Vilken magisk jäkla bil...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Legato »

Redan när jag körde en S för första gången så visste jag att jag måste ha en Tesla. Trots maffiga tidigare sportbilar jag haft/kört så var ju detta något helt annat och helt överlägset.

Efter att ha haft S & X så såg jag ändå fram emot en mindre och sportigare version av samma koncept i form av Model 3. Jag har varit riktigt nöjd med bilen hittills men idag var första gången jag körde aktivt med mina nya fälgar och däck (PS4 245/35/20). Greppet, väghållningen och balansen i den här bilen är verkligen helt outstanding! Klyschan att bilen känns som en förlängning av en själv har aldrig känts mer sann.

Utöver detta gläds jag åt att 20"-arna inte är märkbart bullrigare. Upplever dem faktiskt som något tystare, men det känns ju som en omöjlighet eftersom det var samma däck med mindre bredd och diameter på hjulen som satt på vid leverans.

Nu saknar jag dock "Track Mode" ännu lite mer. Detta är verkligen en bil jag skulle vilja köra på bana!
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Tars »

Legato skrev:
Redan när jag körde en S för första gången så visste jag att jag måste ha en Tesla. Trots maffiga tidigare sportbilar jag haft/kört så var ju detta något helt annat och helt överlägset.

Efter att ha haft S & X så såg jag ändå fram emot en mindre och sportigare version av samma koncept i form av Model 3. Jag har varit riktigt nöjd med bilen hittills men idag var första gången jag körde aktivt med mina nya fälgar och däck (PS4 245/35/20). Greppet, väghållningen och balansen i den här bilen är verkligen helt outstanding! Klyschan att bilen känns som en förlängning av en själv har aldrig känts mer sant.

Utöver detta gläds jag åt att 20"-arna inte är märkbart bullrigare. Upplever dem faktiskt som något tystare, men det känns ju som en omöjlighet eftersom det var samma däck med mindre bredd och diameter på hjulen som satt på vid leverans.

Nu saknar jag dock "Track Mode" ännu lite mer. Detta är verkligen en bil jag skulle vilja köra på bana!
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
Den va helt sjukt bra på vägen.
Måste va riktigt roligt att köra på bana med trackmode.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Smutt »

Och då har ingen testad staggered....
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av mans71 »

Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Model S P85DL+
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Smutt »

mans71 skrev:
Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Tars är sjukt snabb!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Mina lår, rumpa och rygg tyckte inte om sätet och hade tom svårt att sova pga smärtan jag fick.
Utnyttjade 157 mil av de 160 som tesla gett mig att prova bilen ordentligt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av mans71 »

Tars skrev:
mans71 skrev:
Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Mina lår, rumpa och rygg tyckte inte om sätet och hade tom svårt att sova pga smärtan jag fick.
Utnyttjade 157 mil av de 160 som tesla gett mig att prova bilen ordentligt.
Bara provsuttit som hastigast. Kortare säten i 3:an?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av anna__ »

mans71 skrev:
Tars skrev:
mans71 skrev:
Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Mina lår, rumpa och rygg tyckte inte om sätet och hade tom svårt att sova pga smärtan jag fick.
Utnyttjade 157 mil av de 160 som tesla gett mig att prova bilen ordentligt.
Bara provsuttit som hastigast. Kortare säten i 3:an?
Jag får också ont i ryggen av sätena, de känns korta, är ändå bara 175
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Smutt »

mans71 skrev:
Tars skrev:
mans71 skrev:
Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Mina lår, rumpa och rygg tyckte inte om sätet och hade tom svårt att sova pga smärtan jag fick.
Utnyttjade 157 mil av de 160 som tesla gett mig att prova bilen ordentligt.
Bara provsuttit som hastigast. Kortare säten i 3:an?
Kört 180mil med M3 underbar bil,men är inte en S har aldrig kört X bara åkt i bak men det var Najs
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
Tars skrev:
mans71 skrev:
Tars skrev:
Jo, kände likadant med min p3d den veckan jag hade den.
"veckan jag hade den"...? Vadå, har du redan gått vidare? :shock:
Mina lår, rumpa och rygg tyckte inte om sätet och hade tom svårt att sova pga smärtan jag fick.
Utnyttjade 157 mil av de 160 som tesla gett mig att prova bilen ordentligt.
Bara provsuttit som hastigast. Kortare säten i 3:an?
Japp. Det påverkar en hel del tycker jag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8745
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Pontus »

