Elektronsug
Moderator: Redaktion
Elektronsug
Är det bara min bil eller är det en feature i v9?
Trots att bilen står oanvänd i garaget så tappar den laddning nästan som om nån är ute och kör med den i smyg. Förut brukade jag räkna med att den tappade 2-3 procentenheter första dagen och sedan en procentenhet per dag. Nu slurpar den i sig ström motsvarande 5-6 procentenheter varje dag! Den laddar minst en halvtimme om dagen, trots att den inte används. Det skulle motsvara 1000kWh/år för absolut ingenting. Helt galet. Är det ett fel eller har andra samma problem?
Trots att bilen står oanvänd i garaget så tappar den laddning nästan som om nån är ute och kör med den i smyg. Förut brukade jag räkna med att den tappade 2-3 procentenheter första dagen och sedan en procentenhet per dag. Nu slurpar den i sig ström motsvarande 5-6 procentenheter varje dag! Den laddar minst en halvtimme om dagen, trots att den inte används. Det skulle motsvara 1000kWh/år för absolut ingenting. Helt galet. Är det ett fel eller har andra samma problem?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elektronsug
"Det är en egenskap hos bilen"
Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elektronsug
Inte lika skrattretande som att folk kör omkring i dyra bilar som aldrig får en uppdatering överhuvudtaget... det är 2018 nu, dags för biltillverkarna att vakna.Jeppe_E skrev:Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Elektronsug
Ja, jo, så är det. Förut har jag alltid skrattat över amerikanska bilar och sagt att de förbrukar bensin även när motorn är avstängd.Jeppe_E skrev:"Det är en egenskap hos bilen"
Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Jag skrattar inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elektronsug
Fast det finns fler än tesla som uppdaterar sina bilar.boreno skrev:Inte lika skrattretande som att folk kör omkring i dyra bilar som aldrig får en uppdatering överhuvudtaget... det är 2018 nu, dags för biltillverkarna att vakna.Jeppe_E skrev:Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Just ovanstående och massor med fel på en bil för över miljonen gör att man drar sig lite från att köpa en model S hur sugen man än är.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Elektronsug
Ja en stor varm V8 dunstar det nog skapligt med soppa från när den är avstängd.mati skrev:Ja, jo, så är det. Förut har jag alltid skrattat över amerikanska bilar och sagt att de förbrukar bensin även när motorn är avstängd.Jeppe_E skrev:"Det är en egenskap hos bilen"
Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Jag skrattar inte längre.
Förövrigt är ju det fina med Tesla att de faktiskt kan fixa buggarna remote. När infotainmentsystemet i min Volvo buggade var det inte mycket att göra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elektronsug
Köper du det senaste så kommer du alltid vara utsatt för en viss grad av experimenterande men samtidigt får man det senaste. Det är ju ett avvägande alla får göra. Väljer man istället Leaf så sitter man där med en bil som är som den är och aldrig blir bättre... eller ens annorlunda.
Re: Elektronsug
... men den blir inte sämre heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elektronsug
Och förutom att Leafen var sjukt driftssäker så drog den typ nada när den stod still hemma, batterivärmaren går igång vid ganska låga temperaturer men
då går den på ganska låg effekt också
då går den på ganska låg effekt också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elektronsug
Intressant. Ingen i min utökade bekantskapskrets har en bil som klarar det. Drygt 300 personer, ca 40 nyinköpta bilar senaste året. (Tesla ej inkluderad).Stevvee skrev:Fast det finns fler än tesla som uppdaterar sina bilar.
”Finns” betyder ingenting när ingen har det...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Elektronsug
Och vad är din definition utav att uppdatera ?boreno skrev:Intressant. Ingen i min utökade bekantskapskrets har en bil som klarar det. Drygt 300 personer, ca 40 nyinköpta bilar senaste året. (Tesla ej inkluderad).Stevvee skrev:Fast det finns fler än tesla som uppdaterar sina bilar.
