Så här ser de 3 första med lägst effektiv ränta ut. Man får inte se räntesatsen, och iofs är den effektiva räntan ju den intressanta, men ändå. Men jag tyckte att det såg lite konstig ut att ett lån med rak amortering kunde vara nästan lika billigt som ett annuitetslån på första avbetalningen och beslöt mig för att göra lite beräkningar i Excel. Det första, Santander, ska alltså ha en effektiv ränta på 3,52%. Som jag har fattat det så innebär det att allt man har betalat förutom kapitalkostnaden är inräknat i begreppet "effektiv ränta". Men om man betalar 2689*60 så blir det 161340-148000=13340=8,3% i kreditkostnad.
Nästa på listan är ICA-banken med rak amortering. Där är det en aviavgift på 25:-. Den första inbetalningen är på 2713:-. Man ska amortera 2467:- och då blir det kvar 221:- som är ränta för den månaden, alltså ränta på 148000 under en månad, vilket är 0,1493% som ger en årsränta på 1,79%. Om man då gör matematiken med 60 avbetalningar med rak amortering och fallande räntekostnader så har man till slut betalat 8252:-=5,58% i kreditkostnader, alltså betydligt mindre än till Santander, som alltså listas med den lägsta "effektiva räntan".
Tänker jag rätt när jag säger att ICA-banken är det billigaste lånet av de två första? Jag har läst på om begreppet effektiv ränta och förstått att det är krångligt och kan beräknas på olika sätt.