Takräcke till Model S Long range

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fyrawatt
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 apr 2019 16:42

Takräcke till Model S Long range

Inlägg av fyrawatt »

Hej!
Nu kanske detta har tagits upp, men jag hittar inte något svar via sökfunktionen.
Har beställt en Long range och försöker lista ut om det kommer att gå att montera takbox på kärran.
Någon som vet hur det ligger till?

Nu vet jag inte vad som hände när jag råkade posta detta inlägg 2ggr!?
Kanske kombinationen av flottiga kycklingfingrar och en iPad med seg uppkoppling är orsaken.
Senast redigerad av fyrawatt, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Folke »

Från typ 11 feb går det montera på alla nya Model S :)
Användarvisningsbild
fyrawatt
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 apr 2019 16:42

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av fyrawatt »

Folke skrev:
Från typ 11 feb går det montera på alla nya Model S :)
Super!
Är det bara Tesla som säljer passande takräcken, eller har tredjepart, exempelvis Thule sådana?
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Bodes_dad »

Finns inte 3e parts än, om man nu inte räknar dom med sugkoppar (searsucker). Original takräckena har bara funnits i Teslas USA webbshop. Frågade säljaren specifikt om takräcken när jag la min order då detta var vitalt för mig varpå hon svarade att det fanns. När jag efter leverans påpekade att dom bara finns i USA förstod hon inte varför jag var besviken.

Jag beställde ett par till en väns mamma i USA, och nu är dom på väg med DHL hit (fraktkostnad 2500 + tull:)
Användarvisningsbild
fyrawatt
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 apr 2019 16:42

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av fyrawatt »

Bodes_dad skrev:
Finns inte 3e parts än, om man nu inte räknar dom med sugkoppar (searsucker). Original takräckena har bara funnits i Teslas USA webbshop. Frågade säljaren specifikt om takräcken när jag la min order då detta var vitalt för mig varpå hon svarade att det fanns. När jag efter leverans påpekade att dom bara finns i USA förstod hon inte varför jag var besviken.

Jag beställde ett par till en väns mamma i USA, och nu är dom på väg med DHL hit (fraktkostnad 2500 + tull:)
Jag får hoppas att dessa dyker upp i den svenska webshopen inom kort. Har du någon koll om den böjda formen på räcket ställer till problem med vissa boxar från exempelvis Thule (100år sedan jag hade en takbox)?
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Bodes_dad »

Jag kan ju bara gissa men känns inte som det ska va något problem, kanske på de bredaste boxarna men tror inte det. Testar på min någon gång slutet av nästa vecka, har en nyare Thule box som är rätt bred. Rapporterar tillbaka..
Användarvisningsbild
fyrawatt
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 apr 2019 16:42

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av fyrawatt »

Bodes_dad skrev:
Jag kan ju bara gissa men känns inte som det ska va något problem, kanske på de bredaste boxarna men tror inte det. Testar på min någon gång slutet av nästa vecka, har en nyare Thule box som är rätt bred. Rapporterar tillbaka..
Då tackar jag på förhand!
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av TechNerd »

Bodes_dad skrev:
Jag kan ju bara gissa men känns inte som det ska va något problem, kanske på de bredaste boxarna men tror inte det. Testar på min någon gång slutet av nästa vecka, har en nyare Thule box som är rätt bred. Rapporterar tillbaka..
Sitter här och spånar på takbox och lite hur mycket mer den drar på landsväg...
Men in i vilket fall väntar vi ju på rapport! Gärna kort. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av jakobt »

Räkna med ca 15-25% högre förbrukning med takbox.

Hade en Calix 600-box på min förra Model S.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av vigge50 »

Här hittade jag de i svenska shopen

https://shop.tesla.com/en_se/product/mo ... glass-roof
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Saab99turbo »

Jag beställde just. Det kom efter några dagar, såg bra ut (dock ej monterat än, såg ut att vara lite pill) och kostade inte en förmögenhet. Drygt 2000 komplett för en bil.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
valleywood
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 nov 2019 17:52

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av valleywood »

Då jag har en hel del Thule-tillbehör så ville jag kolla upp med Thule om de har något alternativ till nya model S men fick då det här svaret:

"För nyare modeller av Tesla tillverkar vi inte takräcken då deras fixpoints skiljer så kraftigt från bil till bil att vi inte kan garantera funktion. De räcken som Tesla säljer har T-spår i toppen som jag tror ska vara 20mm breda som de spår vi använder. Vad som kan skilja är höjden i spåret.
Teslas räcken har också en kraftig böjning viket gör att det kan bli problem att montera bredare lasthållare som boxar och skidhållare. Cykelhållare bör inte vara något problem då de är såpas smala. Men de kan luta sig lite utåt vilket är ok.
Hälsningar Johan
Thule Kundsupport"

Så det är alltså Tesla originalräcken som gäller sen får man hoppas att takboxar och andra tillbehör funkar med den kraftiga böjningen.

Någon som testat att montera Thule-takbox med "gripklor" på Teslas nya takräcke?
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av ChrisTesla »

valleywood skrev:

Någon som testat att montera Thule-takbox med "gripklor" på Teslas nya takräcke?
Jag har en MS LR med takräcke och har monterat en Thule-takbox med gripklor.
Funkar bra. Boxen lutar lite uppåt men det gör inget. Ca 20% högre energiförbrukning.
Linansky
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 16:27

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Linansky »

valleywood skrev:
Då jag har en hel del Thule-tillbehör så ville jag kolla upp med Thule om de har något alternativ till nya model S men fick då det här svaret:

"För nyare modeller av Tesla tillverkar vi inte takräcken då deras fixpoints skiljer så kraftigt från bil till bil att vi inte kan garantera funktion. De räcken som Tesla säljer har T-spår i toppen som jag tror ska vara 20mm breda som de spår vi använder. Vad som kan skilja är höjden i spåret.
Teslas räcken har också en kraftig böjning viket gör att det kan bli problem att montera bredare lasthållare som boxar och skidhållare. Cykelhållare bör inte vara något problem då de är såpas smala. Men de kan luta sig lite utåt vilket är ok.
Hälsningar Johan
Thule Kundsupport"

Så det är alltså Tesla originalräcken som gäller sen får man hoppas att takboxar och andra tillbehör funkar med den kraftiga böjningen.

Någon som testat att montera Thule-takbox med "gripklor" på Teslas nya takräcke?
Hej!
Jag kan ge dig svar i slutet på året, om du kan vänta. (Leverans 27 Dec)
Har teslas egna räcke hemma, och en nyare Thule box med gripklor. Tänkte ändå prova så fort jag fått bilen då vi behöver det v10.

Gripklorna ser ut att passa på räcket när jag håller dem intill åtminstone. Och jämför jag med mina thule wingbars räcke, så skiljer det sig inte mycket i formen.
Vill du så kan jag ta mått mellan takräckena när de sitter på, om det skulle vara relevant? Och bilder.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av KnightRider »

Tesla MS LR Raven med Packline FX-SUV och izi2fit T-fästen på Tesla originalräcke.
955F75BA-72A3-42DF-9D86-542C627E8A3F.jpeg
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Jocce »

Lyfter tråden lite då jag troligen snart beställer en LR.


Är det Teslas Original som gäller? Verkar vara helt ok prissatt.
Eller finns bättre/mer prisvärda alternativ?

Enligt instruktionen ska man sätta fast någon sorts tejp på taket, blir detta inte fult och störande?

Funkar T-spåret med alla normala tillbehör? (Jag har Cykelhållare från Thule...)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av erbo73 »

Jocce skrev:
Lyfter tråden lite då jag troligen snart beställer en LR.


Är det Teslas Original som gäller? Verkar vara helt ok prissatt.
Eller finns bättre/mer prisvärda alternativ?

Enligt instruktionen ska man sätta fast någon sorts tejp på taket, blir detta inte fult och störande?

Funkar T-spåret med alla normala tillbehör? (Jag har Cykelhållare från Thule...)


/Jocce
Tesla original gäller. Finns inget alternativ (ännu). Men Tesla original är bra prissatt (faktiskt!) och känns bra kvalitetsmässigt.

Tejpen syns knappt. Kör du utan tejp kommer du GARANTERAT få repor och slitage på sidorna där bågarna vilar.

Mina Thule T-spårsfästen till mitt gamla Thuleräcke (till gamla Teslan) passar även till Teslabågarna iaf så de verkar ju sinsemellan kompatibla)-
Användarvisningsbild
b0bben
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2019 23:33
Ort: Göteborg

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av b0bben »

Funkar Teslas egna som dom säljer nu på en 2016 med pano?
Står "Glastak" i webshoppen, men det verkar ha funnits en variant speciellt för pano-tak nån gång i tiden (ej längre).

Så frågan är: om jag köper av Tesla idag, kommer räcken funka på min 2016 med öppningsbart panorama tak :)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av Jocce »

b0bben skrev:
Funkar Teslas egna som dom säljer nu på en 2016 med pano?
Står "Glastak" i webshoppen, men det verkar ha funnits en variant speciellt för pano-tak nån gång i tiden (ej längre).

Så frågan är: om jag köper av Tesla idag, kommer räcken funka på min 2016 med öppningsbart panorama tak :)

Varianten som finns idag och för 2016 har INTE samma infästning (2016 har skruvhål, de nya har ett bleck man sätter ner mellan gummilist och glastak).
Men Tesla har säkert till en 2016 också.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av KKER »

Skakar liv i den här gamla tråden..
Funderar på att införskaffa takräcke till min S som ska vara tillverkad i slutet på 2019.
Är det bara de räcken som Tesla säljer för 5000+ som gäller eller finns det alternativ?

Tacksam för tips!
(om någon har räcken över kan jag vara spekulant)
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Takräcke till Model S Long range

Inlägg av SwedishAdvocate »

KnightRider skrev:
Bild

Tesla MS LR Raven med Packline FX-SUV och izi2fit T-fästen på Tesla originalräcke.
Som jag förstår det så blir det mindre luftmotstånd om man vänder på takboxen...

(Har konstaterats förut – men, men...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar