Billånedjungeln, Lendo... Hjälp!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Billånedjungeln, Lendo... Hjälp!

Inlägg av Jerker »

Jag håller på och köpa en begagnad elbil med bättre räckvidd än min nuvarande i väntan på ELBILEN MED DRAG. Då jag har olika alternativ, både från handlare och privat så försökte jag mig på att använda mig av Lendo för att få en översikt över olika lånealternativ. (Jag hade tänkt mig att Lendo gjorde en kreditprövning och att de sen delade med sig av den till alla låneinstitut, men icke. Så nu gjordes det ett 20-tal kreditprövningar i rask takt... :shock: Nåväl. :roll: )

Så här ser de 3 första med lägst effektiv ränta ut. Man får inte se räntesatsen, och iofs är den effektiva räntan ju den intressanta, men ändå. Men jag tyckte att det såg lite konstig ut att ett lån med rak amortering kunde vara nästan lika billigt som ett annuitetslån på första avbetalningen och beslöt mig för att göra lite beräkningar i Excel. Det första, Santander, ska alltså ha en effektiv ränta på 3,52%. Som jag har fattat det så innebär det att allt man har betalat förutom kapitalkostnaden är inräknat i begreppet "effektiv ränta". Men om man betalar 2689*60 så blir det 161340-148000=13340=8,3% i kreditkostnad.

Nästa på listan är ICA-banken med rak amortering. Där är det en aviavgift på 25:-. Den första inbetalningen är på 2713:-. Man ska amortera 2467:- och då blir det kvar 221:- som är ränta för den månaden, alltså ränta på 148000 under en månad, vilket är 0,1493% som ger en årsränta på 1,79%. Om man då gör matematiken med 60 avbetalningar med rak amortering och fallande räntekostnader så har man till slut betalat 8252:-=5,58% i kreditkostnader, alltså betydligt mindre än till Santander, som alltså listas med den lägsta "effektiva räntan".

Tänker jag rätt när jag säger att ICA-banken är det billigaste lånet av de två första? Jag har läst på om begreppet effektiv ränta och förstått att det är krångligt och kan beräknas på olika sätt.
Inbox Lendo Screenshot_2019-02-16 .png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Billånedjungeln, Lendo... Hjälp!

Inlägg av taliz »

Hyr du din bostad? Annars borde de väl vara billigast att låna på boendet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Hyr du din bostad? Annars borde de väl vara billigast att låna på boendet?
Jag vill inte det eftersom jag behöver det låneutrymmet till huset.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kan lägga till som jämförelse en offert från en handlare. Lånebeloppet är 139300 och jag valde 36 månader. Annuitetslån och månadskostnad 4169. Där står att räntesatsen är 4,9% och effektiva räntan 5,011%. Låneräntan beräknas bli 10784. Ingen uppläggningskostnad och ingen aviavgift.

Edit: lade till Annuitet och månadskostnad
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Förstår ej hur du menar. Sen angivna månadskostnaden är väl total kostnad som är konstant över hela perioden? Hur menar du att 2713:- skulle vara mindre än 2689:-?

Rak vs annuitet gör väl ingen skillnad, det är väl bara hur månadskostnaden kan brytas upp där ICA har fast fördelning mellan ränta och amortering medan Santander har en ökande andel amortering.

Alternativt tillkommer 25:- i månaden för ICA och det blir än sämre?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Förstår ej hur du menar. Sen angivna månadskostnaden är väl total kostnad som är konstant över hela perioden? Hur menar du att 2713:- skulle vara mindre än 2689:-?

Rak vs annuitet gör väl ingen skillnad, det är väl bara hur månadskostnaden kan brytas upp där ICA har fast fördelning mellan ränta och amortering medan Santander har en ökande andel amortering.

På ett lån med rak amortering räknas ju räntan på det resterande kreditbeloppet, vilket minskar för varje amortering och därmed sjunker månadskostnaden vartefter.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sen glömmer du att du amorterar när du räknar på räntan. Ditt lånebelopp blir ju successivt lägre än 148k och därmed är månadsräntan högre än den 0,1493% du räknat på.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Legato skrev:

På ett lån med rak amortering räknas ju räntan på det resterande kreditbeloppet, vilket minskar för varje amortering och därmed sjunker månadskostnaden vartefter.
Nja, amorteringen är kontant men räntan har de väl lagt som ett konstant belopp över hela perioden. Annars stämmer ju inte månadskostnad och effektiv ränta. Ytterligare "bevis" på detta är ju den alldeles för låga ränta du räknat fram givet det antagandet.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nu var det ett tag sen jag hade lån på Ica-banken men vill minas att man bara behövde betala aviavgift 1gång sen valde man E-faktura och då var det gratis
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Så här ser mitt Excelblad ut på de första månaderna på ICA-lånet.
För varje betalning sjunker skulden (kolumn F).
Rak amortering innebär att man amorterar samma belopp varje månad. (kolumn I)
Efter varje amortering minskar beloppet som man räknar ränta på till nästa månadsinbetalning (kolumn G) och månadskostnaden minskar för varje månad. (Kolumn J)
Då räntebeloppet sjunker för varje månad (kolumn G), eftersom skulden minskar, så ökar aviavgiftens andel av kreditkostnaden och den totala kreditkostnaden i procent ökar för varje månad. (Kolumn K och L)
RakAmort.PNG
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Men är inte ICAs månadskostnad snittet över 60 mån? Dvs inte första månadens kostnad. Just för att kunna jämföra långivarna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Men är inte ICAs månadskostnad snittet över 60 mån? Dvs inte första månadens kostnad. Just för att kunna jämföra långivarna.
Ja! Det har du rätt i! Jag läste infon om rak amortering, men inte tillräckligt noga. Det stämmer att detta beloppet är ett genomsnittligt belopp! Tack!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Alltså, lånet med den lägst effektiva räntan är billigast. Den effektiva räntan anger alla avgifter fördelat på lånets storlek/lånetid. Svårare än så är det inte.
Fördelen med rak amortering är ju att du vet exakt vad du ska betala varje månad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Alltså, lånet med den lägst effektiva räntan är billigast. Den effektiva räntan anger alla avgifter fördelat på lånets storlek/lånetid. Svårare än så är det inte.
Fördelen med rak amortering är ju att du vet exakt vad du ska betala varje månad.
Nja, tvärtom, annuitet innebär samma månadskostnad, endast ändrad när räntan går upp och ner. Rak amortering sjunker successivt.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag har tillgång till Nordeafinans och kan räkna ut räntekostnaden åt dig om du ger mig vilka parametrar du vill jag ska använda.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

För o va lite petig. Annuitet brukar väl inte ändra belopp vid ändrad ränta. Istället påverkas lånetiden. Eller?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
För o va lite petig. Annuitet brukar väl inte ändra belopp vid ändrad ränta. Istället påverkas lånetiden. Eller?
Ja, så är det väl! Länge sedan nu som jag tog ett sånt här lån.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SR-71-BlackBird skrev:
Jag har tillgång till Nordeafinans och kan räkna ut räntekostnaden åt dig om du ger mig vilka parametrar du vill jag ska använda.
Kunde vara intressant. Jag ska sammanställa det och PM:a dig!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Nja, tvärtom, annuitet innebär samma månadskostnad, endast ändrad när räntan går upp och ner. Rak amortering sjunker successivt.
Ja, naturligtvis. Hjärnsläpp
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
bullen skrev:
Ja! Det har du rätt i! Jag läste infon om rak amortering, men inte tillräckligt noga. Det stämmer att detta beloppet är ett genomsnittligt belopp! Tack!
OK, ja så går det ju också att lägga upp det. Oavsett såg man ju på den effektiva räntan att kalkylen inte stämde.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Rak amortering blir billigare än annuitet totalt sett. Dessutom är det ju trevligt att månadskostnaden minskar under lånetiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Rak amortering blir billigare än annuitet totalt sett. Dessutom är det ju trevligt att månadskostnaden minskar under lånetiden.
Förhoppningsvis kommer jag inte att äga den här mer nåt år, så jag vill ju gärna ha en låg månadskostnad den tid jag äger den. Med rak amortering blir det ju dyrt i början.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Nej. Den effektiva räntan är ju det exakta svaret på frågan.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nackdelen med annuitet (som finansbolagen/handlarna ogärna nämner) är att bryter du leasingen i förtid har du mest betalt en massa ränta och har oproportiinerligt hög restskuld kvar. Därför finansbolagen i regel inte har något emot om du bryter avtalet i förtid.

Har råkat ut för det själv. Så står du och tvekar mellan tex 24 och 36 mån så ta den kortare. = bättre att förlänga än bryta i förtid.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Nej. Den effektiva räntan är ju det exakta svaret på frågan.
Självklart vid samma ränta annars går det ju inte säga något om skillnaden.
Skriv svar