Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
superoul
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 feb 2019 17:49

Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av superoul »

Någon mer som provat supercharger i Lödde med sin Model 3? Har provat båda paren ett antal gånger med 15-25% laddning vid start. Temperaturer upp mot 12 grader eller mindre. Aldrig varit över ~70kW.

Är detta normalt?
Användarvisningsbild
Weirdoz
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 dec 2018 22:08

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av Weirdoz »

Det är många parametrar som spelar in.
Jag var där igår (vid ca 10%soc) och fick ut 116kw som mest. När jag avslutade, ca 25mil påfyllda, låg det på ca 60kw
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av Dadid »

Kan det vara så att en ny bil inte släpper på full effekt initialt utan i lugn och ro vill balansera och läsa av batteriet?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av jeppep »

Jag hör som ett par slag från underredet när jag laddar på supercharger.
Det låter som ett dovt slag i plåt och jag kan känna av de små vibrationerna i bilen.
Det verkar bara uppstå vid lågt batteri och upp till ca 55 % av fullt batteri, sen försvinner det. Det kanske rör sig om en 20-30 slag innan det slutar och det känns som det kommer från olika delar under bilen.

Är det någon annan som hör liknande ljud och kan man bortse från detta isf?
Annars är det den bästa bil jag haft och vill inte att något skall hända med den. :D
M3 LR
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av MrStarhouse »

jeppep skrev:
Jag hör som ett par slag från underredet när jag laddar på supercharger.
Det låter som ett dovt slag i plåt och jag kan känna av de små vibrationerna i bilen.
Det verkar bara uppstå vid lågt batteri och upp till ca 55 % av fullt batteri, sen försvinner det. Det kanske rör sig om en 20-30 slag innan det slutar och det känns som det kommer från olika delar under bilen.

Är det någon annan som hör liknande ljud och kan man bortse från detta isf?
Annars är det den bästa bil jag haft och vill inte att något skall hända med den. :D
M3 LR
En feature på M3. :D :D
Samma för mig, inget att oroa sig för.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av Walker »

De 3 gånger jag laddat på SuC har hastigheten legat på 60-70kW. Långt ifrån några 100-125kW....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
De 3 gånger jag laddat på SuC har hastigheten legat på 60-70kW. Långt ifrån några 100-125kW....
Det är nog just därför. Verkar ta några gånger innan den kalibrerat sig.
Såg på björns youtube när han drog iväg på första långresan med sin M3P. De första stoppen maxade den på 86kw har jag för mig. Men några stopp senare kom han upp i ca 120 och efterföljande blev det också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av Daoops »

taliz skrev:
Walker skrev:
De 3 gånger jag laddat på SuC har hastigheten legat på 60-70kW. Långt ifrån några 100-125kW....
Det är nog just därför. Verkar ta några gånger innan den kalibrerat sig.
Såg på björns youtube när han drog iväg på första långresan med sin M3P. De första stoppen maxade den på 86kw har jag för mig. Men några stopp senare kom han upp i ca 120 och efterföljande blev det också.
Jag vet inte, tror att det går lite upp och ned. Fick uppåt 120kW i Ulricehamn i tisdags, 70 i Kungälv i söndags med min rätt nya model 3.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av taliz »

Daoops skrev:
taliz skrev:
Walker skrev:
De 3 gånger jag laddat på SuC har hastigheten legat på 60-70kW. Långt ifrån några 100-125kW....
Det är nog just därför. Verkar ta några gånger innan den kalibrerat sig.
Såg på björns youtube när han drog iväg på första långresan med sin M3P. De första stoppen maxade den på 86kw har jag för mig. Men några stopp senare kom han upp i ca 120 och efterföljande blev det också.
Jag vet inte, tror att det går lite upp och ned. Fick uppåt 120kW i Ulricehamn i tisdags, 70 i Kungälv i söndags med min rätt nya model 3.
Batteritemp är ju också högst relevant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av meg768 »

