Nevs får tillskott. Kul!
Postat: 15 jan 2019 19:44
Nja, nu tror jag det handlar om något helt annat. Nämligen att utveckla batteri/drivenheter till en framtida Koenigsegg Agera ElectricTiborBlomhall skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213
Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Inte enligt det de säger:Jeppe_E skrev:Nja, nu tror jag det handlar om något helt annat. Nämligen att utveckla batteri/drivenheter till en framtida Koenigsegg Agera ElectricTiborBlomhall skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213
Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Låter som "dussinbilar" (baserade på gammalt SAAB bottenplatta från 90-talet?Nevs kommer i och med investeringar bli 20 procentiga ägare i Koenigsegg och 65 procentiga ägare i samriskbolaget.
– År 2020 ska vi har produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag.
Det är väl inte något fel på dussinbilar? Kanske är det så att Koenigsegg börjar inse att marknaden för 20 miljoner kronorsbilar är mättadTiborBlomhall skrev:Inte enligt det de säger:Jeppe_E skrev:Nja, nu tror jag det handlar om något helt annat. Nämligen att utveckla batteri/drivenheter till en framtida Koenigsegg Agera ElectricTiborBlomhall skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213
Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?Låter som "dussinbilar" (baserade på gammalt SAAB bottenplatta från 90-talet?Nevs kommer i och med investeringar bli 20 procentiga ägare i Koenigsegg och 65 procentiga ägare i samriskbolaget.
– År 2020 ska vi har produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag.) som det står "Koenigsegg" på. Som om Ferrari skulle börja samarbeta med Fiat och börja sälja Fiat Multipla med Ferrari-märke på
Lancia Thema V8 var det. 164 var en Alfa. Sen var det bara drivlinan de lånade från en Ferrari i Theman, Dino var mer av en samutveckling.Klintan skrev:CvK får sitt inflytande i NEVS/Saab till sist, och bra betalt för det.
Ska Koenigsegg konkurrera med Tesla Roadster framöver behöver de både kapital och en elplattform. Här finns det möjligheter. Ferrari har gjort bilar med både Fiat (Dino) och Lancia (164 V8).
Just det, blandade ihop kusinbilarna Thema och 164. Även Fiat 500 finns i ett samarbete med Ferrari, Alfa 695 "Tributo Ferrari" förresten. Dino började som en Fiat innan den blev ett eget märke som nästa generation.HenrikM76 skrev:Lancia Thema V8 var det. 164 var en Alfa. Sen var det bara drivlinan de lånade från en Ferrari i Theman, Dino var mer av en samutveckling.Klintan skrev:CvK får sitt inflytande i NEVS/Saab till sist, och bra betalt för det.
Ska Koenigsegg konkurrera med Tesla Roadster framöver behöver de både kapital och en elplattform. Här finns det möjligheter. Ferrari har gjort bilar med både Fiat (Dino) och Lancia (164 V8).
Jag har läst tidigare om deras Königseggs” ev planer, och han har själv antytt att eldrift är otroligt spännande, då i hybrid-drivlina.Ptesla skrev:Superspännande! Det är dags för Koenigsegg att sluta tillverka krångliga fossilbrännarreliker. Helt fel för den typen av varumärke framåt och det kommer vara fullständigt omöjligt att kunna konkurrera prestandamässigt med eldrivna alternativ inom kort.
Tänk vilka otroliga möjligheter att skapa fantastiska bilar till ett vettigt pris när de inte behöver utveckla och underhålla en superkomplex omodern fossildrivlina.
Kul att de nu får tillgång till kapital som ger dem möjligheten.
Vi pratar ändå om 1,5 miljarder för 20%.TiborBlomhall skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213
Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Ja, och han har uttalat sig mycket positivt om Tesla genom åren:Limbster skrev:Den där Christian är ju en jävel på att lyckas få saker gjorda, kan nog hända grejer på allvar![]()
Han kör väl tesla sedan många år privat