Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Försäkring

Inlägg av Martinen »

Hur har ni andra försäkrat era bilar.
Jag har nu fått ett förslag från Protector. Priset är ju bra, men det är ganska höga självrisker.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Försäkring

Inlägg av Bjorn »

Jag blev rekommenderad av vår försäkringsmäklare att ta Teslas Protector försäkring. De han jämförde med hade inte tillräckligt bra villkor, sa han. Så det kommer jag att göra.

Jag tror det bla. var att batteriet blir dåligt försäkrat. Min gissning är att det då är mot brand och stöld. Alltså yttre brandorsak. Brand som startat i batteriet borde väl gå väl på garantin. Jag tror dessutom att skadereglering går bättre när de har försäkrat nåt de känner till.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Försäkring

Inlägg av Feddan »

Jag har Protector.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Försäkring

Inlägg av kanylbullen »

Jag har samma självrisk på min passat med trygg-hansa. Protector hade dessutom obegränsad körsträcka så då blev det oslagbart.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Försäkring

Inlägg av matbl »

Kan man teckna protector på vilken tesla som helst? Alltså utan att den sålts efter att det infördes.
Vad blir då årspremien?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Försäkring

Inlägg av josve »

matbl skrev:
Kan man teckna protector på vilken tesla som helst? Alltså utan att den sålts efter att det infördes.
Vad blir då årspremien?
Det går bra att teckna "vagnskadegaranti" i efterhand (för år två och tre) plus halvförsäkring.
Totalpremien landar på ca 12000 kr/år
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Försäkring

Inlägg av Nicklas »

Vi kör med Länsförsäkringar och CarGlass ovanpå det.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av z balata »

Länsförsäkringar.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Försäkring

Inlägg av Sofie »

Länsförsäkringar
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Försäkring

Inlägg av Stripe68 »

Trygg-Hansa verkar bli ca 450 kr billigare för mig jämfört med Protector, då har Trygg-Hansa lite lägre självrisk men bara 3.000 mil körsträcka.

Men det är kanske tryggare att köra med Protector om deras försäkring är anpassad till Tesla.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av bylund »

Aktsam var ungefär halva priset för mig på halvförsäkring mot Protector (och alla andra galet mycket dyrare).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av Kilowatt »

Aktsam måste jag höra med.

Länsförsäkringar erbjuder ockerpriser (+50%) om man inte är helkund.

Trygg Hansa, däremot, matchar Protector nästan helt för mig.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
ulfboss
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2014 11:58

Re: Försäkring

Inlägg av ulfboss »

Jag har berättat tidigare vad jag betalar. Min försäkring ligger hos TryggHansa. Jag tecknade den i april 2014 och betalade då 5.500:- för helförsäkring och helår. Självrisk 3.000:-. Jag bor i Sthlm och äger bilen privat. När försäkringen skulle förnyas förväntade jag mig en prischock då jag förstod att priset var väldigt lågt men den uteblev och premien blev 5.707:- för det kommande helåret. Jag är helkund hos bör nämnas.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Försäkring

Inlägg av Dan »

ulfboss skrev:
Jag har berättat tidigare vad jag betalar. Min försäkring ligger hos TryggHansa. Jag tecknade den i april 2014 och betalade då 5.500:- för helförsäkring och helår. Självrisk 3.000:-. Jag bor i Sthlm och äger bilen privat. När försäkringen skulle förnyas förväntade jag mig en prischock då jag förstod att priset var väldigt lågt men den uteblev och premien blev 5.707:- för det kommande helåret. Jag är helkund hos bör nämnas.
Det var en lättnad att höra och jag håller tummarna att de kör samma upplägg här i söder. Jag har haft mer eller mindre exakt samma deal med Trygg-Hansa som du och ska förnya min försäkring nu i juni och var beredd på en kraftig ökning men nu kan man ju faktiskt hoppas att priset ligger kvar på denna mycket rimliga nivå.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Försäkring

Inlägg av Martinen »

Jag har fortfarande beslutsångest. Protector är något billigare än länsförsäkringar, men länsförsäkringar har lägre självrisk. Dessutom har jag allt annat på länsförsäkringar
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Försäkring

Inlägg av josve »

Martinen skrev:
Jag har fortfarande beslutsångest. Protector är något billigare än länsförsäkringar, men länsförsäkringar har lägre självrisk. Dessutom har jag allt annat på länsförsäkringar
Vid en eventuell skada är det alltid trevligt med låg självrisk samtidigt tror jag att skadehanteringen i praktiken funkar bättre med Protector. Protector har en uppbyggd relation med Tesla, de har varit på platsbesök på service center och "kan" Tesla.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Försäkring

Inlägg av provoman »

Kollade precis med två bolag och fick följande pris på en S85D 2015:

Trygg-Hansa:
Halvförsäkring 12.500:- /år

IF
Halvförsäkring 18.000:- /år
(helkund i detta bolag)

Min profil:
Man, 56 år
Skadefri 38 år
Bor i villa med egen parkering i förort till sthlm.

Någon som vet självrisk ca. pris hos Protector?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Försäkring

Inlägg av Tars »

Ca 8800
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Försäkring

Inlägg av Bjorn »

Kolla det jag skrev tidigare i tråden. Jag har fått från vår mäklare att han hittar ingen som kan matcha Protectors villkor. En del bolag undantar batteriet, en del hela el-drivlinan sa han. Inte så kul om batteriet blir stulet då. Bättre med ett par tusen till i självrisk än dåliga villkor . Mäklaren har inget annat än förtroende att vinna på att säga det, han får ju ingen provision när jag tecknar Protector.

Jag brukar oftast ta högsta möjliga självrisk till förmån för lägsta pris. Resonemanget är att man får betala för många andra strulande människor i ett försäkringskollektiv med låga självrisker. Bedömer förstås från fall till fall eftersom bolagen inte har 100% rätt kostnadstäckning för varje alternativ. Några procent mer premie för halva självrisken är ju ok.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Försäkring

Inlägg av Fredriksv »

Fick precis samtal av trygg hansa de ville ha 6100 för halvförsäkring.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Försäkring

Inlägg av krabbe »

Jag betaler 3671 ved Länsförsäkringar halvförsäkring

40 år
Fria mil
Jag är guldkund ved Länsförsäkringar.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkring

Inlägg av +46 »

Jag har ännu inte fått något erbjudande från Protector, så jag har ingen koll på vad de har för självrisker på Trafik, Brand, Glas, Stöld, Maskin/Elektronik, Räddning och Rättsskydd.
Någon som vet så att jag inte jämför äpplen med päron?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Försäkring

Inlägg av Martinen »

Om du nyligen hämtat bilen så kommer det nog snart. Annars maila dom på tesla@soderbergpartners.se

Jag har precis beslutat mig för att köra med protector. Har inte lagt så mycket tid på det så jag gör det som är enklast.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Försäkring

Inlägg av Jojo »

+46 skrev:
Jag har ännu inte fått något erbjudande från Protector, så jag har ingen koll på vad de har för självrisker på Trafik, Brand, Glas, Stöld, Maskin/Elektronik, Räddning och Rättsskydd.
Någon som vet så att jag inte jämför äpplen med päron?
Ring dem och be om pappren! Jag fick inte heller mina. Något som gick fel. Alltid dumt om det händer något och bilen inte är försäkrad.
Skriv svar