Sida 1 av 1
Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:03
av Legato
Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:04
av TeslaTissel
Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:09
av Verdi
TeslaTissel skrev:Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Att den inte är anmäld till Skatteverket är ju en ganska klar indikation på att den inte kommer. Och att SR nog inte kommer förrän 2020...
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:12
av vigge50
Verdi skrev:TeslaTissel skrev:Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Att den inte är anmäld till Skatteverket är ju en ganska klar indikation på att den inte kommer. Och att SR nog inte kommer förrän 2020...
Eller bara att svenska kronan är alldeles för ostabil för att ge pris nu om den inte kommer förrän till hösten.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:13
av bylund
Tidigare har de rapporterat nya modeller till Skatteverket under året när de kommit, så jag skulle inte se det som en tydlig indikation på vad som inte kommer.
Däremot att de rapporterat den bakhjulsdrivna skulle jag se som en indikation på att de har ett pris satt, och att den kan gå att beställa i början på nästa år.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:14
av Verdi
Hur mycket kostar AWD? $6k? Är det 6 * 12,4 = 74 400:-?
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Är inte så dumt ändå kanske med en LR RWD för ~525' efter bonus och ~3000/mån i förmånsvärde?
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:19
av Legato
Nja, har för mig det är $4k nu.
Det diffar totalt $7k för LR AWD vs MR RWD. Tror det är $4k för AWD och $3k för batteriet, men inte säker.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 15:21
av Verdi
Legato skrev:
Nja, har för mig det är $4k nu.
Det diffar totalt $7k för LR AWD vs MR RWD. Tror det är $4k för AWD och $3k för batteriet, men inte säker.
Så utvecklingen har då sett ut så här? $5k -> $4k -> $5k -> $6k -> $4k?
Ja vem vet...
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 16:14
av Jeppe_E
Mycket märkligt om LR RWD skulle dyka upp igen. Den plockades ju bort (ersattes) på US-marknaden. Eller tror ni att EU ska få samma möjlighet som US att köpa en LR RWD under begränsad period?
Eller var det helt enkelt så att RWD togs fram för att de hade problem att få fram tillräckligt många drivenheter?
En MR RWD kommer ju att landa in på runt 573.000 SEK.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 16:18
av Niklas Z
Det är ju utmärkt om LR RWD dyker upp på svenska marknaden. Precis den modell jag vill ha.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 16:34
av taliz
Gissar att de uppgifter som skatteverket räknat på helt enkelt är gamla.
MR fanns gissningsvis inte när de fick dem.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 16:44
av EV vs ICE
Verdi skrev:TeslaTissel skrev:Legato skrev:Tycker det var intressant att Tesla meddelat pris för LR RWD till Skatteverket, men ej för Mid Range och ej för Standard...
Om Mid Range skulle komma hit tycker man det hade varit rimligt att de hade meddelat det i samma veva. Standard är väl mer logiskt, där vågar de väl inte ange pris ännu.
LR RWD blir ju en fantastiskt billig förmånsbil med förmånsvärde på ca 3000:-!
Vi har ju våra misstankar om Mid Range versionen, och sammantaget så ser du ju allt mer ut som den dyker upp??
Eller?
Att den inte är anmäld till Skatteverket är ju en ganska klar indikation på att den inte kommer. Och att SR nog inte kommer förrän 2020...
Det är en till brytpunkt i typ juli hos SKV också. Det är då man brukar rapportera in "nästa" årsmodell. Dvs årsmodell 2020 nu i 2019.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 17:11
av vigge50
Model S 75 RWD 2018 finns också hos skatteverket trots att den slutade säljas i typ september 2017 så skulle tyvärr inte dra några för stora slutsatser över att LR RWD finns hos skatteverket även om jag hoppas att den kommer.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 17:23
av Mickep
Det är intressant med mid. Kommer den att fortsätta säljas när standard kommer (i usa) eller kommer den att avslutas.
om den kommer till sverige, kommer då den komma samtidigt med standard.?
finns det någon annan version som säljs enbart i usa (nordamerika) så man kan säga om detta är ett undantagsfall att en version av en produkt inte säljs på andra marknader. (ex på model x,s om det finns någon praxis från tidigare)
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 18:27
av TiborBlomhall
Det var flera veckor sedan som Tesla lämnade in sina ansökningar hos Skatteverket. Då fanns LR RWD, LR AWD och LR Performance som valbara varianter av Model 3.
