Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Moderator: Redaktion
Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Äntligen är det någon som vågar ta efter Teslas stora skärm. Verkar som nya S-klassen får en massiv sak.
Personligen tycker jag Volvo/Polestar kunde gjort skärmen lite större. Merca verkar få lite bättre storlek.
Personligen tycker jag Volvo/Polestar kunde gjort skärmen lite större. Merca verkar få lite bättre storlek.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Ser ju hellre en mindre skärm och att flytta fler funktioner till HUD, dom har ju kommit en bit redan:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
dd88 skrev:Ser ju hellre en mindre skärm och att flytta fler funktioner till HUD, dom har ju kommit en bit redan:
Den stora skärmen är inte till för att visa saker utan för att styra saker. Vet inte hur du ska fixa knappar i HUD:en.

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Tog bara sju år. Fast placeringen ser lite konstig ut, tar upp hela mittkonsolen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Verdi skrev:Den stora skärmen är inte till för att visa saker utan för att styra saker. Vet inte hur du ska fixa knappar i HUD:en.

Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Fattar inte alls besattheten av HUD. Jag vill inte ha en massa grejer mitt i synfältet. Visst ser det coolt ut men jag tycker det är meningslöst.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Jag har samma upplevelse. Och jag vet inte om det är mina ögon som är unika och konstiga, eller om det är så för alla, men jag måste fokusera om blicken för att kunna läsa av ett HUD. Vilket medför att det är ungefär lika distraherande och jobbigt som att kolla på en skärm bakom ratten ändå.kallekula skrev:Fattar inte alls besattheten av HUD. Jag vill inte ha en massa grejer mitt i synfältet. Visst ser det coolt ut men jag tycker det är meningslöst.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
HUD är lite överskattat. Jag trodde att detta var något jag absolut skulle älska, men efter att ha kört med det i både ipace och Kona, så är det lite "ok, det var kul, mne ger inte så väldigt mycket mervärde"
En stor skärm däremot är guld värd speciellt när man är ute på långresor. Det blir som förr i tiden när man satt med europaatlasen och kunde planera sin resa. Min fru kan sitta och panorera ut och in på kartan under tiden jag kör. Försök det med skärmen som är i ipace
En stor skärm däremot är guld värd speciellt när man är ute på långresor. Det blir som förr i tiden när man satt med europaatlasen och kunde planera sin resa. Min fru kan sitta och panorera ut och in på kartan under tiden jag kör. Försök det med skärmen som är i ipace

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
tror att slutgiltig placering och form nog kommer ändras tills bilen är i produktion.TiborBlomhall skrev:Tog bara sju år. Fast placeringen ser lite konstig ut, tar upp hela mittkonsolen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Ja, det ser ganska prototyp ut, och kan mycket väl ändras senare...HelectriC skrev:tror att slutgiltig placering och form nog kommer ändras tills bilen är i produktion.TiborBlomhall skrev:Tog bara sju år. Fast placeringen ser lite konstig ut, tar upp hela mittkonsolen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Det där tror jag blir väldigt likt utfallet. Verktygen ser ut att redan vara skapade och hade det varit en mula (byggd på en annan bil så hade skärmen inte varit integrerad. Jag har inte varit med om att man gör prototyper med den finishen som inte är produktionsintention. Att det är heltäkt tyder också på att det finns saker att dölja.Bjelke skrev:Ja, det ser ganska prototyp ut, och kan mycket väl ändras senare...HelectriC skrev:tror att slutgiltig placering och form nog kommer ändras tills bilen är i produktion.TiborBlomhall skrev:Tog bara sju år. Fast placeringen ser lite konstig ut, tar upp hela mittkonsolen.
Jag gissar men lägger min röst på att det blir likt bilden.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Jag hade det på en 5-serie. Det är väl sisådär förutom när man kör på navi. Den visade väldigt tydligt vilken fil man skulle ligga i och när man skulle svänga. Jag tycker det är betydligt svårare att följa med Teslas navi. Särskilt i städer där det är mycket trafik och saker händer snabbt. Den döljs lite bakom ratten och det är lite småknepigt.danni skrev:Jag har samma upplevelse. Och jag vet inte om det är mina ögon som är unika och konstiga, eller om det är så för alla, men jag måste fokusera om blicken för att kunna läsa av ett HUD. Vilket medför att det är ungefär lika distraherande och jobbigt som att kolla på en skärm bakom ratten ändå.kallekula skrev:Fattar inte alls besattheten av HUD. Jag vill inte ha en massa grejer mitt i synfältet. Visst ser det coolt ut men jag tycker det är meningslöst.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.Verdi skrev:dd88 skrev:Ser ju hellre en mindre skärm och att flytta fler funktioner till HUD, dom har ju kommit en bit redan:
Den stora skärmen är inte till för att visa saker utan för att styra saker. Vet inte hur du ska fixa knappar i HUD:en.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Så du gör alla inställningar med rösten och med rattknappar? Ok... Kul för dig.dd88 skrev:Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Håller både med och inte. I form av storlek så tycker jag det är trevligt med en lite mindre skärm än t.ex. TM3. Polestar haf ju en 12" förardisplay, således större än centerdisplayen.HelectriC skrev:Äntligen är det någon som vågar ta efter Teslas stora skärm. Verkar som nya S-klassen får en massiv sak.
Personligen tycker jag Volvo/Polestar kunde gjort skärmen lite större. Merca verkar få lite bättre storlek.
Jag har mer synpunkter på hur man använder ytan, man kunde gjort interfacet lite mer högupplöst.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Eftersom jag håller på med en HUD till Teslan så behöver jag såklart förespråka det
Men för att vara helt ärlig så är den största anledningen att kunna lägga in fler funktioner till bilen och mer info om trafik och väder.
Jag har mycket jag saknar i Teslan och var på gång med appar till skärmen ett tag men sedan tog Tesla en hel sväng åt andra hållet och det blev inget av det.
Det som jag anser är att i tex model 3 så är det nog viktigt att kunna se hastighet framför sig och tex "varning kö på e4:an" och annat. Jag önskar faktiskt ibland att skärmen i S:en var ca hälften så stor och att man tagit bort hela instrumentklustret, då blir det jättestort med utrymme (men jag har ingen mittkonsol), så har skärmen inställningar och de enklaste sakerna (karta, musik etc) och sen resten + lite viktigare info på HUD:en.
En HUD är det ända sättet för mig att utveckla Teslan vidare för både mig och andra utan att göra ingrepp på saker som man annars inte ska göra ingrepp på
Framtidens fordon kommer antagligen inte ha så stora skärmar som Tesla har i S:en (17 tum på höjden). Men det kan komma andra lösningar på hur skärmar ser ut...

Men för att vara helt ärlig så är den största anledningen att kunna lägga in fler funktioner till bilen och mer info om trafik och väder.
Jag har mycket jag saknar i Teslan och var på gång med appar till skärmen ett tag men sedan tog Tesla en hel sväng åt andra hållet och det blev inget av det.
Det som jag anser är att i tex model 3 så är det nog viktigt att kunna se hastighet framför sig och tex "varning kö på e4:an" och annat. Jag önskar faktiskt ibland att skärmen i S:en var ca hälften så stor och att man tagit bort hela instrumentklustret, då blir det jättestort med utrymme (men jag har ingen mittkonsol), så har skärmen inställningar och de enklaste sakerna (karta, musik etc) och sen resten + lite viktigare info på HUD:en.
En HUD är det ända sättet för mig att utveckla Teslan vidare för både mig och andra utan att göra ingrepp på saker som man annars inte ska göra ingrepp på

Framtidens fordon kommer antagligen inte ha så stora skärmar som Tesla har i S:en (17 tum på höjden). Men det kan komma andra lösningar på hur skärmar ser ut...
TESLA Model S | P85+
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Gör sällan inställningar, när jag väl gör det så står oftast bilen still och då använder jag skärmen.Verdi skrev:Så du gör alla inställningar med rösten och med rattknappar? Ok... Kul för dig.dd88 skrev:Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.
Kör jag bil så använder jag röst och ratt till navigation, musik och telefon.
Om några år så får Tesla funktionen och då kommer alla tycka att det är fantastiskt och revolutionerande, så jag antar att jag få ge det ett par år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
dd88 skrev:Gör sällan inställningar, när jag väl gör det så står oftast bilen still och då använder jag skärmen.Verdi skrev:Så du gör alla inställningar med rösten och med rattknappar? Ok... Kul för dig.dd88 skrev:Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.
Kör jag bil så använder jag röst och ratt till navigation, musik och telefon.
Om några år så får Tesla funktionen och då kommer alla tycka att det är fantastiskt och revolutionerande, så jag antar att jag få ge det ett par år.
Tesla har både knappar på ratten och röststyrning.
Btw, såg du att Model 3 var flera sekunder snabbare runt nån bana än självaste BMW M3? När Teslan går ner i reducerad effekt efter 3-4 varv så är de ungefär lika snabba.

Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
och efter 20 avverkade varv så går M3:an i mål före M3:anVerdi skrev:dd88 skrev:Gör sällan inställningar, när jag väl gör det så står oftast bilen still och då använder jag skärmen.Verdi skrev:Så du gör alla inställningar med rösten och med rattknappar? Ok... Kul för dig.dd88 skrev:Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.
Kör jag bil så använder jag röst och ratt till navigation, musik och telefon.
Om några år så får Tesla funktionen och då kommer alla tycka att det är fantastiskt och revolutionerande, så jag antar att jag få ge det ett par år.
Tesla har både knappar på ratten och röststyrning.
Btw, såg du att Model 3 var flera sekunder snabbare runt nån bana än självaste BMW M3? När Teslan går ner i reducerad effekt efter 3-4 varv så är de ungefär lika snabba.



Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Håller med fullständigt. Förstår inte alls den hype som dyker upp hela tiden kring HUD.danni skrev:Jag har samma upplevelse. Och jag vet inte om det är mina ögon som är unika och konstiga, eller om det är så för alla, men jag måste fokusera om blicken för att kunna läsa av ett HUD. Vilket medför att det är ungefär lika distraherande och jobbigt som att kolla på en skärm bakom ratten ändå.kallekula skrev:Fattar inte alls besattheten av HUD. Jag vill inte ha en massa grejer mitt i synfältet. Visst ser det coolt ut men jag tycker det är meningslöst.
Vem vill ha en massa information rakt i synfältet som man ändå oftast inte behöver? Ögonen behöver dessutom fokusera på informationen för att den ska vara läsbar.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Men ingen HUDVerdi skrev:dd88 skrev:Gör sällan inställningar, när jag väl gör det så står oftast bilen still och då använder jag skärmen.Verdi skrev:Så du gör alla inställningar med rösten och med rattknappar? Ok... Kul för dig.dd88 skrev:Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.
Kör jag bil så använder jag röst och ratt till navigation, musik och telefon.
Om några år så får Tesla funktionen och då kommer alla tycka att det är fantastiskt och revolutionerande, så jag antar att jag få ge det ett par år.
Tesla har både knappar på ratten och röststyrning.
Btw, såg du att Model 3 var flera sekunder snabbare runt nån bana än självaste BMW M3? När Teslan går ner i reducerad effekt efter 3-4 varv så är de ungefär lika snabba.

Har inte haft så mycket fritid det senaste så det har jag missat, länka gärna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Nej ingen HUD. Tänker inte länka nåt.dd88 skrev:Men ingen HUDVerdi skrev:dd88 skrev:Gör sällan inställningar, när jag väl gör det så står oftast bilen still och då använder jag skärmen.Verdi skrev:Så du gör alla inställningar med rösten och med rattknappar? Ok... Kul för dig.dd88 skrev:Givetvis så styr du med knappar på ratten och med rösten. För egen del så är mittenskärmen främst för passageraren.
Kör jag bil så använder jag röst och ratt till navigation, musik och telefon.
Om några år så får Tesla funktionen och då kommer alla tycka att det är fantastiskt och revolutionerande, så jag antar att jag få ge det ett par år.
Tesla har både knappar på ratten och röststyrning.
Btw, såg du att Model 3 var flera sekunder snabbare runt nån bana än självaste BMW M3? När Teslan går ner i reducerad effekt efter 3-4 varv så är de ungefär lika snabba.
Har inte haft så mycket fritid det senaste så det har jag missat, länka gärna.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Och med själkörande teknik så är instrumenteringen helt överflödig... Men en stor skärm kan man ju använda till mycket. Om man planerar att ha det implementerat på några år så förstår jag varför man inte bränner krut på atstoppa in HUD i bilen.
Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Självkörande bilar är nog en bra bit bort trots allt. Längre än vad många teknikentusiaster tror iaf.JFAH skrev:Och med själkörande teknik så är instrumenteringen helt överflödig... Men en stor skärm kan man ju använda till mycket. Om man planerar att ha det implementerat på några år så förstår jag varför man inte bränner krut på atstoppa in HUD i bilen.

Re: Mercedes tar efter Teslas stora skärm
Självkörande är längre bort än vad optimisterna tror, tex Elon, och betydligt närmare än vad pessimisterna tror. 2-5 år är en rimlig tidshorisont för funktionen ute på gatan i personbilar. Nu snackar vi teknik och inte lagstiftning... Det skulle kunna bli lagligt nästa år men det kan också ta 10år. Men tekniskt så finns det ju redan fordon som kan köras utan en traditionell förare, tex mini bussar med en bussvärd på Lindholmen.