Råd angående repa orsakad av service center

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

Förutom att få svaret att mina värmesäten som blir varma sen kalla osv inte är ett hårdvarufel utan mjukvara så lämnade Tesla tillbaka bilen med en repa på ena dörren. Tesla har ju egentligen bara sagt att de väntar på godkännande för att få ta in bilen och sen skall någon annan göra en bedömning om vad som skall göras. De pratar också om att de skall lösa det ”så bra som möjligt” vilket i min värld låter som de accepterar under perfektion.

Min fråga är ju lite vad vill man göra med det egentligen. Är de tillräckligt bra på att lacka om säg hela dörren för att det inte skall synas att det gjorts? Vet att det blivit perfekt för mig hos Audi men har någon erfarenhet hos Tesla? Det är ju även möjligt att resten av bilen hunnit blekas något under det året jag haft den så en färgskillnad uppstår oavsett hur bra jobb Tesla gör.

Jag har pratat med Johan på Rosenbergs Inpol och han skall inspektera skadan för att se hur bra han tror den kan räddas av dem men sen måste jag besluta om något.

Jag ser egentligen att det finns dessa val:

1) Låta Tesla fixa det vilket de sagt börjar med polering och om det inte är godkänt går de vidare till omlackering osv. I detta fallet kommer jag kräva att det för ett mänskligt öga inte skall gå att identifiera att något har gjorts alls. Lyckas de inte med det får de väl mer eller mindre ge mig en ny bil. Här kommer jag kräva att Tesla betalar mig för utebliven arbetstid som krävs för att lösa problemet samt att Johan behöver fixa lackskyddet med mera efter, allt enligt vad lagen ger mig rätt till.

2) Låta Rosenbergs Inpol fixa det så bra de kan med allt i deras arsenal vilket förmodligen blir bättre än Tesla om vi inte pratar omlackering. I detta fallet kommer jag kräva att Tesla får betala för det jobb de utför samt eventuellt kompensation till mig om det inte kan lösas perfekt.

3) Böja mig framåt och se glad ut.

För mig är såklart inte 3) något alternativ och jag lutar åt 2) just för jag litar inte tillräckligt på att Teslas detailers är lika bra som Johan samtidigt som jag är osäker på om de kan lackera om så att det inte syns alls.

Tar gärna emot lite synpunkter, har bifogat en bil på skadan också.
10E8C31C-4E27-4EFC-BD4C-12141EACA4B4.jpeg
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Jeppe_E »

Alltså, du kan nog inte lämna in den till en 3:e parts firma och sen förutsätta att Tesla ska stå för fiolerna. Om nu Tesla har orsakat repan, så är det Tesla som skall fixa den. Det är deras rättighet. Att sen du inte litar på Tesla väger väldigt lätt i sammanghanget.

"1) Låta Tesla fixa det vilket de sagt börjar med polering och om det inte är godkänt går de vidare till omlackering osv. I detta fallet kommer jag kräva att det för ett mänskligt öga inte skall gå att identifiera att något har gjorts alls. Lyckas de inte med det får de väl mer eller mindre ge mig en ny bil." :shock:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Alltså, du kan nog inte lämna in den till en 3:e parts firma och sen förutsätta att Tesla ska stå för fiolerna. Om nu Tesla har orsakat repan, så är det Tesla som skall fixa den. Det är deras rättighet. Att sen du inte litar på Tesla väger väldigt lätt i sammanghanget.

"1) Låta Tesla fixa det vilket de sagt börjar med polering och om det inte är godkänt går de vidare till omlackering osv. I detta fallet kommer jag kräva att det för ett mänskligt öga inte skall gå att identifiera att något har gjorts alls. Lyckas de inte med det får de väl mer eller mindre ge mig en ny bil." :shock:
Nu har jag inte hunnit rådfråga min jurist men det är inte vad jag kan hitta att lagen säger. Så länge det inte innebär en oskälig kostnad för dem är det jag som bestämmer hur felet skall avhjälpas då att lämna in den till Tesla utöver Johan blir en olägenhet för mig. Eftersom det lär bli dyrare för dem att först fixa det och sen ersätta mig för att Johan fixar lackskyddet så verkar det inte oskäligt heller.

