"Genom att införa ljudkravet, som beslöts av EU, är förhoppningen att antalet olyckor ska minska. Det nya varningssystemet ska börja gälla från och med år 2019."
[...]
"Nu ska ett svenskt forskningsprojekt ta fram koncept för hur eldrivna fordons varnande ljud ska låta."
Ja... något måste vi ju göra mot alla extra olyckor som drabbat mänskligheten p.g.a. de tysta elbilarna
(säkerhet är ju alltid bra, men min spontana känsla är att "fan, nu har några moralkärringar varit igång igen, gnällt och klagat, och så får de såklart precis som de vill, till alla andras förtret)
1. Varför är inte fossila bilar en trafikfara om de är lika tysta som en elbil i låg fart?
2. Varför behöver inte cyklar en varning så att fotgängare vet att de kommer?
Om syftet verkligen bara var trafiksäkerhet så skulle ju det vara symmetriskt - dvs ALLA fordon (inklusive cyklar) som har en ljudnivå under X dB skall ovillkorligen ha en ljudvarning på YdB enligt standard xxx för att skydda fotgängare.
Nu verkar ju den här typen av krav drivas av en helt annan lobby som inte har det som syfte dock.
Märkligt att ingen ifrågasätter det, det rimliga vore väl att få NER ljudnivån i stadsmiljö, inte artificiellt öka den.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
1. Varför är inte fossila bilar en trafikfara om de är lika tysta som en elbil i låg fart?
Om syftet verkligen bara var trafiksäkerhet så skulle ju det vara symmetriskt - dvs ALLA fordon (inklusive cyklar) som har en ljudnivå under X dB skall ovillkorligen ha en ljudvarning på YdB enligt standard xxx för att skydda fotgängare.
Nu verkar ju den här typen av krav drivas av en helt annan lobby som inte har det som syfte dock.
Märkligt att ingen ifrågasätter det, det rimliga vore väl att få NER ljudnivån i stadsmiljö, inte artificiellt öka den.
Håller helt med.
Varför ens lägga ner energi på detta? Känns som en cykel är bra farligare att krocka med i låg hastighet än med en bil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Gemene man eller politiker som tycker det låter som en bra idé borde ta en tur i en Leaf som redan har artificiell ljud och inse att det hjälper inget - folk märker inte bilen ändå.
"Studien görs till stor del hos Scania i Södertälje. Även Volvo Cars, Volvo Bussar och flera myndigheter deltar i projektet"
jaha ja, biltilvärkare utan egna elbilar, och som aktivt vill motarbeta elbilar ska va me och bestämma hur konkurrerande bilar ska tvingas låta, intressant.
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Förbjud då hellre fotgängare att ha hörlurar med spotfie istället, det borde vara ett större problem.
Får väl hoppas att skiten går att stänga av som på Leafen.
Så elbilar som kör sakta är överrepresenterade i olycksstatistiken?
Är det så känns det fullt rimligt att införa ett varningsljud. Allt annat vore galet.
Men... tillåt mig tvivla att det finns någon sådan statistik. Det här låter som komplett nonsens!
Helt absurdt att skattepengar läggs på något som förmodligen är ren spekulation.
"– Jag tror inte att det ur säkerhetssynpunkt behöver vara så kraftiga ljud som stör i onödan, säger Fredrik Daveby vid Motormännens Riksförbund."
Kommer en sådan lag kommer jag se till att bilen låter 80 dB(A) konstant i stadstrafik, helst med ett mycket irriterande ljud. Det är maxgränsen vad en personbil får låta. Politiker och Fredrik Daveby kommer kanske förstå att det är rätt idiotiskt och förhoppningsvis ta bort lagen. Sänker de maxgränsen för vad en bil får låta så blir jag bara glad. Visst måste säkerheten sättas högst upp i priolistan men kan någon nämna en endaste olycka som beror på att bilen var för tyst och att det inte var orsakad av oaktsamhet från förare eller annan person?
Kan tänka mig något liknande i 80 dB(A) i låga hastigheter bara för att visa det idiotiska i förslaget:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förbjud då hellre fotgängare att ha hörlurar med spotfie istället, det borde vara ett större problem.
Får väl hoppas att skiten går att stänga av som på Leafen.
Precis vad jag tänkte skriva också ☺.
blåser det minsta lilla hör man inte en modern (nåja, nytillverkad iaf) fossil bil hörs inte den heller
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
Vid 2019 är väl saken löst ändå, kommer inte att tillverkas en bil utan antikollitionssystem i så låga farter. Men tappert försök av en utdöende industri
Verkar som Johan Fagerlönn är inne på att även stillastående elbilar skall låta. Konstigt att bilar med stop and go slipper låta när fossilmotorn stängs av... Känns som politiker är en större fara för säkerhet och miljö än något annat...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Håller helt med.
Varför ens lägga ner energi på detta? Känns som en cykel är bra farligare att krocka med i låg hastighet än med en bil.
kan man førvænta mer av en grupp mænniskor som annars ska bestæmma hur rak en gurka ska vara eller hur kammad i håret du får vara på jobbet typ!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14