So, a funny thing happened...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cube
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2017 22:40

So, a funny thing happened...

Inlägg av Cube »

Var på väg till Ica för att hämta ett paket.

Hade 4% på mobilen, så jag var lite orolig för att den skulle hinna dö innan jag hann läsa upp kolli-idt för kassörskan.

Då ringer brorsan och jag tänker "svarar på handsfree så kanske mobilens batteri påverkas?". Svarar iaf, kort samtal. Mobilbatteriet är ok! Phew!

Kliver ur bilen och stänger dörren. DÅ dör mobilen. Och jag har inget plastkort med mig... Vaf... :D

Dagens lifesaver var killen på Teknikmagasinet som laddade mobilen till 3% så jag kunde ta mig hem :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Shiiiit!

Nu ska man inte bara ha ångest över laddningen i bilen... :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Jeppe_E »

ABC... :lol:

Du tänkte aldrig på att koppla in telefonen i bilens laddstation? :?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Teslaspolen »

Du åker runt med en gigantisk batteribank... Använd den! ;)
Användarvisningsbild
Cube
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2017 22:40

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Cube »

Jeppe_E skrev:
ABC... :lol:

Du tänkte aldrig på att koppla in telefonen i bilens laddstation? :?
OM man haft laddkabel. Och OM bilen inte redan låst sig :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Jeppe_E »

Cube skrev:
Jeppe_E skrev:
ABC... :lol:

Du tänkte aldrig på att koppla in telefonen i bilens laddstation? :?
OM man haft laddkabel. Och OM bilen inte redan låst sig :D

Nej... Alltså eftersom du upptäckte att du hade 4% kvar när du körde.....liksom.. så tänker jag. ;)

Laddkabel saknas i bilen? Does not compute.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Hebbe »

Vid leverans av bilen hittade jag en liten plastficka med två laddkablar i mittkonsolen. Det var bara att montera en eller båda så var problemet löst. Det fanns tom en beskrivning hur detta skulle göras.
Användarvisningsbild
Cube
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2017 22:40

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Cube »

Hebbe skrev:
Vid leverans av bilen hittade jag en liten plastficka med två laddkablar i mittkonsolen. Det var bara att montera en eller båda så var problemet löst. Det fanns tom en beskrivning hur detta skulle göras.
Ja, de fanns där för mig också. Men nu låg bara iPhone-kabeln kvar. "Någon" hade tagit med sig den andra in i huset :)
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Max79 »

:D Känner igen mig! La faktiskt en liiiiten powerbank i handskfacket på bilen ifall jag gör en blunder och inser att mobilen kan dö under tiden som jag har den parkerad och är iväg och tränar t ex. Gäller ju bara att inse dilemmat innan jag klivit ur bilen men då får jag skylla mig själv :lol:
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Max79 skrev:
:D Känner igen mig! La faktiskt en liiiiten powerbank i handskfacket på bilen ifall jag gör en blunder och inser att mobilen kan dö under tiden som jag har den parkerad och är iväg och tränar t ex. Gäller ju bara att inse dilemmat innan jag klivit ur bilen men då får jag skylla mig själv :lol:
Är det inte enklare att ha med sig kortet?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Foluke »

Nicke Nyfiken skrev:
Max79 skrev:
:D Känner igen mig! La faktiskt en liiiiten powerbank i handskfacket på bilen ifall jag gör en blunder och inser att mobilen kan dö under tiden som jag har den parkerad och är iväg och tränar t ex. Gäller ju bara att inse dilemmat innan jag klivit ur bilen men då får jag skylla mig själv :lol:
Är det inte enklare att ha med sig kortet?
Jag konstaterar att misären, katastofen dock är på en uthärdlig nivå! "Funny", som trådskaparen rubricerar det. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslaspolen skrev:
Du åker runt med en gigantisk batteribank... Använd den! ;)
"Jag har köpt en powerbank. Som kan ladda mobilen sisådär 30,000 gånger. Men den är lite för tung så den har hjul och elmotor så man slipper bära den. Elmotorn matas också från powerbanken. Man kan styra den med mobilen så den följer efter dig. Eller så kan man sätta sig ovanpå powerbanken och köra runt den som en bil. Den har till och med en bilkaross ovanpå." :D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av bonath »

Morgondagens artikel?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi låter den jäsa lite ;)
Användarvisningsbild
Joakimgran
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2019 22:32
Ort: Nödinge
Kontakt:

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Joakimgran »

TiborBlomhall skrev:
Teslaspolen skrev:
Du åker runt med en gigantisk batteribank... Använd den! ;)
"Jag har köpt en powerbank. Som kan ladda mobilen sisådär 30,000 gånger. Men den är lite för tung så den har hjul och elmotor så man slipper bära den. Elmotorn matas också från powerbanken. Man kan styra den med mobilen så den följer efter dig. Eller så kan man sätta sig ovanpå powerbanken och köra runt den som en bil. Den har till och med en bilkaross ovanpå." :D
Bytte telefon förra veckan och då kunde inte längre Tesla appen starta/köra bilen.
Det gick dock bra att låsa upp bilen.

