Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Moderator: Redaktion
Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
TeslaTissel skrev:Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Att den inte är anmäld till Skatteverket är ju en ganska klar indikation på att den inte kommer. Och att SR nog inte kommer förrän 2020...
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Eller bara att svenska kronan är alldeles för ostabil för att ge pris nu om den inte kommer förrän till hösten.Verdi skrev:TeslaTissel skrev:Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Att den inte är anmäld till Skatteverket är ju en ganska klar indikation på att den inte kommer. Och att SR nog inte kommer förrän 2020...
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Tidigare har de rapporterat nya modeller till Skatteverket under året när de kommit, så jag skulle inte se det som en tydlig indikation på vad som inte kommer.
Däremot att de rapporterat den bakhjulsdrivna skulle jag se som en indikation på att de har ett pris satt, och att den kan gå att beställa i början på nästa år.
Däremot att de rapporterat den bakhjulsdrivna skulle jag se som en indikation på att de har ett pris satt, och att den kan gå att beställa i början på nästa år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Hur mycket kostar AWD? $6k? Är det 6 * 12,4 = 74 400:-?
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Är inte så dumt ändå kanske med en LR RWD för ~525' efter bonus och ~3000/mån i förmånsvärde?
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Är inte så dumt ändå kanske med en LR RWD för ~525' efter bonus och ~3000/mån i förmånsvärde?
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Nja, har för mig det är $4k nu.Verdi skrev:Hur mycket kostar AWD? $6k? Är det 6 * 12,4 = 74 400:-?
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Är inte så dumt ändå kanske med en LR RWD för ~525' efter bonus och ~3000/mån i förmånsvärde?
Det diffar totalt $7k för LR AWD vs MR RWD. Tror det är $4k för AWD och $3k för batteriet, men inte säker.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Legato skrev:Nja, har för mig det är $4k nu.Verdi skrev:Hur mycket kostar AWD? $6k? Är det 6 * 12,4 = 74 400:-?
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Är inte så dumt ändå kanske med en LR RWD för ~525' efter bonus och ~3000/mån i förmånsvärde?
Det diffar totalt $7k för LR AWD vs MR RWD. Tror det är $4k för AWD och $3k för batteriet, men inte säker.
Så utvecklingen har då sett ut så här? $5k -> $4k -> $5k -> $6k -> $4k?
Ja vem vet...
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Mycket märkligt om LR RWD skulle dyka upp igen. Den plockades ju bort (ersattes) på US-marknaden. Eller tror ni att EU ska få samma möjlighet som US att köpa en LR RWD under begränsad period?
Eller var det helt enkelt så att RWD togs fram för att de hade problem att få fram tillräckligt många drivenheter?
En MR RWD kommer ju att landa in på runt 573.000 SEK.
Eller var det helt enkelt så att RWD togs fram för att de hade problem att få fram tillräckligt många drivenheter?
En MR RWD kommer ju att landa in på runt 573.000 SEK.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3657
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Det är ju utmärkt om LR RWD dyker upp på svenska marknaden. Precis den modell jag vill ha.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Gissar att de uppgifter som skatteverket räknat på helt enkelt är gamla.
MR fanns gissningsvis inte när de fick dem.
MR fanns gissningsvis inte när de fick dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Det är en till brytpunkt i typ juli hos SKV också. Det är då man brukar rapportera in "nästa" årsmodell. Dvs årsmodell 2020 nu i 2019.Verdi skrev:TeslaTissel skrev:Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Att den inte är anmäld till Skatteverket är ju en ganska klar indikation på att den inte kommer. Och att SR nog inte kommer förrän 2020...
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Model S 75 RWD 2018 finns också hos skatteverket trots att den slutade säljas i typ september 2017 så skulle tyvärr inte dra några för stora slutsatser över att LR RWD finns hos skatteverket även om jag hoppas att den kommer.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Det är intressant med mid. Kommer den att fortsätta säljas när standard kommer (i usa) eller kommer den att avslutas.
om den kommer till sverige, kommer då den komma samtidigt med standard.?
finns det någon annan version som säljs enbart i usa (nordamerika) så man kan säga om detta är ett undantagsfall att en version av en produkt inte säljs på andra marknader. (ex på model x,s om det finns någon praxis från tidigare)
om den kommer till sverige, kommer då den komma samtidigt med standard.?
finns det någon annan version som säljs enbart i usa (nordamerika) så man kan säga om detta är ett undantagsfall att en version av en produkt inte säljs på andra marknader. (ex på model x,s om det finns någon praxis från tidigare)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7970
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Det var flera veckor sedan som Tesla lämnade in sina ansökningar hos Skatteverket. Då fanns LR RWD, LR AWD och LR Performance som valbara varianter av Model 3.