Det viktiga i det hela är att jag inte skall få någon kostnad för att detta skett vilket går så långt att det innebär ersättning för förlorad arbetstid osv.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av FutureTesla »

Slarvigt om SC orsakat detta, av erfarenhet brukar jag alltid nämna att dom ska vara försiktiga med bilen så det inte blir repor/skador m m innan inlämning (gäller oavsett bilmärke)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

FutureTesla skrev:
Slarvigt om SC orsakat detta, av erfarenhet brukar jag alltid nämna att dom ska vara försiktiga med bilen så det inte blir repor/skador m m innan inlämning (gäller oavsett bilmärke)
Ja, jag är bara glad över att vi inspekterade bilen tillsammans innan de fick den och skrev under på att ”inga skador finns”. Så det inte behövde bli snack om den saken.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av bullen »

Förlorad arbetstid kan du nog glömma. Som både leverantör och köpare av IT drift vet jag hur svårt det är att kräva ersättning för följdkostnader. Hittar du någon lag som ger dig rätt till det så dela gärna med dig
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

bullen skrev:
Förlorad arbetstid kan du nog glömma. Som både leverantör och köpare av IT drift vet jag hur svårt det är att kräva ersättning för följdkostnader. Hittar du någon lag som ger dig rätt till det så dela gärna med dig
Ja, nu när jag kollat vidare så är det inte tillämpbart på mig eftersom jag inte jobbar per timme och man verkar inte räkna med att man tappar flex osv. Pratar vi konsumenter så verkar det som att så länge man kan uppvisa intyg från arbetsgivaren på att man tappat arbetsinkomst den tiden så skall det ersättas.

”Verkstaden är skyldig att ersätta konsumenten för skada som hon eller han drabbas av till följd av fel i tjänsten. Sådant skadestånd kan till exempel omfatta ersättning för merkostnad för hyrbil (om verkstaden inte ställer en lånebil till konsumentens förfogande), resor till och från verkstaden till följd av felet och förlorad arbetsinkomst som beror av felet. Du måste alltid, i möjligaste mån, begränsa din skada eftersom du endast har rätt till skälig ersättning för nödvändiga merkostnader som följer av felet”

Källa: https://www.motormannen.se/aega-bil/rep ... nsumenter/
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av thomas76 »

Jag fick en nylackad front efter att en Tesla tekniker kört in i ett bord i verkstaden. Allt fångades på dashcamen som var igång. Är liten annan nyans men syns inte om man inte gluttar väldigt noga
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Verdi

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Verdi »

En ny bil? :shock: :? :lol:

Njae. Du får nog ta ner dina anspråk lite. De får väl försöka fixa skadan och om det inte blir bra så blir det omlackering. Där tror jag det blir svårt att kräva absolut perfektion också. "Fackmannamässigt utfört" finns det nåt som heter. Exakt vilken kvalitet som det ska uppfylla har jag ingen aning om. Men antagligen "väldigt bra" och ej "perfekt".

ps. Har Tesla egen lackering? Eller lämnar de till extern lackfirma?
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av MartinGBG »

Det är ju helt sjukt tråkigt, och frustrerande när sånt här händer.

Dock är det ju tyvärr så att olyckor händer, och även Tesla's personal är mänskliga.
Dom har ju erbjudit sig att åtgärda felet, så i första läget hade jag gett dom chansen och låta dom göra det dom anser vara bäst för att lösa problemet åt dig. Blir du inte nöjd med resultatet efter dom har gjort det dom kan så får man väl ta det därifrån..

Många andra bilfirmor / verkstäder tar inte ett sådant ansvar har jag sett, då det finns mängder med case hos ARN avseende mindre skador / dörruppslag / repor som skett på kunders bilar när dom varit inlämnade och parkerade hos verkstaden / bilfirman. ARN har då ansett att sådana "mindre" skador hade kunnat ske oavsett om bilen stod parkerad i ett P-hus / på en parkering vid verkstaden som utanför ICA eller annan parkering.

