja den om ett halvår, än att köpa en begagnad Model S för runt 500 000 och sälja den om ett halvår.
Köper du en bil privat begränsar du marknaden när du säljer den till de som kan tänka sig en momssmittad bil. Det verkar vara något närmast religiöst att det ska finnas moms att dra av, så det kanske inte ens hjälper att sänka priset motsvarande halva momsen för att göra den intressant. Det kan vara värt att beakta också om du köper en begagnad Model S också, att du då momssmittar den, om den inte är momssmittad redan.
Sant. Hm...
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:49
av TeslaTissel
lator skrev:Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.
Den har INTE dragkrok.
Jag försvarar Jerker och hans dilemma, han är ju inte ensam!
Det är tyvärr typningsregler som sätter käppar i hjulet och för mig är det faktiskt otroligt klantigt av Tesla att inte kolla upp marknaderna INNAN man släpper en produkt till varje pris?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:49
av Jerker
bjelkeman skrev:Jag ville ha krok på min, men så var det snack om att det bara kommer med luftfjädring, som jag inte vill ha. Så jag gjorde som @Gustafsson sa. Skiter i kroken och lånar grannens bil när en krok behövs. Men, en AWD LR är ju dyrare än en MR (som jag tror kommer, då gapet i pris från LR till SR blir för stort) eller en SR. Så det är mer priset man ska fundera på tycker jag. Det är mycket pengar privat.
Jag har levt utan egen bil med drag i över 2 år nu, så det vet jag att det inte funkar.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:49
av Remuz
En beggad S60 eller En Model 3 känns som ett bra val. Hur ofta man behöver kroken är dock det som får styra valet tänker jag...
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:51
av Jerker
Tars skrev:Säljes: Tesla Model s P85D 7-sits
Intressant eftersom den då lär ha en human försäkringskostnad? Går det att slänga ut de bakre baksätena?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:52
av NEO
Hur ofta behöver du krok då? Dumt att ha en krokbil i tillfälle du behöver en eller två gånger per år. Är det ett krav och bilen enbart ska vara mellanhand tills rätt elbil i dina premisser kommer så skulle jag också säga en begagnad S. Den har ju haft största prisfallet och de från 2013-2015 har ju garanterat blivit ordnade med barnsjukdomar. Ändå har du motor och drivlinjegaranti så relativt tryggt. Det till en lägre summa än TM3. Gör du tvärtom och köper TM3 kommer du få ta största prisfallet.
Baksätena tar man bort på 5 minuter. Med på köpet för du "Hip strikes" som baksätet fästes i och som istället kan användas som lasthållare.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:52
av TeslaTissel
Jerker skrev:Tars skrev:Jerker skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har faktiskt kvar min reservation på 3:an. Trots att jag anser att oddsen för att en dragkrok kommer till 3:an är nästan lika med noll så har jag innerst inne inte gett upp det hoppet än, eller så kanske den reservationen kan användas på nåt annat sätt trots allt.
Jag är nu mest inne på att ha en Kia e-Niro med drag - när nu
det kommer!
Efter att ha varit i kontakt med Kiahandlare och läst vad andra har fått för besked verkar det som att en krok verkligen är på G och att det blir först efter sommaren, kanske i september.
Blir det det en krok på 3:an är det väl antagligen samma tidshorisont - eller ännu längre bort.
Att fortsätta köra Zoe nästan ett år till känns ärligt talat rätt - tröstlöst! Jag vill ha en bil med längre räckvidd och snabbare laddning nu!
Just nu bearbetar jag två olika planer, som båda innebär att köpa en ny bil hyfsat snabbt och sälja den när det går att få en bil med krok. Alltså äga minst 6 månader och sen ta förlusten för att så snart som möjligt få en dragkrok.
Plan 1: Lägga en beställning på en Kia e-Niro utan drag och få den under våren.
Plan 2: utnyttja reservationen på 3:an och få den under våren.
Jag har aldrig gjort nåt sånt här tidigare. Hur mycket kan man tänkas på förlora på detta? Låt säga att jag hinner köra 2000-2500 mil på ett halvår. Är det oförsvarbart, rent ekonomiskt?
Nån som har nåt annat förslag för att jag ska slippa köra Zoe längre än absolut nödvändigt och istället få en bil med hyfsad räckvidd och hyfsad snabb laddning i väntan på en bil med krok?