Och nyckelkortet krävs för att kunna konfigurera mobilen som "startnyckel" och det kortet hade jag lämnat hemma...

Det går dock även att starta bilen på distans, så ifall du har en anhörig med Tesla appen konfigurerad för din bil så är det bara att ringa dem! :D
start.png
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1616
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av pefreli »

Så om mobilen är urladdad och man inte har kortet med sig så lånar man någon annans mobil, ringer upp någon som man gett ”behörighet” till och ber dem låsa upp och vid behov även starta bilen på distans.

Problemet med att vara utlåst känns plötsligt väldigt marginellt! :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av pejvic »

Hade oxå samma problem idag. Fick ladda mobilen i bilen så att den startade så jag kunde starta bilen.
Vägrar att ha nycklar på mig då jag som kanske 90% av alla jag känner ej äger någon plånbok och har inga kort i fickorna i princip.

Efter att ha läst detta då faktiskt bilen hunnit låsa sig undrar jag om någon kikat runt om det finns något ställe man kan klämma fast en billig powerbank med kabel under bilen? Borde ju gå att trycka dit någonstans? Om någon nu gjort det.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av AndreasA »

pejvic skrev:
Hade oxå samma problem idag. Fick ladda mobilen i bilen så att den startade så jag kunde starta bilen.
Vägrar att ha nycklar på mig då jag som kanske 90% av alla jag känner ej äger någon plånbok och har inga kort i fickorna i princip.

Efter att ha läst detta då faktiskt bilen hunnit låsa sig undrar jag om någon kikat runt om det finns något ställe man kan klämma fast en billig powerbank med kabel under bilen? Borde ju gå att trycka dit någonstans? Om någon nu gjort det.
Lite off topic men vad är du för en framtidskille?
Hur brukar du betala om du inte har kort? bara mobilbetalningar? (bara lite/väldigt nyfiken)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av TiborBlomhall »

Model 3 borde ha ett USB uttag även på utsidan så man kunde ansluta mobilen och få igång den även om batterierna tog slut, så man kan låsa upp bilen :D
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
Model 3 borde ha ett USB uttag även på utsidan så man kunde ansluta mobilen och få igång den även om batterierna tog slut, så man kan låsa upp bilen :D
Uttag? Varför inte en platta för trådlös mobilladdning inbyggd i frunk-huven, så man bara behöver lägga mobilen där en stund? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av loftux »

Surfaren skrev:
TiborBlomhall skrev:
Model 3 borde ha ett USB uttag även på utsidan så man kunde ansluta mobilen och få igång den även om batterierna tog slut, så man kan låsa upp bilen :D
Uttag? Varför inte en platta för trådlös mobilladdning inbyggd i frunk-huven, så man bara behöver lägga mobilen där en stund? :D
Men bara laddning under regen, så det inte stjäl kraft vid acceleration!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av dd88 »

Surfaren skrev:
TiborBlomhall skrev:
Model 3 borde ha ett USB uttag även på utsidan så man kunde ansluta mobilen och få igång den även om batterierna tog slut, så man kan låsa upp bilen :D
Uttag? Varför inte en platta för trådlös mobilladdning inbyggd i frunk-huven, så man bara behöver lägga mobilen där en stund? :D
Bara att börja modda:

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av bonath »

TiborBlomhall skrev:
Model 3 borde ha ett USB uttag även på utsidan så man kunde ansluta mobilen och få igång den även om batterierna tog slut, så man kan låsa upp bilen :D
...osso har man ingen sladd... Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1616
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av pefreli »

Se till att dela ut appen till några goda vänner och släktingar så är problemet löst.

Dvs om man inte är i vildmarken utan kontakt med övriga mänskligheten. För en telefon behöver man ju kunna låna för att ringa sin ”livlina”.

Men det finns väl inte så många telefonfria platser kvar på vår planet? ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: So, a funny thing happened...

Inlägg av Ampera »

Finns det inget chip som man kan stoppa in under huden som stöds? Då kommer du in i bilen såvidare du inte tappat handen. Och kan ladda mobilen fast då gäller det att du har kabeln i bilen...
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Skriv svar