Aldrig kommit över 43kW i Löddeköpinge. Provat tre gånger. Men hade 50% när jag började ladda. Är ny elbilsägare så vet inte hur det ska fungera...
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av anna__ »

meg768 skrev:
Aldrig kommit över 43kW i Löddeköpinge. Provat tre gånger. Men hade 50% när jag började ladda. Är ny elbilsägare så vet inte hur det ska fungera...
Jag testade idag och fick mellan 64-90 typ
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av vigge50 »

meg768 skrev:
Aldrig kommit över 43kW i Löddeköpinge. Provat tre gånger. Men hade 50% när jag började ladda. Är ny elbilsägare så vet inte hur det ska fungera...
När du kommer dit, har du kört långt innan? För att batteriet ska kunna ta emot hög effekt så behöver de vara uppvärmt vilket kräver en del körning om man inte har SuC som delstop i GPSen så att bilen värmer upp batteriet.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av meg768 »

vigge50 skrev:
meg768 skrev:
Aldrig kommit över 43kW i Löddeköpinge. Provat tre gånger. Men hade 50% när jag började ladda. Är ny elbilsägare så vet inte hur det ska fungera...
När du kommer dit, har du kört långt innan? För att batteriet ska kunna ta emot hög effekt så behöver de vara uppvärmt vilket kräver en del körning om man inte har SuC som delstop i GPSen så att bilen värmer upp batteriet.
Från Lund till Löddeköpinge, ca 20 minuter. Navigerade till SuC.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av evilirish »

meg768 skrev:
vigge50 skrev:
meg768 skrev:
Aldrig kommit över 43kW i Löddeköpinge. Provat tre gånger. Men hade 50% när jag började ladda. Är ny elbilsägare så vet inte hur det ska fungera...
När du kommer dit, har du kört långt innan? För att batteriet ska kunna ta emot hög effekt så behöver de vara uppvärmt vilket kräver en del körning om man inte har SuC som delstop i GPSen så att bilen värmer upp batteriet.
Från Lund till Löddeköpinge, ca 20 minuter.
Om det var i dagarna med kylan vi har nu, samt moderat körning (få fullgas-repor;) så är det nog inte onormalt.
Prova lägga in lödde SuC som destination i navigering nästa gång och se om det gör skillnad. Det ryktas om att det förvärmer batteriet så det har optimal temperatur för att ta så hög laddstyrka som möjligt.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av perre »

Jag kommer inte ihåg vad Kw var när jag laddade i Löddeköpinge förrförra helgen, men km/tim var nära 700 i början. Varm dag och hade åkt från Helsingborg.

Däremot lät bilen som en jetturbin när den stod och laddade i Ödeshög nästa dag. Är det kylningen i batteriet som kan låta så?
Model 3 LR AWD
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av jeppep »

perre skrev:
Jag kommer inte ihåg vad Kw var när jag laddade i Löddeköpinge förrförra helgen, men km/tim var nära 700 i början. Varm dag och hade åkt från Helsingborg.

Däremot lät bilen som en jetturbin när den stod och laddade i Ödeshög nästa dag. Är det kylningen i batteriet som kan låta så?
Jo, så låter min också, börjar runt 70 % och uppåt. Första gången blev jag nervös och gick ur bilen :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av Bjelke »

jeppep skrev:
perre skrev:
Jag kommer inte ihåg vad Kw var när jag laddade i Löddeköpinge förrförra helgen, men km/tim var nära 700 i början. Varm dag och hade åkt från Helsingborg.

Däremot lät bilen som en jetturbin när den stod och laddade i Ödeshög nästa dag. Är det kylningen i batteriet som kan låta så?
Jo, så låter min också, börjar runt 70 % och uppåt. Första gången blev jag nervös och gick ur bilen :D
Det kan dra igång direkt man kopplar in sig vid typ 0%, om batteriet är rejält varmt när man kommer in till laddaren, det beror alltså
enbart på hur varmt batteriet är och hur hög effekt laddningen går på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av Richardk »

Viktigast för snabb laddning enligt mig är: Range mode av, och köra minst en timme när det är kallt ute samt att batteriet nästan är slut innan man laddar. Snart blir det varmare och då kommer alla få snabb laddning :) Får nästan alltid 114-118 kW i Lödde, och laddar där ofta med en P85+ med dessa förutsättningar.
Användarvisningsbild
steely
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2018 12:18
Ort: Täby

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av steely »

Enköping funkade klockrent 120kw på supercharging parken 16 st, vid E18/Diners. full tank på ca 40 mins (LR AWD)
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Hastighet supercharger Löddeköpinge låg?

Inlägg av ippii »

Har alltid fått låg hastighet i Löddeköpinge också. Laddade i 119 kW i Kristianstad i helgen.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Skriv svar