Sida 1 av 2

Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 12:37
av Teslaspolen
Att kalla 50 kW laddarna för "snabbladdare" blir lite skevt i 2018 tycker jag; speciellt då det börjar dyka upp allt fler laddare med mer än dubbla hastigheten även från andra aktörer än Tesla. Det känns lite på samma vis som att kalla 720p (och kanske 1080p) upplösningar för "HD" i 2018. Högupplöst är trots allt relativt, precis som snabbladdare. Det gick hyfsat snabbt att ladda en Leaf 24 kWh med 50 kW CHAdeMO, men jag tror ingen som försöker ladda sin nya Kona/e-Niro/i-Pace/e-tron/etc med 50 kW kommer att påstå att det går speciellt snabbt.

Därför skulle jag vilja föreslå något som liknar följande ska uppmuntras att användas:

22 och mindre kW = Laddare
22-50 kW DC = Semisnabbladdare (som i detta fallet används korrekt, till skillnad från de fall de dyker upp i samband med AC stolpar)
50+ (?) kW = Snabbladdare
Nästa steg?

Eller ska man vara ännu hårdare och inte kalla något alls under 100 kW för snabbladdare?

Vad tycker ni andra?

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 13:20
av Zalman3
Icke Teslafolk pratar om HPC laddare, när man menar 150-350kW laddare.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:01
av Teslaspolen
Kommer det att fastna i folkmun? HPC-laddare kan jag tänka mig att det blir, vilket är lite redundant, lite som folk säger RAM minne eller SSD disk antar jag...

Huvudpoängen är dock att jag tycker det är skevt att kalla 50 kW laddare för snabbladdare.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:09
av TiborBlomhall
HD TV har heller inte bytt namn. Alla vet att man ska välja 4K för att få fin bild.

Blir likadant med snabbladdare, att folk kommer föredra HPC.

Möjligtvis att man börjar kalla HPC för snabbladdare och 50 kW för endast "laddare".

Och laddstolpar fortsätts kallas för laddstolpar.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:11
av Niklas Z
Behövs ordet "snabb" alls i sammanhanget? Kan man inte kalla det för 50-laddare, 100-laddare, 150-laddare eller vad nu maximala laddeffekten ligger på?
Det är ju värre med AC-ladduttag, där laddeffekten kan begränsas av antingen stolpen, bilens inbyggda laddare, eller både och. Där kan en siffra lätt bli missvisande.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:16
av TiborBlomhall
Även DC laddaren begränsas av hur mycket bilen kan ta emot men jag gillar enkelheten i ditt förslag.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:20
av Laban
Teslaspolen skrev:
Att kalla 50 kW laddarna för "snabbladdare" blir lite skevt i 2018 tycker jag; speciellt då det börjar dyka upp allt fler laddare med mer än dubbla hastigheten även från andra aktörer än Tesla. Det känns lite på samma vis som att kalla 720p (och kanske 1080p) upplösningar för "HD" i 2018. Högupplöst är trots allt relativt, precis som snabbladdare. D
Sitter och funderar på vad jag skulle beteckna som snabbt. Låt säga ~20-30 mils körning på 10 minuter. Porsche har nyligen visat upp 400 kW laddning: https://electrek.co/2018/12/13/porsche- ... more-80852

Man skulle då ladda 66.6 kWh på 10 minuter.

Vad det ska benämnas som låter jag vara osagt men HPC laddare kan väl fungera.

Tillägg: det enkla är oftast det bästa så varför inte köra enligt Niklas Z förslag.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:24
av Henrik Torphammar
Teslaspolen skrev:
Att kalla 50 kW laddarna för "snabbladdare" blir lite skevt i 2018 tycker jag; speciellt då det börjar dyka upp allt fler laddare med mer än dubbla hastigheten även från andra aktörer än Tesla. Det känns lite på samma vis som att kalla 720p (och kanske 1080p) upplösningar för "HD" i 2018. Högupplöst är trots allt relativt, precis som snabbladdare. Det gick hyfsat snabbt att ladda en Leaf 24 kWh med 50 kW CHAdeMO, men jag tror ingen som försöker ladda sin nya Kona/e-Niro/i-Pace/e-tron/etc med 50 kW kommer att påstå att det går speciellt snabbt.

