Sida 1 av 6
Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 21:27
av Crappy
Jag vet att det finns en tråd någonstans, men hittar den inte. Så skapar en ny Tibor får ursäkta mina dåliga sökkunskaper.
Laddbox
Är alla överensom att man ska ha, Teslas billigast och med fast kabel och med lucköppnarknapp. plus jfb såklart
Kablage
Medföljande är typ2->typ2, bra
En blå adapter, för enfas....
Då lär man antigen behöva skaffa en för trefas, via Tesla. Dyr om jag förstod rätt?
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Vad kör man behöva mer, och framför allt var köper man det?
Länkar uppskattas
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 21:31
av Martey
Crappy skrev:Jag vet att det finns en tråd någonstans, men hittar den inte. Så skapar en ny Tibor får ursäkta mina dåliga sökkunskaper.
Laddbox
Är alla överensom att man ska ha, Teslas billigast och med fast kabel och med lucköppnarknapp. plus jfb såklart
Kablage
Medföljande är typ2->typ2, bra
En blå adapter, för enfas....
Då lär man antigen behöva skaffa en för trefas, via Tesla. Dyr om jag förstod rätt?
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Vad kör man behöva mer, och framför allt var köper man det?
Länkar uppskattas
Hur vida du behöver något beror snarare på var du tänker ladda. Om du vill veta vilken standard som behövs införskaffas kan du få fram både standard och landsspecifika laddnätverk på Teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-abroad
Behöver du hemsidor som säljer laddkablar kan du kika på dessa:
-
https://evconnect.se
-
https://evchargeplus.com/sv
-
https://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Fo ... onsladdare
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 21:33
av Smutt
Om det är fet blå som man kan sätta direkt på Teslas UMC så kan jag sälja dig en sån

jag kan säkert sälja en trefas UMC ochså bara jag kan få tag i en trefasdel till min norska som jag kommer behålla. Är det liten blå du vill ha så kostar den 100kr på biltema
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 21:42
av Crappy
En trefas UMC är nog intressant, om de kommer funka till 3-an?
En liten blå ja, husvagnsvarianten. Men jag behöver själva adaptern från röd trefas till den blå. Jag hittar bara till chucko
Stor blå, vet jag inte vad det är, så den hoppas jag att jag slipper

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 21:48
av Smutt
Här är ett foto på sakerna det är den röda jag har svårt att skiljas från innan jag fått tag på en till
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 21:50
av Smutt
Som du ser kan man koppla trefas enfas och fet blå direkt till UMC så då behöver man bara biltema adaptern
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 23:30
av bylund
Smutt skrev:Som du ser kan man koppla trefas enfas och fet blå direkt till UMC så då behöver man bara biltema adaptern
Fast de gamla Model S-adaptrarna lär inte passa till den UMC som kommer med Model 3.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 23:35
av Smutt
Nej man kommer behöva en hel UMC av gamla modellen för att ladda trefas
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 29 jan 2019 23:53
av dbar
Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 07:42
av ippodrome
Crappy skrev:
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Att bygga en adapter från 32A till 16A är olagligt (och livsfarligt) om man inte säkrar av den. Utan avsäkring kan du (kraftigt) överbelasta kabel och kontakter.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 08:25
av ulfhe
dbar skrev:Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 09:27
av Latt
ulfhe skrev:dbar skrev:Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.
Här finns en:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 09:51
av Liibo
Det går ju även att koppla tibers app till teslan, så den laddar när elen är som billigast

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 10:29
av Crappy
ippodrome skrev:Crappy skrev:
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Att bygga
en adapter från 32A till 16A är olagligt (och livsfarligt) om man inte säkrar av den. Utan avsäkring kan du (kraftigt) överbelasta kabel och kontakter.
Ja jag har inga planer på att bygga en själv
Däremot köpa.
Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 10:32
av ippodrome
Crappy skrev:ippodrome skrev:Crappy skrev:
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Att bygga
en adapter från 32A till 16A är olagligt (och livsfarligt) om man inte säkrar av den. Utan avsäkring kan du (kraftigt) överbelasta kabel och kontakter.
Ja jag har inga planer på att bygga en själv
Däremot köpa.
Fast en övergång från 32A->16A blir rätt otymplig om du ska köpa, tänk typ el-Björn byggplint.
Allt annat blir nog specialbygge.

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 10:33
av oscfor
Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 10:35
av fth
ippodrome skrev:Fast en övergång från 32A->16A blir rätt otymplig om du ska köpa, tänk typ el-Björn byggplint.
Allt annat blir nog specialbygge.
Det har tagits upp tidigare i andra trådar, det finns avsäkrade övergångar i tämligen hanterbart format, t.ex. denna:
https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=true
/fth
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:37
av ippodrome
fth skrev:ippodrome skrev:Fast en övergång från 32A->16A blir rätt otymplig om du ska köpa, tänk typ el-Björn byggplint.
Allt annat blir nog specialbygge.
Det har tagits upp tidigare i andra trådar, det finns avsäkrade övergångar i tämligen hanterbart format, t.ex. denna:
https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=true
/fth
Den varianten har jag faktiskt inte sett förut, dock känns det som mkt pengar för en halvdan lösning.
Dessutom mkt vanligare med 16A uttag ibland stugorna och runtom på stan.
En Model 3 kan inte tillgodogöra sig mer än 16A ändå så det är lite bortkastade pengar.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:39
av Smutt
Den funkar perfekt har en själv
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:41
av ippodrome
oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!

Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:45
av fth
ippodrome skrev:En Model 3 kan inte tillgodogöra sig mer än 16A ändå så det är lite bortkastade pengar.
Nej, iofs, men om det bara finns ett 32A-uttag så kan du ju inte koppla in dig alls utan en 32A-16A-adapter.
/fth
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:47
av ippodrome
Smutt skrev:Den funkar perfekt har en själv
Jag säger inte att den inte funkar, det förstår jag perfekt att den gör.
Men med en Model 3 kan man ju inte (med nuvarande info) ladda med mer än 16A AC och då betyder det att man skaffar en adapter från 32A->16A som inte innebär snabbare laddning, för ett slags uttag som är rätt mycket ovanligare runtom på stan än vad ett 16A uttag är.
Jag åker runt i jobbet och vi använder sällan 16A för vår utrustning, därför måste vi ta med oss elverk då vi behöver (alltsomoftast) 32A upp till 125A.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:48
av oscfor
ippodrome skrev:oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!

Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!

Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:51
av ippodrome
oscfor skrev:ippodrome skrev:oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!

Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!

Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Ok.
Hur ska du koppla in ladd-sladdens röda 3-fas han-kontakt i den adaptern som är avbildad?
Den går från 3-fas hane till 1-fas hona.
Lycka till säger jag!
Edit. Ok, jag läste en smula fort. Jag är inte sämre än att jag erkänner det. Men den adaptern som anges som tillbehör kan ju omöjlig fungera. Eller hur?
Edit2. Jag har som jag tidigare skrev inte sett en så liten övergång mellan 32-16A som är avsäkrad och därmed laglig.
Jag har inte tvärsäkert hävdad att det inte finns. Jag skrev att det ”nog innebär specialbygge” så du behöver inte vrida och vända på vad jag sagt.
Alla gör som dom vill med sina pengar, det kvittar mig fullständigt om man vill köpa en övergång för att kunna ladda från ett 32A-uttag (, som är långt mindre vanligt i tex garaget hos din morbror som du besöker 2ggr om året). En övergång som man laddar med samma hastighet som ett desto vanligare 16A-uttag som är mycket lättare att hitta om det inte finns snabbladdare.
Att jag ens kommenterade detta är för att många inte ( vad det verkar som) har koll på 1-fas och 3-fas mm.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 16:57
av fth
ippodrome skrev:oscfor skrev:ippodrome skrev:oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!

Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!

Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Ok.
Hur ska du koppla in ladd-sladdens röda 3-fas han-kontakt i den adaptern som är avbildad?
Den går från 3-fas hane till 1-fas hona.
Lycka till säger jag!

@ippodrome har förstås rätt här, det skall vara en "tvärtom"-adapter för att det skall fungera, dvs en 1-fas hane till en 3-fas CEE hona, typ denna:
/fth