Svänghjul till elbilen?
Postat: 23 jan 2019 07:31
Skulle ett svänghjul till en elbil fungera?
Ett svänghjul är perfekt för att snabbt kunna ta upp och avge hyfsat stora effekter.
Fördelen skulle kunna vara att batteriet inte behöver belastas med mycket höga strömmar.
En mindre elmotor skulle kunna användas eftersom svänghjulet kan ge 80hk under en kort period.
Dessutom så håller ett svänghjul över tid.
Den försämras inte över tid som ett batteri gör.
Volvo kommer nu med svänghjulstekniken Kers i sina bilar.
Svänghjulstekniken fungerar ganska enkelt. När bilen bromsas går en del av bromskraften till svänghjulet som börjar snurra i upp till 60 000 varv per minut. Med andra ord lagras energi med hjälp av rotationen som kan pågå i upp till 30 minuter (dock ger det inte effekt så länge, snarare än tredjedel av tiden). När bilen ska accelerera igen används svänghjulets energi för att driva bakaxeln i stället för att låta förbränningsmotorn driva framaxeln. 80 hästkrafter genereras i Volvos Flywheel KERS-system. Det räcker gott och väl för att sätta fart på bilen, upp till marschfart om så behövs. Vid hårdare acceleration kan svänghjulet operera tillsammans med förbränningsmotorn vilket resulterar i avsevärt snabbare accelerationstider – i Volvos prototyp handlar det om två sekunder kortare 0-100-tid. 5,5 sekunder i stället för 7,5 sekunder (S60 T5).
Vill.man inte ha ett svänghjul, så kan jag tänka mig ett hybridsystem dör man har ett litet batteri som är optimerat för höga korta effektuttag, och som klarar många laddcykler.
Så det stora batteriet får lägre strömmar och färre laddcykler.
Ett svänghjul är perfekt för att snabbt kunna ta upp och avge hyfsat stora effekter.
Fördelen skulle kunna vara att batteriet inte behöver belastas med mycket höga strömmar.
En mindre elmotor skulle kunna användas eftersom svänghjulet kan ge 80hk under en kort period.
Dessutom så håller ett svänghjul över tid.
Den försämras inte över tid som ett batteri gör.
Volvo kommer nu med svänghjulstekniken Kers i sina bilar.
Svänghjulstekniken fungerar ganska enkelt. När bilen bromsas går en del av bromskraften till svänghjulet som börjar snurra i upp till 60 000 varv per minut. Med andra ord lagras energi med hjälp av rotationen som kan pågå i upp till 30 minuter (dock ger det inte effekt så länge, snarare än tredjedel av tiden). När bilen ska accelerera igen används svänghjulets energi för att driva bakaxeln i stället för att låta förbränningsmotorn driva framaxeln. 80 hästkrafter genereras i Volvos Flywheel KERS-system. Det räcker gott och väl för att sätta fart på bilen, upp till marschfart om så behövs. Vid hårdare acceleration kan svänghjulet operera tillsammans med förbränningsmotorn vilket resulterar i avsevärt snabbare accelerationstider – i Volvos prototyp handlar det om två sekunder kortare 0-100-tid. 5,5 sekunder i stället för 7,5 sekunder (S60 T5).
Vill.man inte ha ett svänghjul, så kan jag tänka mig ett hybridsystem dör man har ett litet batteri som är optimerat för höga korta effektuttag, och som klarar många laddcykler.
Så det stora batteriet får lägre strömmar och färre laddcykler.