Sida 1 av 9
Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 00:31
av Nyren
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 00:46
av TiborBlomhall
Verkar som att de vill distansera Model S & X från 3.
Slut på "snålversioner" (inom rejäla citationstecken) på toppmodellerna.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 00:48
av Zalman3
Större batterier på gång?
Modellerna blir 100 och 125kWh?
V3 med 200- 250kW laddning?
Intressant att se vad som kommer.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 01:04
av Legato
Jag tycker det är konstigt att de kör samma batteri storlekar på S & X.
Typ 80 & 100 på S samt 100 & 125 på X hade känts "lagom" imo.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 01:07
av Zalman3
Tesla 3 är ju godkänd för 184kW.
However, all existing Model 3 owners will likely be able to use Supercharger V3 without any change as soon as Tesla starts upgrading the hardware at the Supercharge stations because the Model 3 already supports 525 Amp at 350 Volt which is 525*350= 183750 Watts= 184 kW according to page 9 of this EPA document. Here is a screenshot:
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 05:45
av FredrikR
Tänker att spekulationerna på electrek kan vara korrekta. Dels som nämnts här, att ett nytt pack, med de nya cellerna är på väg. Därmed kommer det vara två nya storlekar. 100 och 125 kWh eller kanske 90 och 120 kWh?
Och kanske måste man då stänga ner en lina (75 kWh) när man sätter upp en ny.
Tänker att Tesla borde vara intresserade av att fortsatt ha en ganska så "billig" Model S eller X. Det är ju en ganska stor skillnad storleksmässigt på S och 3a och därmed riskerar de att förlora kunder, dvs de kunderna som inte vill/kan betala några 100 000:- till men tycker att en 3a är för liten.
https://electrek.co/2019/01/09/tesla-di ... /?pushup=1
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 06:01
av Henrik Torphammar
Elon nämnde "very long range" i en intervju här om dagen. Kanske sa fel, kanske försa sig...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 06:27
av Bjelke
Så Elon tycker man ska slå till nu på en gång, stressa gärna lite extra för det är ju alltid bra (eller inte), UTAN att få reda på vad som kommer efter...?
Förvisso KAN han ju mena att det helt enkelt "bara" plockas bort ett batteri-alternativ och inget annat tillkommer eller förändras, men det känns väl lite osannolikt.
Att ta ett snabbt beslut baserat på usel information känns aldrig bra, om inget nytt kommer kunde han väl säga det också liksom.
Sedan tycker jag att Tesla går mer och mer åt helt fel håll, att knappt ha några alternativ känns jävligt korkat.
Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 06:56
av taliz
Bjelke skrev:Så Elon tycker man ska slå till nu på en gång, stressa gärna lite extra för det är ju alltid bra (eller inte), UTAN att få reda på vad som kommer efter...?
Förvisso KAN han ju mena att det helt enkelt "bara" plockas bort ett batteri-alternativ och inget annat tillkommer eller förändras, men det känns väl lite osannolikt.
Att ta ett snabbt beslut baserat på usel information känns aldrig bra, om inget nytt kommer kunde han väl säga det också liksom.
Sedan tycker jag att Tesla går mer och mer åt helt fel håll, att knappt ha några alternativ känns jävligt korkat.
Nått nytt kommer garanterat, frågan är bara när.
Vore dumt att annonsera att det kommer en ny billigare variant inom kort, i så fall skulle försäljningen nu tvärdö.
Skulle gissa att de kommer köra på endast 100 ett tag framöver, volymen på S och X är ju liten jämfört med 3an, så det gör inte så mkt om de tappar lite intäkter där.
Dessutom var 75 för nära 3an både range och prismässigt. Betydligt sämre marginaler på den antagligen.
Sen kommer troligen större batterier med ny kemi/layout, kanske i höst? Kanske inkl ny interiör, HW3 osv...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 06:57
av Zalman3
Nu när Audi e-tron kommer med 150kW laddning.
Då kontrar Tesla och visar att gammal är äldst.
2020 kommer ju Roadster med 200kWh batteri, det är bara 1-2 år bort. Är helt övertygad att S kommer med ett större batteri.
S100 kom ju augusti 2016, det är dags för att det kommer nåt nytt.
Tesla X behöver ett större batteri ännu mer än S. Drar man släp, då vill man ha stort batteri.
Kan tänka mig att folk vill ha 200kWh batteri, 40-50 mils räckvidd med husvagn vore en dröm!
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:15
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.
200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:24
av LarsL
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016.

Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:32
av Zalman3
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.
200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Visst, mest sannoligt är ett batteri som är 20-30% större bara på bättre kemi.
Men om de riktigt vill, kan de få in ett 200kWh batteri i en liten Roadster, då går det även i en så stor bil som X.
För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:40
av strejf
Zalman3 skrev:Större batterier på gång?
Modellerna blir 100 och 125kWh?
V3 med 200- 250kW laddning?
Intressant att se vad som kommer.
Helt rätt tror jag, Model 3 klarar redan snabbare laddning än vad man ger den idag. Att låsa upp den med en mjukvaruuppdatering är möjligt men skulle skada försäljningen av Model S/X som inte går att ladda fortare.
Model S/X kommer få samma battericeller som Model 3 och en ny design på batteriet. Strax efter eller i samband med detta släpper man Supercharger V3.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:40
av HelectriC
Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte

inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:49
av taliz
LarsL skrev:Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016.

