Nya modellbeteckningar för Model S/X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Tesla har uppdaterat modellnamnen för X/S och tar bort batteristorlek från modellbeteckningen. Nu gäller liknande struktur som för Model 3 och man kan beställa Model X/S "Standard", "Extended Range" eller "Performance".

Alla bilar har 100kWh-pack, men man introducerar en lite billigare variant som är mjukvarustrypt och därmed får något kortare räckvidd. Samtidigt har den ändå fördelarna med 100-packet att den laddar snabbare samt att man kan ladda upp till 100% utan vara orolig för degradering.

P100D heter bara Performance och den går nu också att köpa till ett lägre pris utan Ludicrous.

Verkar inte vara någon annan ändring än själva namnet samt en prissänkning på $1000.

https://electrek.co/2019/01/29/tesla-la ... tery-pack/
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Nya modellbeteckningar för Model S/X

Inlägg av Jeppe_E »

Mycket märkligt... I en tid där vi behöver ta vara på jordens redurser, så väljer man att trycka i batteri som man inte använder fullt ut. Så om någon köper standardversionen och aldrig köper till den längre räckvidden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bättre att den är mjukvarustrypt.
Det räcker längre, laddar upplevt snabbare.
Upplevelsen blir bättre. Man brukar säga att okunskap är en välsignelse.
Och vill man använda hela är det bara att betala.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det syns inte än på vår Svenska sida iaf, så lite svårt att se hur det slår på priset än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
Det syns inte än på vår Svenska sida iaf, så lite svårt att se hur det slår på priset än...
Får inte riktigt ihop det, men om nuvarande MS 100 kostade 94000 usd och 1183000 i Sverige så är det ju 12,58kr per usd. Verkar högt för MS. Men om nu detta stämmer och Tesla sänkt den nya 100D med 1000 usd, dvs 12580kr. Den nya mjukvarubegränsade modellen landar in på 85000 usd, så skulle den landa på 1070000. Det är ju ganska mycket mer än de 951000 som gamla S75D kostade.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Får inte riktigt ihop det, men om nuvarande MS 100 kostade 94000 usd och 1183000 i Sverige så är det ju 12,58kr per usd. Verkar högt för MS. Men om nu detta stämmer och Tesla sänkt den nya 100D med 1000 usd, dvs 12580kr. Den nya mjukvarubegränsade modellen landar in på 85000 usd, så skulle den landa på 1070000. Det är ju ganska mycket mer än de 951000 som gamla S75D kostade.
Den nya strypta modellen har längre räckvidd än den gamla 75:an, så priset kanske inte är helt fel, men
jag håller med dom som tycker att hela grejen är idioti.

Apropå "hålla längre" så tror jag inte det heller gäller här eftersom dom är strypta förhållandevis lite så degraderingen på long range kommer att "hinna ikapp"
den strypta versionen efter några år och då har man inte tjänat något alls, då blir det helt enkelt en ren vinst för den som köper en strypt bil.
Jag hittade inget om ev strypt laddeffekt så jag antar att den strypta kommer att "få" ladda lika snabbt som den ostrypta, vilket är en stor skillnad isf jämfört
med en 75:a som laddar långsammare på både SuC och CHAdeMO.
Jag skulle köpa den strypta om jag köpte en bil idag (om inte laddeffekten är strypt också för då vettifan).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om jag skulle välja mellan en njukvarustrypt och inte så tror jag nog de flesta skulle väljarna strypt.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Jeppe_E skrev:
Mycket märkligt... I en tid där vi behöver ta vara på jordens redurser, så väljer man att trycka i batteri som man inte använder fullt ut. Så om någon köper standardversionen och aldrig köper till den längre räckvidden.
Fast de flesta laddar aldrig 100% för att batterier skall hålla längre, nu fixar ju Tesla detta åt oss och förhoppningsvis så rullar dessa bilar fler mil pga strypningen.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker det verkar hyfsat rimligt.
Men nog kunde de ge den med extended range lite bättre prestanda med, eller nån extra feature, för att särskilja lite.

Känns mest som en förberedelse för nya batteripack dock.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Men nog kunde de ge den med extended range lite bättre prestanda med, eller nån extra feature, för att särskilja lite.

Känns som Tesla gjort detta för att bättre kunna klara konkurrensen av Audi e-tron.
Audin ligger ju på 150kW laddning upp till ca 80%, och ca 50kW vid 99%.

Nu får väl den mjukvarustrypta S modellen bättre tid 0-100, högre toppfart, längre räckvidd, och ungefär samma laddningskurva som Audin. Visst inte 150kW i topp, men räknat i laddningshastighet i kmh, är det inte så stor skillnad.

Jag känner mig i alla fall sugen på nya S standard Range med 100kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:

Känns som Tesla gjort detta för att bättre kunna klara konkurrensen av Audi e-tron.
Audin ligger ju på 150kW laddning upp till ca 80%, och ca 50kW vid 99%.

Nu får väl den mjukvarustrypta S modellen bättre tid 0-100, högre toppfart, längre räckvidd, och ungefär samma laddningskurva som Audin. Visst inte 150kW i topp, men räknat i laddningshastighet i kmh, är det inte så stor skillnad.

Jag känner mig i alla fall sugen på nya S standard Range med 100kWh batteri.
Ja det är rätt imponerande att tesla kan anpassa sig så snabbt.
I ett svep ökade de produktionseffektiviteten och gjorde S/X ytterligare lite mer attraktiv för många.