Givetvis skillnad ifall det är en skada som någon annan i tråden nämnde där en mekaniker kört in i ett bord - men detta såg mer ut som ett dörruppslag eller så?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

thomas76 skrev:
Jag fick en nylackad front efter att en Tesla tekniker kört in i ett bord i verkstaden. Allt fångades på dashcamen som var igång. Är liten annan nyans men syns inte om man inte gluttar väldigt noga
Det var det jag inte ville höra för det accepteras inte.
Verdi skrev:
En ny bil? :shock: :? :lol:

Njae. Du får nog ta ner dina anspråk lite. De får väl försöka fixa skadan och om det inte blir bra så blir det omlackering. Där tror jag det blir svårt att kräva absolut perfektion också. "Fackmannamässigt utfört" finns det nåt som heter. Exakt vilken kvalitet som det ska uppfylla har jag ingen aning om. Men antagligen "väldigt bra" och ej "perfekt".

ps. Har Tesla egen lackering? Eller lämnar de till extern lackfirma?
Fast i detta fallet heter det att konsumenten skall hållas skadelös. Det vill säga måste de i så fall ersätta mig för den värdeminskning jag lider av att de inte kan återställa det perfekt. En panel som skiftar färg på grund av omlackering sänker värdet på bilen markant så det blir dyrt för dem i så fall.

Och jag är väldigt säker på att jag inte behöver acceptera en åtgärd som inte återställer bilen till skicket den var innan skadan.
MartinGBG skrev:
Det är ju helt sjukt tråkigt, och frustrerande när sånt här händer.

Dock är det ju tyvärr så att olyckor händer, och även Tesla's personal är mänskliga.
Dom har ju erbjudit sig att åtgärda felet, så i första läget hade jag gett dom chansen och låta dom göra det dom anser vara bäst för att lösa problemet åt dig. Blir du inte nöjd med resultatet efter dom har gjort det dom kan så får man väl ta det därifrån..

Många andra bilfirmor / verkstäder tar inte ett sådant ansvar har jag sett, då det finns mängder med case hos ARN avseende mindre skador / dörruppslag / repor som skett på kunders bilar när dom varit inlämnade och parkerade hos verkstaden / bilfirman. ARN har då ansett att sådana "mindre" skador hade kunnat ske oavsett om bilen stod parkerad i ett P-hus / på en parkering vid verkstaden som utanför ICA eller annan parkering.

Givetvis skillnad ifall det är en skada som någon annan i tråden nämnde där en mekaniker kört in i ett bord - men detta såg mer ut som ett dörruppslag eller så?
Nja, olyckor sker för att man väljer att olyckor skall få ske. Det är en avvägning mellan att vara mer försiktig som kostar tid och hur många olyckor som kommer ske. De försökte även mygla genom att inte säga något vid upphämtningen vilket gör det sämre.

Problemet blir om jag låter de lösa det och de lackerar om, då kan jag sitta där med en bil som tappat massvis i värde och som dessutom ser riktigt ful ut.

Och nej det var inget dörruppslag utan det är något objekt som skrapat emot dörren, gissningsvis något verktyg eller liknande de har i verkstaden.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av MartinGBG »

OfarligTesla skrev:
Och nej det var inget dörruppslag utan det är något objekt som skrapat emot dörren, gissningsvis något verktyg eller liknande de har i verkstaden.
Har Tesla bekräftat att dom själva har orsakat skadan, och att det inte har skett på deras parkering när bilen har stått parkerad innan / efter utfört arbete?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Jeppe_E »

Alltså, förmodligen har det inte ens gått igenom, polering, vaxning löser nog det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

MartinGBG skrev:
OfarligTesla skrev:
Och nej det var inget dörruppslag utan det är något objekt som skrapat emot dörren, gissningsvis något verktyg eller liknande de har i verkstaden.
Har Tesla bekräftat att dom själva har orsakat skadan, och att det inte har skett på deras parkering när bilen har stått parkerad innan / efter utfört arbete?
De har inte en susning gissar jag på, kan dock säga att platsen den sitter på och hur den ser ut gör att det skulle vara otroligt om det var en parkeringsskada.

De glömde stänga av appåtkomsten så jag såg att de lämnade bilen med just den dörren som är skadad öppen hela tiden den stod inne hos dem. Så det ökar ju risken för att något sådant händer då skadan är långt ut på dörren.
Jeppe_E skrev:
Alltså, förmodligen har det inte ens gått igenom, polering, vaxning löser nog det.
Det är vad Johan skall få kika på imorn. Det verkar tyvärr gått igenom klarlacken då man kan känna skadan. I så fall kommer det aldrig bli perfekt igen av att polera.



