Autopilot
Moderator: Redaktion
- rorpularen
- Teslaägare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 08 sep 2018 12:17
Autopilot
Jag är som sagt spekulant på en tesla modell s 75d 2017-08, enligt vad jag förstår så är den förberedd för autopilot mm, hur går man tillväga för att aktivera detta? Och vad kostar det? Och vilka funktioner får man för pengarna?
Re: Autopilot
Den har hårdvaran sedan är det bara en fråga om mjukvaran är aktiverad eller inte. Är den inte aktiverad kan du göra det genom att kontakta Tesla och betala 77.000 kr (tror det är det pris som gäller).
Vad du får är:
- Automatisk filhållning
- Byte av fil med blinkerspaken.
- Adaptiv farthållare.
- Summon.
- Autopark, parkeringshjälp.
- Uppdateringar kommer också gratis hela tiden.
Sedan står det på hemsidan att bilen byter filer och byter motorväg själv men jag tror inte det är aktiverat i Sverige ännu. Så om du köper det nu kan du stämma Tesla och kanske få pengar?
Vad du får är:
- Automatisk filhållning
- Byte av fil med blinkerspaken.
- Adaptiv farthållare.
- Summon.
- Autopark, parkeringshjälp.
- Uppdateringar kommer också gratis hela tiden.
Sedan står det på hemsidan att bilen byter filer och byter motorväg själv men jag tror inte det är aktiverat i Sverige ännu. Så om du köper det nu kan du stämma Tesla och kanske få pengar?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopilot
Det du får med Autopilot 2+ är:
- Adaptiv farthållare
- Filhållningsassistans som håller bilen i fil och styr av sig själv. Lite då och då måste du röra vid ratten för att påvisa att du sitter i förarstolen. Desto fortare du kör desto oftare behöver du röra vid ratten.
- Automatiska filbyten på motorväg (en touch på blinkersspaken så sköter bilen själv filbytet, kollar döda vinkel osv)
- Summon (köra bilen in/ut från trånga parkeringsplatser. I dagsläget kan man bara köra framåt och bakåt och detta styrs via appen). Dock väntas det komma en uppdaterad variant där man kan styra bilen mer.
- Autopark (bilen sköter parkering själv när den identifierat en parkeringsruta. Funkar på parkeringar både på tvären och längden). Ganska snarlikt andra tillverkares system. Funkar helt okay, men är man bra på att fickparkera gör man det bättre och snabbare själv.
- Navigate on Autopilot kommer snart till Sverige. Med denna funktion så följer bilen den inställda navigeringen och kan själv byta fil/göra omkörningar samt tar avtagsvägar från motorvägen enligt det som är inställt på navi. Norrmännen har precis fått detta i sina bilar så Sverige bör inte vara långt borta. I USA har det funnits sedan i höstas så kolla några YT-clips så får du en hum om hur det fungerar.
Utöver ovanstående så kom det en uppdatering av AP i augusti 2017. Även kallad AP 2.5. Har man denna versionen så får man även Dashcam i bilen, det nya "Sentry mode" och eventuellt lite mer finesser. Detta är dock inte kopplat till Autopilot, utan snarare när bilen är tillverkad. Tänkte mer det var värt att nämna då du verkar kolla på en bil som är precis i brytpunkten.
När det gäller priser så kostar det 77.000kr att uppdatera i efterhand. Detta gör man via MyTesla med en vanlig kreditkortsbetalning, därefter laddas uppdateringen ner och aktiveras i bilen. Tesla har dock en "Trial" man kan aktivera i bilen och då får man 30 dagar prova på Autopilot. Väljer man att aktivera inom Trial-perioden eller inom en vecka efter Trial är över så kan man köpa Autopilot för 61.000kr. Detta är alltså klart att rekommendera.
Lycka till!
Edit: Pontus hann före, men jag la till några ytterligare detaljer.
- Adaptiv farthållare
- Filhållningsassistans som håller bilen i fil och styr av sig själv. Lite då och då måste du röra vid ratten för att påvisa att du sitter i förarstolen. Desto fortare du kör desto oftare behöver du röra vid ratten.
- Automatiska filbyten på motorväg (en touch på blinkersspaken så sköter bilen själv filbytet, kollar döda vinkel osv)
- Summon (köra bilen in/ut från trånga parkeringsplatser. I dagsläget kan man bara köra framåt och bakåt och detta styrs via appen). Dock väntas det komma en uppdaterad variant där man kan styra bilen mer.
- Autopark (bilen sköter parkering själv när den identifierat en parkeringsruta. Funkar på parkeringar både på tvären och längden). Ganska snarlikt andra tillverkares system. Funkar helt okay, men är man bra på att fickparkera gör man det bättre och snabbare själv.
- Navigate on Autopilot kommer snart till Sverige. Med denna funktion så följer bilen den inställda navigeringen och kan själv byta fil/göra omkörningar samt tar avtagsvägar från motorvägen enligt det som är inställt på navi. Norrmännen har precis fått detta i sina bilar så Sverige bör inte vara långt borta. I USA har det funnits sedan i höstas så kolla några YT-clips så får du en hum om hur det fungerar.
Utöver ovanstående så kom det en uppdatering av AP i augusti 2017. Även kallad AP 2.5. Har man denna versionen så får man även Dashcam i bilen, det nya "Sentry mode" och eventuellt lite mer finesser. Detta är dock inte kopplat till Autopilot, utan snarare när bilen är tillverkad. Tänkte mer det var värt att nämna då du verkar kolla på en bil som är precis i brytpunkten.
