Hankook iCept Evo2 - bra skit!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Hankook iCept Evo2 - bra skit!

Inlägg av MSO »

Jag har tidigare kört på R2:or, men dels tyckt att de varit lite svajiga i lite varmare vinterväder och dels att de blir farligt kassa nån gång under andra säsongen. De slits helt enkelt fort under en normal västkustvinter där flera plusgrader är vardagsväder stora delar av vintern.

För att testa nåt nytt valde jag, efter sedvanligt googlande, av nån anledning det lite möjligen lite udda däcket Hankook iCept Evo2.

Trots att det är europeiskt dubbfritt däck tycker jag att det har levererat storligen. Har kört det den här vintern på allt från frosthalka till snöyra till packat vinterväglag. Klart bättre än jag trodde faktiskt. Speciellt i sidled tycker jag det är klockrent. Väldigt förutsägbart. Och mycket trevligare beteende i varmare temperaturer än R2. Stadigare och mindre skillnad från sommardäcken i känsla.

"Would buy again" helt enkelt. Prisvärda dessutom. Jag gav strax under 2k stycket.

Är det nån annan som kör med däcket?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Hankook iCept Evo2 - bra skit!

Inlägg av HelectriC »

Generellt tror jag man får en trevligare upplevelse med europeiska friktionsdäck istället för mjuka nordiska diton. Jag är supernöjd med pirelli sottozero istället för hakka R2 som jag hade tidigare och som du skriver var väldigt svampiga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag var rätt kritisk till mina Nokia R2 första året men de har åldrats rätt bra. Trivs bättre och bättre med dem men det lär ändå bli europeiska vinterhjul för mig när det är dags för byte. Jag kör nästan aldrig norr om Uddevalla-Uppsala och kör hellre söderut än norrut under mörka halvåret.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare

Inlägg av h37 »

Har kört Hankook evo 2 för fjärde vintern, total kostnad 1.28/mil. Blev övertygad om att det var rätt val när jag hade en låne Tesla med Hakkapelitta, bilen gick som om det var alldeles för lite luft i däcken. Hankook är jag väldigt nöjd med. Vid leveransen 2015 var det Michelin Primacy 3 sommardäck som var lättslitna och slutade på en kostnad av 2.30/mil. Sedan blev det Landsail LS 588 pga att dom hade bra provresultat i Norge, de är nerslitna till 2,5 mm av 6.0 mm till en kostnad av 0,38 /mil. Till 3an blir det Nereus 18" som vinterdäck på originalfälgen. Intressant att se kostnad och hur dom uppför sig på Värmlands vägar.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Fick med sånna däck när jag köpte min bil begagnad. Har väl egentligen svårt att jämföra med några andra däck, då jag hade en helt annan bil (framhjulsdriven passat på 150hk) förra vintern. Det var dessutom ett tag sedan.

Tycker att de har funkat fint på torrt väglag - stabila och så, men nu brakade det ner drygt en dm snö och då kanske de inte har varit lika övertygande.

Sambon fastnade i en backe häromdagen, men det var nog för att hon saktade in. Jag har fått ett par sköna ställ i 90-graderssvängar. Inget som gått ur kontroll, men bakänden glider gärna runt hörn.

Nu är däcken 4 år gamla, så de är väl inte i toppskick direkt.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar