Svänghjul till elbilen?
Moderator: Redaktion
Svänghjul till elbilen?
Skulle ett svänghjul till en elbil fungera?
Ett svänghjul är perfekt för att snabbt kunna ta upp och avge hyfsat stora effekter.
Fördelen skulle kunna vara att batteriet inte behöver belastas med mycket höga strömmar.
En mindre elmotor skulle kunna användas eftersom svänghjulet kan ge 80hk under en kort period.
Dessutom så håller ett svänghjul över tid.
Den försämras inte över tid som ett batteri gör.
Volvo kommer nu med svänghjulstekniken Kers i sina bilar.
Svänghjulstekniken fungerar ganska enkelt. När bilen bromsas går en del av bromskraften till svänghjulet som börjar snurra i upp till 60 000 varv per minut. Med andra ord lagras energi med hjälp av rotationen som kan pågå i upp till 30 minuter (dock ger det inte effekt så länge, snarare än tredjedel av tiden). När bilen ska accelerera igen används svänghjulets energi för att driva bakaxeln i stället för att låta förbränningsmotorn driva framaxeln. 80 hästkrafter genereras i Volvos Flywheel KERS-system. Det räcker gott och väl för att sätta fart på bilen, upp till marschfart om så behövs. Vid hårdare acceleration kan svänghjulet operera tillsammans med förbränningsmotorn vilket resulterar i avsevärt snabbare accelerationstider – i Volvos prototyp handlar det om två sekunder kortare 0-100-tid. 5,5 sekunder i stället för 7,5 sekunder (S60 T5).
Vill.man inte ha ett svänghjul, så kan jag tänka mig ett hybridsystem dör man har ett litet batteri som är optimerat för höga korta effektuttag, och som klarar många laddcykler.
Så det stora batteriet får lägre strömmar och färre laddcykler.
Ett svänghjul är perfekt för att snabbt kunna ta upp och avge hyfsat stora effekter.
Fördelen skulle kunna vara att batteriet inte behöver belastas med mycket höga strömmar.
En mindre elmotor skulle kunna användas eftersom svänghjulet kan ge 80hk under en kort period.
Dessutom så håller ett svänghjul över tid.
Den försämras inte över tid som ett batteri gör.
Volvo kommer nu med svänghjulstekniken Kers i sina bilar.
Svänghjulstekniken fungerar ganska enkelt. När bilen bromsas går en del av bromskraften till svänghjulet som börjar snurra i upp till 60 000 varv per minut. Med andra ord lagras energi med hjälp av rotationen som kan pågå i upp till 30 minuter (dock ger det inte effekt så länge, snarare än tredjedel av tiden). När bilen ska accelerera igen används svänghjulets energi för att driva bakaxeln i stället för att låta förbränningsmotorn driva framaxeln. 80 hästkrafter genereras i Volvos Flywheel KERS-system. Det räcker gott och väl för att sätta fart på bilen, upp till marschfart om så behövs. Vid hårdare acceleration kan svänghjulet operera tillsammans med förbränningsmotorn vilket resulterar i avsevärt snabbare accelerationstider – i Volvos prototyp handlar det om två sekunder kortare 0-100-tid. 5,5 sekunder i stället för 7,5 sekunder (S60 T5).
Vill.man inte ha ett svänghjul, så kan jag tänka mig ett hybridsystem dör man har ett litet batteri som är optimerat för höga korta effektuttag, och som klarar många laddcykler.
Så det stora batteriet får lägre strömmar och färre laddcykler.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Svänghjul till elbilen?
Tror ingen är beredd att betala vad det skulle kosta extra på en elbil, inte det där med svänghjul iaf,
ett separat batteri för regen däremot kanske kan vara nåt (kondensatorer kanske?
Men det stora batteriet mår nog inte så speciellt dåligt av dom förhållandevis små energimängder det rör sig om i förhållande till
dess totala kapacitet...
ett separat batteri för regen däremot kanske kan vara nåt (kondensatorer kanske?
Men det stora batteriet mår nog inte så speciellt dåligt av dom förhållandevis små energimängder det rör sig om i förhållande till
dess totala kapacitet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Svänghjul till elbilen?
Låter vettigt. Det är ju just accelerationerna som drar mycket energi. Man skulle kunna förlänga räckvidden ordentligt med det. Men hur påverkas bilens väghållning av ett svänghjul? Gyrokrafterna måste ju påverka bilen.
Re: Svänghjul till elbilen?
Är inte detta att lösa ett problem som inte finns.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Svänghjul till elbilen?
Räckvidden är väl alltid, om inte ett problem så, en ständig fråga man jobbar med. Regenerering lär vara mycket mindre energieffektiv än att föra över kraften på ett svänghjul.Toja skrev:Är inte detta att lösa ett problem som inte finns.
Jag förstår att detta naturligtvis är framtaget för att minska ytterligare några gram CO2-utsläpp på en fossilbil, men varför inte se om det skulle kunna gå att dra nytta av även på en elbil?
Re: Svänghjul till elbilen?
Skillnaden mellan svänghjul och regen tror jag är försumbar i förhållande till kostnaden.Jerker skrev:Räckvidden är väl alltid, om inte ett problem så, en ständig fråga man jobbar med. Regenerering lär vara mycket mindre energieffektiv än att föra över kraften på ett svänghjul.Toja skrev:Är inte detta att lösa ett problem som inte finns.
Jag förstår att detta naturligtvis är framtaget för att minska ytterligare några gram CO2-utsläpp på en fossilbil, men varför inte se om det skulle kunna gå att dra nytta av även på en elbil?
Däremot har en del elbilar för små batterier och ingen vettig kylning/värmning av batteriet.
Men priserna på batterier sjunker fort nu, så snart har ingen för litet batteri.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Svänghjul till elbilen?
Istället för svänghjul kan man montera in ett par rejäla kondensatorer för att ta första smällen och batterierna får jobba mjukare.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Svänghjul till elbilen?
"Vid hårdare acceleration kan svänghjulet operera tillsammans med förbränningsmotorn"
Nej vänta nu... Förbränningsmotorer? Är inte de så 2018? Och skulle de inte förbjudas...
Nej vänta nu... Förbränningsmotorer? Är inte de så 2018? Och skulle de inte förbjudas...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Svänghjul till elbilen?
Fanns inte svänghjulstekniken redan för 10-20 år sen på iaf vissa stadsbussar?
Vill minnas att de med sina täta start och stop kunde dra ordentlig nytta av svänghjulets extra hjälp. Samt att bussarna ändå inte körde så fort så att den extra vikten och de extra krafterna svängjhulstekniken orsakade påverkade negativt på bussarna.
I dag kanske man kan åstadkomma samma sak med ett kondensatorpaket istället, och då utan de negativa bieffekterna av ett svänghjul.
Mvh PP.
Vill minnas att de med sina täta start och stop kunde dra ordentlig nytta av svänghjulets extra hjälp. Samt att bussarna ändå inte körde så fort så att den extra vikten och de extra krafterna svängjhulstekniken orsakade påverkade negativt på bussarna.
I dag kanske man kan åstadkomma samma sak med ett kondensatorpaket istället, och då utan de negativa bieffekterna av ett svänghjul.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5565
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Svänghjul till elbilen?
På en elbil skulle man inte tjäna något på det, det blir förluster i ett svänghjulssystem också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16