Säljes: Tesla Model s P85D 7-sits
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Intressant eftersom den då lär ha en human försäkring? Går det att slänga ut de bakre baksätena?
Jag upprepar! faktiskt otroligt klantigt av Tesla att inte kolla upp marknaderna INNAN man släpper en produkt till varje pris?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:52
av Tars
Jerker skrev:Tars skrev:Jerker skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har faktiskt kvar min reservation på 3:an. Trots att jag anser att oddsen för att en dragkrok kommer till 3:an är nästan lika med noll så har jag innerst inne inte gett upp det hoppet än, eller så kanske den reservationen kan användas på nåt annat sätt trots allt.
Jag är nu mest inne på att ha en Kia e-Niro med drag - när nu
det kommer!
Efter att ha varit i kontakt med Kiahandlare och läst vad andra har fått för besked verkar det som att en krok verkligen är på G och att det blir först efter sommaren, kanske i september.
Blir det det en krok på 3:an är det väl antagligen samma tidshorisont - eller ännu längre bort.
Att fortsätta köra Zoe nästan ett år till känns ärligt talat rätt - tröstlöst! Jag vill ha en bil med längre räckvidd och snabbare laddning nu!
Just nu bearbetar jag två olika planer, som båda innebär att köpa en ny bil hyfsat snabbt och sälja den när det går att få en bil med krok. Alltså äga minst 6 månader och sen ta förlusten för att så snart som möjligt få en dragkrok.
Plan 1: Lägga en beställning på en Kia e-Niro utan drag och få den under våren.
Plan 2: utnyttja reservationen på 3:an och få den under våren.
Jag har aldrig gjort nåt sånt här tidigare. Hur mycket kan man tänkas på förlora på detta? Låt säga att jag hinner köra 2000-2500 mil på ett halvår. Är det oförsvarbart, rent ekonomiskt?
Nån som har nåt annat förslag för att jag ska slippa köra Zoe längre än absolut nödvändigt och istället få en bil med hyfsad räckvidd och hyfsad snabb laddning i väntan på en bil med krok?
Säljes: Tesla Model s P85D 7-sits
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Intressant eftersom den då lär ha en human försäkring? Går det att slänga ut de bakre baksätena?
Japp och japp.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:56
av Jerker
TeslaTissel skrev:lator skrev:Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.
Den har INTE dragkrok.
Nja, fast jag söker en bil som jag ska ha fram tills dess att jag får tag i en bil med krok.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:57
av Jerker
mati skrev:MDurante skrev:Lider med dig, lämnade in bilen för toning och fick en Zoe 40 som lånebil. Vilket skämt. TM3 låter som bästa valet, 3-fas laddning, CCS, chademo, SuC. Får TM3 krok, lär det inte vara omöjligt att få det eftermonterat, med e-Niro är ju chansen 0.
Att e-Niro inte kan få en krok eftermonterad beror på att existerande bilar saknar typgodkännande för dragkrok, även om framtida bilar får krok. Detta gäller även Model 3. Om den saknar typgodkännande går det inte att eftermontera kroken, även om det är tekniskt möjligt.
@Jerker: Jag skulle försöka att hitta en begagnad halvbra elbil fram tills e-Niro kommer med krok. Du har ju idag bara en Zoe med lilla batteriet, i princip allt borde ju vara bättre, till och med en Leaf 30. Och den har snabbladdning.
Ja, det är ett alternativ. Men det är den gamla designen. Trots att jag egentligen inte bryr mig om utseende på bilar så rodnar jag bara jag ser en sån.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 20:57
av Tars
Du har all info om bilen, och har du ytterligare frågor så är det bara skicka pm så får du nr av mig.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:01
av Jerker
MDurante skrev:Är det ett krav och bilen enbart ska vara mellanhand tills rätt elbil i dina premisser kommer så skulle jag också säga en begagnad S. Den har ju haft största prisfallet och de från 2013-2015 har ju garanterat blivit ordnade med barnsjukdomar. Ändå har du motor och drivlinjegaranti så relativt tryggt. Det till en lägre summa än TM3. Gör du tvärtom och köper TM3 kommer du få ta största prisfallet.
Bra synpunkt.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:02
av TeslaTissel
Hittade detta, i USA monteras dragkrok på Model 3.
Det här ser väldigt diskret ut Jerker!? Etrailer tror ag det heter?