Hur är det möjligt?
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Hur är det möjligt?
Hur är det möjligt att en erfaren motorjournalist på Sveriges största dagstidning fortfarande kan påstå att det tar 7–8 timmar att ladda en elbil?
Påståendet finns i faktadelen i en artikel om bränclecellsbil i dagens DN:
http://mobil.dn.se/motor/nyheter/darfor ... a-elbilar/
Han kan väl ändå inte vara omedveten om att en Tesla laddas på en tiondel av den tiden, och att även andra elbilar kan snabbladdas betydligt snabbare än så, eller kan han trots allt det?!?
Så antingen är han en katastrofalt dålig motorjournalist eller så har han en annan agenda när han påstår det.
Vad tror ni andra är skälet?
Påståendet finns i faktadelen i en artikel om bränclecellsbil i dagens DN:
http://mobil.dn.se/motor/nyheter/darfor ... a-elbilar/
Han kan väl ändå inte vara omedveten om att en Tesla laddas på en tiondel av den tiden, och att även andra elbilar kan snabbladdas betydligt snabbare än så, eller kan han trots allt det?!?
Så antingen är han en katastrofalt dålig motorjournalist eller så har han en annan agenda när han påstår det.
Re: Hur är det möjligt?
Rent allmänt har jag märkt att många känner det tryggt och säker med en bil som tankas på vanligt sätt. Därför blir bränslecellsbilen lockande, även om de flesta ser att den kommer kosta lika mycket att tanka som dagens bensinbilar.
Artikel eller den person som intervjuas är ju helt klart ute efter våra skattepengar, antingen genom EU eller nationellt. Han fiskar flera gånger om att det går snabbt att tanka bara det finns tankställen och att det ska finnas utrymme för flera alternativ i framtiden. Han vill säkert stödja både eluttag och vätgasmackar, ska ju helst finnas lika många eftersom de ska verka bredvid varandra osv.
Sen är det väl det vanliga nonsens tjafset om man klagar på att det finns visst elbilar med 50 mils räckvidd och 20-30 minuters laddning. "Jo, jag känner till Tesla. Men de är ju irrelevanta för de kostar ju 1 miljon..." - idiot.
Artikel eller den person som intervjuas är ju helt klart ute efter våra skattepengar, antingen genom EU eller nationellt. Han fiskar flera gånger om att det går snabbt att tanka bara det finns tankställen och att det ska finnas utrymme för flera alternativ i framtiden. Han vill säkert stödja både eluttag och vätgasmackar, ska ju helst finnas lika många eftersom de ska verka bredvid varandra osv.
Sen är det väl det vanliga nonsens tjafset om man klagar på att det finns visst elbilar med 50 mils räckvidd och 20-30 minuters laddning. "Jo, jag känner till Tesla. Men de är ju irrelevanta för de kostar ju 1 miljon..." - idiot.
FCEV bygger ju som vi vet på vätgas. Man kan ju lura sig själv att man kommer att elektrolyta vatten (energikrävande men ganska miljövänligt) men i verkligheten är det lättast att utvinna det från naturgas som är fossilt.
Det innebär att allt blir som vanligt, samma bolag som prospekterar och utvinner, samma distributionsnät och samma mackar. Samma människor som sitter med makten.
Med andra ord ganska stora makter som har intresse i det här, och till på köpet kan gömma sig bakom slöjan att det faktiskt går att tillverka vätgas miljövänligt (vilket dom lätt prisar bort i nästa steg). Nu är jag alltid konspiratorisk mot konspirationsteorier, men hypotetiskt så skulle lobbybolagen och utvalda journalister kunna hamna på samma betalda golfresa mer än en gång.
Man vill ju inte att det skall vara så här, men allt för ofta har jag ställt mig precis samma fråga - hur är det möjligt.
Det innebär att allt blir som vanligt, samma bolag som prospekterar och utvinner, samma distributionsnät och samma mackar. Samma människor som sitter med makten.
Med andra ord ganska stora makter som har intresse i det här, och till på köpet kan gömma sig bakom slöjan att det faktiskt går att tillverka vätgas miljövänligt (vilket dom lätt prisar bort i nästa steg). Nu är jag alltid konspiratorisk mot konspirationsteorier, men hypotetiskt så skulle lobbybolagen och utvalda journalister kunna hamna på samma betalda golfresa mer än en gång.
Man vill ju inte att det skall vara så här, men allt för ofta har jag ställt mig precis samma fråga - hur är det möjligt.
Fast i slutändan när köparen står där och det finns en bil som kostar 0-4kr/mil att tanka och en annan som kostar 10-20kr/mil så tror jag valet blir lätt. Då spelar det ganska liten roll vad, eventuellt köpta, journalister tycker och tänker plånboken bestämmer.