EDIT:
Frågan är helt enkelt vad man bör köra på. Skall man våga chansa på att de lyckas lackera om perfekt eller låta Johan fixa det så bra han kan så man blir säker på att det i var fall blir så bra det kan bli utan omlackering? Vad jag kan kräva av Tesla kommer redas ut av jurist och eventuellt ARN/domstol om så krävs.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Generalbogge »

Jag hade kört på alt.1. Det verkar vara det minst jobbiga i ditt fall. Alt.2 verkar omfatta mycket tvister fram och tillbaka. Och det verkar ju på dig som att det blir detta ändå, om nu inte alt.1 skulle falla ut till belåtenhet.
Model S 90D -2017 Titanium
Verdi

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
En ny bil? :shock: :? :lol:

Njae. Du får nog ta ner dina anspråk lite. De får väl försöka fixa skadan och om det inte blir bra så blir det omlackering. Där tror jag det blir svårt att kräva absolut perfektion också. "Fackmannamässigt utfört" finns det nåt som heter. Exakt vilken kvalitet som det ska uppfylla har jag ingen aning om. Men antagligen "väldigt bra" och ej "perfekt".

ps. Har Tesla egen lackering? Eller lämnar de till extern lackfirma?
Fast i detta fallet heter det att konsumenten skall hållas skadelös. Det vill säga måste de i så fall ersätta mig för den värdeminskning jag lider av att de inte kan återställa det perfekt. En panel som skiftar färg på grund av omlackering sänker värdet på bilen markant så det blir dyrt för dem i så fall.

Och jag är väldigt säker på att jag inte behöver acceptera en åtgärd som inte återställer bilen till skicket den var innan skadan.
Hur bevisar du det minskade värdet? Det är ju ganska svårt, för att inte säga helt omöjligt. Vi kan vända på det. Om du har garanterat restvärde men har otur och måste lackera om en dörr eller liknande. Hur stort avdrag på återköpspriset tycker du då är rimligt? 200 tusen?

De kommer hävda att det räcker med att skadan repareras fackmannamässigt och så är det bra med det. Görs lackeringsjobbet dåligt så får du reklamera det och så får de lackera om. Inom rimliga gränser. En bra lackerare kommer göra ett tillräckligt bra jobb så att du blir nöjd. Om inte första gången så säkert andra gången.

Men du är inte den första som blir arg och överreagerar för en skitsak som händer väldigt ofta. Ta det bara lugnt så kommer det kännas bättre sen. Försök lösa det i samförstånd. Det är alltid det bästa i första läget.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Hur bevisar du det minskade värdet? Det är ju ganska svårt, för att inte säga helt omöjligt. Vi kan vända på det. Om du har garanterat restvärde men har otur och måste lackera om en dörr eller liknande. Hur stort avdrag på återköpspriset tycker du då är rimligt? 200 tusen?

De kommer hävda att det räcker med att skadan repareras fackmannamässigt och så är det bra med det. Görs lackeringsjobbet dåligt så får du reklamera det och så får de lackera om. Inom rimliga gränser. En bra lackerare kommer göra ett tillräckligt bra jobb så att du blir nöjd. Om inte första gången så säkert andra gången.

Men du är inte den första som blir arg och överreagerar för en skitsak som händer väldigt ofta. Ta det bara lugnt så kommer det kännas bättre sen. Försök lösa det i samförstånd. Det är alltid det bästa i första läget.
Det är det en eventuell tvist i så fall handlar om och sådant som ARN finns till för.

Jag är inte speciellt arg faktiskt, har slutat bli arg för sådana här saker, jag är bara lite måttligt irriterad över att de är så klantiga och att de har rätt dålig ton när de ringer. Det är ju inte som att de ber om ursäkt utan det låter mer att jag skall vara glad över att spendera massa tid och eventuellt få det omlackerat så "andra skador försvinner samtidigt", som att de gjort mig en tjänst.

