Hur bör jag finansiera min M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Delevi »

Hade tidigare lite undringar över vad jag skulle välja, men efter att ha provkört P igår så måste det helt enkelt bli en sån, wow vilken upplevelse.

Men till min fråga, hade egentligen tänkt låna upp på huset för att finansiera bilen, men tycker "alla" säger att finansiering via DNB med restvärde är väldigt förmånligt. Vad bör man ta? Får inte högre amorteringskrav om jag lånar upp på huset. Men samtidigt är restvärde helt nytt för mig, förstår inte riktigt fördelarna med att ta ett billån via DNB med 1,95% ränta istället för 1,35% som jag har på huslånet. Är det något jag missar?
Har såklart kollat teslakalkylen, men vill bara kolla så jag inte har tänkt fel.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan blir hur mycket du tänker finansiera, har man lån på annat än fastigheter på över 4-500k så har de flesta banker en krångligare och längre väg för att få nytt bolån ifall man vill flytta eller byta bank. Då kan en vanlig bolånehandläggare nämligen inte godkänna det utan det skall upp i en kreditkommité för att kunna godkännas (hört att vissa banker säger nej direkt också). Vet folk som fått 2 månaders handläggningstid (tills de fick det godkänt) på nytt bolån när de gått den vägen även om det säkert kan gå snabbare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av juristen »

Är du så lågt belånad att du inte får amorteringskrav så låter det som att bolån är bästa alternativet för dig. Jag skulle amortera lite mer istället, motsvarande det du sparar i ränta.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Melkin »

Jag skulle definitivt rekommendera att ta bilen på bolånet om du kan. Det är så jag gjort. Räntan är betydligt lägre och inga andra avgifter tillkommer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Bejje »

Någon som har finansierat sin bil privat vi DNB?
Jag funderar på det men vid kontakt med DNB hänvisar de till att kontakta sweden_sales@tesla.com och dom verkar ha ganska fullt upp nu med att hantera annat.
Mailade dem i Måndags men fortfarande inte fått något svar.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Malleru
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 10:30

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Malleru »

Bejje skrev:
Någon som har finansierat sin bil privat vi DNB?
Jag funderar på det men vid kontakt med DNB hänvisar de till att kontakta sweden_sales@tesla.com och dom verkar ha ganska fullt upp nu med att hantera annat.
Mailade dem i Måndags men fortfarande inte fått något svar.
Hej, jag finanserade privat via DNB. Du måste först beställa dvs betala handpenning. Sedan på din tesla account dyker det upp en länk till dnb. Där fyller du i låne alternativ osv och får sedan svar.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Bejje »

Bakvänt att beställa först och sen begära lån men ok. Tack för förtydligandet!

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av OfarligTesla »

Bejje skrev:
Bakvänt att beställa först och sen begära lån men ok. Tack för förtydligandet!
Är väl så det alltid fungerar på det mesta? Bostad med mera t.ex. Alltid den ordningen jag alltid gjort allt när det handlat om någon typ av lån med säkerhet.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Bejje »

OfarligTesla skrev:
Bejje skrev:
Bakvänt att beställa först och sen begära lån men ok. Tack för förtydligandet!
Är väl så det alltid fungerar på det mesta? Bostad med mera t.ex. Alltid den ordningen jag alltid gjort allt när det handlat om någon typ av lån med säkerhet.
OT men jag har alltid jobbat omvänt. Lånelöfte innan man beger sig in i en budgivning på ett hus, kalkyl på försäkringar och lånekostnader innan bil.
Blir så tråkigt att beställa en Performance för att sen upptäcka att banken "bara" tycker man har råd med en Medium Range t.ex.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av OfarligTesla »

Bejje skrev:
OfarligTesla skrev:
Bejje skrev:
Bakvänt att beställa först och sen begära lån men ok. Tack för förtydligandet!
Är väl så det alltid fungerar på det mesta? Bostad med mera t.ex. Alltid den ordningen jag alltid gjort allt när det handlat om någon typ av lån med säkerhet.
OT men jag har alltid jobbat omvänt. Lånelöfte innan man beger sig in i en budgivning på ett hus, kalkyl på försäkringar och lånekostnader innan bil.
Blir så tråkigt att beställa en Performance för att sen upptäcka att banken "bara" tycker man har råd med en Medium Range t.ex.
Ett lånelöfte är ingen låneansökan alls, ett lånelöfte är bara en indikation på hur mycket banken tycker du får låna men inget bindande. De har all rätt att ändra sig och inte ge dig en krona när du kritat för din bostad eller tycka att det objekt du köpt inte är något de vill ha som pant för lånet. Hur mycket banken tycker man får låna är ju egentligen inga problem att räkna på själv.

För nya bilar kan man ju dock söka ett lånebelopp först för man kan ange vilken bil det är, har dock aldrig varit med om det när man köper via handlare utan då köper man bara och sen fixar de låneansökan.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Bejje »

Då var jag otydlig i mitt första inlägg.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av kangru »

Det finns ingen anledning att ta ett lån med högre ränta om detta inte skulle ge några fördelar som du annars inte skulle få. Ett exempel på en fördel är ett garanterat restvärde efter 3år (vilket jag inte tror DNB gör) eller att tex försäkring eller service ingår i leasingavgiften.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1619
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av pefreli »

Bejje skrev:
Då var jag otydlig i mitt första inlägg.
Håller med dig. Det verkar krävas beställning innan man får tillgång till information kring DNB’s lån. Mycket märkligt upplägg.