Det är mycket som har hänt sen dess. Några veckor är lång tid med Tesla-mått
Tesla har sedan dess infört MR AWD och slutat tillverka LR RWD. Att LR RWD finns med i Skatteverkets dokument är alltså snarare en kvarleva än föraning. Att MR AWD inte är med är för att den fanns inte ens i USA när de svenska papperna lämnades in.
Nästa tillfälle att få in nya modeller blir i slutet av juni. Hoppas Tesla har släppt SR tills dess annars blir det lång väntan till nästa årsskifte
MR betecknas egentligen som LEMR, Limited Edition Medium Range av Tesla, så den är (iaf från början) tänkt att försvinna när SR kommer. Men man vet aldrig. Ifall den ska komma till Sverige eller inte tror jag Tesla helt enkelt inte har bestämt än. Beror nog på hur många som beställer LR eller väntar hellre. Men det kan bli problem att få förmånsvärde på den innan sommaren alltså.
Det är mycket som har hänt sen dess. Några veckor är lång tid med Tesla-mått

Tesla har sedan dess infört MR AWD och slutat tillverka LR RWD. Att LR RWD finns med i Skatteverkets dokument är alltså snarare en kvarleva än föraning. Att MR AWD inte är med är för att den fanns inte ens i USA när de svenska papperna lämnades in.
Nästa tillfälle att få in nya modeller blir i slutet av juni. Hoppas Tesla har släppt SR tills dess annars blir det lång väntan till nästa årsskifte

MR betecknas egentligen som LEMR, Limited Edition Medium Range av Tesla, så den är (iaf från början) tänkt att försvinna när SR kommer. Men man vet aldrig. Ifall den ska komma till Sverige eller inte tror jag Tesla helt enkelt inte har bestämt än. Beror nog på hur många som beställer LR eller väntar hellre. Men det kan bli problem att få förmånsvärde på den innan sommaren alltså.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
TiborBlomhall skrev:Det var flera veckor sedan som Tesla lämnade in sina ansökningar hos Skatteverket. Då fanns LR RWD, LR AWD och LR Performance som valbara varianter av Model 3.
Det är mycket som har hänt sen dess. Några veckor är lång tid med Tesla-mått![]()
Tesla har sedan dess infört MR AWD och slutat tillverka LR RWD. Att LR RWD finns med i Skatteverkets dokument är alltså snarare en kvarleva än föraning. Att MR AWD inte är med är för att den fanns inte ens i USA när de svenska papperna lämnades in.
Nästa tillfälle att få in nya modeller blir i slutet av juni. Hoppas Tesla har släppt SR tills dess annars blir det lång väntan till nästa årsskifte![]()
MR betecknas egentligen som LEMR, Limited Edition Medium Range av Tesla, så den är (iaf från början) tänkt att försvinna när SR kommer. Men man vet aldrig. Ifall den ska komma till Sverige eller inte tror jag Tesla helt enkelt inte har bestämt än. Beror nog på hur många som beställer LR eller väntar hellre. Men det kan bli problem att få förmånsvärde på den innan sommaren alltså.
Personligen tycker jag att alla tre modellerna har existensberättigande. Det är ändå en hyfsad divergering mellan modellerna
LR AWD - 540 km - 660.000 SEK
MR RWD - 460 km - 573.000 SEK
SR RWD - 350-380 km - 440.000 SEK (utan premiumpaketet)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
MS60(D) och MS75(D) har samma förmånsvärde. Batteristorleken verkar inte påverka förmånsvärdet trots att det en gång skilde 100k mellan storlekarna. Till 90/100D var det dock ett hopp som förklaras av bättre prestanda. Jag gissar att MR kommer få samma förmånsvärde som LR av den anledningen. SR kommer förmodligen få lite lägre då den kommer får sämre 0-100.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Fast det är lika stort hopp i 0-100 tid mellan P3 och LRAWD som det är mellan LRAWD och MRAWD...chpaulin skrev:MS60(D) och MS75(D) har samma förmånsvärde. Batteristorleken verkar inte påverka förmånsvärdet trots att det en gång skilde 100k mellan storlekarna. Till 90/100D var det dock ett hopp som förklaras av bättre prestanda. Jag gissar att MR kommer få samma förmånsvärde som LR av den anledningen. SR kommer förmodligen få lite lägre då den kommer får sämre 0-100.
Jag tror iofs inte vi kommer få någon MR oavsett, jag tror man tog fram den modellen för att kunna producera maximalt ANTAL bilar att sälja givet en trång sektor i antal battericeller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021