Vad händer om man beställer 1 ny bil varje vecka och alltid lämnar tillbaka efter 7 dagar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Vad händer om man beställer 1 ny bil varje vecka och alltid lämnar tillbaka efter 7 dagar?
Problemet i mitt fall är att jag tog bilen på leasing och det avtalet har tyvärr fortfarande inte makulerats. Så jag skulle gissa att man kan självklart göra såhär 2-3 gånger innan finansbolaget säger stopp.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8745
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
Pontus skrev:
Vad händer om man beställer 1 ny bil varje vecka och alltid lämnar tillbaka efter 7 dagar?
Problemet i mitt fall är att jag tog bilen på leasing och det avtalet har tyvärr fortfarande inte makulerats. Så jag skulle gissa att man kan självklart göra såhär 2-3 gånger innan finansbolaget säger stopp.
Men om man har en jäkla massa pengar och kan lägga ut kontant för varje bil undra hur länge man kan hålla på då in Tesla ger upp?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
Redan när jag körde en S för första gången så visste jag att jag måste ha en Tesla. Trots maffiga tidigare sportbilar jag haft/kört så var ju detta något helt annat och helt överlägset.

Efter att ha haft S & X så såg jag ändå fram emot en mindre och sportigare version av samma koncept i form av Model 3. Jag har varit riktigt nöjd med bilen hittills men idag var första gången jag körde aktivt med mina nya fälgar och däck (PS4 245/35/20). Greppet, väghållningen och balansen i den här bilen är verkligen helt outstanding! Klyschan att bilen känns som en förlängning av en själv har aldrig känts mer sant.

Utöver detta gläds jag åt att 20"-arna inte är märkbart bullrigare. Upplever dem faktiskt som något tystare, men det känns ju som en omöjlighet eftersom det var samma däck med mindre bredd och diameter på hjulen som satt på vid leverans.

Nu saknar jag dock "Track Mode" ännu lite mer. Detta är verkligen en bil jag skulle vilja köra på bana!
Kan bara hålla med! Lätt det roligaste jag kört och mycket hellre denna bil än Ferrari som kostar som f.n och släpper ut massa cancerskräp från avgasröret!

Bilen är underbar vid rödljuskörning samt kurviga landsvägar! <3 <3 <3
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av boreno »

Nu har jag kört 930 mil i M3P och jag känner likadant. Idag har jag och en kollega kört 3an och S90Dn tillsammans från Danmark till Sverige. Att sätta sig bakom ratten i S känns som att sätta sig i en gammal, välvårdad historisk bil, typ den farfar körde - ”så här var elbilarna förr, min son!”. Vilket ju är helt sjukt med tanke på hur mycket modernare S är jämfört med det mesta. Nu ligger jag på de fällda sätena i 3an med ett liggunderlag och kudde och myser. Helt platt, mycket bekvämare än S - som ju egentligen är sjukt obekväm att sova i med sitt trappsteg.

Jag slog på track mode på Autobahn idag och wow vilken skillnad. Kunde accelerera upp till 220-230 om och om igen utan att effekten blev nämnvärt lägre. Tyvärr försvann inte medtrafikanterna när man tryckte på knappen, så det blev ganska ryckigt.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av jonas »

Jag upplevde inte problem med att den begränsade effekten på Autobahn. Har bara en lr men hade nog tur, kunde ligga i 180-200 i nästan 20 mil i kasselbackarna innan jag fick slå av på takten för att nå fram till laddstolpen.
Men då var det bra flyt utan accelerationer.

Jmf med s:en så känns det som 3an har mer kraft på toppen dvs högre hastigheter.

Btw finns det liknande campermode på 3an?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Legato »

jonas skrev:
Jag upplevde inte problem med att den begränsade effekten på Autobahn. Har bara en lr men hade nog tur, kunde ligga i 180-200 i nästan 20 mil i kasselbackarna innan jag fick slå av på takten för att nå fram till laddstolpen.
Men då var det bra flyt utan accelerationer.

Jmf med s:en så känns det som 3an har mer kraft på toppen dvs högre hastigheter.

Btw finns det liknande campermode på 3an?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Att hålla hög fart en längre stund funkar fint även i Model S. Det är ju upprepade accelerationer som varit problemet tidigare och som i mångt och mycket verkar löst i trean. Trevligt dock om det även är bättre tryck i de hastigheterna. På trean med lägre förbrukning och högre laddhastighet så blir det iaf för mig betydligt mer intressant att köra snabbt på Autobahn. Att som i S&X förlora tid med den ökade farten tilltalar inte mig.

Gällande "camper mode" så är det väl i praktiken bara "keep climate on" - funktionen? Den finns ju även i 3.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av helix »

Kan bara instämma! Jag har kört min Model 3P drygt 100 mil nu och vilken magisk bil det är! Den går som ett skott och åtminstone mitt exemplar känns väl ihopskruvad och har så här långt inte haft några problem alls :D

Jag har haft tre Model S innan, varav en P100DL och Model 3P är för mina behov och preferenser en uppgradering då jag inte behöver utrymmena i S:en. Tycker också det är skönt med en mindre och sportigare bil när man kör mycket i stan, vid parkering osv. Förvaring inne i kupén är smart och skärmens placering och gränssnitt gillar jag skarpt. Till skillnad från några andra här inne så har jag samma komfort i stolarna som i S:en och sitter riktigt bekvämt med en bra körposition. Är 186cm och normalbyggd som referens.

När det gäller fjädringen är den riktigt bra avstämd på 3P och konstruerad för att hantera effekten fullt ut även i kurvorna. Fullt jämförbart med chassit på nyare BMW 3-serien med sportfjädring och det är ett bra betyg. Som jämförelse tyckte jag alltid luftfjädringen på Model S var för mjuk och inte riktigt klarade av bilens vikt. Speciellt på min före detta SP100DL där jag gärna haft ett mer sportigt avstämt chassi. Konstigt nog så upplever jag att stålfjädringen på Model 3P sväljer ojämnheter i vägen bättre och ändå inte tullar på komfort. Nu efter 20"-däcken är inkörda är ljudkomforten i bilen snarlikt som min Model S på 21".

Även bromsarna är en positiv överraskning. De bettar riktigt bra och vid sportig körning är aldrig bromsarna en begränsning. På Model S upplevde jag bromsarna något underdimensionerade för bilen och svampiga i pedalen. Åtminstone för P-modellen på 3:an så är bromsarna nu alltså fullt i klass med tyska prestandabilar. Well done Tesla!

Måste också kommentera Strålkastarna. De är riktigt bra både halv- och helljus och lika bra som Volvo och tyskarna. Jämfört med tidigare Model S är det en rejäl uppgradering!

Blir många kul mil i den här bilen framöver och ser också fram mot att testa Track-Mode!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Walker »

Frugan som varit lite skeptisk (minst sagt :lol: ) börjar gilla bilen skarpt efter bara en vecka. Tycker t o m att den är lättare att parkera än eGolfen! :shock:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Tars »

Ville bara tillägga att jag hämtar tillbaka bilen då jag fått nys om en firma som fixar sätet så det blir mer komfortabelt för min kropp.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Surfaren »

Tars skrev:
Ville bara tillägga att jag hämtar tillbaka bilen då jag fått nys om en firma som fixar sätet så det blir mer komfortabelt för min kropp.
Se upp så det inte blir ägarbyte då, för i det fallet får du ingen bonus om 6 månader.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Tars »

Surfaren skrev:
Tars skrev:
Ville bara tillägga att jag hämtar tillbaka bilen då jag fått nys om en firma som fixar sätet så det blir mer komfortabelt för min kropp.
Se upp så det inte blir ägarbyte då, för i det fallet får du ingen bonus om 6 månader.
Inget ägarbyte än, så det är lugnt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av lator »

Pontus skrev:
Vad händer om man beställer 1 ny bil varje vecka och alltid lämnar tillbaka efter 7 dagar?
Man kan väl anses ha provkört om man har ägt en eller...? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av Legato »

lator skrev:
Pontus skrev:
Vad händer om man beställer 1 ny bil varje vecka och alltid lämnar tillbaka efter 7 dagar?
Man kan väl anses ha provkört om man har ägt en eller...? :roll:
Fast de tog ju bort det villkoret. Nu har man alltid 7 dagar oavsett vad.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilken magisk jäkla bil...

Inlägg av lator »

Legato skrev:
lator skrev:
Pontus skrev:
Vad händer om man beställer 1 ny bil varje vecka och alltid lämnar tillbaka efter 7 dagar?
Man kan väl anses ha provkört om man har ägt en eller...? :roll:
Fast de tog ju bort det villkoret. Nu har man alltid 7 dagar oavsett vad.
Det hade jag missat... Tack för uppdateringen! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar