Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Moderator: Redaktion
Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4
Han hyllar verkligen motorer, batterier och elektroniken. Chassit har han fortfarande invändningar emot, men totalt sett otroligt vilken vändning han gjort!
Han hyllar verkligen motorer, batterier och elektroniken. Chassit har han fortfarande invändningar emot, men totalt sett otroligt vilken vändning han gjort!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Synd att chassit verkar vara ett mög. Tyngre än en BMW 328. Skulle alltså kunna vara än mer effektiv.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Jag vill minnas att ha i den tidigare intervjun (när de plockade isär en TM3) var väldigt positiv till motor, batteriet och elektroniken? Men att chassit var dåligt gjort. Så inte någon större vändning?Legato skrev:https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4
Han hyllar verkligen motorer, batterier och elektroniken. Chassit har han fortfarande invändningar emot, men totalt sett otroligt vilken vändning han gjort!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Skillnaden är att han är ännu mer exalterad.Jeppe_E skrev:Jag vill minnas att ha i den tidigare intervjun (när de plockade isär en TM3) var väldigt positiv till motor, batteriet och elektroniken? Men att chassit var dåligt gjort. Så inte någon större vändning?Legato skrev:https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4
Han hyllar verkligen motorer, batterier och elektroniken. Chassit har han fortfarande invändningar emot, men totalt sett otroligt vilken vändning han gjort!
"With Tesla? Pretty much everything else! They have the best design for electronics, they have the best electronics designs, they have the best harness designs, the driving - it drives like it´s on rails, then ofcourse the motor and the slushbox/transmission. Everything apart from the skin is brilliant"
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Det är dock intressant med chassiet. Om det är korrekt som han påstår så finns det ju en hel del förbättringar att göra med Model 3 som skulle göra den ännu billigare att tillverka och ännu effektivare. Man får väl helt enkelt hoppas att det stämmer samt att Tesla isf tar till sig av det.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.Jeppe_E skrev:Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Fakta på det?LarsL skrev:Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.Jeppe_E skrev:Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Alla bilar byggs för att klara krockproven. Annars får de inte säljas. Vissa gör det bättre än andra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Fast det han bland annat säger är ju att Tesla inte har utnyttjat batteripacket som en "structural member", utan istället enbart har fokuserat på att förstärka karossen runt om batteriet. Han säger också att han pratade med Musk om det och att Musk sa "I fired that guy". Om det är sant vet jag inte... Men det finns ingen motsättning i att bygga en säker bil som också har en kaross optimerad för tillverkning och vikt.LarsL skrev:Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.Jeppe_E skrev:Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.

Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Allt blir väldigt hypotetiskt eftersom vi inte vet om Tesla eller Munro har rätt, men Munro påstår ju att Tesla misslyckats med att dra nytta batteriet vid en krock. Han hävdar att krocksäkerheten hade varit lika hög även utan batteriet. Är det sant så låter det som det finns förbättringar att göra.LarsL skrev:Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.Jeppe_E skrev:Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Oavsett så är det ju något positivt. Har han rätt så finns det ytterligare förbättringar att göra på en redan fantastisk bil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Sandy har väl fått in Tesla som kund nu. 

2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Ta tex SAAB som byggde ett så kraftigt tak att det inte behövdes någon störtbåge när de körde rally. Så skulle Toyota aldrig göra eftersom det bryter emot deras lean tänkande att göra saker bättre än vad de behöver vara. Tesla liksom SAAB har en kultur av att bygga säkra bilar framför allt, sedan ekonomiska. Detta har Elon talat om flera gånger.Jeppe_E skrev:Fakta på det?LarsL skrev:Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.Jeppe_E skrev:Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Alla bilar byggs för att klara krockproven. Annars får de inte säljas. Vissa gör det bättre än andra.
Det som kommer visa detta är när det kommer ut undersökningar från riktiga olyckor typ dem från Folksam som SAAB alltid brukade toppa.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Han är ganska tydlig med att det inte är en kund och att Musk hatar konsulter så nej, det tror jag faktiskt inte.ippii skrev:Sandy har väl fått in Tesla som kund nu.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Ja båda våra Svenska biltillverkare hade/har en kultur av att bygga väldigt säkra bilar, och inte bara bilar som klarar sig bra i de standardiserade krocktesterna. Volvo har ju toppat Folksams tester 4 år i rad nu. Om Tesla har samma mindset är det ju jättebra, men de skulle fortfarande kunna utnyttja bilens komponenter tillsammans bättre, för att få en bättre helhet. Det är ju det Sandy syftar på.LarsL skrev:Ta tex SAAB som byggde ett så kraftigt tak att det inte behövdes någon störtbåge när de körde rally. Så skulle Toyota aldrig göra eftersom det bryter emot deras lean tänkande att göra saker bättre än vad de behöver vara. Tesla liksom SAAB har en kultur av att bygga säkra bilar framför allt, sedan ekonomiska. Detta har Elon talat om flera gånger.Jeppe_E skrev:Fakta på det?LarsL skrev:Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.Jeppe_E skrev:Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Alla bilar byggs för att klara krockproven. Annars får de inte säljas. Vissa gör det bättre än andra.
Det som kommer visa detta är när det kommer ut undersökningar från riktiga olyckor typ dem från Folksam som SAAB alltid brukade toppa.
