Byta bromsvätska eller inte?
Moderator: Redaktion
- Chrille
- Teslaägare
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/christer79801
Byta bromsvätska eller inte?
Har jag fattat rätt så behöver man enligt Tesla fr o m nu inte alltid byta bromsvätskan vartannat år:
"Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed"
Jag har lärt mig att den bromsvätska som används i de flesta bilar drar till sig vatten:
- vattnet kan orsaka korrosion i bromssystemet
- vid kallt väder kan vattnet frysa och förorsaka förlorad bromsverkan
- vid upprepad hård inbromsning kan bromsvätskan bli så varm att vattnet förångas och därmed orsaka förlorad bromsverkan
Stämmer detta inte längre eller är vi alla vilseledda av bilbranschen som gärna vill göra service på våra bilar minst en gång per år?
Eller använder Tesla annan typ av bromsvätska?
Jag har alltid undrat hur vatten/fukt ska kunna komma in i bromssystemet, som ju är ett slutet system.
Enda möjligheten är ju om man titt som tätt öppnar påfyllningslocket. Eller kan det diffundera genom någon del av systemet?
Jag har alltid bytt bromsvätska vartannat år på mina bilar, men jag har hört om andra som aldrig bytt och "inte haft några problem".
Hur har ni gjort tidigare och hur tänker ni göra nu med era Teslor? Motivera gärna!
"Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed"
Jag har lärt mig att den bromsvätska som används i de flesta bilar drar till sig vatten:
- vattnet kan orsaka korrosion i bromssystemet
- vid kallt väder kan vattnet frysa och förorsaka förlorad bromsverkan
- vid upprepad hård inbromsning kan bromsvätskan bli så varm att vattnet förångas och därmed orsaka förlorad bromsverkan
Stämmer detta inte längre eller är vi alla vilseledda av bilbranschen som gärna vill göra service på våra bilar minst en gång per år?
Eller använder Tesla annan typ av bromsvätska?
Jag har alltid undrat hur vatten/fukt ska kunna komma in i bromssystemet, som ju är ett slutet system.
Enda möjligheten är ju om man titt som tätt öppnar påfyllningslocket. Eller kan det diffundera genom någon del av systemet?
Jag har alltid bytt bromsvätska vartannat år på mina bilar, men jag har hört om andra som aldrig bytt och "inte haft några problem".
Hur har ni gjort tidigare och hur tänker ni göra nu med era Teslor? Motivera gärna!
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Hur kan det vara samma fuktkvoten i behållaren som i bromsoken?Tellus skrev:Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Det finns väl ingen pump som vispar runt oljan i systemet?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Tror det sker en viss cirkulation, men inte säker.nek0 skrev:Hur kan det vara samma fuktkvoten i behållaren som i bromsoken?Tellus skrev:Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Det finns väl ingen pump som vispar runt oljan i systemet?
Om inte så borde kanske fukten vara högst i behållaren.
Det var Stjärncenter Västerås som mätte fukthalten ( mest ansedda mb verkstaden )
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Har svårt att tro på någon cirkulation. Rören är tunna och det är väl 2 kretsar så man trycker inte många ml per krets, eller så har jag fel .Tellus skrev:Tror det sker en viss cirkulation, men inte säker.nek0 skrev:Hur kan det vara samma fuktkvoten i behållaren som i bromsoken?Tellus skrev:Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Det finns väl ingen pump som vispar runt oljan i systemet?
Om inte så borde kanske fukten vara högst i behållaren.
Det var Stjärncenter Västerås som mätte fukthalten ( mest ansedda mb verkstaden )
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Kanske diffusion, så det är samma fukthalt oavsett plats
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Byta bromsvätska eller inte?
KanskeTellus skrev:Kanske diffusion, så det är samma fukthalt oavsett plats

Hade varit kul om någon som vet förklarade för oss som inte vet.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Ska försökanek0 skrev:KanskeTellus skrev:Kanske diffusion, så det är samma fukthalt oavsett plats
Hade varit kul om någon som vet förklarade för oss som inte vet.

Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Du behöver inte rättas enligt mig (utom andra meningens uppbyggnad kanske)...Java skrev:Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har jobbat med bilar till och från hela livet och har sett många misskötta bromssystem. Även de värsta har haft hyfsad bromsförmåga men kan ha fått läckage i tätningar (speciellt bromscylindrar till trumbromsar). Oftast så sköts bilar enligt serviceschema de första åren för att senare glömmas helt eller begränsas till oljebyten och bromsservice och att byta bromsvätska ingår inte där...