”Finns” betyder ingenting när ingen har det...
Ex Volvo har alldeles nyligen rullat ut uppgradering på intellisafe till sina 90 modeller.
Totalt 4 olika funktioner extra kan man få beroende på vad man har för hårdvara i botten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elektronsug
Givetvis syftar jag på over-the-air uppdateringar av både firmware, OS och applikationskod i bilen.Stevvee skrev:Och vad är din definition utav att uppdatera ?boreno skrev:”Finns” betyder ingenting när ingen har det...
Jag sitter ju inte och diskuterar uppdateringar man kan få (köpa) genom verkstad som om det vore någonting nytt. Det har gjorts sedan länge, och är inte alls samma sak.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Elektronsug
Du har väl möjlighet att tacka nej till uppdateringar?mati skrev:... men den blir inte sämre heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elektronsug
Stod ingenstans att du diskuterade det.boreno skrev:Givetvis syftar jag på over-the-air uppdateringar av både firmware, OS och applikationskod i bilen.Stevvee skrev:Och vad är din definition utav att uppdatera ?boreno skrev:”Finns” betyder ingenting när ingen har det...
Jag sitter ju inte och diskuterar uppdateringar man kan få (köpa) genom verkstad som om det vore någonting nytt. Det har gjorts sedan länge, och är inte alls samma sak.
Men det är också på gång även om det är lite försenat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elektronsug
Låt dig inte avskräckas från köp på grund av att ett fåtal personer har olika konstiga problem med sina bilar. Lägger man till att de som har problem är verbala och gärna uttrycker sin frustration överallt i tid och otid så får det lätt en skev bild av verkligheten och kanske inte alltid är representativt. Måndags-ex finns hos alla tillverkare.Stevvee skrev:Fast det finns fler än tesla som uppdaterar sina bilar.boreno skrev:Inte lika skrattretande som att folk kör omkring i dyra bilar som aldrig får en uppdatering överhuvudtaget... det är 2018 nu, dags för biltillverkarna att vakna.Jeppe_E skrev:Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Just ovanstående och massor med fel på en bil för över miljonen gör att man drar sig lite från att köpa en model S hur sugen man än är.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har exempelvis inte alls problemet med min bil som rapporteras i den här tråden samt är helt införstådd med att bilen förbrukar en liten mängd energi när den står parkerad. Min bil tappar cirka 10km/dygn om den står parkerad med "always connected" och det blir lite mindre tapp om den står flera dygn. Tesla är en dator på hjul som konsumerar energi när den är i passivt läge. Den är alltid "online", har en blixtsnabb och responsiv app, pollar för OTA-uppdateringar, skickar AP-data, BMS som monitorerar/skyddar batteriet, etc. Vill man minimera den passiva strömförbrukningen är det enklaste att kryssa bort "always connected" och låta bilen gå ned i deep sleep om den inte används så ofta. Den kommer dock fortfarande dra lite ström per dygn, fast betydligt mindre.
Alla produkter har sina utmaningar och allt kan framställas i bra eller dålig dager. Det beror bara lite på vad man själv som individ har bestämt sig för. Vill man se problem, då finns det problem
Jag skulle kunna skriva en uppsats här inne om alla problem (hård- och mjukvara) jag hade med tidigare nya Audi och Porsche jag ägde. Teslan är rena drömmen i jämförelse, men det är en annan historia. Jag hade väl otur med mina tyska bilar och har haft tur med de Teslorna jag ägt.
Re: Elektronsug
Nu var min avsikt med denna tråd inte att gnälla, utan jag ville veta om det är bara min bil som har börjat dra en massa ström när den inte används, dvs om det är nånting som har gått sönder.
Det har den inte gjort tidigare i en sådan omfattning. Det gar börjat nu på sistone.
Men okej, jag fattar. Det är en feature som jag har fått med en fantastisk uppdatering som jag ska vara tacksam över att jag har fått eftersom det inte finns i andra bilar.