Faktum kvarstår att den enda som har rätt att förstöra min egendom utan att behöva återställa den eller kompensera mig för det är jag själv.
Generalbogge skrev:
Jag hade kört på alt.1. Det verkar vara det minst jobbiga i ditt fall. Alt.2 verkar omfatta mycket tvister fram och tillbaka. Och det verkar ju på dig som att det blir detta ändå, om nu inte alt.1 skulle falla ut till belåtenhet.
Själv lutade jag åt 2) av just den anledningen. Bilen skall ändå in till Johan för det årliga fixet och skulle be honom fixa lite smårepor som syns i en viss vinkel och ljus som kommit av att folk som sitter där bak tar i lacken när de stänger dörren. Skall den in till Tesla och lackeras blir den borta en vecka eller så och sen kan jag inte lägga lackskydd på lacken på flera månader efter det (samt behöver vara väldigt försiktig med högtryck under en period osv). Sen kan det efter allt det visa sig att det ändå blev dåligt resultat (antingen på grund av inkompetens eller slump) så det var till ingen nytta.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av MartinGBG »

Viss likhet kan dras med följande ARN-fall:
Fråga om näringsidkarens ansvar för parkeringsskada på en bil som uppstått på näringsidkarens inte helt avskilda parkering efter utförd reparation. 32 § konsumenttjänstlagen (1985:726); Avgörande 2007-12-06; 2007-6632

T lämnade in sin bil för reparation hos bolaget i september 2007. När han hämtade bilen dagen därpå upptäckte han att bilen fått en parkeringsskada. Bilen var inte skadad när mekanikern hade slutfört sitt arbete, utan skadan uppkom därefter. När han hämtade bilen stod den inte parkerad i avsedd P-ruta, utan den stod mellan två platser. Parkeringen är inte offentlig, utan är en inhägnad parkering.

T yrkade ersättning för självriskkostnaden. Han ansåg inte att bolaget hade gjort tillräckligt för att undvika skadan.

Bolaget motsatte sig yrkandet. Till stöd för sin inställning anförde bolaget att det gjort tillräckligt för att skydda T:s bil. På området finns även, förutom externa hyresgäster, även en restaurang och en bensinstation. Parkeringen används även av kunder till företag utanför bolagets område.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Av utredningen i ärendet framgår att bolaget har parkerat bilen på en inhägnad parkering som dock används av andra än bolaget och dess kunder. Parkeringen kan därför inte anses som helt avskild. Annat har inte framkommit eller gjorts gällande än att skadan på bilen har uppkommit efter reparationen när bolaget fortfarande hade bilen i sin besittning. Av 32 § konsumenttjänstlagen (1985:726) framgår att näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten för den skada som har uppstått på bilen när den har varit i näringsidkarens besittning eller under dennes kontroll, om inte näringsidkaren visar att skadan inte beror på försummelse från dennes sida.

I förarbetena till konsumenttjänstlagen, prop. 1984/85:110 s 121 anförs följande: ”Det är därför fullt skäligt att näringsidkaren, för att undgå skadeståndsskyldighet, måste visa att skadan beror på något annat än en försummelse på hans sida. Samtidigt kan det inte anses oskäligt mot konsumenten att denne får bära risken för att saken i samband med förvaringen skadas på grund av rena olyckshändelser.”

Det åligger således primärt bolaget att visa att skadan inte beror på försummelse från bolagets sida. Nämnden anser dock att skadan, en parkeringsskada, typiskt sett orsakas genom omständigheter som inte kan anses förknippade med någon försummelse från bolagets sida. En sådan skada kan uppstå på en bil i vilket sammanhang som helst när den parkeras på en plats dit även andra bilar har tillträde. Nämnden kan svårligen se hur en näringsidkare, eller bilägaren själv, skulle agera för att undvika en sådan skada. Inte heller kan det anses försumligt av bolaget att ha parkerat bilen på den ifrågavarande platsen. Det kan nämligen inte anses föreligga någon skyldighet för en näringsidkare att förvara en bil på en från andra bilars uppställande och trafik helt avskild plats. Med hänsyn till dessa omständigheter anser nämnden att bolaget inte kan åläggas något ansvar för det inträffade, oavsett om bilen stått parkerad mellan två fickor eller inte. Det kan till följd härav inte heller anses oskäligt gentemot T att han själv får stå för skadan. Hans yrkande kan därför inte bifallas.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

MartinGBG skrev:
Viss likhet kan dras med följande ARN-fall:
Det är ju i princip ingen likhet? Det är ingen parkeringsskada vi pratar om.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Tars »