Vad trodde du? Att de skulle bli billigare med åren?
S och X är ju Teslas motsvarighet till tex Mercedes S klass. Och S klass har knappast blivit billigare...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:50
av EnTraktor
Zalman3 skrev:Tesla X behöver ett större batteri ännu mer än S. Drar man släp, då vill man ha stort batteri.
Kan tänka mig att folk vill ha 200kWh batteri, 40-50 mils räckvidd med husvagn vore en dröm!
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
En bil ska kunna köras med B-körkort. Redan med 102 kWh batteri är X nära gränsen för vad som går att köra B-körkort och det finns knappt nått släp som X kan dra utan B96. Att Tesla ökar på vikten på batteriet med 10-15-20% ser jag som helt uteslutet. Hittils har man fått mer kapacitet från att packa celler tätare, inte göra dom lättare. Så om X ska få mer batteri så måste Tesla uppfinna lättare batterier. Kanske, kanske kommer 105-110 kWh batteri, men mer finns inte utrymme för viktmässigt.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:51
av Gustafsson
Fast om man spekulerar i att den nya batteritekniken som nämnts ska komma med mycket billigare pack, och kanske baserat på 2170- kommer nog både kapacitet, laddhastigheten och prisvärdhet bli bättre.
På pappret skiljer det ju inte så mycket mellan 75/85 å 100, men skillnaden i praktiken är väldigt stor i användbar range.
Kommer nog snart spännande nyheter, Elon måste helt enkelt kunna konkurrera med alla nya aktörer och Tesla har bäst förutsättningar av alla tillverkare att ta ett steg till nu när de andra börjar komma ikapp Tesla 2016.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:54
av Svenssons
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.
200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Visst, mest sannoligt är ett batteri som är 20-30% större bara på bättre kemi.
Men om de riktigt vill, kan de få in ett 200kWh batteri i en liten Roadster, då går det även i en så stor bil som X.
För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Krävs att de designar om Model S/X helt om de ska sätta i 200kWh likt Roadatern. Model 3 laddar redan idag snabbare än Model S/X sett till km/h som är det intressant. Det gör den för att den är effektivare. Jag tar hellre battericeller som är lättare per kg och kan laddas snabbare än battericeller som är kompaktare per liter så att det går att stoppa i fler celler.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 07:58
av Zalman3
I juni 2018 sa man.
Musk also added that he sees Tesla achieving a 30% improvement in volumetric energy density within 2 to 3 years using current proven technology that “needs to be scaled and made reliable.”
Such an improvement in volumetric energy density would mean that Tesla could, for example, fit 130 kWh of energy capacity in its current Model S and Model X 100 kWh battery packs and push the range of those vehicles over 400 miles on a single charge.
Edit:
Dagens S med 632km i räckvidd skulle få ca 821km i räckvidd med ett 130kWh batteri.
Edit2:
Svensson kör då 1.500mil per år. Går då elbilen 82mil på en laddning då räcker det att ladda var tredje vecka.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 08:23
av mickeisol
Få se nu ifall jag kan sammanfatta ledtrådar
för några månader sedan sas det att nya batterilinor var på väg billigare och bättre kemi/densitet, och produktion från dom i mars?
slutsats: $35000 modell 3 kommer någon gång när dessa är tillgängliga.
Prat om 250kw supercharger
Ja ifall man har dom bilarna som alltid ska vara bättre (S,X), då måste ju dessa kunna använda dom.
Så helt klart är det på väg större (bättre densitet) och snabbare laddning till S och X.
Frågan är hur bra dessa batterier har blivit fram till ≈mars (batteristorlek någonstans mellan 120-150kwh på S och X)?
Men helt klart är att högre densitet behövs i batterierna ifall det blir bara elbilar istället för fossilbilar, men jag tror att "the sweet spot" ligger på någonstans mellan
150-200kwh med variationer för 2:a bilar som kan ha mindre batterier (under 100kwh).
Givetvis kommer det att finnas allt mellan 50kwh till kanske ända upp till 250kwh att välja på beroende på behov (släpvagn, resande säljare, kallt klimat, glest mellan laddare etc, bara pendling)
Anledningen till varför jag tror att det kommer att bli så stor kapacitet på batterierna är att ju fler elbilar på marknaden så kommer snabbladdar stationerna bli mer och mer
utnyttjade med köer och väntetider som följd och ju större batteri bilarna har desto mindre ofta behöver dom utnyttja supercharger nätverket samt ifall dom ändå måste
ladda så går det mycket fortare att få in tillräckligt med räckvidd och minska tiden vid stolpen.
Lagrings batterier vid supercharger stationer blir nog också en vanlig syn.
Solcellerna kommer nog också vad det lider (ja elon har ju sagt det förut).
Ser man på helheten med färdiga lösningar så vet jag inte vilken annan biltillverkare som kan konkurrera med tesla i dagsläget.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 08:32
av Jeppe_E
Det har väl varit lite spekulationer om en uppdatering av Model S? Vill minnas att jag läst något om det.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 08:38
av OfarligTesla
Najs om 100 blir standard och 130 lr så blir det nya stora. Då är steg 1 av 3 klara för att jag kan byta ut min bil mot en ny. Sen vill jag bara ha ny interiör och något exteriört som gör kabinen tystare.
Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 08:38
av taliz
Skulle inte förvåna mig om nya S och X kommer med stöd för Supercharger v3(antagligen CCS), och att Tesla gör så att endast nya S och X kan ladda där närmaste åren, inte Model 3.
Sedan sätter de upp någon/några sådana per station. Voilà, nya S och X är nu än mer exklusiva. Gamla S och X samt 3an får hålla sig till de "gamla" "sega" Superchargers.

Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 10 jan 2019 08:44
av Gustafsson
Jag förstår inte alls varför man vill ha längre räckvidd än 100D idag. Iaf inte på MS. Mycket viktigare med fler laddstationer och de kommer ju överallt numera. Batterier är svindyrt och räckvidden är ju tillräcklig även på vintern tycker jag.