När det gäller priser så kostar det 77.000kr att uppdatera i efterhand. Detta gör man via MyTesla med en vanlig kreditkortsbetalning, därefter laddas uppdateringen ner och aktiveras i bilen. Tesla har dock en "Trial" man kan aktivera i bilen och då får man 30 dagar prova på Autopilot. Väljer man att aktivera inom Trial-perioden eller inom en vecka efter Trial är över så kan man köpa Autopilot för 61.000kr. Detta är alltså klart att rekommendera.
Lycka till!
Edit: Pontus hann före, men jag la till några ytterligare detaljer.
Re: Autopilot
77 000. Det var väl ytterst billigt i sammanhanget?
Jovisst andra har väl adaptiv farthållare, blindspot monitoring fälthållare för typ 14 000 i paket (en del inkluderar det i bilens pris). Inget är dock gratis. Liksom det kostade att låsa upp mjukvarubegränsningen så 60 kwh bilar blev flådiga 75 kwh (kostade en bra slant, och det var inte så att priset ändrades för att locka fler). Men det är långt från teslas självkörande som kan... som kan... eh... äsch som gör det mycket bättre när det väl kommer. Men då är FULLT självkörande. Då. om några år. när det väl godkänns.
Jovisst andra har väl adaptiv farthållare, blindspot monitoring fälthållare för typ 14 000 i paket (en del inkluderar det i bilens pris). Inget är dock gratis. Liksom det kostade att låsa upp mjukvarubegränsningen så 60 kwh bilar blev flådiga 75 kwh (kostade en bra slant, och det var inte så att priset ändrades för att locka fler). Men det är långt från teslas självkörande som kan... som kan... eh... äsch som gör det mycket bättre när det väl kommer. Men då är FULLT självkörande. Då. om några år. när det väl godkänns.
Re: Autopilot
Tilläggas kan ju att med Navigate on Autopilot följer den bara navigatorn på motorvägar och inte på mindre vägar men den tar avfarter från motorvägen själv om man ligger i rätt fil. Än så länge byter den inte fil helt själv, den rekommenderar byte av fil och sedan måste man verifiera med en av spakarna bakom ratten. Men det helt klart ett steg mot självkörning.helix skrev:Det du får med Autopilot 2+ är:
- Adaptiv farthållare
- Filhållningsassistans som håller bilen i fil och styr av sig själv. Lite då och då måste du röra vid ratten för att påvisa att du sitter i förarstolen. Desto fortare du kör desto oftare behöver du röra vid ratten.
- Automatiska filbyten på motorväg (en touch på blinkersspaken så sköter bilen själv filbytet, kollar döda vinkel osv)
- Summon (köra bilen in/ut från trånga parkeringsplatser. I dagsläget kan man bara köra framåt och bakåt och detta styrs via appen). Dock väntas det komma en uppdaterad variant där man kan styra bilen mer.
- Autopark (bilen sköter parkering själv när den identifierat en parkeringsruta. Funkar på parkeringar både på tvären och längden). Ganska snarlikt andra tillverkares system. Funkar helt okay, men är man bra på att fickparkera gör man det bättre och snabbare själv.
- Navigate on Autopilot kommer snart till Sverige. Med denna funktion så följer bilen den inställda navigeringen och kan själv byta fil/göra omkörningar samt tar avtagsvägar från motorvägen enligt det som är inställt på navi. Norrmännen har precis fått detta i sina bilar så Sverige bör inte vara långt borta. I USA har det funnits sedan i höstas så kolla några YT-clips så får du en hum om hur det fungerar.
Utöver ovanstående så kom det en uppdatering av AP i augusti 2017. Även kallad AP 2.5. Har man denna versionen så får man även Dashcam i bilen, det nya "Sentry mode" och eventuellt lite mer finesser. Detta är dock inte kopplat till Autopilot, utan snarare när bilen är tillverkad. Tänkte mer det var värt att nämna då du verkar kolla på en bil som är precis i brytpunkten.
När det gäller priser så kostar det 77.000kr att uppdatera i efterhand. Detta gör man via MyTesla med en vanlig kreditkortsbetalning, därefter laddas uppdateringen ner och aktiveras i bilen. Tesla har dock en "Trial" man kan aktivera i bilen och då får man 30 dagar prova på Autopilot. Väljer man att aktivera inom Trial-perioden eller inom en vecka efter Trial är över så kan man köpa Autopilot för 61.000kr. Detta är alltså klart att rekommendera.
Lycka till!
Edit: Pontus hann före, men jag la till några ytterligare detaljer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopilot
Är det verkligen bara touch för filbyte? jag har alltid trott att det är "full blinkers" så att säga
Kan fler bekräfta det? har ingen möjlighet att testa nu dessvärre

Kan fler bekräfta det? har ingen möjlighet att testa nu dessvärre
Re: Autopilot
Hur har jag missat det!!? Att jag inte provat fler gånger sen sist då det inte var möjligt 

- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1033
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Autopilot
Trevligt, det visste inte jag heller. Blir till att prova det imorgon. Tack för tipset.HHedning skrev:Japp. Räcker med enbart touch numera. Mycket smidigare
Re: Autopilot
Det har precis rullat utthedude skrev:Hur har jag missat det!!? Att jag inte provat fler gånger sen sist då det inte var möjligt

Re: Autopilot
Din glädjedödarehelix skrev:Det har precis rullat utthedude skrev:Hur har jag missat det!!? Att jag inte provat fler gånger sen sist då det inte var möjligtTror det kom med 2019.4.3.

