Dags för nya termer?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Dags för nya termer?
Att kalla 50 kW laddarna för "snabbladdare" blir lite skevt i 2018 tycker jag; speciellt då det börjar dyka upp allt fler laddare med mer än dubbla hastigheten även från andra aktörer än Tesla. Det känns lite på samma vis som att kalla 720p (och kanske 1080p) upplösningar för "HD" i 2018. Högupplöst är trots allt relativt, precis som snabbladdare. Det gick hyfsat snabbt att ladda en Leaf 24 kWh med 50 kW CHAdeMO, men jag tror ingen som försöker ladda sin nya Kona/e-Niro/i-Pace/e-tron/etc med 50 kW kommer att påstå att det går speciellt snabbt.
Därför skulle jag vilja föreslå något som liknar följande ska uppmuntras att användas:
22 och mindre kW = Laddare
22-50 kW DC = Semisnabbladdare (som i detta fallet används korrekt, till skillnad från de fall de dyker upp i samband med AC stolpar)
50+ (?) kW = Snabbladdare
Nästa steg?
Eller ska man vara ännu hårdare och inte kalla något alls under 100 kW för snabbladdare?
Vad tycker ni andra?
Därför skulle jag vilja föreslå något som liknar följande ska uppmuntras att användas:
22-50 kW DC = Semisnabbladdare (som i detta fallet används korrekt, till skillnad från de fall de dyker upp i samband med AC stolpar)
Nästa steg?
Eller ska man vara ännu hårdare och inte kalla något alls under 100 kW för snabbladdare?
Vad tycker ni andra?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Dags för nya termer?
Icke Teslafolk pratar om HPC laddare, när man menar 150-350kW laddare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
Kommer det att fastna i folkmun? HPC-laddare kan jag tänka mig att det blir, vilket är lite redundant, lite som folk säger RAM minne eller SSD disk antar jag...
Huvudpoängen är dock att jag tycker det är skevt att kalla 50 kW laddare för snabbladdare.
Huvudpoängen är dock att jag tycker det är skevt att kalla 50 kW laddare för snabbladdare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
HD TV har heller inte bytt namn. Alla vet att man ska välja 4K för att få fin bild.
Blir likadant med snabbladdare, att folk kommer föredra HPC.
Möjligtvis att man börjar kalla HPC för snabbladdare och 50 kW för endast "laddare".
Och laddstolpar fortsätts kallas för laddstolpar.
Blir likadant med snabbladdare, att folk kommer föredra HPC.
Möjligtvis att man börjar kalla HPC för snabbladdare och 50 kW för endast "laddare".
Och laddstolpar fortsätts kallas för laddstolpar.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Behövs ordet "snabb" alls i sammanhanget? Kan man inte kalla det för 50-laddare, 100-laddare, 150-laddare eller vad nu maximala laddeffekten ligger på?
Det är ju värre med AC-ladduttag, där laddeffekten kan begränsas av antingen stolpen, bilens inbyggda laddare, eller både och. Där kan en siffra lätt bli missvisande.
Det är ju värre med AC-ladduttag, där laddeffekten kan begränsas av antingen stolpen, bilens inbyggda laddare, eller både och. Där kan en siffra lätt bli missvisande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- TiborBlomhall
Även DC laddaren begränsas av hur mycket bilen kan ta emot men jag gillar enkelheten i ditt förslag.
Sitter och funderar på vad jag skulle beteckna som snabbt. Låt säga ~20-30 mils körning på 10 minuter. Porsche har nyligen visat upp 400 kW laddning: https://electrek.co/2018/12/13/porsche- ... more-80852Teslaspolen skrev:Att kalla 50 kW laddarna för "snabbladdare" blir lite skevt i 2018 tycker jag; speciellt då det börjar dyka upp allt fler laddare med mer än dubbla hastigheten även från andra aktörer än Tesla. Det känns lite på samma vis som att kalla 720p (och kanske 1080p) upplösningar för "HD" i 2018. Högupplöst är trots allt relativt, precis som snabbladdare. D
Man skulle då ladda 66.6 kWh på 10 minuter.
Vad det ska benämnas som låter jag vara osagt men HPC laddare kan väl fungera.
Tillägg: det enkla är oftast det bästa så varför inte köra enligt Niklas Z förslag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.Teslaspolen skrev:Att kalla 50 kW laddarna för "snabbladdare" blir lite skevt i 2018 tycker jag; speciellt då det börjar dyka upp allt fler laddare med mer än dubbla hastigheten även från andra aktörer än Tesla. Det känns lite på samma vis som att kalla 720p (och kanske 1080p) upplösningar för "HD" i 2018. Högupplöst är trots allt relativt, precis som snabbladdare. Det gick hyfsat snabbt att ladda en Leaf 24 kWh med 50 kW CHAdeMO, men jag tror ingen som försöker ladda sin nya Kona/e-Niro/i-Pace/e-tron/etc med 50 kW kommer att påstå att det går speciellt snabbt.
Nästa steg?
Vad tycker ni andra?
Snåla bilar på 50kW laddare kan ju ladda snabbare än e-tron på en 100kW laddare. Om vi nu tänker oss att vi ska från A till B och inte från 0-100% SoC
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
3.7kW och nedåt kan väl få heta långsamladdnlng? Det tycker jag markerar att det är ett ställe man står över natten eller en arbetsdag.
Nästa nivå (11-22kW) har ju ett helt annat användningsområde och funkar utmärkt för ett par timmars parkering. Nån skillnad borde det ju vara mellan dessa två varianter.
Nästa nivå (11-22kW) har ju ett helt annat användningsområde och funkar utmärkt för ett par timmars parkering. Nån skillnad borde det ju vara mellan dessa två varianter.
Model S Standard Range Raven
- TiborBlomhall
- Niklas Z
- Teslaägare
Jo, det är sant att bilens batteri begränsar, men den begränsningen ligger i alla fall oftast betydligt högre än den inbyggda laddarens gräns.TiborBlomhall skrev:Även DC laddaren begränsas av hur mycket bilen kan ta emot men jag gillar enkelheten i ditt förslag.
Problemet blir väl att laddaren inte kan märkas med hänsyn till vad bilarna förbrukar. Du nämner det själv, 50 kW i bil A kan vara snabbare än 100 kW i bil B. Så varför då inte bara säga 50 kW, 100 kW osv. Blir väldigt tydligt i app/karta när man letar laddare.Henrik Torphammar skrev:Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.
Snåla bilar på 50kW laddare kan ju ladda snabbare än e-tron på en 100kW laddare. Om vi nu tänker oss att vi ska från A till B och inte från 0-100% SoC
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sambon kallar allt som är kraftigare än 50kW för superladdare. Oavsett om det är CCS eller SuC. Det är uppenbart var hon har lånat begreppet ifrån, men jag gillar faktiskt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har vid några tillfällen kallat 22-50 kW DC laddare för semisnabb och kommer nog göra detta oftare nu när riktiga snabbladdare som t.ex. Ionitys kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det beror ju egentligen på vilken bil man kör. För vår e-Golf kommer även en 50kW-laddare alltid vara en snabbladdare. Den klarar ju inte mer ändå. Men för en e-tron kan en 50-kilowattare knappast vara mycket mer än en upphottad destinationsladdare som bara används när det inte finns vettiga alternativ. Och då kallar man den ju inte för snabbladdare heller, utan möjligen semisnabbladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Det är väl inget som hindrar att du i din app talar om vilken bil du har så får du rätt enheter.Laban skrev:Problemet blir väl att laddaren inte kan märkas med hänsyn till vad bilarna förbrukar. Du nämner det själv, 50 kW i bil A kan vara snabbare än 100 kW i bil B. Så varför då inte bara säga 50 kW, 100 kW osv. Blir väldigt tydligt i app/karta när man letar laddare.Henrik Torphammar skrev:Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.
Jag säger ju bensinmack trots att jag kör dieselbil.
Det heter energistation numera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Som samlingsnamn för laddstation, bensinpump och gaskompressor? Annars är det inte en jättebra term om det bara är elenergi man avser.Zalman3 skrev:Det heter energistation numera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Låter vettigtTiborBlomhall skrev:Destinationsladdning och laddstolpar.
Model S Standard Range Raven
Meh. Då måste jag ju gå via en app för att ha en meningsfull konversation med en annan elbilist.Henrik Torphammar skrev:Det är väl inget som hindrar att du i din app talar om vilken bil du har så får du rätt enheter.Laban skrev:Problemet blir väl att laddaren inte kan märkas med hänsyn till vad bilarna förbrukar. Du nämner det själv, 50 kW i bil A kan vara snabbare än 100 kW i bil B. Så varför då inte bara säga 50 kW, 100 kW osv. Blir väldigt tydligt i app/karta när man letar laddare.Henrik Torphammar skrev:Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.
Jag säger ju bensinmack trots att jag kör dieselbil.

Jag : ”Finns det en bra 300 km/h eller snabbare här i grannskapet?”
Lokal person : ”Ja det finns en vid kyrkan. Men vilken laddning har din bil just nu och hur snabbt kan den ladda vid vilken kapacitet?”
Jag : ”Eh, låt mig kolla min app...”
Känns tillräckligt komplicerat att säga: ”Vid kyrkan finns 100 kW, CCS, InCharge.” Så kan jag sköta bedömningen i mitt huvud hur lång tid det tar och om jag vill betala det som det kostar.
(De två sista sakerna, plug-typ och betalningsmodel, behövs i den första konversationen med.)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Håller med. Plug-typ och betalmodell bör väl också i förlängningen vara något man inte behöver bry sig om.bjelkeman skrev:Känns tillräckligt komplicerat att säga: ”Vid kyrkan finns 100 kW, CCS, InCharge.” Så kan jag sköta bedömningen i mitt huvud hur lång tid det tar och om jag vill betala det som det kostar.
(De två sista sakerna, plug-typ och betalningsmodel, behövs i den första konversationen med.)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
Ja det är ju där vi hamnar när alla bilar laddar så olika fort i olika väder.bjelkeman skrev:Meh. Då måste jag ju gå via en app för att ha en meningsfull konversation med en annan elbilist.![]()
40+ = snabbladdare
100+ = superladdare
250+ = ultraladdare
1000+ = megaladdare
Obs helt ogenomtänkt.
100+ = superladdare
250+ = ultraladdare
1000+ = megaladdare
Obs helt ogenomtänkt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
Gillar klartext:
50DC
120DC
11AC
t.ex.
Som i gamla dagar 92 oktan, 95 oktan, 100 oktan.
50DC
120DC
11AC
t.ex.
Som i gamla dagar 92 oktan, 95 oktan, 100 oktan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Niklas Z
- Teslaägare
Klartext är bra. Kruxet är AC och DC, som jag misstänker att en stor del av befolkningen inte greppar skillnaden mellan. Man kanske skulle kalla DC-laddning för direktladdning, i förhoppning om att gemene man tolkar det som att man laddar batteriet direkt, dvs går förbi den inbyggda ombordladdaren.