Never mind. Vi kan avsluta tråden.
Det har den inte gjort tidigare i en sådan omfattning. Det gar börjat nu på sistone.
Men okej, jag fattar. Det är en feature som jag har fått med en fantastisk uppdatering som jag ska vara tacksam över att jag har fått eftersom det inte finns i andra bilar.
Never mind. Vi kan avsluta tråden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elektronsug
Är det inte skrattretande att folk kör omkring i dyra bilar som aldrig får det man betalat för? Jag föredrar att jag får de jag betalat för. Sedan att man aldrig vet vad bilen klarar av eller inte efter varje uppdatering kan inte vara så bra heller.boreno skrev:Inte lika skrattretande som att folk kör omkring i dyra bilar som aldrig får en uppdatering överhuvudtaget... det är 2018 nu, dags för biltillverkarna att vakna.Jeppe_E skrev:Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Re: Elektronsug
Tack för ett härligt bemötande.helix skrev:Låt dig inte avskräckas från köp på grund av att ett fåtal personer har olika konstiga problem med sina bilar. Lägger man till att de som har problem är verbala och gärna uttrycker sin frustration överallt i tid och otid så får det lätt en skev bild av verkligheten och kanske inte alltid är representativt. Måndags-ex finns hos alla tillverkare.Stevvee skrev:Fast det finns fler än tesla som uppdaterar sina bilar.boreno skrev:Inte lika skrattretande som att folk kör omkring i dyra bilar som aldrig får en uppdatering överhuvudtaget... det är 2018 nu, dags för biltillverkarna att vakna.Jeppe_E skrev:Förlåt, men det hela är ju lite skrattretande att Tesla-ägarna kör omkring i relativt dyra bilar som försökspersoner i någon sorts beta-version.
Just ovanstående och massor med fel på en bil för över miljonen gör att man drar sig lite från att köpa en model S hur sugen man än är.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har exempelvis inte alls problemet med min bil som rapporteras i den här tråden samt är helt införstådd med att bilen förbrukar en liten mängd energi när den står parkerad. Min bil tappar cirka 10km/dygn om den står parkerad med "always connected" och det blir lite mindre tapp om den står flera dygn. Tesla är en dator på hjul som konsumerar energi när den är i passivt läge. Den är alltid "online", har en blixtsnabb och responsiv app, pollar för OTA-uppdateringar, skickar AP-data, BMS som monitorerar/skyddar batteriet, etc. Vill man minimera den passiva strömförbrukningen är det enklaste att kryssa bort "always connected" och låta bilen gå ned i deep sleep om den inte används så ofta. Den kommer dock fortfarande dra lite ström per dygn, fast betydligt mindre.
Alla produkter har sina utmaningar och allt kan framställas i bra eller dålig dager. Det beror bara lite på vad man själv som individ har bestämt sig för. Vill man se problem, då finns det problem
Jag skulle kunna skriva en uppsats här inne om alla problem (hård- och mjukvara) jag hade med tidigare nya Audi och Porsche jag ägde. Teslan är rena drömmen i jämförelse, men det är en annan historia. Jag hade väl otur med mina tyska bilar och har haft tur med de Teslorna jag ägt.
Nu vet jag inte antalet teslor i Sverige för har inte läst på om det men så många trådar med bekymmer borde tala att en rätt hög % siffra utav bilarna är drabbade utav fel.
Att köpa en helt ny tesla är inget alternativ för mig just nu då det är för mycket pengar. Så jag kikar på 15-16 bilarna och det är fortfarande mycket pengar för en begagnad bil utan garanti. Så kostnaderna för eventuella fel kommer bli jobbiga.