Jag rekommenderar byte av bromsvätska vart tredje år för att vara säker på att man har ett väl fungerande bromssystem men man kan helt klart klara sig med 5-års intervaller. Att Tesla nu tar bort de regelbundna tvåårsbytena är inget att bli orolig för.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Chrille
- Teslaägare
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/christer79801
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Tack för det!lator skrev:Du behöver inte rättas enligt mig (utom andra meningens uppbyggnad kanske)...Java skrev:Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har jobbat med bilar till och från hela livet och har sett många misskötta bromssystem. Även de värsta har haft hyfsad bromsförmåga men kan ha fått läckage i tätningar (speciellt bromscylindrar till trumbromsar). Oftast så sköts bilar enligt serviceschema de första åren för att senare glömmas helt eller begränsas till oljebyten och bromsservice och att byta bromsvätska ingår inte där...
Jag rekommenderar byte av bromsvätska vart tredje år för att vara säker på att man har ett väl fungerande bromssystem men man kan helt klart klara sig med 5-års intervaller. Att Tesla nu tar bort de regelbundna tvåårsbytena är inget att bli orolig för.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Re: Byta bromsvätska eller inte?
+1Chrille skrev:Tack för det!lator skrev:Du behöver inte rättas enligt mig (utom andra meningens uppbyggnad kanske)...Java skrev:Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har jobbat med bilar till och från hela livet och har sett många misskötta bromssystem. Även de värsta har haft hyfsad bromsförmåga men kan ha fått läckage i tätningar (speciellt bromscylindrar till trumbromsar). Oftast så sköts bilar enligt serviceschema de första åren för att senare glömmas helt eller begränsas till oljebyten och bromsservice och att byta bromsvätska ingår inte där...
Jag rekommenderar byte av bromsvätska vart tredje år för att vara säker på att man har ett väl fungerande bromssystem men man kan helt klart klara sig med 5-års intervaller. Att Tesla nu tar bort de regelbundna tvåårsbytena är inget att bli orolig för.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
På något sätt så fördelas fukt och annan skit i bromsvätskan, ända upp i expansionskärlet. Jag har ägt mången gammal skrotbil med misskötta bromsar och bytt bromsvätska i dessa. Gammal bromsvätska är smutsgul medan ny är klar. Det kan alltså vara så att det är missfärgad bromsvätska ända upp i kärlet. Det är iofs också bra när man ska byta, för man ser på det som kommer ut ur oken när man fått ur allt, för vätskan inte är missfärgad längre.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Fukthalten kan du mäta själv.Jerker skrev: ↑27 mar 2019 23:04På något sätt så fördelas fukt och annan skit i bromsvätskan, ända upp i expansionskärlet. Jag har ägt mången gammal skrotbil med misskötta bromsar och bytt bromsvätska i dessa. Gammal bromsvätska är smutsgul medan ny är klar. Det kan alltså vara så att det är missfärgad bromsvätska ända upp i kärlet. Det är iofs också bra när man ska byta, för man ser på det som kommer ut ur oken när man fått ur allt, för vätskan inte är missfärgad längre.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Det är inte fel att byta någon gång då och då ändå. Som bonus slipper luftningsnipplarna att rosta fast.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2023 21:43Fukthalten kan du mäta själv.Jerker skrev: ↑27 mar 2019 23:04På något sätt så fördelas fukt och annan skit i bromsvätskan, ända upp i expansionskärlet. Jag har ägt mången gammal skrotbil med misskötta bromsar och bytt bromsvätska i dessa. Gammal bromsvätska är smutsgul medan ny är klar. Det kan alltså vara så att det är missfärgad bromsvätska ända upp i kärlet. Det är iofs också bra när man ska byta, för man ser på det som kommer ut ur oken när man fått ur allt, för vätskan inte är missfärgad längre.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175
Re: Byta bromsvätska eller inte?
DOT 3 är bäst till Tesla för den absorerar minst funkt.
DOT 3 har en marginellt lägre kokpunkt men det är inget problem. Bromssystemet är så överdimensionerat att bromsarna behöver aldrig jobba så hårt.
DOT 3 har en marginellt lägre kokpunkt men det är inget problem. Bromssystemet är så överdimensionerat att bromsarna behöver aldrig jobba så hårt.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Kan ju bara nämna att på 80-talet så fanns det ADAC bilar (vägservice i Tyskland och Österrike) som stod beredda att byta bromsvätska i bilar ofta från plattare länder...
.
Detta var innan alla tunnlar, när Österrike verkligen var höga berg och djupa dalar.
Så folk kom farande nerför bergen, fick bromsvätskekok på grund av värmen. De som inte kraschade fick snabbt och billigt ny bromsvätska. Så det är viktigt att byta.
Detta var innan alla tunnlar, när Österrike verkligen var höga berg och djupa dalar.
Så folk kom farande nerför bergen, fick bromsvätskekok på grund av värmen. De som inte kraschade fick snabbt och billigt ny bromsvätska. Så det är viktigt att byta.