IMO har de nu fler intressanta valmöjligheter för köpare än de hade med 75orna.
En mjukvarustrypt 100 lär locka många. Och Performance utan ludicrous en hel del som tidigare tyckte värstingen var för dyr.
Båda kan ju sen dessutom uppgraderas over the air om man vill, vilket många lär gilla att ha möjlighet till(även om inte så många lär utnyttja det).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Kanske de redan står i tråden men i sådan fall har jag missat de..

Hur ligger priset för en standard range vs den gamla s och x 75?

Ganska spännande att man kan stoppa in så mycket extra batterier utan att få betalt för de, låter som de har bra marginaler på bilen. Men de är lite kul och väldigt praktiskt att man kan köpa en SR lite på chans och om man sedan inser att nej range räcker inte för mig så går de att uppgradera..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Detta blir alltså typ en 92-version och en 100-version...

Där 92-versionen antagligen laddar lika snabbt... Vem ska köpa 100-versionen? Prisskillnaden måste verkligen vara minimal för att uppgraderingen ska vara intressant. Personligen hade jag inte ens gett hälften av $8k-diffen.

Appropå "slöseri med resurser att låsa batteri" så ta den diskussionen med Audi istället... De låset ju alla E-Tron hårdare än vad "92"-versionen låses. Dock känns differentieringen alldeles för liten.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:

Ganska spännande att man kan stoppa in så mycket extra batterier utan att få betalt för de, låter som de har bra marginaler på bilen. Men de är lite kul och väldigt praktiskt att man kan köpa en SR lite på chans och om man sedan inser att nej range räcker inte för mig så går de att uppgradera..
De pratar ju om att 3 kostar 159.000kr att tillverka.
Gissar att S kostar runt 250.000kr att tillverka.

Tänk på att S kostade 50.000 dollar 2012 med minsta batteriet.
Och att batterier har blivit VÄLDIGT mycket billigare sedan dess.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:

I USA kostade Model S 75D $76000 och Model X 75D $82000. Så priset har stigit $9000 till $85000 för Model S och då får du runt 60 miles längre räckvidd enligt EPA. Model X börjar på $88000. Svenska priser har vi inte än.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ett sätt för Tesla att både ha kakan och äta den.
Bortsett från ett tyngre paket, så är 100 packet ju uppenbarligen överlägset alla andra paket hittills vad gäller laddhastighet, maximalt strömuttag och rimligen livslängd. Den strypta versionen har ju samma ”i praktiken användbara” räckvidd som den ostrypta. Själv gjorde jag i början som med förra 70:an - laddade fullt hemma timmen innan jag skulle ut på långfärd, men kom snabbt på att det var helt onödigt och kontraproduktivt med så mycket laddning från start. Så nu får man en 90D såsom den skulle varit från början !
Ska bli intressant att se hur den tas emot.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:

Så Model S kostar 250 000 kr att tillverka, säljs för 750 000 och ändå har de en genomsnittlig vinstmarginal runt 30% inkluderar performance versioner där marginalen lär vara betydligt högre. Har väldigt svårt att tro det faktiskt om du inte kan visa källa på det.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Spännande, då har man mycket effektivt dragit ner antalet version man behöver fysiskt bygga och kan på bästa sätt bygga och sen med SW konfigurera bilen vid försäljning till rätt setup. Underliggande antar jag att det är 2 olika varianter (standard och performance) och sen lite olika färger mm. Troligen en mycket smart drag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:

Så Model S kostar 250 000 kr att tillverka, säljs för 750 000 och ändå har de en genomsnittlig vinstmarginal runt 30% inkluderar performance versioner där marginalen lär vara betydligt högre. Har väldigt svårt att tro det faktiskt om du inte kan visa källa på det.
Allt beror på hur man räknar. Gissar att 250k siffran syftar på enbart ingående hårdvara/material.

Beror ju även på om man räknar på marginalen eller i genomsnitt osv osv.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:

Allt beror på hur man räknar. Gissar att 250k siffran syftar på enbart ingående hårdvara/material.

Beror ju även på om man räknar på marginalen eller i genomsnitt osv osv.
Tror det är marginalen han menar vilket var en siffra som spreds för något år sedan men att utgå från den siffran bli väldigt knasigt, har inte så mycket att göra med Teslas produktionskostnader.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Steg 2 avklarat alltså, när får vi se nya batterierna tro? Gissar på att standard blir kvar på 310 miles range och extended går till 400+, samtidigt som standard går ner något i pris.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Tänkte samma tanke. Man sänker priset på extended range inom några månader, några månader efter det släpps 90 kWh + 120 kWh versioner där 90 kWh hamnar i 75 kWh prisklass. Då får man en lite mjukare övergång till billigare batteripack. Bra för befintliga kunder, eller i alla fall minst dåligt, bra för Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

Någon som kan gissa på vad som händer med förmånsvärdet på en strypt?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

rssvanberg skrev:
Någon som kan gissa på vad som händer med förmånsvärdet på en strypt?
Då 100D och 75D har haft samma förmånsvärde förra året så skulle jag bli väldigt förvånad ifall dessa två modeller inte har kvar samma förmånsvärde i år.
Verdi

Inlägg av Verdi »

I praktiken en rätt rejäl prissänkning. Dock spekuleras det redan om ännu lägre priser och andra batterier inom kort.

Har vi nu kommit till punkten där priserna på elbilar kommer rasa? Där varje ny bil kommer bli billigare och bättre än de gamla? Ungefär som med TV-apparater och datorer. Frågan är, vem kommer våga köpa nya elbilar om de i praktiken är "fallande knivar"?

Är så sjukt nöjd över mitt garanterade återköpspris. Har en känsla av att det kommer att behövas.
Skriv svar