Och varför tittar jag på model S då? Det är den enda el-bilen som är intressant på marknaden. Alla andra är för små eller för plastiga och det är inget för mig.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elektronsug
Att styrenheter skapar krypström är inget nytt fenomen och funnits på fossila bilar länge. Så att det är någon styrenhet som spökar för dig borde inte alls vara något konstigt. Däremot lär man inte själv kunna undersöka saken som förr i tiden.mati skrev:Nu var min avsikt med denna tråd inte att gnälla, utan jag ville veta om det är bara min bil som har börjat dra en massa ström när den inte används, dvs om det är nånting som har gått sönder.
Det har den inte gjort tidigare i en sådan omfattning. Det gar börjat nu på sistone.
Men okej, jag fattar. Det är en feature som jag har fått med en fantastisk uppdatering som jag ska vara tacksam över att jag har fått eftersom det inte finns i andra bilar.
Never mind. Vi kan avsluta tråden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elektronsug
För ett år sedan förlorade min S70D (dec 2015) hela 25 km/dygn. Tesla kom fram till att mitt 12 V-batteri var ganska OK (man bytte i alla fall) men att någon cirkulationspump gick kontinuerligt. Bilen blev aldrig helt tyst trots att den stod i halvvarmt garage. Efter reparation och nytt batteri sjönk förbrukningen till 6 km/dygn. I dag ett år senare är den uppe i 9 km/dygn.
Datorerna i Tesla S/X drar konstant 45 W (de stängs aldrig av) och detta tas från 12 V-batteriet när bilen är parkerad. 45 W blir 1080 Wh/dygn (tillkommer förluster i omvandlarna och läckström i 12 V-batteriet när det blir äldre). Detta tas från stora batteriet och gör att bilen förlorar i räckvidd från 6 km/dygn (nytt 12 V-batteri) till kanske 20 km/dygn när 12 V-batteriet blir äldre.
45 W vid 12 V är 3,75 A. Under 24 timmar blir detta 90 Ah som tas från ett 12 V-batteri med kapaciteten 30 Ah. Batteriet laddas upp (från stora batteriet) och laddas ur minst 3 ggr/dygn. Detta blir 1000 cykler/år och sliter på batteriet. Batteriet ska klara dessa cykler och detta måste fungera vid -40 grader, annars kan inte bilen startas (högspänningsreläer) och handbromsen lossas. Ett litiumbatteri klarar inte detta vid -40 grader.
12 V-batteriet ingår i en helhet inte bara avsedd att göra Tesla S/X drift- och trafiksäker, utan dessutom ingå i en utvecklingsplatform för framtidens Teslor. Därför fjärravläses MS/X i detalj. Som tack för detta blir vi väl omhändertagna. Om det inte hade funnits något att uppdatera så hade utvecklingen stått still.
När Elon presenterade model 3 inledde han med att tacka alla ägare av MS/X som bidragit till utvecklingen inte bara med driftdata utan även ekonomiskt. Utan dessa bidrag hade elbilsmarknaden bara bestått av Leaf.
Datorerna i Tesla S/X drar konstant 45 W (de stängs aldrig av) och detta tas från 12 V-batteriet när bilen är parkerad. 45 W blir 1080 Wh/dygn (tillkommer förluster i omvandlarna och läckström i 12 V-batteriet när det blir äldre). Detta tas från stora batteriet och gör att bilen förlorar i räckvidd från 6 km/dygn (nytt 12 V-batteri) till kanske 20 km/dygn när 12 V-batteriet blir äldre.
45 W vid 12 V är 3,75 A. Under 24 timmar blir detta 90 Ah som tas från ett 12 V-batteri med kapaciteten 30 Ah. Batteriet laddas upp (från stora batteriet) och laddas ur minst 3 ggr/dygn. Detta blir 1000 cykler/år och sliter på batteriet. Batteriet ska klara dessa cykler och detta måste fungera vid -40 grader, annars kan inte bilen startas (högspänningsreläer) och handbromsen lossas. Ett litiumbatteri klarar inte detta vid -40 grader.
12 V-batteriet ingår i en helhet inte bara avsedd att göra Tesla S/X drift- och trafiksäker, utan dessutom ingå i en utvecklingsplatform för framtidens Teslor. Därför fjärravläses MS/X i detalj. Som tack för detta blir vi väl omhändertagna. Om det inte hade funnits något att uppdatera så hade utvecklingen stått still.
När Elon presenterade model 3 inledde han med att tacka alla ägare av MS/X som bidragit till utvecklingen inte bara med driftdata utan även ekonomiskt. Utan dessa bidrag hade elbilsmarknaden bara bestått av Leaf.
S70D -15
Re: Elektronsug
Tror att det är mer än krypström när det resulterar i laddning på någon halvtimme per dag, det är ju inte det lilla 12V batteriet Mati talarom här.
Kan ens datorn i bilen dra så här mycket? Laddar du med 11kW? Då blir det alltså 5,5kWh/dag du förlorar, dvs något drar 230W.
Har du testat om detdrar mindre om bilen ställs i sovläge?
Det skulle kunna vara så att bilen värmer batteriet, men det har ju inte varit särskilt kallt så jag gissar på inte.
Har den smart preheating på? Kör den en uppvärmning varje morgon för att den tror att du ska iväg? Lite som att min telefon glatt plingade för att påminna mig om att jag var julledig
Kan ens datorn i bilen dra så här mycket? Laddar du med 11kW? Då blir det alltså 5,5kWh/dag du förlorar, dvs något drar 230W.
Har du testat om detdrar mindre om bilen ställs i sovläge?
Det skulle kunna vara så att bilen värmer batteriet, men det har ju inte varit särskilt kallt så jag gissar på inte.
Har den smart preheating på? Kör den en uppvärmning varje morgon för att den tror att du ska iväg? Lite som att min telefon glatt plingade för att påminna mig om att jag var julledig
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 2 gång.
Re: Elektronsug
Utan att ha mätt tror jag att min bil tappar mer än tidigare per natt. Lite svalare i garaget på vintern, runt 15 grader, men tor inte att det är hela förklaringen. Men det är snarare så att den laddar en kvart var tredje istället för var fjärde natt om den står oanvänd, inga 30 min per dygn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elektronsug
Bara för att den är ansluten till 11kW drar den inte det vid ”toppladdning”. Tycks minnas att jag sett åtminstone neremot 1-3kW på slutet vid toppladdning.
Så även om den ”laddar” dagligen så är det antagligen betydligt lägre effekt som dras/förbrukas. Det kan ju dessutom också vara andra anledningar att ”systemen är på” 1/2-timme/dag än att det stora batteriet laddas. Dataöverföring, dc/dc omvandlaren som laddar 12V batteriet osv.
Så även om den ”laddar” dagligen så är det antagligen betydligt lägre effekt som dras/förbrukas. Det kan ju dessutom också vara andra anledningar att ”systemen är på” 1/2-timme/dag än att det stora batteriet laddas. Dataöverföring, dc/dc omvandlaren som laddar 12V batteriet osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Elektronsug
Jag laddar med 7kW. En halvtimmes laddning motsvarar alltså 3,5kWh/dag ungefär. Det går ganska bra ihop med 5% SOC som bilen indikerar att den tappar varje dag. Det är alltså ca 150W ifall nånting drar ström konstant. Jag har ytterst svårt att tro att det ska vara datorn som drar (plötsligt) så mycket ström.
Samtidigt visar appen att bilens kupétemperatur alltid ligger 7 grader över yttertemperaturen. Värmen och ACn är helt avstängd numera, det kan alltså vara batterivärmaren som är igång och gör nåt.
Samtidigt visar appen att bilens kupétemperatur alltid ligger 7 grader över yttertemperaturen. Värmen och ACn är helt avstängd numera, det kan alltså vara batterivärmaren som är igång och gör nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14