Det är mycket som har hänt sen dess. Några veckor är
lång tid med Tesla-mått
Tesla har sedan dess infört MR AWD och slutat tillverka LR RWD. Att LR RWD finns med i Skatteverkets dokument är alltså snarare en kvarleva än föraning. Att MR AWD inte är med är för att den fanns inte ens i USA när de svenska papperna lämnades in.
Nästa tillfälle att få in nya modeller blir i slutet av juni. Hoppas Tesla har släppt SR tills dess annars blir det lång väntan till nästa årsskifte
MR betecknas egentligen som LEMR, Limited Edition Medium Range av Tesla, så den är (iaf från början) tänkt att försvinna när SR kommer. Men man vet aldrig. Ifall den ska komma till Sverige eller inte tror jag Tesla helt enkelt inte har bestämt än. Beror nog på hur många som beställer LR eller väntar hellre. Men det kan bli problem att få förmånsvärde på den innan sommaren alltså.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 18:43
av Jeppe_E
TiborBlomhall skrev:Det var flera veckor sedan som Tesla lämnade in sina ansökningar hos Skatteverket. Då fanns LR RWD, LR AWD och LR Performance som valbara varianter av Model 3.
Det är mycket som har hänt sen dess. Några veckor är
lång tid med Tesla-mått
Tesla har sedan dess infört MR AWD och slutat tillverka LR RWD. Att LR RWD finns med i Skatteverkets dokument är alltså snarare en kvarleva än föraning. Att MR AWD inte är med är för att den fanns inte ens i USA när de svenska papperna lämnades in.
Nästa tillfälle att få in nya modeller blir i slutet av juni. Hoppas Tesla har släppt SR tills dess annars blir det lång väntan till nästa årsskifte
MR betecknas egentligen som LEMR, Limited Edition Medium Range av Tesla, så den är (iaf från början) tänkt att försvinna när SR kommer. Men man vet aldrig. Ifall den ska komma till Sverige eller inte tror jag Tesla helt enkelt inte har bestämt än. Beror nog på hur många som beställer LR eller väntar hellre. Men det kan bli problem att få förmånsvärde på den innan sommaren alltså.
Personligen tycker jag att alla tre modellerna har existensberättigande. Det är ändå en hyfsad divergering mellan modellerna
LR AWD - 540 km - 660.000 SEK
MR RWD - 460 km - 573.000 SEK
SR RWD - 350-380 km - 440.000 SEK (utan premiumpaketet)
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 20:08
av chpaulin
MS60(D) och MS75(D) har samma förmånsvärde. Batteristorleken verkar inte påverka förmånsvärdet trots att det en gång skilde 100k mellan storlekarna. Till 90/100D var det dock ett hopp som förklaras av bättre prestanda. Jag gissar att MR kommer få samma förmånsvärde som LR av den anledningen. SR kommer förmodligen få lite lägre då den kommer får sämre 0-100.
Re: Ingen Mid Range, men LR RWD till Sverige?
Postat: 17 dec 2018 20:12
av Legato
chpaulin skrev:MS60(D) och MS75(D) har samma förmånsvärde. Batteristorleken verkar inte påverka förmånsvärdet trots att det en gång skilde 100k mellan storlekarna. Till 90/100D var det dock ett hopp som förklaras av bättre prestanda. Jag gissar att MR kommer få samma förmånsvärde som LR av den anledningen. SR kommer förmodligen få lite lägre då den kommer får sämre 0-100.
Fast det är lika stort hopp i 0-100 tid mellan P3 och LRAWD som det är mellan LRAWD och MRAWD...
Jag tror iofs inte vi kommer få någon MR oavsett, jag tror man tog fram den modellen för att kunna producera maximalt ANTAL bilar att sälja givet en trång sektor i antal battericeller.