Om journalisten varit objektiv hade han frågat om Toytota hört talas om Tesla. Om de tänkte bygga ut sina ladd/tankställen själva. Om det kommer vara gratis att ladda där eller om det går att köpa livstids abonnemang. Förstår inte hur han bara kan stå och svälja resonemanget med räckvidd på 10-15 mil, utan att argumentera emot.
Om journalisten varit objektiv hade han frågat om Toytota hört talas om Tesla. Om de tänkte bygga ut sina ladd/tankställen själva. Om det kommer vara gratis att ladda där eller om det går att köpa livstids abonnemang. Förstår inte hur han bara kan stå och svälja resonemanget med räckvidd på 10-15 mil, utan att argumentera emot.
Det är roligt hur han beskriver hur elbilar fungerar som om Tesla inte fanns och sedan refererar till Elon Musk vilket ger intrycket att siffrorna ändå omfattar Tesla...
Och att sedan ställa ledande frågor om batteriteknik är ju som att be Jonas Sjöstedt beskriva nyttan i moderat politik...
Och var får han det ifrån att elbilar har så klena prestanda att kunderna avstår från dem? Mirai får enligt artikeln 154hkr, det är inte mycket att skriva hem om det heller...
Överväger att avsluta min DN-prenumeration.
Och att sedan ställa ledande frågor om batteriteknik är ju som att be Jonas Sjöstedt beskriva nyttan i moderat politik...
Och var får han det ifrån att elbilar har så klena prestanda att kunderna avstår från dem? Mirai får enligt artikeln 154hkr, det är inte mycket att skriva hem om det heller...
Överväger att avsluta min DN-prenumeration.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Har läst ett antal artiklar om vätgasbilar, har till och med googlat, utan att hitta svaret på frågan: Vad kostar det att tanka en vätgasbil; vad är driftskostnaden?
Ja, hur är det möjligt, att missa denna fråga, varje gång?
(Läste i en annan tråd på detta forum att kostnaden för att köra vätgasbil motsvarade att köra bensinbil vid ett bensinpris på 50:-/liter.)
(Läste i en annan tråd på detta forum att kostnaden för att köra vätgasbil motsvarade att köra bensinbil vid ett bensinpris på 50:-/liter.)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Äsh, det är bara Lasse Swärd som är i farten igen med sina osakliga och osanna artiklar. Gör en sökning på Lasse Swärd här på forumet, och du kommer hitta en mängd liknande artiklar. Om han inte är betald av någon för att skriva sina vinklade och osanna artiklar, så har han blivit frälst/indoktrinerad av någon och tappat bort sin opartiskhet.
Men det känns hemskt att läsa lögn efter lögn och se att det får stå oemotsagt (som exempelvis att Toyota satsat på elbilar men att kunderna inte ville ha det: de gjorde en liten upplaga av en elektrisk Rav4 som endast såldes i Kalifornien för att möta deras krav. Dessa bilar var alltså stora och dyra som en familjs förstabil, men med bara 16 mils räckvidd - alltså som en andrabil. Inte konstigt att de misslyckas när de inte ens försökte.)
Men det känns hemskt att läsa lögn efter lögn och se att det får stå oemotsagt (som exempelvis att Toyota satsat på elbilar men att kunderna inte ville ha det: de gjorde en liten upplaga av en elektrisk Rav4 som endast såldes i Kalifornien för att möta deras krav. Dessa bilar var alltså stora och dyra som en familjs förstabil, men med bara 16 mils räckvidd - alltså som en andrabil. Inte konstigt att de misslyckas när de inte ens försökte.)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Tror att det mesta av vätgasen framställs av metangas idag. Metan är CH4, alltså en kol atom och fyra väte. Kolatomer slänger vi bara bort
för att få den rena fina vätgasen. Kol har masstal 12 och väte masstal 1 så av de 12+1x4=16 får vi kvar 1/4.
Priset för att tanka metan och köra direkt i en vanlig förbränningsmotor (innovativt) finns här:
http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... lla-priser
Av dessa som bäst 17kr/kg kan vi alltså använda en fjärdedel. Det behövs alltså fyra kg metangas för att få ett kg vätegas så kostnaden blir bara där minst 68kr/kg. Sen får vi anta att det går åt tid och energi att ta bort kolet från vätet.
Jag skulle i alla fall strunta i allt trassel och köra på metanet direkt, lite enklare.