Självklart vill man veta förutsättningarna INNAN man beställer...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Ernst
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 jan 2019 20:03

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Ernst »

Cash?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Jerker »

Ernst skrev:
Cash?
Det är bara att sprätta upp madrassen!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av taliz »

Hade jag haft bolån vore det glasklart.
Men det har jag inte längre. Däremot kan jag ta ut en som personalbil.
Det problematiska med det är att vi enligt policy då "i normalfallet ska lämna tillbaka bilen efter 3 år".
Inte hört om någon som lyckats köpa loss(detta är Svensk Vagnparksfinans, dvs Volvofinans).
Men även om man lyckas, så ska det då ske till marknadspris.

Låt säga att man vill ha bilen i kanske 8-10 år, dvs köpa ut den efter 3 år till marknadspris. Ponera att marknadspriset är högre än restvärdet om man kört på avbetalning med samma månadskostnad. Då hade det varit bättre att ta ett vanligt billån.
Vad är oddsen för det tro?
Känns som det är väldigt fördelaktigt med personalbil om man vill byta bil vart 3e år. Vill man behålla längre verkar det tveksamt om det lönar sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av StefL »

taliz skrev:
Däremot kan jag ta ut en som personalbil.
Det problematiska med det är att vi enligt policy då "i normalfallet ska lämna tillbaka bilen efter 3 år".
Inte hört om någon som lyckats köpa loss(detta är Svensk Vagnparksfinans, dvs Volvofinans).
Men även om man lyckas, så ska det då ske till marknadspris.
Att bilen ska köpas till marknadspris är ett lagkrav och inget som har med din arbetsgivares policy att göra. Köper du den billigare räknas det som en löneförmån och du får skatta på mellanskillnaden. Så ja, det är förstås relevant att hitta ett restvärde som ligger så nära marknadsvärdet som möljigt om man planerar att köpa loss bilen, och har betalat leasingen med sina egna bruttopengar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av taliz »

StefL skrev:
taliz skrev:
Däremot kan jag ta ut en som personalbil.
Det problematiska med det är att vi enligt policy då "i normalfallet ska lämna tillbaka bilen efter 3 år".
Inte hört om någon som lyckats köpa loss(detta är Svensk Vagnparksfinans, dvs Volvofinans).
Men även om man lyckas, så ska det då ske till marknadspris.
Att bilen ska köpas till marknadspris är ett lagkrav och inget som har med din arbetsgivares policy att göra. Köper du den billigare räknas det som en löneförmån och du får skatta på mellanskillnaden. Så ja, det är förstås relevant att hitta ett restvärde som ligger så nära marknadsvärdet som möljigt om man planerar att köpa loss bilen, och har betalat leasingen med sina egna bruttopengar.
Jo tack det förstår jag också. Problemet är att restvärde finns överhuvudtaget inte med som en variabel. Och i policyn finns inget nämnt om utköp, mer än det jag skrev ovan, dvs att det i normalfallet inte skall ske.

Får nog grotta vidare i detta. Se om det går att få rätsida på. Annars får jag köpa privat helt enkelt. Är inte intresserad av att lägga flera hundra tusen på en ”hyrbil”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Jeppe_E »

Kan någon förklara följande för mig:

Model 3 LR AWD specad till 670.380kr

DNB-länken på min sida för finansiering anger ett bilpris på 661.200 kr?

Varför är inte dokumentationsavgifterna med i bilens pris och utgör bilens totala värde? Kontantinsatsen beräknas istället på 661.200 och inte 670.380.

För om man nu skulle vilja lägga exakt 20% kontantinsats, så måste man lägga till 9180 kr utöver. Jättemärkligt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ludvig
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2019 05:29

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Ludvig »

kangru skrev:
Det finns ingen anledning att ta ett lån med högre ränta om detta inte skulle ge några fördelar som du annars inte skulle få. Ett exempel på en fördel är ett garanterat restvärde efter 3år (vilket jag inte tror DNB gör) eller att tex försäkring eller service ingår i leasingavgiften.
Garanterat restvärde? Gäller väl bara om den är i förväntat skick, har hört skräckhistorier där dom lagt restvärdet 50-70k under billigaste på blocket. En kompis tog istället lån köpte bilen av finansbolaget och sålde den privat för att sedan bestals tillbaka banken. På detta vis undvek han att förlora ~60k
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av pejvic »

de har ej gar restvärde. Så ta på huset, se till att gärna lägga en liten summa själv och sedan amortera i takt med värdeminskningen. (minst)
jag tror man kan räkna med mer än 50% efter 3år beroende på hur mkt man kör och hur man sköter den. Sen kan du även skjuta in statens 60 när du får de pengarna. Så tar allt rörligt. DnB tar man om man ej har belåningsutrymme.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av taliz »

Kan man se villkoren för DNB-lånet nånstans innan beställning?
Nyfiken på bl.a. om det kostar ngt att lösa i förtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Kan man se villkoren för DNB-lånet nånstans innan beställning?
Nyfiken på bl.a. om det kostar ngt att lösa i förtid.

Jättetydligt på deras hemsida:

"För att lösa en kredit kontakta Kundtjänst."

:lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
granlundii
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av granlundii »

...men att använda huslån för att köpa bil är väl olagligt? Banken kommer väl inte att tillåta det, eller är det något jag missar?
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av FlyingBlue »

granlundii skrev:
...men att använda huslån för att köpa bil är väl olagligt? Banken kommer väl inte att tillåta det, eller är det något jag missar?
Pengarna är dina och du förfogar över dom som du behagar, huslån innebär bara att huset står som säkerhet för lånet
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Skriv svar