Vi som inte haft elbil tidigare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

meg768

Vi som inte haft elbil tidigare

Inlägg av meg768 »

Beställt en Model 3 och har börjat titta på olika laddningsmöjligheter förutom Teslas SuperChargers. När man tittar noggrannare på stolparna, vilket jag aldrig gjort tidigare, tillhör de ju olika elbolag/företag. Fortum, Bee (fd Clever tydligen) och det finns fler. Alla har kartor över sina egna nätverk men varje leverantör har sina egna rutiner tydligen.

Ni som haft elbil en längre tid, vilket/vilka abonnemang ska man ansluta sig till?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-nybörjare

Inlägg av LarsL »

Jag som har en Nissan Leaf och utan tillgång till Superchargernätverket har tagit hem kort från InCharge, Charge&Drive, E.ON och Bee (CLEVER). Jag använder PlugShare och ibland uppladdning.nu för att hitta laddare och laddstolpar, nästan aldrig leverantörernas kartor.

Viktigast är däremot en bra hemmaladdarlösning.
HenrikC

Re: Vi som inte haft elbil tidigare

Inlägg av HenrikC »

Det där är just nu det stora problemet med laddstolpar: Alla fungerar tekniskt med Model 3, Leaf, Zoe etc. men dessa riksidioter som gjort betalsystemen för laddarna har valt att använda egna donglar/kort utan möjlighet att betala med vanliga betalkort. Mobilapparna suger, och jag vill inte ha tio olika appar som används någon enstaka gång i min telefon. Buggar dessutom appen ur får man inte loss sin sladd ur uttaget. EU kräver nu att det ska gå att betala med kort utan att ha ingått avtal för nya laddstolpar. Jag hoppas det här snabbt regleras lika hårt som mobiltelefonin av EU. En gemensam EU-app som fungerar med alla laddare inom EU vore toppen.

Uppladdning.nu är dock väldigt bra.
meg768

Inlägg av meg768 »

Så det är inte bara jag som är förvirrad. Det är alltså allmän förvirring på marknaden än så länge i väntan på någon standard när det gäller debitering...
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tror att volymerna är för små för att det ska löna sig med kortläsare. Känns ändå lite omodernt - det bästa skulle ju vara om bilen identifierar sig vid anslutningen via kabeln.

Borde väl finnas signalering i kablaget? Tesla klarar ju helt klart att identifiera bilen den vägen iallafall
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Det går om bilen stödjer CCS, CAN eller andra lämpliga bussar och har rätt mjukvara. Det har fortfarande inte implementerats, trots att det har talats om det länge. Jag demade en lösning för Fortum ca 2006 (!) baserat på one-wire bussen. Man satte grönmålade stolpar med schuko istället. :lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

HenrikC skrev:
Det där är just nu det stora problemet med laddstolpar: Alla fungerar tekniskt med Model 3, Leaf, Zoe etc. men dessa riksidioter som gjort betalsystemen för laddarna har valt att använda egna donglar/kort utan möjlighet att betala med vanliga betalkort. Mobilapparna suger, och jag vill inte ha tio olika appar som används någon enstaka gång i min telefon. Buggar dessutom appen ur får man inte loss sin sladd ur uttaget. EU kräver nu att det ska gå att betala med kort utan att ha ingått avtal för nya laddstolpar. Jag hoppas det här snabbt regleras lika hårt som mobiltelefonin av EU. En gemensam EU-app som fungerar med alla laddare inom EU vore toppen.

Uppladdning.nu är dock väldigt bra.
Just detta med olika ladd-standarder drabbar inte bara oss här i Sverige.
I England är det likadant och Föreningen Elbil Sverige har just skrivit ett Manifest som kommer att publiceras i Elbilen i Sverige. Länk: http://www.elbilen.org
Innehållet är i stort sett spikat och handlar just om bekymren.
"Vårt mål är att det ska vara enkelt och billigt att färdas med sin elbil genom Norden.”

- Det allra enklaste vore om man kunde få alla bolag och leverantörer erbjuda betalning via gångbara kreditkort." - Elbil Sverige
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

HenrikC skrev:
Det går om bilen stödjer CCS, CAN eller andra lämpliga bussar och har rätt mjukvara. Det har fortfarande inte implementerats, trots att det har talats om det länge. Jag demade en lösning för Fortum ca 2006 (!) baserat på one-wire bussen. Man satte grönmålade stolpar med schuko istället. :lol:
Precis, Elbil Sverige har detta med i texten till Manifestet jag nyss nämnde.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

jeppe_sthlm skrev:
Tror att volymerna är för små för att det ska löna sig med kortläsare. Känns ändå lite omodernt - det bästa skulle ju vara om bilen identifierar sig vid anslutningen via kabeln.

Borde väl finnas signalering i kablaget? Tesla klarar ju helt klart att identifiera bilen den vägen iallafall
Det gör det, om CCS används. FastNed nere på kontinenten kör redan på det systemet.

Bästa idag är att beställa hem laddbrickor dit man tror man kommer ladda. Oftast är standardabonnemangen helt gratis att anmäla sig på, endast laddningen som kostar.

Själv har jag diverse svenska och norska RFID taggar. Clever, Vattenfall, Fortum Charge & Drive samt Grønn Kontakt täcker alla mina behov i dagsläget.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Plugsurfing hjälper på många ställen när man är på resa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En lösning som borde vara enkel: I Norge finns ju elbilsforeningen. Går man med där får man en RFID bricka som kan registreras hos flera bolag. Jag har registrerat min hos Fortum och grönn kontakt t.ex. då funkar den hos bägge leverantörer. Inget hindrar att man skulle kunna registrera den brickan hos fler leverantörer. Har inte kollat om det är möjligt, men tekniskt kan det knappast vara svårt. Ska nog höra med bee, eon och vattenfall, dvs de brickor jag skaffat å använder ibland.
Borde gå att diskutera fram en sån möjlighet här också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

meg768 skrev:
Så det är inte bara jag som är förvirrad. Det är alltså allmän förvirring på marknaden än så länge i väntan på någon standard när det gäller debitering...
100% korrekt... Tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, i senaste numret av tidningen Elbilen så skriver föreningen Elbil Sverige om detta. Det de vill ha är en sån lösning.
Laddhub.PNG
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

jeppe_sthlm skrev:

Vad är de omoderna med visa/mastercard kort? Ett kort som funkar över hela värden på alla laddare istället för att man ska ett bibliotek av kort.
Swish, ja kanon i Sverige men här behövs åtminstone en Europa standard där att de ska vara en bra lösning.

Ja helt ärligt känner inte jag till någon bättre lösning än kort (gärna med rfid teknik) för elbilsladdning.

De som vore snyggast är dock att man på något sätt ansluter sin bil till sin bank och att laddstationerna sedan oavsett företag kan ta betalt av dig men detta kräver mycket standardisering arbeta så de är inte ett alternativ idag.
Ja tesla har typ den lösningen och de sägs att ionity också ska ha den lösningen men då är man tillbaka på problemet att man måste anmäla sig hos tesla ionity, eon osv.

Finns annan idé på lösning som fungerar idag över hela Europa så vore de såklart intressant men jag har svårt att se andra lösningar baserat på den teknik vi har idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Finns annan idé på lösning som fungerar idag över hela Europa så vore de såklart intressant men jag har svårt att se andra lösningar baserat på den teknik vi har idag.
Mobilapp? Apple/Google/Samsung Pay?

Att bygga in just faktiska kortbetalningar känns väldigt dumt då fysiska kort i allmänhet är på väg ut.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
jeppe_sthlm skrev:

Att bygga in just faktiska kortbetalningar känns väldigt dumt då fysiska kort i allmänhet är på väg ut.
Vad jag vet så är inte dessa system så utbredda än. Jag kan tex min bank SEB inte hantera några av dessa tjänster. Dessutom om jag nu hade haft en bank som hanterar de så hanterar inte alla butiker de..
Sen hur der detta ut i Europa, jag vet inte men misstänker att de inte är så väl utbyggt.
Nej de enda system jag ser idag som är helt flexibelt är fortfarande visa/mastercard. Jag är övertygad om att de kommer andra lösningen som dunkar överallt men så är de inte idag vad jag kan se..

Kalla mig konservativ men ibland vill jag bara de ska vara enkelt och funka överallt. Så svårt är de inte att ha ett plastkort med sig framförallt i jämförelse med röran de är idag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
jeppe_sthlm skrev:

Vad jag vet så är inte dessa system så utbredda än. Jag kan tex min bank SEB inte hantera några av dessa tjänster. Dessutom om jag nu hade haft en bank som hanterar de så hanterar inte alla butiker de..
Sen hur der detta ut i Europa, jag vet inte men misstänker att de inte är så väl utbyggt.
Nej de enda system jag ser idag som är helt flexibelt är fortfarande visa/mastercard. Jag är övertygad om att de kommer andra lösningen som dunkar överallt men så är de inte idag vad jag kan se..

Kalla mig konservativ men ibland vill jag bara de ska vara enkelt och funka överallt. Så svårt är de inte att ha ett plastkort med sig framförallt i jämförelse med röran de är idag.
SEB fungerar med Samsung Pay i dagsläget, Mastercard/American Express fungerar med alla om de inte är specialvarianter som går via en bank så det fungerar bra i Sverige.

Att spendera pengar på att bygga ut för ett gammaldags system som sakta men säkert är på väg bort känns helt enkelt meningslöst, då tar jag hellre fler laddare för de pengarna och använder en app.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
jeppe_sthlm skrev:

SEB fungerar med Samsung Pay i dagsläget, Mastercard/American Express fungerar med alla om de inte är specialvarianter som går via en bank så det fungerar bra i Sverige.

Att spendera pengar på att bygga ut för ett gammaldags system som sakta men säkert är på väg bort känns helt enkelt meningslöst, då tar jag hellre fler laddare för de pengarna och använder en app.
Håller väl inte helt med dig men jag tror inte vi kommer längre än så.. Antar vi kanske tillhör olika generationer och ser lite olika på saken.. Sen tycker ju inte jag de ena utesluter de andra, de viktiga är att de blir lösningar som funkar över hela Europa åtminstone och att de är generella lösningar som används både till att ladda, betala på Ica, mm.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Håller väl inte helt med dig men jag tror inte vi kommer längre än så.. Antar vi kanske tillhör olika generationer och ser lite olika på saken.. Sen tycker ju inte jag de ena utesluter de andra, de viktiga är att de blir lösningar som funkar över hela Europa åtminstone och att de är generella lösningar som används både till att ladda, betala på Ica, mm.
Ja då fungerar inte kort speciellt bra då man kan ju drömma om att använda ett Mastercard eller liknande i matbutik i många länder ute i Europa, Maestro tar de men inte Mastercard. Själv ser jag inte problemet med att betala i samma app som jag lokaliserar laddaren med, en knapptryckning så är det klart för laddning.

Jag vill gå ifrån kort så snabbt som möjligt, helst till chip i handen men mellansteget blir nog i telefonen. Jag går ifrån alla tjänster som inte erbjuder digital betalning så snart ett alternativ finns, slutade t.ex. åka vanlig taxi för att de inte erbjöd digital betalning som Uber gjorde (sen att Uber är trevligare i allmänhet på grund av ratingsystemet är ju en bonus såklart).
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

meg768 skrev:
Beställt en Model 3 och har börjat titta på olika laddningsmöjligheter förutom Teslas SuperChargers. När man tittar noggrannare på stolparna, vilket jag aldrig gjort tidigare, tillhör de ju olika elbolag/företag. Fortum, Bee (fd Clever tydligen) och det finns fler. Alla har kartor över sina egna nätverk men varje leverantör har sina egna rutiner tydligen.

Ni som haft elbil en längre tid, vilket/vilka abonnemang ska man ansluta sig till?
Om du har tillgång till laddning i hemmet och/eller jobbet så kommer du troligen använda 3:e parts laddning ytterst sällan. Själv använder jag 3:e parts laddare typ en gång per år.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare

Inlägg av clecab »

Plugsurfing fungerar nere i Europa. Varför inte få de nordiska elbolagen att ansluta sig till samma system?

Det är väl ditåt vi vill gå.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

meg768 skrev:

Som många skrivit i tråden tidigare så är hemmaladdning prio 1, på långresa använder du SuC, sen behövs det inte så mycket mer.

Jag skaffade tidigt i princip alla brickor, kort, appar, och gratisabonemang som finns när jag köpte min Model X, jag har kanske använt dom 4-5ggr på två år, och då är säkert 3-4 ggr av dessa bara för att testa att det faktiskt funkade (vilket det gjorde i kanske 50% av fallen, men det är nog bättre nu), jag behövde egentligen inte ladda. :)

Om du har behov av att köra utanför SuC-täckning (Baltikum, Vitryssland etc.) eller inte har hemmaladdning så är situationen förstås en annan, men med "normala" laddbehov så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Sant som fth säger. Dock är det en ökad säkerhet ifall du får problem på vägen. T.ex vägen till destination/SuC avstängd och du behöver åka en omväg eller stå och vänta. Hände oss i Norge här om veckan, men då var det inga problem att bara stanna i första bästa samhälle där Fortum hade två snabbladdare att bruka som vi toppade up 10-20 kWh med innan vi åkte vidare. Hade blivit stora problem utan den möjlighten den gången.

Det finna olika perspektiv på det. Bor och reser man mellan storstäder via motorväg så lär inget utöver SuC behövas i Sverige. Men har man ett helt annat resemönster, som jag själv, och åker i stort sett aldrig motorväg utan mellan små samhällen och orter i Sverige/Norge så är det i stort sett ett krav med tredjepartsladdning och CHAdeMO/CCS adapter för att vissa sträckor ska fungera.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Sant som fth säger. Dock är det en ökad säkerhet ifall du får problem på vägen. T.ex vägen till destination/SuC avstängd och du behöver åka en omväg eller stå och vänta. Hände oss i Norge här om veckan, men då var det inga problem att bara stanna i första bästa samhälle där Fortum hade två snabbladdare att bruka som vi toppade up 10-20 kWh med innan vi åkte vidare. Hade blivit stora problem utan den möjlighten den gången.
Jo, man får ju större flexibilitet, det är sant, inte minst med Model 3 som ju kan utnyttja alla CCS-laddare som börjar dyka upp med bra effekt.

Jag har ingen CHAdeMO-adapter själv, så det har främst varit 11-17kW Type 2-laddning som jag skulle kunnat ha använt, och då planerar jag hellre efter SuC-stråken.

Det kanske blir lite annorlunda när jag skaffar CCS-adaptern, då kanske mina brickor, kort och appar kommer till användning till slut! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

Jag har aldrig skaffat en bricka eller kort, kör med SMS / mobilapp när jag kommer till stolpen, har bara haft problem en gång.
Sjukt korkat system just nu, men det är verkligen inte ofta det är ett problem.
Skriv svar