Sida 1 av 1
Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 11:41
av Legato
https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4
Han hyllar verkligen motorer, batterier och elektroniken. Chassit har han fortfarande invändningar emot, men totalt sett otroligt vilken vändning han gjort!
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 12:30
av termosen
Synd att chassit verkar vara ett mög. Tyngre än en BMW 328. Skulle alltså kunna vara än mer effektiv.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 12:33
av Jeppe_E
Jag vill minnas att ha i den tidigare intervjun (när de plockade isär en TM3) var väldigt positiv till motor, batteriet och elektroniken? Men att chassit var dåligt gjort. Så inte någon större vändning?
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 12:40
av Legato
Jeppe_E skrev:
Jag vill minnas att ha i den tidigare intervjun (när de plockade isär en TM3) var väldigt positiv till motor, batteriet och elektroniken? Men att chassit var dåligt gjort. Så inte någon större vändning?
Skillnaden är att han är ännu mer exalterad.
"With Tesla? Pretty much everything else! They have the best design for electronics, they have the best electronics designs, they have the best harness designs, the driving - it drives like it´s on rails, then ofcourse the motor and the slushbox/transmission.
Everything apart from the skin is
brilliant"
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 12:45
av Legato
Det är dock intressant med chassiet. Om det är korrekt som han påstår så finns det ju en hel del förbättringar att göra med Model 3 som skulle göra den ännu billigare att tillverka och ännu effektivare. Man får väl helt enkelt hoppas att det stämmer samt att Tesla isf tar till sig av det.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 13:11
av LarsL
Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 13:27
av Jeppe_E
LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 13:28
av LarsL
Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:21
av Jeppe_E
LarsL skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.
Fakta på det?
Alla bilar byggs för att klara krockproven. Annars får de inte säljas. Vissa gör det bättre än andra.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:31
av Geni87
LarsL skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.
Fast det han bland annat säger är ju att Tesla inte har utnyttjat batteripacket som en "structural member", utan istället enbart har fokuserat på att förstärka karossen runt om batteriet. Han säger också att han pratade med Musk om det och att Musk sa "I fired that guy". Om det är sant vet jag inte... Men det finns ingen motsättning i att bygga en säker bil som också har en kaross optimerad för tillverkning och vikt.

Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:32
av Legato
LarsL skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.
Allt blir väldigt hypotetiskt eftersom vi inte vet om Tesla eller Munro har rätt,
men Munro påstår ju att Tesla misslyckats med att dra nytta batteriet vid en krock. Han hävdar att krocksäkerheten hade varit lika hög även utan batteriet. Är det sant så låter det som det finns förbättringar att göra.
Oavsett så är det ju något positivt. Har han rätt så finns det ytterligare förbättringar att göra på en redan fantastisk bil.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:43
av ippii
Sandy har väl fått in Tesla som kund nu.

Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:55
av LarsL
Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.
Fakta på det?
Alla bilar byggs för att klara krockproven. Annars får de inte säljas. Vissa gör det bättre än andra.
Ta tex SAAB som byggde ett så kraftigt tak att det inte behövdes någon störtbåge när de körde rally. Så skulle Toyota aldrig göra eftersom det bryter emot deras lean tänkande att göra saker bättre än vad de behöver vara. Tesla liksom SAAB har en kultur av att bygga säkra bilar framför allt, sedan ekonomiska. Detta har Elon talat om flera gånger.
Det som kommer visa detta är när det kommer ut undersökningar från riktiga olyckor typ dem från Folksam som SAAB alltid brukade toppa.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:57
av Legato
ippii skrev:Sandy har väl fått in Tesla som kund nu.

Han är ganska tydlig med att det inte är en kund och att Musk hatar konsulter så nej, det tror jag faktiskt inte.
Re: Sandy Munro är nästan löjligt positiv till Model 3 nu...
Postat: 04 jan 2019 14:59
av Geni87
LarsL skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jag har hört samma om SAAB och dess chassidelar. Frågan är om det är dålig design eller en design som behövs för att göra bilarna krocksäkra, på riktigt inte bara vid tester.
Inte dålig, bara krånglig (jämfört med andra tillverkare). Sandy sa ju i sin tidigare intervju att om Model 3 hade tillverkats i en Toyota-fabrik (alltså, med deras konstruktionsteknik/design) så hade marknaden aldrig hunnit ifatt Tesla inom en överskådlig tid.
Ja och en Toyota är designad för att klara krockproven inte för att vara så säker som möjligt.
Fakta på det?
Alla bilar byggs för att klara krockproven. Annars får de inte säljas. Vissa gör det bättre än andra.
Ta tex SAAB som byggde ett så kraftigt tak att det inte behövdes någon störtbåge när de körde rally. Så skulle Toyota aldrig göra eftersom det bryter emot deras lean tänkande att göra saker bättre än vad de behöver vara. Tesla liksom SAAB har en kultur av att bygga säkra bilar framför allt, sedan ekonomiska. Detta har Elon talat om flera gånger.
Det som kommer visa detta är när det kommer ut undersökningar från riktiga olyckor typ dem från Folksam som SAAB alltid brukade toppa.
Ja båda våra Svenska biltillverkare hade/har en kultur av att bygga väldigt säkra bilar, och inte bara bilar som klarar sig bra i de standardiserade krocktesterna. Volvo har ju toppat Folksams tester 4 år i rad nu. Om Tesla har samma mindset är det ju jättebra, men de skulle fortfarande kunna utnyttja bilens komponenter tillsammans bättre, för att få en bättre helhet. Det är ju det Sandy syftar på.