Därför skulle jag vilja föreslå något som liknar följande ska uppmuntras att användas:

22 och mindre kW = Laddare
22-50 kW DC = Semisnabbladdare (som i detta fallet används korrekt, till skillnad från de fall de dyker upp i samband med AC stolpar)
50+ (?) kW = Snabbladdare
Nästa steg?

Eller ska man vara ännu hårdare och inte kalla något alls under 100 kW för snabbladdare?

Vad tycker ni andra?
Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.

Snåla bilar på 50kW laddare kan ju ladda snabbare än e-tron på en 100kW laddare. Om vi nu tänker oss att vi ska från A till B och inte från 0-100% SoC

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:24
av jeppe_sthlm
3.7kW och nedåt kan väl få heta långsamladdnlng? Det tycker jag markerar att det är ett ställe man står över natten eller en arbetsdag.

Nästa nivå (11-22kW) har ju ett helt annat användningsområde och funkar utmärkt för ett par timmars parkering. Nån skillnad borde det ju vara mellan dessa två varianter.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 14:30
av TiborBlomhall
Destinationsladdning och laddstolpar.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 15:24
av Niklas Z
TiborBlomhall skrev:
Även DC laddaren begränsas av hur mycket bilen kan ta emot men jag gillar enkelheten i ditt förslag.
Jo, det är sant att bilens batteri begränsar, men den begränsningen ligger i alla fall oftast betydligt högre än den inbyggda laddarens gräns.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 15:28
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.

Snåla bilar på 50kW laddare kan ju ladda snabbare än e-tron på en 100kW laddare. Om vi nu tänker oss att vi ska från A till B och inte från 0-100% SoC
Problemet blir väl att laddaren inte kan märkas med hänsyn till vad bilarna förbrukar. Du nämner det själv, 50 kW i bil A kan vara snabbare än 100 kW i bil B. Så varför då inte bara säga 50 kW, 100 kW osv. Blir väldigt tydligt i app/karta när man letar laddare.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 15:39
av mati
Sambon kallar allt som är kraftigare än 50kW för superladdare. Oavsett om det är CCS eller SuC. Det är uppenbart var hon har lånat begreppet ifrån, men jag gillar faktiskt det.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 16:38
av Svenssons
Jag har vid några tillfällen kallat 22-50 kW DC laddare för semisnabb och kommer nog göra detta oftare nu när riktiga snabbladdare som t.ex. Ionitys kommer.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 17:04
av mati
Det beror ju egentligen på vilken bil man kör. För vår e-Golf kommer även en 50kW-laddare alltid vara en snabbladdare. Den klarar ju inte mer ändå. Men för en e-tron kan en 50-kilowattare knappast vara mycket mer än en upphottad destinationsladdare som bara används när det inte finns vettiga alternativ. Och då kallar man den ju inte för snabbladdare heller, utan möjligen semisnabbladdare.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 18:02
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.

Snåla bilar på 50kW laddare kan ju ladda snabbare än e-tron på en 100kW laddare. Om vi nu tänker oss att vi ska från A till B och inte från 0-100% SoC
Problemet blir väl att laddaren inte kan märkas med hänsyn till vad bilarna förbrukar. Du nämner det själv, 50 kW i bil A kan vara snabbare än 100 kW i bil B. Så varför då inte bara säga 50 kW, 100 kW osv. Blir väldigt tydligt i app/karta när man letar laddare.
Det är väl inget som hindrar att du i din app talar om vilken bil du har så får du rätt enheter.

Jag säger ju bensinmack trots att jag kör dieselbil.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 19:16
av Zalman3
Det heter energistation numera.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 20:16
av bylund
Zalman3 skrev:
Det heter energistation numera.
Som samlingsnamn för laddstation, bensinpump och gaskompressor? Annars är det inte en jättebra term om det bara är elenergi man avser.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 20:17
av jeppe_sthlm
TiborBlomhall skrev:
Destinationsladdning och laddstolpar.
Låter vettigt

Re: Dags för nya termer?

Postat: 16 dec 2018 21:16
av bjelkeman
Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jag tycker man skulle räkna i km/h och inte i kW. Snabbt handlar ju inte om kW eller kWh utan om hur länge du behöver ladda. Teslas laddare är ju på 120kW men bara om du laddar 0-50%. 50-100% är inte lika snabbt (typ). Så samma laddare och samma bil kan ju gå väldigt olika fort att ladda på exakt samma laddare.

Snåla bilar på 50kW laddare kan ju ladda snabbare än e-tron på en 100kW laddare. Om vi nu tänker oss att vi ska från A till B och inte från 0-100% SoC
Problemet blir väl att laddaren inte kan märkas med hänsyn till vad bilarna förbrukar. Du nämner det själv, 50 kW i bil A kan vara snabbare än 100 kW i bil B. Så varför då inte bara säga 50 kW, 100 kW osv. Blir väldigt tydligt i app/karta när man letar laddare.
Det är väl inget som hindrar att du i din app talar om vilken bil du har så får du rätt enheter.

Jag säger ju bensinmack trots att jag kör dieselbil.
Meh. Då måste jag ju gå via en app för att ha en meningsfull konversation med en annan elbilist. ;)

Jag : ”Finns det en bra 300 km/h eller snabbare här i grannskapet?”
Lokal person : ”Ja det finns en vid kyrkan. Men vilken laddning har din bil just nu och hur snabbt kan den ladda vid vilken kapacitet?”
Jag : ”Eh, låt mig kolla min app...”

Känns tillräckligt komplicerat att säga: ”Vid kyrkan finns 100 kW, CCS, InCharge.” Så kan jag sköta bedömningen i mitt huvud hur lång tid det tar och om jag vill betala det som det kostar.

(De två sista sakerna, plug-typ och betalningsmodel, behövs i den första konversationen med.)

Re: Dags för nya termer?

Postat: 17 dec 2018 06:10
av Laban
bjelkeman skrev:
Känns tillräckligt komplicerat att säga: ”Vid kyrkan finns 100 kW, CCS, InCharge.” Så kan jag sköta bedömningen i mitt huvud hur lång tid det tar och om jag vill betala det som det kostar.

(De två sista sakerna, plug-typ och betalningsmodel, behövs i den första konversationen med.)
Håller med. Plug-typ och betalmodell bör väl också i förlängningen vara något man inte behöver bry sig om.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 17 dec 2018 07:18
av Henrik Torphammar
bjelkeman skrev:
Meh. Då måste jag ju gå via en app för att ha en meningsfull konversation med en annan elbilist. ;)
Ja det är ju där vi hamnar när alla bilar laddar så olika fort i olika väder.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 17 dec 2018 15:01
av taliz
40+ = snabbladdare
100+ = superladdare
250+ = ultraladdare
1000+ = megaladdare

Obs helt ogenomtänkt. :)

Re: Dags för nya termer?

Postat: 18 dec 2018 00:43
av Gustafsson
Gillar klartext:
50DC
120DC
11AC
t.ex.

Som i gamla dagar 92 oktan, 95 oktan, 100 oktan.

Re: Dags för nya termer?

Postat: 18 dec 2018 07:26
av Niklas Z
Klartext är bra. Kruxet är AC och DC, som jag misstänker att en stor del av befolkningen inte greppar skillnaden mellan. Man kanske skulle kalla DC-laddning för direktladdning, i förhoppning om att gemene man tolkar det som att man laddar batteriet direkt, dvs går förbi den inbyggda ombordladdaren.