Priset för att tanka metan och köra direkt i en vanlig förbränningsmotor (innovativt) finns här:
http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... lla-priser
Av dessa som bäst 17kr/kg kan vi alltså använda en fjärdedel. Det behövs alltså fyra kg metangas för att få ett kg vätegas så kostnaden blir bara där minst 68kr/kg. Sen får vi anta att det går åt tid och energi att ta bort kolet från vätet.
Jag skulle i alla fall strunta i allt trassel och köra på metanet direkt, lite enklare.
...och 100 st Toyota eQ/iQ EV, med upp till 8 mils räckvidd, som bara var för USA och Japan. Bör nog inte heller räknas som ett seriöst försök...Herr X skrev:(som exempelvis att Toyota satsat på elbilar men att kunderna inte ville ha det: de gjorde en liten upplaga av en elektrisk Rav4 som endast såldes i Kalifornien för att möta deras krav. Dessa bilar var alltså stora och dyra som en familjs förstabil, men med bara 16 mils räckvidd - alltså som en andrabil. Inte konstigt att de misslyckas när de inte ens försökte.)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det där lik rättvist som att vända på det och säga att för mig tar det 10 sekunder att sätta i sladden sedan är jag fri att göra vad jag vill, skulle jag ha en vätgas bil idag skulle det ta en ca 20 timmar bogsera ner den till Malmö och tanka sedan tillbaka och kosta >10 tkr.
Elbil ladda: 10-20 sekunder pris 0 kr
Vätgasbil: 20 timmar pris 10.000 kr
Elbil ladda: 10-20 sekunder pris 0 kr
Vätgasbil: 20 timmar pris 10.000 kr
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, fast sådant kan ändra sig, det kan inte fysiken och kemin. Har du el så är det alltid billigare att använda den direkt istället för att köra en elektrolyt och sedan omvandla till el igen. Samma med metangas, använd den direkt istället för att krångla till det = pengar.
Jo men ska du komma ner i samma tid som en elbil räknat i hur mycket fritid som försvinner måste alla ha en mack hemma...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
och så mycket tror jag inte att det kommer att ändra sig inom en överskådlig framtid. Men kemin är ju ytterligare ett argument emot just vätgasen. Det lär väl komma en förklaring på även varför det rent kemist är bättre att göra en bränslecells bil, ska bli spännande/kul att läsa det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Ja, sen har vi kostnaden för ladd/tankställen.
Ett hemma laddsttälle kostar 59.90kr
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ag-400706/
Medan en vätgas station går lös på mellan 4-40 miljoner
, visserligen kan många använda den men ändå....
http://www.caranddriver.com/features/pu ... are-page-3
Edit:
så ni inte tar det på för stort allvar...
Såg att artikeln också innehöll ett pris per kg.
Ett hemma laddsttälle kostar 59.90kr
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ag-400706/
Medan en vätgas station går lös på mellan 4-40 miljoner

http://www.caranddriver.com/features/pu ... are-page-3
Edit:

Såg att artikeln också innehöll ett pris per kg.
Tror att det var jag som skrev det och efter lite letande på nätet (i stället för att ta första bästa) så ser det ut att ha varit överdrivet. Priset vet jag inte exakt men bilarna drar ca 0,1 kg / mil och priset är gissningsvis 15-20 kr / mil.olza skrev:Har läst ett antal artiklar om vätgasbilar, har till och med googlat, utan att hitta svaret på frågan: Vad kostar det att tanka en vätgasbil; vad är driftskostnaden?
Sedan har jag en fråga som någon kanske vet svaret på. När malmö kommun satsade på vätgasbilar sa det att bilen kostade 1,8 mkr men EU betalar hälften. Varför så och kan jag få pengar från EU för elbilen, den är minst lika bra för miljön?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Dör ser man det finns miljoner skäl till vätgasbilar, miljoner som i Euro.
Kostnaden i metangas blir alltså 6-7kr/mil. Men då ska någon betala för att plocka bort kolet så ett pris på 15-20kr/mil är säkert rimligt nu.
Kostnaden i metangas blir alltså 6-7kr/mil. Men då ska någon betala för att plocka bort kolet så ett pris på 15-20kr/mil är säkert rimligt nu.
Han är garanterat inte omedveten, bara undvek att skriva om alternativet snabbladdning.ovelundkvist skrev:Han kan väl ändå inte vara omedveten om att en Tesla laddas på en tiondel av den tiden, och att även andra elbilar kan snabbladdas betydligt snabbare än så, eller kan han trots allt det?!?
Kanske för att faktarutan skall vara kortfattad och lättläst.
MYLR-24
Sammanfattningsvis så är det ju iallafall snällt av Toyota att göra Miraien så jädra ful att ingen skulle köpa den om den så gick på luft och utsläppen var pudding.
Har ni sett deras film där Toyota försöker ge Elon en känga när han kallade deras bränslecell för tjuravföring?
Dom har hyrt in Morgan Spurlock (Supersize me killen) så videon är ganska snyggt gjord, men runt tvåminutersstrecket visar dom fanskapet till bil och det går inte ens att skådespela sig till att man vill sätta sig i den frivilligt.
Har ni sett deras film där Toyota försöker ge Elon en känga när han kallade deras bränslecell för tjuravföring?
Dom har hyrt in Morgan Spurlock (Supersize me killen) så videon är ganska snyggt gjord, men runt tvåminutersstrecket visar dom fanskapet till bil och det går inte ens att skådespela sig till att man vill sätta sig i den frivilligt.
Till och med musiken tystnade abrupt när bilen visades... Som de sa i filmen, de har bara visat ett sätt för att få vätgas. Ett av de mer ineffktiva sätten där de tar en pickup, kör ett antal mil för att hämta några hundra kilo skit som de sedan kör några mil med för att dumpa och producera lite biogas. Biogasen transporteras sedan till fabrik som behöver el och värme för att omvandla biogasen till vätgas. Det är som sagt var ineffektiv och inte något vanligt sätt. Har för mig att 95% av vätgasen som säljs tas ut från fossilgas. Hade man istället skippat sista steget, att göra om biogas till vätgas, samt köpt en gasbil som är bra mycket billigare så hade man fått en effektivare, miljövänligare och bra mycket billigare lösning. El är dock både än mer miljövänlig och effektivare än biogas.Daoops skrev:Sammanfattningsvis så är det ju iallafall snällt av Toyota att göra Miraien så jädra ful att ingen skulle köpa den om den så gick på luft och utsläppen var pudding.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja precis det är just den där rökridån av att "det går" att framställa vätgas mijövänligt av vatten eller bajs, medans man mycket mer fördelaktigt prismässigt bara utvinner den fossilt som gör mig lite tveksam. Och precis som du säger, hade bajs vart målet så hade ju metan vart en väldigt mycket bättre energibärare. Och då kan man ju köra samma bilar på mars senSvenssons skrev:Till och med musiken tystnade abrupt när bilen visades... Som de sa i filmen, de har bara visat ett sätt för att få vätgas. Ett av de mer ineffktiva sätten där de tar en pickup, kör ett antal mil för att hämta några hundra kilo skit som de sedan kör några mil med för att dumpa och producera lite biogas. Biogasen transporteras sedan till fabrik som behöver el och värme för att omvandla biogasen till vätgas. Det är som sagt var ineffektiv och inte något vanligt sätt. Har för mig att 95% av vätgasen som säljs tas ut från fossilgas. Hade man istället skippat sista steget, att göra om biogas till vätgas, samt köpt en gasbil som är bra mycket billigare så hade man fått en effektivare, miljövänligare och bra mycket billigare lösning. El är dock både än mer miljövänlig och effektivare än biogas.Daoops skrev:Sammanfattningsvis så är det ju iallafall snällt av Toyota att göra Miraien så jädra ful att ingen skulle köpa den om den så gick på luft och utsläppen var pudding.

Fast de sa genom magi, så det är nog det de använder. Magi och våra skattepengar om du frågar mig.
En något bättre artikel om "framtidensbil". Tydligen kommer det krävas en revolution om tillverkningen ska komma upp över 3000st... låter väl så där? Bara Tesla satsar väl på 50 000st/år plus Nissan som siktar på fler.
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bi ... -vantetid/
Mirai, bilen vars namn talar om när du får den... Så går det när man bygger bilar för hand med teknik som är bullshit och drivmedlet främst kommer från fossil energi. För att klara av denna revolution behöver Toyota drygt $4 miljarder dollar från någon annan än de själva. Undra varför de inte vill satsa sina egna medel eller har de ingen buffert för nyutveckling?LarsL skrev:En något bättre artikel om "framtidensbil". Tydligen kommer det krävas en revolution om tillverkningen ska komma upp över 3000st... låter väl så där? Bara Tesla satsar väl på 50 000st/år plus Nissan som siktar på fler.
Artikeln innehöll som vanligt rätt mycket fel. Att säga att framställningen av vätgas är kostnadseffektivt eller att 3000 bilar på tre år är "stor efterfrågan" är t.ex. ett par av dom. 60% av dessa bilar är beställda av statliga myndigheter med skattepengar. Som tur var är det främst Japan som har fått stå för pengarna hittills men skulle inte förvåna mig om Svenska politiker vill kasta skattepengar på denna bil trotts att det inte går att tanka den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.