Rent spontant så ser det ut som att det går att laga med en klarlack i reporna och sen polera upp det bara.
Werkstad är de som utför reparation på teslorna och de reparerar även bla Jaguar och Bentley så de är väldigt seriösa.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

Tars skrev:
Rent spontant så ser det ut som att det går att laga med en klarlack i reporna och sen polera upp det bara.
Werkstad är de som utför reparation på teslorna och de reparerar även bla Jaguar och Bentley så de är väldigt seriösa.
Ja det är vad jag hoppas på och som Johan skulle ta en titt på imorn.

Problemet är ju att oavsett hur seriösa de är så kanske det helt enkelt inte går att göra så pass bra att det inte syns. Jag vet inte riktigt om jag vågar gå via Tesla då information inte är deras starka kort så då kan ju bilen komma tillbaka och de lackat om dörren trots att jag kanske inte vill riskera att få en annan nyans.
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av electricfeel »

Tars skrev:
Rent spontant så ser det ut som att det går att laga med en klarlack i reporna och sen polera upp det bara.
Werkstad är de som utför reparation på teslorna och de reparerar även bla Jaguar och Bentley så de är väldigt seriösa.
Precis som Tars skriver så lackar inte Tesla om bilarna, dem anlitar en extern firma. Så att skriva "Om Tesla lyckas lackera det utan att det syns" håller inte.
Låt dem få försöka fixa detta till dig...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av OfarligTesla »

electricfeel skrev:
Tars skrev:
Rent spontant så ser det ut som att det går att laga med en klarlack i reporna och sen polera upp det bara.
Werkstad är de som utför reparation på teslorna och de reparerar även bla Jaguar och Bentley så de är väldigt seriösa.
Precis som Tars skriver så lackar inte Tesla om bilarna, dem anlitar en extern firma. Så att skriva "Om Tesla lyckas lackera det utan att det syns" håller inte.
Låt dem få försöka fixa detta till dig...
Det är som sagt ett hemskt sätt att försöka lösa denna dåliga händelse så bra som möjligt på. Då kan jag ju till sist sitta där med en bil som som har en dörr i en helt annan nyans i som Tesla säger att de gjort allt de kunnat för att lösa. Visst kommer jag dra vidare det i det fallet men ingenting är ju säkert i sådana processer och de kostar tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av taliz »

Herregud, det är ett pyttemärke på bilen och du låter som om det vore dags för skroten.

Hur vågar du ens köra med bilen undrar jag? Tänk om någon råkar nudda den på en parkering!
Tänk om en fågel skiter på den!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Råd angående repa orsakad av service center

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
electricfeel skrev:
Tars skrev:
Rent spontant så ser det ut som att det går att laga med en klarlack i reporna och sen polera upp det bara.
Werkstad är de som utför reparation på teslorna och de reparerar även bla Jaguar och Bentley så de är väldigt seriösa.
Precis som Tars skriver så lackar inte Tesla om bilarna, dem anlitar en extern firma. Så att skriva "Om Tesla lyckas lackera det utan att det syns" håller inte.
Låt dem få försöka fixa detta till dig...
Det är som sagt ett hemskt sätt att försöka lösa denna dåliga händelse så bra som möjligt på. Då kan jag ju till sist sitta där med en bil som som har en dörr i en helt annan nyans i som Tesla säger att de gjort allt de kunnat för att lösa. Visst kommer jag dra vidare det i det fallet men ingenting är ju säkert i sådana processer och de kostar tid.
Men om vi säger att någon kört in i dig, du hade fått en karossdel utbytt och lackad. Du hade inte varit nöjd med omlackeringen, bolaget/firman hävdar att det inte går att göra bättre. Hur skulle du hanterat det? Begärt en ny bil?

Jag tycker du ska lugna ner dig, höra med Tesla och låta dem fixa det åt dig. Du har naturligtvis rätten att reagera på händelsen, men din reaktion är oproportionerlig sett till skadan. Du förutsätter att det kommer att bli skit och att bilen kommer att tappa i värde bara för detta. Om 3 år när du ska sälja bilen så är det ingen som kommer att se att dörrsidan blivit omlackad (om nu detta är lösningen).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar