Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Inlägg av Jerker »

Katrineholms kommun beställde 11 elbilar istf 2 som det var tänkt. :D Undrar om det var ett insiderjobb, en medveten missuppfattning? Nån som insåg att en romersk tvåa liknar en elva? II <-> 11
Två elbilar blev elva på grund av "missförstånd"
VINGÅKER

Kommunens plan var att beställa två elbilar till hemtjänsten. Men i stället blev det elva stycken.

Under socialnämndens sammanträde undrade Ann-Marie Eriksson (SD) varför kommunen har beställt så många leasade el-bilar. Vingåker hade beställt elva bilar när det från början var tänkt att bara vara två. Vingåkers socialchef, Dag Wallströmer, säger att någonstans har det blivit en "miss i kommunikationen" under beställningsgången.

– Det berodde kanske i sin tur på byte av folk och sjukskrivningar. Vi fick fler elbilar än vad vi tänkt oss. Vi pratade om att kanske ha ett par stycken och sedan ha en del hybrider. Men nu fick vi rena elbilar.

Han säger att de har försökt reda ut exakt hur beställningen kunde bli så fel.

– Det är samhällsbyggnad som samordnar bilarna och har beställt. Någonstans från det att vi hade upphandlingsträffarna till dess att beställningarna gjordes har det blivit ett missförstånd på vägen. Längre än så kommer vi inte. Vi får åka med det vi har nu och hantera den situationen, vilket jag tror att vi gör.

Dag Wallströmer säger att det inledningsvis även fanns en del bekymmer med den stora beställningen men att dessa ordnat sig.

– Det var framförallt problem med laddningen. Strömmen räckte inte till och det gick säkringar ett tag. Sedan är det inte helt enkelt att ta i och ur sladdarna på rätt sätt. Där kan det också ha varit några handhavandefel vid några tillfällen och vi borde ha haft mer utbildning. Men det har lugnat ned sig nu och framförallt känner vi oss lugnare då vi vet att vi inte kommer få fler bilar.

Dag Wallströmer säger att man eventuellt kommer att försöka minska antalet elbilar genom att byta inom kommunen.

– Men nu är vi i en hanterbar situation tycker vi.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Inlägg av HelectriC »

Hahaha, det är ju så typiskt kommunbyråkrater. Hade ju aldrig gått igenom i en privat firma :) kunde ju varit värre dock, tänk om det hade varit tex 11 plogbillar eller sopbilar :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Hahaha, det är ju så typiskt kommunbyråkrater. Hade ju aldrig gått igenom i en privat firma :) kunde ju varit värre dock, tänk om det hade varit tex 11 plogbillar eller sopbilar :lol:
Ja, vad skulle de ha gjort med 11 plogbillar? :shock: ;)
Plogbillar.png
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

2 är väl lika med 1+1. Men webbformuläret kanske strippade bort plusset. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men de beställde inte för många bilar väl? Jag tolkar det som att de ville ha ett gäng laddhybrider av dessa, men nu blev alla riktiga elbilar. Så slutet gott, allting gott, även om det var ett misstag :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

https://www.kkuriren.se/katrineholm/pre ... a-elbilar/
"Oppositionsrådet Charlotte Prennfors (M) är kritisk och tycker att kommunen inte borde ha köpt in elbilar överhuvudtaget.

– Vi bor på landsbygd och vid oväder är elen det första som försvinner. Då har vi elva bilar som inte går att ladda. Jag tycker inte det skulle ha skaffats två heller.

Hon tycker att kommunen borde tänka mer ur en säkerhetsaspekt när man sköter upphandlingar.

– Vi har en säkerhetsstrateg och hon borde vara med i alla upphandlingar eftersom hon tittar med andra ögon. Vi har äldre människor som är helt beroende av att hemtjänsten kommer fram till dem i tid. Då måste man säkra upp systemet för både personal och brukare. Det är en sak om vi politiker åker elbil och inte kommer fram."

.. som om bensinpumparna funkar vid strömavbrott..
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

bat skrev:
"Oppositionsrådet Charlotte Prennfors (M) är kritisk och tycker att kommunen inte borde ha köpt in elbilar överhuvudtaget.

– Vi bor på landsbygd och vid oväder är elen det första som försvinner. Då har vi elva bilar som inte går att ladda. Jag tycker inte det skulle ha skaffats två heller.

Hon tycker att kommunen borde tänka mer ur en säkerhetsaspekt när man sköter upphandlingar.

– Vi har en säkerhetsstrateg och hon borde vara med i alla upphandlingar eftersom hon tittar med andra ögon. Vi har äldre människor som är helt beroende av att hemtjänsten kommer fram till dem i tid. Då måste man säkra upp systemet för både personal och brukare. Det är en sak om vi politiker åker elbil och inte kommer fram."

Alla vet ju att elbilar bara har 10 km räckvidd och alltid måste vara inkopplade för att fungera!!

:roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bat skrev:
Tänkte inte på det...
Tänkte inte på det.PNG
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Teslaspolen skrev:
bat skrev:

Alla vet ju att elbilar bara har 10 km räckvidd och alltid måste vara inkopplade för att fungera!!

:roll:
Men hon sitter ju i opposition. Då måste man snacka skit om allt som den andra sidan gör. :roll:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Men hon sitter ju i opposition. Då måste man snacka skit om allt som den andra sidan gör. :roll:
Japp, det står i kommunallagen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
bjelkeman skrev:
Japp, det står i kommunallagen.
Sk konstruktiv kritik :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad är det för människor som jobbar där, måste dom ha utbildning för att sätta i en laddsladd?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bat skrev:

Hoppas dom har manuella pumpar till bensin och diesel då :? Ström till macken? Nej, varför då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Limbster

Inlägg av Limbster »

Pontus skrev:
Vad är det för människor som jobbar där, måste dom ha utbildning för att sätta i en laddsladd?
En gissning är att de behöver utbildning för att förstå att man måste stoppa i sladden så bilen är laddad till den som ska ha den nästa dag. Hade en kompis som jobbade på väktarfirma och de hade en PHEV, fast aldrig någon som orkade stoppa i sladden när de lämnade bilen (trots dedikerad laddplats).
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

bat skrev:

Finns tydligen 12 bensinstationer i Katrineholms kommun. Troligen fungerar inte bensinpumparna eller betalning på dessa om strömmen går. Kan vara läge att politikerna i Katrineholm att se över kris och beredskapsplanerna i kommunen så att kommunens bensin/dieselbilar kan tankas även vid strömavbrott.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Borde ju gå att driva med elbilarna om de använder V2G.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Kan inte ETC El ordna någon reservkraft åt dem i sin solkraftpark? Den ligger ju i Katrineholm. Om de har så många strömavbrott hela tiden...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Klintan skrev:
Kan inte ETC El ordna någon reservkraft åt dem i sin solkraftpark? Den ligger ju i Katrineholm. Om de har så många strömavbrott hela tiden...
Det här verkar vara i Vingåker, så man vill nog undvika att åka till Katrineholm och ladda. Tyvärr många moderatkollegor som verkar ha inbyggt motstånd mot elbilar. Har omvänt några, men inte lyckats sälja in hur bra det är till Charlotte.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Eftersom jag har arbetat som upphandlare och köpt in bilar så kan jag ju inte låta bli att le åt detta. Standardproblemet i all upphandling - oavsett om man köper in tidningsprenumeration, bilar eller IT-system - är att ingen beställare vill göra en vettig kravspec. Ställa bra och relevanta krav är svårt, hitta fel i efterhand är lätt. Som upphandlare kan man inte läsa tankar, även om det skulle underlätta väsentligt.

Jag vet inte vad som hänt här, men jag kan ju spekulera. Antag att önskemålet är: "Vi behöver ha 11 st mindre miljöbilar. Sådana som går att ladda med el."

Det skulle jag kanske tolka som att jag förväntas upphandla laddbara bilar på SKL's ramavtal Fordon 2018 i Fordonklass A eller B. Den enda laddhybriden på listan är då Kia Niro och om inte Kia-handlaren skickade in något anbud på den så återstår bara rena elbilar (Zoe, Leaf, e-Golf).
JFAH

Inlägg av JFAH »

HenrikC skrev:
Eftersom jag har arbetat som upphandlare och köpt in bilar så kan jag ju inte låta bli att le åt detta. Standardproblemet i all upphandling - oavsett om man köper in tidningsprenumeration, bilar eller IT-system - är att ingen beställare vill göra en vettig kravspec. Ställa bra och relevanta krav är svårt, hitta fel i efterhand är lätt. Som upphandlare kan man inte läsa tankar, även om det skulle underlätta väsentligt.

Jag vet inte vad som hänt här, men jag kan ju spekulera. Antag att önskemålet är: "Vi behöver ha 11 st mindre miljöbilar. Sådana som går att ladda med el."

Det skulle jag kanske tolka som att jag förväntas upphandla laddbara bilar på SKL's ramavtal Fordon 2018 i Fordonklass A eller B. Den enda laddhybriden på listan är då Kia Niro och om inte Kia-handlaren skickade in något anbud på den så återstår bara rena elbilar (Zoe, Leaf, e-Golf).
Låter välsannolikt.Blev väl leaf eller zoe kan jag tänka mig. BAra de fick den senaste upplagan så bör väl 40kwh lagring räcka till och bli över såvitt de inte åker fantastiskt mycket per kväll. Har svårt att tro att de klarar mer än 16-20 mil per dag. Om de var förståndiga så skulle ju renault passa som hand i handske i det här use caset. Gör inget att den inte kan snabbladdas, den har ju trefas (såvitt jag förstår).
Grimlos
elbilist

Inlägg av Grimlos »

Här måste ju göras en insats så att kommungubbarna blir lite positiva till elbilarna nu när de fått lite fler.

En början kan ju vara att påpeka att de borde skaffa lite fler laddplatser samt ang elavbrott, att det slår mot mackarna också... Och i förlängningen kommer de har betydligt lägre driftskostnader.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Mickep

Inlägg av Mickep »

När strömmen går kan det ta timmar dagar veckor innan den kommer åter. Med bensin kan man driva generatorer som driver sjukhus och pumpar lokalt. Solen och batterier klarar en del men inte lika mycket i nuläget.
Det finns kommuner som köpt in elbilar som måste stå i varmgarage (som tillverkaren sa vid problem med laddning på vintern). Det kan vara en utbildning som krävs men man måste vara medveten om att hemtjänstpersonalen inte gärna vill fara runt och leta laddning vid besöken då det tydligen inte kan laddas över natten.
Jag tycker det är jättebra att det köpts in elbilar men man måste förstå kommunernas praktiska situation innan man börjar raljera.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Mickep skrev:
När strömmen går kan det ta timmar dagar veckor innan den kommer åter. Med bensin kan man driva generatorer som driver sjukhus och pumpar lokalt. Solen och batterier klarar en del men inte lika mycket i nuläget.
Det finns kommuner som köpt in elbilar som måste stå i varmgarage (som tillverkaren sa vid problem med laddning på vintern). Det kan vara en utbildning som krävs men man måste vara medveten om att hemtjänstpersonalen inte gärna vill fara runt och leta laddning vid besöken då det tydligen inte kan laddas över natten.
Jag tycker det är jättebra att det köpts in elbilar men man måste förstå kommunernas praktiska situation innan man börjar raljera.
Alla var negativa när min fru bestämde att byta ut samtliga bilar mot el bilar ( Zoe med det stora batteriet ) nu snart ett år senare är alla medarbetare hur nöjda som helst och andra i som tyckte att hon inte var klok har också börjat byta ut fosiler.
Det krävs en viss kunskap och framförallt tanke sätt för att elbilar ska fungera
När man väl har fått till det så fungerar det mycket bättre än ICE
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

:shock: :shock: :shock:
Det var en fin slev med fördommar...

När strömen går kan elbilarna driva ditt hus, min Nissan Leaf skulle kunna driva mitt hus i typ 24h, om jag kopplar bort värmepumpen. Då har den också kvar energi så att jag kan åka och snabbladda den. På kommunnivå så går det göra som i Kungsbacka och låta elbilarna driva kommunhuset under toppbelastningar. Det är ju extremt sällan en central del av en kommun är utslagen någon längre tid.

Har haft en Nissan Leaf i 3 år och den har aldrig stått i varmgarage, frågor på det? :roll:

Självklart ska bilarna inte laddas under körpassen utan när de är tillbaka vid centralen. Vid centralen ska bilarna ha reserverade platser med laddboxar med fast sladd, bara att ansluta. Detta är faktiskt inte så jädrans komplicerat bara man vill.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Som vanligt är förändring jobbigt. Fossiltänket sitter hårt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar