Provkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Provkörning

Inlägg av frippan »

Kommer någon att göra det?Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Provkörning

Inlägg av selfish »

På lördag kl 10 i MoS. Bokade första tiden som fanns där! :-)
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
HRidge
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 dec 2018 17:08

Re: Provkörning

Inlägg av HRidge »

Så den där disclaimern "Om du aldrig någonsin har provkört tidigare..." blir den då förverkad i och med denna provkörning?
Jag tänker på de där 3 månader extra SuC som man skulle få om man inte provkörde innan.

Och förverkar man även rätten att lämna tillbaka inom 3 dagar...?
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Provkörning

Inlägg av Filip »

HRidge skrev:
Så den där disclaimern "Om du aldrig någonsin har provkört tidigare..." blir den då förverkad i och med denna provkörning?
Jag tänker på de där 3 månader extra SuC som man skulle få om man inte provkörde innan.

Och förverkar man även rätten att lämna tillbaka inom 3 dagar...?
Förmodligen så blir man utan det. Men jag kommer nog försöka provköra i alla fall. Det är ju bättre att åka dit, provköra och sen veta om man verkligen kommer vilja ha bilen. Då kan man ju avbeställa i god tid och slippa ligga ute med 650 - 900kkr i en månad eller två. Det förenklar ju även för tesla att slippa massa pappersarbete och att stå där med en bil som dom ska hitta ny köpare till när de redan har fullt upp med leveranser :)
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Provkörning

Inlägg av SAB »

HRidge skrev:
Så den där disclaimern "Om du aldrig någonsin har provkört tidigare..." blir den då förverkad i och med denna provkörning?
Jag tänker på de där 3 månader extra SuC som man skulle få om man inte provkörde innan.

Och förverkar man även rätten att lämna tillbaka inom 3 dagar...?
När det gäller de tre extra månaderna får du inte ens ha provkört en annan modell (s el X) innan fick jag lära mig igår.
Talade med sälj och de sa att iom att jag har en MX redan och då 'bevisligen' provkört en Tesla, så får jag nöja mig med 6mån fri SuC...
Vet inte om samma gäller återlämnande med peng tillbaka.
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 dec 2018 12:49

Re: Provkörning

Inlägg av Zindar »

selfish skrev:
På lördag kl 10 i MoS. Bokade första tiden som fanns där! :-)
Se till att bli klar i tid. Jag har kl 11 :) Lördag den 9e alltså.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Provkörning

Inlägg av StefL »

Gissar det duggar tätt nu - fick nyss också mail om provkörning. Praktiskt att man jobbar mittemot MoS, då kan jag ta en "oattraktiv" tid för provkörning och kanske få möjlighet att testa i lugn och ro :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Provkörning

Inlägg av Klintan »

Fredag kl 13 i Mölndal bokad.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Provkörning

Inlägg av Martey »

Äsch, jag håller mig tills bilen kommer inom någon månad eller två :)
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Provkörning

Inlägg av Latt »

Jag misstänker att det enbart är för dom som har förhandsbokat eller beställd som får provköra M3 nu? Nån som vet när oss pöblen kan få provköra?
Model S 100D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Provkörning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ta med en laddkabel 3fas och prova vad den laddar :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Provkörning

Inlägg av TiborBlomhall »

MoS fullbokad
Täby C bara en tid på sista dagen kvar

Bild

Stockholm Service Center har dock fortfarande tider kvar.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Provkörning

Inlägg av StefL »

TiborBlomhall skrev:
MoS fullbokad
Täby C bara en tid på sista dagen kvar

Stockholm Service Center har dock fortfarande tider kvar.
Kan det ha att göra med att man preliminärbokat tider åt de man skickat mail till? Klickar jag på MoS i länkarna i mitt mail får jag en föreslagen tid nu på lördag kl 16 men kan inte välja någon annan. Jag är dock dessvärre bortrest i helgen så om jag inte bekräftar den föreslagna tiden kanske den öppnas för någon annan?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Provkörning

Inlägg av jomo »

För min del tänker jag inte provköra innan. OM det mot förmodan visar sig att man får ett riktigt måndagsexemplar med exempelvis dålig lack, usel karosspassning, så har jag då valmöjligheten att lämna tillbaka bilen inom tre dagar. Värt ganska mycket för mig, eftersom det ju är allmänt känt att Tesla kan ha lite skakig kvalitetskontroll..

Bara mina 2c

/Johan
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Provkörning

Inlägg av selfish »

selfish skrev:
På lördag kl 10 i MoS. Bokade första tiden som fanns där! :-)
Jag bokade av min tid per telefon då jag inte vill förbruka disclaimern...men nu blev jag väl utan både de tre extra månader SuC och returrätten...och utan provkörning.
Tur man redan kört model 3 under en dryg vecka i Kalifornien. ;-)
P3D | Shareholder
ECB
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2018 11:06

Re: Provkörning

Inlägg av ECB »

Har också fått mailet om provkörning och bokat en tid, trots att jag inte beställt en bil. Mailet måste ha gått ut till samtliga som gjort förbeställningen?
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Provkörning

Inlägg av M3apan »

ECB skrev:
Har också fått mailet om provkörning och bokat en tid, trots att jag inte beställt en bil. Mailet måste ha gått ut till samtliga som gjort förbeställningen?
Nope... var tidig med både bokning (2016) och beställning (några dagar efter det blev möjligt). Har inte fått mail om provkörning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Provkörning

Inlägg av Tellus »

jomo skrev:
För min del tänker jag inte provköra innan. OM det mot förmodan visar sig att man får ett riktigt måndagsexemplar med exempelvis dålig lack, usel karosspassning, så har jag då valmöjligheten att lämna tillbaka bilen inom tre dagar. Värt ganska mycket för mig, eftersom det ju är allmänt känt att Tesla kan ha lite skakig kvalitetskontroll..

Bara mina 2c

/Johan
Tänker samma
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Provkörning

Inlägg av Liibo »

jomo skrev:
För min del tänker jag inte provköra innan. OM det mot förmodan visar sig att man får ett riktigt måndagsexemplar med exempelvis dålig lack, usel karosspassning, så har jag då valmöjligheten att lämna tillbaka bilen inom tre dagar. Värt ganska mycket för mig, eftersom det ju är allmänt känt att Tesla kan ha lite skakig kvalitetskontroll..

Bara mina 2c

/Johan
Exakt så tänkte jag också. Vet inte varför många måste provköra den, för det är skönt att ha den fallskärmen :)

Vore en sak om det är längre tid kvar till leverans. Samt så är ju bilen men testkör performance modellen. Så har man som mig beställt awd bara, så blir man besviken när man väl ska köra sin egen.

Blir lite som att öppna julklapparna två dagar innan julafton ;)
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Provkörning

Inlägg av UrbanL »

Jag kommer inte provköra innan, dels kan det ju som sagt vara bra att ha en liten räddningsplanka (om mina ekonomiska förutsättningarna akut och dramatiskt förändras, jag utesluter helt att jag skulle få någon annan anledning), och sedan har jag väntat så här länge...

Därför försöker jag inte heller anmäla mig till vinterkörningen i Finland. Det evenemanget är nog dessutom för nära min egen leverans, och då vill jag spendera tid med min egen bil :-)
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Provkörning

Inlägg av richdub »

Så vitt jag vet gäller ångerrätten på 14 dagar tack vare distansköpslagen, oavsett vad Tesla säger. Eller har jag fel?

Edit: för alla som köper privat dvs.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Provkörning

Inlägg av ippii »

richdub skrev:
Så vitt jag vet gäller ångerrätten på 14 dagar tack vare distansköpslagen, oavsett vad Tesla säger. Eller har jag fel?

Edit: för alla som köper privat dvs.
Jag vet inte hur det räknas riktigt, men de kanske inte tekniskt sett skickar bilen till din postlåda?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Provkörning

Inlägg av frippan »

Distansköplagen gäller inte vid: Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel

Tror att Tesla kommer hävda att din order är specialtillverkad.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Rickenbacker1
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 mar 2017 17:27

Re: Provkörning

Inlägg av Rickenbacker1 »

Gäller detta bara dem som har specat /beställt sin Tesla 3? Vi har inte fått ngt mail, men vi har ju heller inte beställt eller specat bilen (vi skall ju ha SR).
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Provkörning

Inlägg av Kalle »

frippan skrev:
Distansköplagen gäller inte vid: Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel

Tror att Tesla kommer hävda att din order är specialtillverkad.
jo de är 14 dagar som gäller, står i kontraktet
tesla 14 dar.jpg
Skriv svar